Wiem więcej

Wiem Więcej to dział grupujący publikacje teoretyczne, wyjaśniające działanie technik, technologii i mechanizmów działających w nowoczesnych urządzeniach elektronicznych. Nie są to testy sprzętu, choć niekiedy wyizolowanie jakiegoś doświadczenia bywało zalążkiem takiego artykułu bądź pozwoliło wyciągnąć konkretne wnioski. Publikacje Wiem Więcej podzielone zostały na kategorie, które pozwolą Wam przeglądać spis, zawężając tematykę.

49

DDR4 – nowa generacja pamięci operacyjnej (RAM)

Mateusz Brzostek 01.11.2014
Pamięć DDR4 na razie współpracuje jedynie z platformą LGA2011-v3 oraz procesorami Intel Haswell-E. Choć wybór zestawów DDR4 nie jest duży, a koszt...
29

Drukarki 3D. Wstęp do rozważań o produkcji przyrostowej

Mateusz Brzostek 07.07.2014
Samochody, jedzenie, róże i pistolety – nagłówki z każdej strony obiecują, że drukowanie 3D zmieni produkcję wszystkiego, co znamy. Co mają...
56

AMD Ryzen – wpływ taktowania pamięci na wydajność układu

Mateusz Brzostek 25.07.2017
Nie od dziś wiemy, że platforma oparta na procesorze z serii Ryzen działa zauważalnie lepiej, gdy zostanie zastosowana szybka pamięć. Sprawdzamy, o...
82

Rzecz o procesorach ARM, ich pojedynku z procesorami x86 oraz ich przyszłości

Mieszko Krzykowski, Mateusz Brzostek 06.08.2016
Procesory ARM jeszcze nie tak dawno temu nadawały się jedynie do kalkulatorów. Teraz są elektronicznym mózgiem miliardów smartfonów oraz prostych...
76

Akceleracja GPU w praktyce – OpenCL

Mateusz Brzostek 21.01.2013
W każdym pececie jest jakiś układ graficzny, lepszy lub gorszy. Do niedawna, jeśli był gorszy, to służył tylko do wyświetlania pulpitu i okien...
84

PlayStation 4 (slim) – zmniejszona i bardziej energooszczędna wersja konsoli Sony pod lupą

Mateusz Brzostek 04.10.2016
Po kilku kosmetycznie zmienionych modelach PlayStation 4 Sony wreszcie wprowadziło pierwszą mniejszą i bardziej energooszczędną wersję swojej konsoli....
71

Parę słów na temat bezpieczeństwa sprzętu komputerowego

Mateusz Brzostek 11.08.2015
Po co Stanom Zjednoczonym Intel? Dlaczego jeszcze nie wszystkie fabryki półprzewodników są w Chinach? Mało kto zadaje sobie takie pytania, i dobrze,...
28

Pierwsze lądowanie na Księżycu od 37 lat

Mateusz Brzostek 14.12.2013
Po 37 latach przerwy w bezpośrednich badaniach Księżyca na Srebrnym Globie znów wylądował instrument naukowy. Chiński lądownik Chang'e 3 i łazik...
69

Jak to działa? #1: Pamięć podręczna (cache) – do czego służy?

Wojciech Koczyk 23.08.2017
Być może niektórzy z Was myślą, że pamięć podręczna (cache) nie ma większego znaczenia. Tymczasem taka pamięć pełni kluczową funkcję w każdym...
34

Rozważania o uczeniu się maszyn (machine learning) i sztucznej inteligencji – wstęp

Mateusz Brzostek 27.09.2016
Sieci neuronowe, machine learning, deep learning, uczenie się maszyn – to ostatnio popularne hasła, pod którymi kryje się znana od wielu lat...
98

Mantle – sposób na pełne wykorzystanie sprzętu w grach?

Mateusz Brzostek 30.09.2013
Chyba się nie pomylę, twierdząc, że większość osób w naszej redakcji oraz większość Czytelników PCLab.pl to „sprzętowcy”. Emocjonujemy się...
45

Co warto mieć w pamięci – krótki poradnik podkręcania RAM-u

Mariusz Kolmer, Mateusz Brzostek 05.05.2019
Pamięć operacyjna jest niezbędnym elementem komputera, jednak rzadko podczas składania lub podkręcania urządzenia traktujemy ją jako element mogący...
73

Wydajność kart graficznych a zmiany sterowników i łatki w grach

Piotr Gołąb 29.04.2019
W dyskusjach graczy bardzo często pojawia się stwierdzenie, że Nvidia spowalnia starsze karty graficzne wraz z premierą nowych układów. Drugie...
51

AMD Ryzen Threadripper 2970WX i 2920X – skrócony test i rzut oka na dynamiczny lokalny dostęp do pamięci

Mateusz Brzostek 17.11.2018
Jesień jest często dobrą porą roku na zakupy sprzętu komputerowego. Tym razem szczególnie dotyczy to bardzo drogich, bardzo wydajnych procesorów. Do...
33

Na co zwrócić uwagę, wybierając riser do karty graficznej

Piotr Gołąb 09.08.2018
Coraz więcej osób montuje karty graficzne w swoich komputerach nie bezpośrednio w slocie PCI Express 3.0 ×16, lecz pionowo. Żeby to zrobić, trzeba...
152

AMD Vega – szczegóły architektury i organizacji pamięci w następnej generacji kart graficznych AMD

Mateusz Brzostek 05.01.2017
AMD przedstawia dziś ogólne informacje o architekturze Vega, w której będą zbudowane nadchodzące najwydajniejsze karty graficzne dla graczy oraz...
90

Rozważania na temat ograniczeń technicznych i patentowych dotyczących architektury x86

Mateusz Brzostek 20.09.2015
W internetowych dyskusjach na temat komputerów osobistych, szczególnie tych biurkowych skrzyń z Windows, do których się przyzwyczailiśmy, co jakiś...
45

Układy scalone w trzech wymiarach – przyszłość mikroelektroniki

Mateusz Brzostek 06.08.2014
Już z tysiąc razy przepowiadano koniec obowiązywania prawa Moore'a i kres możliwości litografii. Tradycyjne metody produkcji, choć z coraz większym...
36

Jak to działa? Raytracing i techniki oświetlenia globalnego

Piotr Gołąb 01.05.2018
Rozwój grafiki komputerowej nierozerwalnie łączy się z ewolucją towarzyszącego mu sprzętu. Nvidia podczas konferencji na tegorocznym GDC pochwaliła...
44

NASA testuje załogową kapsułę Orion

Mateusz Brzostek 04.12.2014
Dziś odbędzie się pierwszy testowy lot pojazdu kosmicznego Orion, który NASA we współpracy z Lockheed Martin przygotowuje do misji załogowych na...