tematy

GTA V na PC

38
12 kwietnia 2015, 20:14 Bartosz Woldański

GTA V na PC ukaże się 14 kwietnia, ale premiera gry na inne platformy (PlayStation 3 i Xbox 360) odbyła się 17 września 2013 roku. Grand Theft Auto V od razu zrobiło furorę, a czternaście miesięcy później, 18 listopada 2014 roku, edycje na PlayStation 4 i Xboksa One tylko podtrzymały i tak niesłabnące zainteresowanie wokół gry firmy Rockstar Games. Posiadacze pecetów musieli wytrwać najdłużej, gdyż wydanie najbardziej dopieszczonej i zdecydowanie najładniejszej wersji było przesuwane z miesiąca na miesiąc. Opinie (średnia ocen w serwisie Metacritic wynosi aż 97%, niezależnie od platformy sprzętowej) oraz liczne nagrody branżowe świadczą o jednym: kontrowersyjne pod wieloma względami dzieło Rockstara to jedna z najlepszych gier w historii, a podróż do Los Santos jest wręcz traktowana jako obowiązek dla każdego szanującego się gracza. Oto GTA V na PC w pigułce.

GTA V PC

Grand Theft Auto to bez wątpienia jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek w branży gier wideo. O tym, czym jest gangsterska seria Rockstara, zdają sobie sprawę nawet osoby stroniące od tego typu rozrywki. Prace nad GTA V trwały około pięć lat, co pochłonęło 265 milionów dolarów amerykańskich, nie licząc dodatkowych kosztów związanych z wyprodukowaniem wersji na PC, PlayStation 4 i Xboksa One. Tytuł Rockstara to zaraz po Destiny najdroższa gra w historii. W Polsce wciąż najpopularniejszą platformą do grania pozostają jednak komputery osobiste i to właśnie edycji PC wielu PCLabowiczów oczekuje najbardziej. Co zaoferuje w telegraficznym skrócie GTA V na PC? Ładniejszą grafikę (m.in. większy zasięg rysowania, wyższej jakości tekstury, rozdzielczość 4K), nowe funkcje i wszystkie rozwiązania wprowadzone w wersjach na konsole obecnej generacji (np. widok FPP, tryb GTA Online dla większej liczby graczy czy bogatsza ścieżka dźwiękowa). W niniejszym artykule podsumowujemy najważniejsze informacje na temat GTA V na PC.

GTA V – magnum opus Rockstara w dużym skrócie

GTA V zebrało tak wysokie noty nie bez kozery: to po prostu świetna gra i prawdopodobnie jeden z najlepszych sandboksów, jakie kiedykolwiek powstały. Rozległe Los Santos, które zachwyca niezwykłą dbałością o szczegóły (mapa świata), jest bardzo zróżnicowane: podczas kilkudziesięciogodzinnej wyprawy do miasta wzorowanego na Los Angeles zwiedzimy pustynie, góry i lasy pełne dzikich zwierząt, wybrzeże z rafą koralową, dzielnice bogaczy mających kilka drogich samochodów na parkingu i nieraz staniemy w sporym korku w centrum „żywej” metropolii. W tym wirtualnym świecie praktycznie nie sposób się nudzić, a dobrą zabawę gwarantują nie tylko rozbudowane, ciekawe i nieprzewidywalne zadania poboczne (m.in. współpraca z paparazzim czy poszukiwanie prawdy razem z sektą Epsilonistów) oraz zakręcony i obfitujący w zwroty akcji wątek fabularny (ponad 80 misji, kilka zakończeń i bezbłędnie zrealizowane napady), ale także liczne poboczne aktywności (m.in. tenis, golf, skoki spadochronowe, joga) i to, za co lubimy serię GTA: wolność. Rozgrywka pochłania niczym odkurzacz dobrej marki.

GTA V PC

GTA V PC

Każdy, kto miał styczność z tą serią, wie jedno: budziła kontrowersje od samych początków. Rockstar ani myśli odcinać się od swoich korzeni: rozjeżdżanie lub potrącanie przechodniów motocyklem, autobusem czy nawet rowerem, ostrzeliwanie kogo popadnie z broni zakupionej w sklepach Ammu-Nation czy wdawanie się w bójki bez powodu są w "piątce" na porządku dziennym. W końcu kto nie lubił czasem w(y)kurzyć policji w GTA. Nie będziemy wymieniać wszystkiego, co można zrobić w świecie gry, a można nawet zarabiać bajońskie sumy na giełdzie. Odkrywanie tego pozostawimy Wam, zwłaszcza jeśli wersja PC będzie dla wielu pierwszym kontaktem z GTA V (zazdrościmy!).

