Wiem więcej

Wiem Więcej to dział grupujący publikacje teoretyczne, wyjaśniające działanie technik, technologii i mechanizmów działających w nowoczesnych urządzeniach elektronicznych. Nie są to testy sprzętu, choć niekiedy wyizolowanie jakiegoś doświadczenia bywało zalążkiem takiego artykułu bądź pozwoliło wyciągnąć konkretne wnioski. Publikacje Wiem Więcej podzielone zostały na kategorie, które pozwolą Wam przeglądać spis, zawężając tematykę.

152

AMD Vega – szczegóły architektury i organizacji pamięci w następnej generacji kart graficznych AMD

Mateusz Brzostek 05.01.2017
AMD przedstawia dziś ogólne informacje o architekturze Vega, w której będą zbudowane nadchodzące najwydajniejsze karty graficzne dla graczy oraz...
98

Mantle – sposób na pełne wykorzystanie sprzętu w grach?

Mateusz Brzostek 30.09.2013
Chyba się nie pomylę, twierdząc, że większość osób w naszej redakcji oraz większość Czytelników PCLab.pl to „sprzętowcy”. Emocjonujemy się...
90

Rozważania na temat ograniczeń technicznych i patentowych dotyczących architektury x86

Mateusz Brzostek 20.09.2015
W internetowych dyskusjach na temat komputerów osobistych, szczególnie tych biurkowych skrzyń z Windows, do których się przyzwyczailiśmy, co jakiś...
84

PlayStation 4 (slim) – zmniejszona i bardziej energooszczędna wersja konsoli Sony pod lupą

Mateusz Brzostek 04.10.2016
Po kilku kosmetycznie zmienionych modelach PlayStation 4 Sony wreszcie wprowadziło pierwszą mniejszą i bardziej energooszczędną wersję swojej konsoli....
82

Rzecz o procesorach ARM, ich pojedynku z procesorami x86 oraz ich przyszłości

Mieszko Krzykowski, Mateusz Brzostek 06.08.2016
Procesory ARM jeszcze nie tak dawno temu nadawały się jedynie do kalkulatorów. Teraz są elektronicznym mózgiem miliardów smartfonów oraz prostych...
76

Akceleracja GPU w praktyce – OpenCL

Mateusz Brzostek 21.01.2013
W każdym pececie jest jakiś układ graficzny, lepszy lub gorszy. Do niedawna, jeśli był gorszy, to służył tylko do wyświetlania pulpitu i okien...
73

Wydajność kart graficznych a zmiany sterowników i łatki w grach

Piotr Gołąb 29.04.2019
W dyskusjach graczy bardzo często pojawia się stwierdzenie, że Nvidia spowalnia starsze karty graficzne wraz z premierą nowych układów. Drugie...
71

Parę słów na temat bezpieczeństwa sprzętu komputerowego

Mateusz Brzostek 11.08.2015
Po co Stanom Zjednoczonym Intel? Dlaczego jeszcze nie wszystkie fabryki półprzewodników są w Chinach? Mało kto zadaje sobie takie pytania, i dobrze,...
69

Jak to działa? #1: Pamięć podręczna (cache) – do czego służy?

Wojciech Koczyk 23.08.2017
Być może niektórzy z Was myślą, że pamięć podręczna (cache) nie ma większego znaczenia. Tymczasem taka pamięć pełni kluczową funkcję w każdym...
65

AMD Next Horizon – architektura Zen 2 i procesory Epyc Rome

Mateusz Brzostek 07.11.2018
AMD zaprezentowało pierwszy procesor x86 wykonany w litografii klasy 7 nm: serwerowy układ Epyc drugiej generacji, który trafi do sprzedaży w...
56

AMD Ryzen – wpływ taktowania pamięci na wydajność układu

Mateusz Brzostek 25.07.2017
Nie od dziś wiemy, że platforma oparta na procesorze z serii Ryzen działa zauważalnie lepiej, gdy zostanie zastosowana szybka pamięć. Sprawdzamy, o...
54

Felieton o testowaniu wydajności sprzętu w grach

Mateusz Brzostek 16.06.2017
Podstawą działalności PCLab.pl są testy, a podstawą testów – pomiary wydajności. Największym zainteresowaniem cieszą się testy wydajności w...
53

IBM POWER9 – krótka historia architektury i anatomia najnowszych procesorów serwerowych

Mateusz Brzostek 26.09.2019
Power, PowerPC, Power ISA to nazwy różnych historycznych i obecnych wersji jednej architektury. Została stworzona przez firmę IBM ponad 25 lat temu, w...
51

AMD Ryzen Threadripper 2970WX i 2920X – skrócony test i rzut oka na dynamiczny lokalny dostęp do pamięci

Mateusz Brzostek 17.11.2018
Jesień jest często dobrą porą roku na zakupy sprzętu komputerowego. Tym razem szczególnie dotyczy to bardzo drogich, bardzo wydajnych procesorów. Do...
50

AMD opisuje hUMA, czyli jak spełnić wymagania architektury HSA

Mateusz Brzostek 30.04.2013
W ostatnich dniach AMD opisało hUMA – heterogenous Uniform Memory Access, technikę zapewniającą nadchodzącym APU tej firmy zgodność z...
49

DDR4 – nowa generacja pamięci operacyjnej (RAM)

Mateusz Brzostek 01.11.2014
Pamięć DDR4 na razie współpracuje jedynie z platformą LGA2011-v3 oraz procesorami Intel Haswell-E. Choć wybór zestawów DDR4 nie jest duży, a koszt...
47

Koniec misji Cassini – dwudziestoletni komputer idzie na emeryturę

Mateusz Brzostek i Arkadiusz Świostek 15.09.2017
Sonda Cassini, od lat badająca Saturna, jego pierścienie i księżyce, wykonuje właśnie swój ostatni manewr: upadek prosto w atmosferę Saturna, gdzie...
46

Zen 2 – dodatkowe spostrzeżenia architekturalne

Mateusz Brzostek 09.07.2019
Eksperymenty przeprowadzone z procesorami Ryzen 3000 pozwoliły nam zaobserwować kilka cech mikroarchitektury Zen 2, które nie zostały opisane wprost...
45

Co warto mieć w pamięci – krótki poradnik podkręcania RAM-u

Mariusz Kolmer, Mateusz Brzostek 05.05.2019
Pamięć operacyjna jest niezbędnym elementem komputera, jednak rzadko podczas składania lub podkręcania urządzenia traktujemy ją jako element mogący...
45

Układy scalone w trzech wymiarach – przyszłość mikroelektroniki

Mateusz Brzostek 06.08.2014
Już z tysiąc razy przepowiadano koniec obowiązywania prawa Moore'a i kres możliwości litografii. Tradycyjne metody produkcji, choć z coraz większym...