tagi

Radeony HD nie będą liczyć fizyki?

Piotr Gontarczyk 03.07.2008 26

Podczas gdy NVIDIA dokłada starań, aby rozpowszechnić ideę liczenia fizyki z gier przez technologię PhysX, za pomocą procesorów graficznych, ATI wydaje się mieć problemy z dorównaniem konkurentowi.

PhysX oczywiście potrzebuje jeszcze lepszej promocji wśród producentów gier, których NVIDIA musi przekonać, że wykonywanie obliczeń związanych z fizyką przez GPU jest najlepszym rozwiązaniem.

W tym samym czasie konkurencyjne rozwiązanie, czyli Havok należący obecnie do Intela, jest obsługiwany przez nie mniej niż 300 gier, ale może być realizowany tylko przez CPU. ATI od pewnego czasu wspiera tą technologię, lecz jak dotąd liczenie fizyki, w przypadku kart graficznych Radeon HD odbywa się za pośrednictwem jednostki centralnej.

Racjonalnym wydaje się twierdzenie, że przetwarzanie fizyki przez GPU powinno być znacznie szybsze niż CPU. Shadery procesorów graficznych to niezależne potoki lub rdzenie, których w nowoczesnym GPU jest przecież niemało.

Z jednej strony ATI twierdzi, że będzie zapewniać obsługę technologii Havok przez CPU, z drugiej zapewnia, że prowadzi działania mające na celu stwierdzenie, czy wprowadzenie obsługi Havoka przez GPU ma sens. To wydaje się mieć związek z tym, że Intel (właściciel Havoka) rzekomo nie ma własnego GPU, na którym mógłby testować liczenie fizyki.

Pikanterii całej sprawie dodają doniesienia ze źródeł blisko związanych z NVIDIĄ, z których wynika, że Havok będzie wspierany przez własne GPU Intela (Larrabee), a ATI nigdy nie dostanie licencji uprawniającej do korzystania z akceleracji Havoka, przez ich procesory graficzne.