Wiem więcej

Wiem Więcej to dział grupujący publikacje teoretyczne, wyjaśniające działanie technik, technologii i mechanizmów działających w nowoczesnych urządzeniach elektronicznych. Nie są to testy sprzętu, choć niekiedy wyizolowanie jakiegoś doświadczenia bywało zalążkiem takiego artykułu bądź pozwoliło wyciągnąć konkretne wnioski. Publikacje Wiem Więcej podzielone zostały na kategorie, które pozwolą Wam przeglądać spis, zawężając tematykę.

76

Akceleracja GPU w praktyce – OpenCL

Mateusz Brzostek 21.01.2013
W każdym pececie jest jakiś układ graficzny, lepszy lub gorszy. Do niedawna, jeśli był gorszy, to służył tylko do wyświetlania pulpitu i okien...
65

AMD Next Horizon – architektura Zen 2 i procesory Epyc Rome

Mateusz Brzostek 07.11.2018
AMD zaprezentowało pierwszy procesor x86 wykonany w litografii klasy 7 nm: serwerowy układ Epyc drugiej generacji, który trafi do sprzedaży w...
18

AMD Next Horizon – Vega 7 nm w akceleratorach obliczeniowych

Mateusz Brzostek 07.11.2018
AMD przedstawia akceleratory obliczeniowe Radeon Instinct MI60 i MI50 z pierwszym na świecie GPU 7 nm.
50

AMD opisuje hUMA, czyli jak spełnić wymagania architektury HSA

Mateusz Brzostek 30.04.2013
W ostatnich dniach AMD opisało hUMA – heterogenous Uniform Memory Access, technikę zapewniającą nadchodzącym APU tej firmy zgodność z...
56

AMD Ryzen – wpływ taktowania pamięci na wydajność układu

Mateusz Brzostek 25.07.2017
Nie od dziś wiemy, że platforma oparta na procesorze z serii Ryzen działa zauważalnie lepiej, gdy zostanie zastosowana szybka pamięć. Sprawdzamy, o...
51

AMD Ryzen Threadripper 2970WX i 2920X – skrócony test i rzut oka na dynamiczny lokalny dostęp do pamięci

Mateusz Brzostek 17.11.2018
Jesień jest często dobrą porą roku na zakupy sprzętu komputerowego. Tym razem szczególnie dotyczy to bardzo drogich, bardzo wydajnych procesorów. Do...
152

AMD Vega – szczegóły architektury i organizacji pamięci w następnej generacji kart graficznych AMD

Mateusz Brzostek 05.01.2017
AMD przedstawia dziś ogólne informacje o architekturze Vega, w której będą zbudowane nadchodzące najwydajniejsze karty graficzne dla graczy oraz...
45

Co warto mieć w pamięci – krótki poradnik podkręcania RAM-u

Mariusz Kolmer, Mateusz Brzostek 05.05.2019
Pamięć operacyjna jest niezbędnym elementem komputera, jednak rzadko podczas składania lub podkręcania urządzenia traktujemy ją jako element mogący...
49

DDR4 – nowa generacja pamięci operacyjnej (RAM)

Mateusz Brzostek 01.11.2014
Pamięć DDR4 na razie współpracuje jedynie z platformą LGA2011-v3 oraz procesorami Intel Haswell-E. Choć wybór zestawów DDR4 nie jest duży, a koszt...
29

Drukarki 3D. Wstęp do rozważań o produkcji przyrostowej

Mateusz Brzostek 07.07.2014
Samochody, jedzenie, róże i pistolety – nagłówki z każdej strony obiecują, że drukowanie 3D zmieni produkcję wszystkiego, co znamy. Co mają...
54

Felieton o testowaniu wydajności sprzętu w grach

Mateusz Brzostek 16.06.2017
Podstawą działalności PCLab.pl są testy, a podstawą testów – pomiary wydajności. Największym zainteresowaniem cieszą się testy wydajności w...
9

Hayabusa 2 - wystartowała pionierska sonda kosmiczna

Mateusz Brzostek 03.12.2014
Dziś nad ranem wystartowała japońska sonda kosmiczna Hayabusa 2, która ma zbadać jedną z bliskich Ziemi asteroid i przetestować nowatorską metodę...
23

HBM, HMC, Wide I/O – trzy przyszłościowe techniki pamięci operacyjnej

Mateusz Brzostek 09.03.2015
Wydajność układów obliczeniowych zwiększa się na przestrzeni lat znacznie szybciej niż wydajność interfejsów wejścia-wyjścia i pamięci. Gęstość...
8

HotChips 2019: przegląd sprzętowych akceleratorów SI

Mateusz Brzostek 04.09.2019
Większość tych akceleratorów to coś, czego używają wielkie firmy w swoich centrach danych. Niektóre są wbudowane w jakieś urządzenie, którego używa...
53

IBM POWER9 – krótka historia architektury i anatomia najnowszych procesorów serwerowych

Mateusz Brzostek 26.09.2019
Power, PowerPC, Power ISA to nazwy różnych historycznych i obecnych wersji jednej architektury. Została stworzona przez firmę IBM ponad 25 lat temu, w...
23

Intel opisuje pierwsze szczegóły architektury GPU Xe i oneAPI

Mateusz Brzostek 18.11.2019
Podczas konferencji Supercomputing 2019 Intel przedstawił sprzęt, z jakiego zbuduje superkomputer Aurora – powstający w Illinois w USA jeden z...
8

Intel zapowiada CXL – nowe łącze pomiędzy procesorami a akceleratorami obliczeniowymi

Mateusz Brzostek 12.03.2019
Łącze oparte na PCI-E 5.0, zachowujące spójność pamięci.
20

Jak działa monitor ciekłokrystaliczny?

Marek Kowalski 05.01.2020
Monitor to jeden z najbardziej niedocenianych komponentów współczesnego komputera. Zbierając na nowy sprzęt lub mocną rozbudowę wysłużonego peceta...
69

Jak to działa? #1: Pamięć podręczna (cache) – do czego służy?

Wojciech Koczyk 23.08.2017
Być może niektórzy z Was myślą, że pamięć podręczna (cache) nie ma większego znaczenia. Tymczasem taka pamięć pełni kluczową funkcję w każdym...
36

Jak to działa? Raytracing i techniki oświetlenia globalnego

Piotr Gołąb 01.05.2018
Rozwój grafiki komputerowej nierozerwalnie łączy się z ewolucją towarzyszącego mu sprzętu. Nvidia podczas konferencji na tegorocznym GDC pochwaliła...