Jedną z większych zmian względem poprzednich części jest wprowadzenie do gry… aż trzech głównych bohaterów (gangstera na przymuszonej „emeryturze” Michaela, mającego poważne problemy psychiczne Trevora i pracującego dla dilera samochodowego Franklina), między którymi można przełączać się w trakcie rozgrywki i którzy robią swoje nawet wtedy, gdy nimi nie sterujemy. Zdarza się, że np. po przejęciu kontroli nad Trevorem znajdziemy go w nietypowym położeniu: uciekającego przed stróżami prawa albo pijanego na umór w samych… galotach. Fabuła opowiada o losach całej trójki bohaterów, których drogi krzyżują się niejednokrotnie podczas całej rozgrywki. Bardzo mocną stroną GTA V, zresztą podobnie jak wcześniejszych odsłon, są barwne dialogi oraz przerywniki filmowe. Więcej o grze możecie dowiedzieć się z recenzji gry.onet.pl.

GTA V PC – wymagania sprzętowe, sprzęt do 4K i ustawienia graficzne w wersji PC

Firma Rockstar Games zdradziła wymagania sprzętowe pecetowej wersji GTA V w styczniu 2015 roku i okazały się bardzo rozsądne, adekwatne do oferowanej przez grę oprawy wizualnej. Oto one:

Minimalna konfiguracja sprzętowa do gry GTA V

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows Vista, Windows 7 lub Windows 8 (8.1)
  • Procesor: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4 GHz lub AMD Phenom 9850 2,5 GHz
  • Pamięć operacyjna: 4 GB
  • Karta graficzna: Nvidia GeForce 9800 GT lub AMD Radeon HD 4870 z 1 GB pamięci
  • Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX
  • Dysk twardy: 65 GB wolnego miejsca

Rekomendowana konfiguracja sprzętowa do gry GTA V

  • System operacyjny: 64-bitowy Windows Vista, Windows 7 lub Windows 8 (8.1)
  • Procesor: Intel Core i5-3470 3,2 GHz lub AMD X8 FX-8350 4 GHz
  • Pamięć operacyjna: 8 GB
  • Karta graficzna: Nvidia GeForce GTX 660 lub AMD Radeon HD 7870 z 2 GB pamięci
  • Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX
  • Dysk twardy: 65 GB wolnego miejsca

Minimalna konfiguracja sprzętowa powinna pozwolić na grę w 30 klatkach na sekundę w niskich detalach oraz niższej niż Full HD rozdzielczości, natomiast zalecana według producenta wystarcza spokojnie do 1920 x 1080 pikseli oraz 60 klatek na sekundę. Rockstar nie określił jednak, czy uda się na komputerze z rekomendowanej specyfikacji włączyć ustawienia „Ultra” i zachować wspomnianą wartość FPS. Do tematu wróciliśmy w naszym PCLabowym teście: GTA V PC - test kart graficznych i procesorów.

Do rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli, ale niższych ustawień graficznych nie będziemy wcale potrzebować „potwora” – Rockstar twierdzi, że do 30 kl./s. absolutne minimum to karta graficzna pokroju Radeona HD 7870 i GeForce’a GTX-a 760 z 2 GB pamięci (oczywiście w parze z odpowiednio wydajnym procesorem). Ale jeśli chcemy uruchomić grę w 4K, w najwyższych ustawieniach graficznych oraz w 60 kl./s., to nie obejdzie się bez bardzo mocnego sprzętu, co najmniej z dwiema kartami graficznymi z wysokiej półki. Serwis PC Gamer testował GTA V wyświetlone w 4K i 60 kl./s. na pececie wyposażonym w procesor i7-5930K 3,5 GHz, 32 GB RAM-u i dwa GeForce'y GTX 980 w trybie SLI.

