tagi

Główny architekt projektu Larrabee wraca do Intela

Adrian Kotowski 20.06.2018 16

Raja wzywa. Tom Forsyth po wielu latach rozłąki wraca do Intela. Główny projektant pracujący przy jednostce Larrabee znalazł zatrudnienie w segmencie Core and Visual Computing Group, w którym jednym z szefów jest Raja Koduri. Zatrudnienie takiego pracownika wyraźnie pokazuje, jak poważnie niebiescy podchodzą do rozwoju swojego GPU.

Intel wróci na rynek kart graficznych

Piotr Gontarczyk 30.04.2018 48

Potwierdził to były pracownik AMD. Intel w gronie swoich pracowników ma kolejnego weterana z AMD. Tym razem do firmy przeszedł Chris Hook, który po siedemnastu latach odszedł z AMD, gdzie przez długi czas kierował działem marketingu. Hook przejście do Intela ogłosił poprzez serwis Facebook.

Intel Knights Hill - projekt skasowany

Piotr Gontarczyk 16.11.2017 22

Było wzgórze i nie ma wzgórza. Intel wprowadził zmiany w swoim harmonogramie produktowym dla wysokowydajnych rozwiązań eksaskalowych. Wśród tych zmian jest porzucenie zapowiedzianych już akceleratorów Xeon Phi opartych na architekturze Knights Hill. Wygląda na to, że cała linia tych produktów została wyrzucona z najnowszego harmonogramu.

Intel Larrabee jednak pojawi się, ale w konsoli?

Piotr Gontarczyk 30.12.2009 50
Intel pod rękę z Nintendo? Konsola Nintendo Wii już od dnia premiery stała się niepokonana w rankingach sprzedaży. Dzięki swojej przystępnej cenie oraz ciekawym grom urządzenie to znalazło wielu nabywców. Ostatnio jednak zapotrzebowanie na Wii zaczyna spadać, a to zapewne dla Nintendo sygnał, że warto czynić pierwsze przymiarki do nowej konsoli.

Według japońskiego serwisu PC Watch producent Wii rzekomo już prowadzi rozmowy z Intelem, których efektem ma być wspólne stworzenie nowej konsoli. Do urządzenia miałby trafić procesor Intela ze zintegrowanym układem Larrabee.

Intel znowu zainwestuje w procesor grafiki

Piotr Gontarczyk 09.12.2009 22
Według seriwu Fudzilla, Intel chce w przyszłym roku uruchomić nowe inwestycje, dzięki którym możliwe ma być dalsze funkcjonowanie na rynku procesorów grafiki. Rzecznik Intela twierdzi wręcz, że w 2010 roku firma w GPU zainwestuje co najmniej tyle samo, co w roku obecnym.

Niestety trudno określić, o jakich kwotach może być mowa, bo wartość środków pochłoniętych przez anulowany już projekt Larrabee wciąż pozostaje nieznana.

Od tej pory firma chce ponoć pracować całkowicie za zamkniętymi drzwiami, a więc nie powinniśmy oczekiwać przedwczesnych zapowiedzi. Intel deklaruje jedynie, że informacje na temat nowego projektu zostaną podane do publicznej wiadomości, w przyszłym roku.

Wygląda więc na to, że przynajmniej przez kilkanaście najbliższych miesięcy AMD i NVIDIA mogą raczej spać spokojnie. Nie wiadomo, jak długo Intelowi zajmie stworzenie nowego projektu procesora grafiki.

Kłopoty Intela z Larrabee wzmocniły NVIDIĘ i AMD

Piotr Gontarczyk 08.12.2009 18
Informacja o anulowaniu przez firmę Intel pierwotnego projektu GPU o nazwie Larrabee już odbiła się echem na rynku. Zarówno AMD jak i NVIDIA już zanotowały zyski z tego, że potencjalny konkurent znikł im sprzed nosów, jeszcze zanim stworzył gotowy produkt.

Akcje AMD na nowojorskiej giełdzie podskoczyły o 8,4 punkta procentowego i uzyskały wartość 8,52 dolara na wczorajszym zamknięciu. NVIDIA zanotowała jeszcze większy skok, bo o aż 13 punktów procentowych. Akcje "zielonych" osiągnęły poziom 16,09 dolara.

Intel na szczęście nie notuje jeszcze zmian, bo akcje tej firmy straciły 0,44 punkta procentowego i na zamknięciu notowań ich wartość wyniosła 20,37 dolara. W przypadku tej firmy, mniej gwałtowna zmiana wynika przede wszystkim z tego, że Intel tak czy inaczej kontroluje około połowę rynku wszystkich procesorów grafiki, tylko dzięki układom zintegrowanym.