Źródło: PC Gamer

Producent ostatnie miesiące spędził na optymalizowaniu swojej gry i priorytetem była dlań duża skalowalność grafiki i wydajności. Starania te widać już po bogatych ustawieniach graficznych, jakie oferuje GTA V na PC. Do płynnej rozgrywki w rozdzielczości 1080p wystarcza w zupełności bardzo przeciętny komputer, a w razie problemów z uzyskaniem odpowiedniej płynności animacji... jest co zmieniać w opcjach (poniżej pominęliśmy takie oczywistości, jak V-Sync, rozdzielczość czy częstotliwość odświeżania obrazu).

Podstawowe ustawienia graficzne w GTA V na PC:

  • DirectX: od 9 do 11
  • Wygładzanie krawędzi: FXAA, MSAA oraz TXAA
  • Zagęszczenie populacji i jej zróżnicowanie: do regulacji za pomocą suwaka
  • Zasięg widzenia: do regulacji za pomocą suwaka
  • Jakość tekstur: od jakości normalnej do bardzo wysokiej
  • Jakość shaderów: od jakości normalnej do bardzo wysokiej
  • Jakość cieni: od jakości normalnej do bardzo wysokiej
  • Jakość odbić: od jakości normalnej do bardzo wysokiej (dodatkowa opcja: MSAA odbić)
  • Jakość wody: od jakości normalnej do bardzo wysokiej
  • Jakość efektów cząsteczkowych: od jakości normalnej do bardzo wysokiej
  • Jakość trawy: od jakości normalnej do bardzo wysokiej
  • Miękkie cienie: od miękkich do ustawień wymagających odpowiednich kart graficznych – AMD CHS (ang. Contact Hardening Shadows) oraz Nvidia PCSS (ang. Percentage-Closer Soft Shadows)
  • Jakość efektów przetwarzania końcowego: do poziomu ultra
  • Rozmycie obrazu: do regulacji za pomocą suwaka
  • Efekty głębi ostrości: włączone lub wyłączone
  • Filtrowanie anizotropowe: do poziomu x16
  • Okluzja otoczenia: włączona lub wyłączona
  • Teselacja: właczona lub wyłączona

Źródło: PC Gamer

Gra informuje również użytkownika o zużyciu ilości pamięci na karcie graficznej – w razie osiągnięcia maksymalnej wartości można zdjąć bez problemu limitu z poziomu ustawień.

Zaawansowane ustawienia graficzne w GTA V na PC:

  • Dalekie cienie – włączone lub wyłączone
  • Wysoka rozdzielczość cieni – włączona lub wyłączona
  • Wysokie detale podczas lotu – włączone lub wyłączone
  • Zwiększony zasięg widzenia obiektów i widoczności cieni
  • Wbudowany benchmark do testów wydajności

Twórcy na razie nie planują wprowadzić obsługi DirectX 12. Być może stanowisko firmy Rockstar zmieni się po premierze systemu operacyjnego Windows 10. GTA V na PC obsługuje za to Nvidia 3D Vision oraz konfiguracje z kilkoma monitorami.

GTA V zostało zrealizowane na najnowszej wersji autorskiego silnika RAGE (ang. Rockstar Advanced Game Engine), który jest w stanie wygenerować bardzo otwarty i bogaty w detale świat (vide Red Dead Redemption) ze zmiennymi warunkami atmosferycznymi i cyklem dobowym. Choć łatwo zauważyć po najnowszej odsłonie tej sandboksowej serii, że powstała z myślą o konsolach starej generacji, to Rockstar wycisnął, co tylko się da w edycji PC. Poprawę można odnotować w zwiększonym (także względem PlayStation 4 i Xboksa One) zasięgu rysowania obiektów, jakości tekstur i efektów cząsteczkowych, rozdzielczości obrazu, modelach postaci, zagęszczeniu NPC-ów czy różnorodności flory i fauny.

GTA V – nowe funkcje w wersji PC

GTA V na PC to nie tylko upiększona szata graficzna. To również stworzone na potrzeby tej wersji funkcje, które powinny przykuć uwagę domorosłych montażystów filmów. Producent wbudował bowiem – wzorem GTA IV – zaawansowany edytor wideo z trybem reżysera, który pozwala graczom na tworzenie i edycję nagrań z gry. Te następnie można opublikować w serwisie YouTube. Do „kręcenia” scen w GTA V można wykorzystać wszystkie dostępne w produkcji postacie (także z wątku fabularnego), ścieżkę dźwiękową, a także regulować szybkość wyświetlania filmu, głębię ostrości, pozycję kamery czy nakładać odpowiednie filtry w postprodukcji. Długość jednego nagrania została ograniczona do 30 sekund, ale powstałe klipy można ze sobą łączyć, tworząc tym samym znacznie bardziej rozbudowany materiał wideo. Co więcej, Rockstar ma nagradzać w konkursach autorów najlepszych filmików.

Oprócz tego gracze mogą liczyć na wszystko to, co zostało zawarte w edycjach na konsole obecnej generacji. Mowa rzecz jasna o bogatszej ścieżce dźwiękowej (na PC dodano nową stację z utworami specjalnie stworzonymi na potrzeby gry oraz możliwość tworzenia własnych radiostacji) i widoku FPP, który kompletnie zmienia oblicze gry. Rockstar dołożył wszelkich starań, by ten tryb był równie grywalny, jak tryb TPP. W związku z tym opracowano zupełnie nowe animacje dla postaci oraz systemy celowania i chowania się za przeszkodami. Ponadto przygotowano różnorodne kokpity wszystkich dostępnych w grze pojazdów. Zdaniem konsolowców widok FPP sprawdza się bardzo dobrze prawie pod każdym względem (mniej wygodna jest tylko jazda samochodem). „Piątka” jest, tak na marginesie, pierwszą odsłoną tego gangsterskiego cyklu z opcjonalną pierwszoosobową kamerą.

GTA Online w wersji PC

GTA Online to niejako osobna gra, którą rozpoczynamy od stworzenia swojego alter ego i dość długiego przerywnika filmowego wprowadzającego nas do wielkiego wirtualnego świata z innymi "żywymi" graczami. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że osoby, które mają już za sobą sieciowe zmagania na konsolach (niezależnie od edycji), mogą przenieść swoją postać wraz z dotychczasowymi postępami do wersji PC. Wszelkie szczegóły znajdziecie na oficjalnej stronie internetowej Rockstara.

Komputerowe GTA Online zwiększa, podobnie jak wersje na konsole obecnej generacji, maksymalną liczbę graczy z 16 do 30 oraz zawiera wszystkie do tej pory wydane dodatki, w tym długo oczekiwane i wymagające planowania napady (Heists), które zostały wprowadzone do rozgrywki wieloosobowej na pozostałych platformach 10 marca 2015 roku. W przeciwieństwie do GTA Online na PlayStation 3 i Xboksa 360, tryb sieciowy będzie działać w wersji PC od dnia premiery. Chyba że serwery nie wytrzymają ruchu, bo tego – biorąc pod uwagę skalę zainteresowania – nie należy wykluczyć.

GTA V a modyfikacje

Niewątpliwie jedną z największych zalet wersji PC są modyfikacje, które cieszyły się olbrzymim zainteresowaniem w przypadku GTA IV. Nie inaczej będzie z „piątką”, która zapewne od pierwszych dni od wydania będzie aktywnie wspierana przez społeczność mniej lub bardziej ambitnych modderów. Po tym, co gracze stworzyli w „czwórce”, jesteśmy spokojni o przyszłość nowej części na komputerach osobistych. Znajduje się ona w dobrych rękach, a nam pozostaje z niecierpliwością czekać na pierwsze efekty prac. Warto wspomnieć o tym, że Rockstar zamierza bacznie przyglądać się fanowskim tworom i podejmować odpowiednie działania w razie, gdyby któreś modyfikacje miały negatywny wpływ na rozgrywkę sieciową.

GTA V na PC – premiera, liczne obsuwy, wersje gry i wyniki sprzedaży

GTA V na PC oraz konsole obecnej generacji zostało oficjalnie zapowiedziane przez Rockstara 10 czerwca 2014 roku na konferencji Sony w ramach targów E3 w Los Angeles. Stało się to aż dziewięć miesięcy po wydaniu gry na PlayStation 3 i Xboksa 360, więc w porównaniu do poprzednich odsłon serii czekaliśmy na ten moment naprawdę długo. GTA V na PC miało pierwotnie wyjść 18 listopada 2014 roku razem z wersjami przeznaczonymi dla posiadaczy konsol PlayStation 4 i Xbox One. We wrześniu 2014 roku zmieniono jednak datę premiery na 27 stycznia 2015 roku (producent tłumaczy opóźnienie), ale i ona została przesunięta na 24 marca. To jednak nie był koniec złych wieści, ponieważ GTA V na PC zaliczyło jeszcze jeden, mniej znaczący poślizg i ostatecznie wydanie gry zaplanowano na 14 kwietnia 2015 roku.