Trudno dziś określić, czy anulowanie Larrabee odbije się na kondycji finansowej firmy w przyszłości. Warto pamiętać, że prace nad niedoszłym GPU wymagały zapewne sporych zasobów finansowych.

Larrabee, GPU od Intela, odwołany!

Piotr Gontarczyk 07.12.2009 39

Po informacji o opóźnieniu nowej generacji procesorów grafiki firmy Intel, teraz przychodzą kolejne, nawet jeszcze gorsze od poprzednich. Według serwisu Cnet, Intel zdecydował się całkowicie anulować pierwotny projekt procesora grafiki, znanego pod nazwą kodową Larrabee. Wygląda więc na to, że jeżeli Larrabee zobaczymy w postaci GPU, to niemal na pewno nie w formie, o której słyszeliśmy do tej pory

Potwierdza się natomiast informacja o tym, że Larrabee dostępny będzie tylko jako programowa platforma. Według firmy analitycznej Jon Peddie, nowy GPU Intela, który został zaprezentowany na listopadowej konferencji SC'09 nie ma najmniejszych szans w nawiązaniu rywalizacji z obecnie dostępnymi układami od AMD i NVIDII.

Podczas gdy dwuprocesorowy Radeon HD 5970 osiąga wydajność na poziomie około 5 teraflopsów, to nowy GPU Intela ledwo wyciąga 1 teraflopsa. W przyszłym roku rynek czeka mocne uderzenie ze strony NVIDII, która ma zaprezentować GPU o nazwie kodowej Fermi.

Wszystko to sprawia, że dotychczas opracowywany Larrabee mógłby stanowić procesor, który nawet na rynku masowym, czy wręcz niskobudżetowym nie dałby sobie rady, przede wszystkim ze względu na konkurencję cenową.

Obecnie trudno powiedzieć, czy i ewentualnie kiedy Larrabee w postaci jakiegoś nowego projektu GPU pojawi się na rynku.

Złe wieści, tym razem dla czekających na Larrabee Intela

Piotr Gontarczyk 05.12.2009 64

Pierwszy produkt to nawet nie karta graficzna. Według serwisu Electronista, firma Intel zmieniła plany odnośnie zapowiadanego od paru lat procesora grafiki o nazwie kodowej Larrabee. Przedstawiciele firmy otwarcie przyznają, że projekt minął się z rozkładem jazdy.

Na obecnym etapie Intel może zapowiadać, że Larrabee pojawi się wyłącznie w postaci platformy, przeznaczonej dla producentów, którzy na jej podstawie mieliby tworzyć własne rozwiązania. Według niektórych analityków, przyczyną może być to, że Larrabee nie spełnia wymogów wydajnościowych, które mogłyby pozwolić mu nawiązać walkę z GPU od AMD oraz NVIDII.

Teraz Intel prawdziwe powody kolejnego już opóźnienia trzyma w tajemnicy. Dotychczas przedstawiciele NVIDII kolejne opóźnienia uznawali za skutek tego, że wprowadzona w Larrabee architektura równoległego połączenia 32 rdzeni jest nieefektywna.

Firma nie jest obecnie w stanie określić, czy i ewentualnie kiedy Larrabee zostanie zaprezentowany w postaci procesora grafiki, który miałby być przeznaczony do montażu na karcie graficznej, dla odbiorcy indywidualnego.

Także sami producenci kart nie są specjalnie entuzjastyczni wobec nowego GPU Intela, gdyż obawiają się o występowanie różnych błędów w pierwszych próbkach. Intel rzekomo już starał się uzyskać względy niektórych producentów z Chin, oferując im preferencyjne zasady cenowe. Wygląda na to, że chyba nie wszystko poszło zgodnie z pierwotnymi założeniami.

Intel: nie oferujemy producentom kart graficznych zniżek na Larrabee

Piotr Gontarczyk 05.11.2009 17
Według serwisu Digitimes, Paul Otellini, szef firmy Intel, miał w trakcie ostatniego pobytu w Chinach prowadzić rozmowy z producentami sprzętu komputerowego, dotyczące sprzedaży procesorów grafiki Larrabee.

Z doniesień serwisu wynikać ma, że Otellini oferował nieokreślonym firmom rabaty za wprowadzenie Larrabee do swojej oferty, z zaznaczeniem, że sprzedawany będzie z innymi produktami Intela.

Nick Knuppfer, rzecznik Intela, zaprzeczył tym doniesieniom nazywając je w całości zmyślonymi. Dodał też, że Larrabee pojawi się na rynku zgodnie z planem, a więc na początku przyszłego roku.

Serwis X-bit labs wyraża zdziwienie temu zaprzeczeniu. Anton Shilov chyba słusznie uważa za dziwne zaprzeczanie informacjom o negocjacjach z potencjalnymi partnerami, na temat produkcji kart graficznych z procesorem, który pojawić się ma już niebawem.