W naszym kraju gra jest dystrybuowana przez firmę Cenega, która zadbała o przygotowanie polskiej kinowej wersji językowej (rodzime napisy i oryginalne głosy postaci). Premiera GTA V na PC odbędzie się w Polsce tego samego dnia, co na całym świecie. Cena sugerowana wydania pudełkowego wynosi 199,99 zł, a cyfrowego – 249,99 zł. Do zamówień przedpremierowych dodano gotówkę do wykorzystania w grze (500 tysięcy dolarów w kampanii fabularnej i drugie tyle w trybie GTA Online).

GTA V na komputery osobiste jest sprzedawane w dwóch wersjach cyfrowych: na Steam (do kupienia bezpośrednio na platformie firmy Valve) oraz z kodem do aktywacji w Rockstar Social Club. W tej drugiej usłudze trzeba będzie zarejestrować również edycje pudełkowe, w których skład wchodzi aż siedem płyt DVD. Pliki instalacyjne, które ważą ok. 60 GB, można pobierać z serwerów sklepów cyfrowej dystrybucji Steam i Rockstar Warehouse od 7 kwietnia.

Podsumowując, premiera GTA V to jedno z najważniejszych wydarzeń w branży gier wideo już… trzeci rok z rzędu. Trudno jednak się temu dziwić, gdyż sandbox Rockstara odniósł gigantyczny, nieosiągalny dla nawet największych koncernów sukces i rozszedł się do lutego 2015 roku w około 45-milionowym nakładzie, przy czym mowa o kopiach gry dostarczonych do sklepów, a nie do użytkowników końcowych. Niezmiernie ciekawi nas, jak sprzedawać się będzie wersja PC – na razie zajmuje ona wysokie (lub najwyższe) miejsca na listach bestsellerów wielu sklepów, w tym najpopularniejszej platformy elektronicznej dystrybucji – Steam. Zainteresowanie grą jest bardzo duże, co powinno przełożyć się na zadowalające Rockstara i Take-Two wyniki sprzedaży. Ale na te dane przyjdzie jeszcze czas - na razie nie pozostaje nic innego, tylko odliczać godziny do wielkiej premiery i wierzyć, że GTA V na PC nie okaże się kolejnym, po GTA IV, przykładem, delikatnie rzecz ujmując, nie najlepszej optymalizacji. Innego scenariusza nie przewidujemy.

mocu1987Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mocu19872014.09.17, 18:51
-11#1
Mielenie tematu nic więcej....
snoopherZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
snoopher2015.04.12, 20:19
-13#2
zapchaj-news :E
3dmarkZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
3dmark2015.04.12, 20:27
34#3
Powiedzcie lepiej kiedy test procesorów w GTA V :E
overclokedZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
overcloked2015.04.12, 20:28
-6#4
już liczyłem że będzie test który robiliście z wydajnością a tu dupa :/
artulappiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
artulappi2015.04.12, 20:28
-8#5
Wyczuwam Panie i Panowie ból d*py bo kolejny raz gta v na pc XD
MrArielZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
MrAriel2015.04.12, 20:29
21#6
Już się martwiłem, że nie ma dzisiaj newsa o GTA :E
artulappiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
artulappi2015.04.12, 20:31
15#7
Spokojnie jutro też będzie :)
edek20Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
edek202015.04.12, 20:42
Dla mnie to fenomen, że pomimo tego że tyle trzeba było czekac gracze PC i tak są tak napaleni. Dlaczego?
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2015.04.12, 20:44
14#9
wystarczyło opublikować linki do wszystkich newsów o GTA V jakie były na tym portalu...
jest ich ponad setka (tak liczyłem)....


3dmark @ 2015.04.12 20:27  Post: 855651
Powiedzcie lepiej kiedy test procesorów w GTA V :E


Za 50 newsów.
Edward KenwayZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Edward Kenway2015.04.12, 20:45
-6#10
ta takie monci dupy to udostępniacie a konkretne testy to już nie bo po co, wszystko by się rozjaśniło dzięki nim
Zaloguj się, by móc komentować
1