Poza tym, serwis Digitimes twierdzi, że najwięksi producenci kart graficznych są sceptyczni wobec nowego GPU Intela. Według nich Intel miałby rzekomo mieć szansę nawiązania realnej walki z NVIDIĄ i AMD dopiero za dwa lata.

Intela obawy o to, że karty graficzne staną się celem dla wirusów

Piotr Gontarczyk 08.10.2009 24
Firma analizuje możliwości zabezpieczeń. Według serwisu X-bit Labs, firma Intel jest zaniepokojona możliwością pojawienia się nowych form wirusów, które mogłyby za cel obrać sobie procesory grafiki typu GPGPU.

Nowe rozwiązanie na rynku procesorów grafiki wciąż wydaje się mieć przyszłość, choć obecnie wciąż popularność oprogramowania korzystającego z GPGPU jest niewielka. Korzyści dla przeciętnego użytkownika też nie imponują.

Zarówno NVIDIA i AMD oferują oprogramowanie GPGPU do konwersji i kodowania materiałów filmowych. NVIDIA natomiast już zapowiedziała, że pracuje nad rozszerzeniem możliwości nowej generacji GPU (Fermi) o wsparcie oprogramowania antywirusowego.

Według Intela GPGPU jest prawdodpodobnym celem dla nowej generacji wirusów, które miałyby być przystosowane do atakowania tego typu urządzeń. Warto zwrócić bowiem uwagę na to, że opracowywany przez Intela Larrabee jest kompatybilny z architekturą x86, w przeciwieństwie do GPU AMD i NVIDII. Intel zatem wydaje się być najbardziej wygodnym celem i trudno uznać obawy firmy za bezpodstawne.

Specjalista ds. oprogramowania w firmie Intel, Philipp Gerasimov powiedział dla X-bit Labs, że trwają badania i analizy rozwiązań mających zapewnić Larrabee bezpieczeństwo, zarówno na poziomie API, jak i sterowników.

Wyobraźmy sobie przyszłość, w której "fanboje" poszczególnych firm nie kłócą się już o wydajność, ceny, pobory energii, estetykę kart, a obrzucają się hasłami typu "Na karty X jest więcej wirusów!".

Intel GPU Larrabee i 6-rdzeniowy, 32-nanometrowy CPU Gulftown zaprezentowane na IDF

Piotr Gontarczyk 23.09.2009 29
GPU Intela już w fazie przedprodukcyjnej. W trakcie Intel Developer Forum firma Intel zaprezentowała między innymi nowy procesor grafiki, kodowo zwany Larrabee.

Sean Maloney, wiceszef Intela, pokazał przedprodukcyjne procesory graficzne oparte na architekturze „Larrabee” (jest to nazwa kodowa określająca rodzinę przyszłych procesorów do zastosowań graficznych). Potwierdził też, że kluczowi twórcy oprogramowania otrzymali systemy deweloperskie.

Larrabee opiera się na programowalności architektury Intela x86 i ma, według producenta, radykalnie zwiększać możliwości przetwarzania równoległego. Ta elastyczność oraz możliwość wykorzystania popularnej wiedzy programowania w kodzie x86, oprogramowania i narzędzi projektowych pozwala wykorzystać zalety programowalnego renderingu, a zatem łatwo implementować różne potoki przetwarzania grafiki 3D, takie jak rasteryzacja, rendering wolumetryczny albo ray tracing.

Połączenie tych elementów ma zapewnić lepsze wrażenia wizualne użytkownikom intelowskich komputerów PC korzystających z produktów Larrabee. Maloney zademonstrował wersję popularnej gry „Quake Wars: Enemy Territory” wykorzystującą ray tracing w czasie rzeczywistym.

Gra działała na układzie Larrabee i intelowskim 32-nanometrowym, 6-cio rdzeniowym procesorze nowej generacji „Gulftown” przeznaczonym dla zapalonych graczy, który będzie sprzedawany pod nazwą Core.

Choć układy Larrabee zostaną najpierw wykorzystane w zewnętrznych kartach graficznych, architektura ta zostanie ostatecznie zintegrowana z procesorem wraz z innymi technologiami.

Intel Larrabee bez szans na dorównanie NVIDII i AMD?

Piotr Gontarczyk 04.06.2009 42

Mógłby walczyć na szczycie, ale na rynek musiałby wejść "wczoraj". Z najnowszych i nieoficjalnych doniesień serwisu Tom's Hardware US wynika, że zapowiadany przez firmę Intel procesor grafiki Larrabee wcale nie musi okazać się takim wielkim zagrożeniem dla obecnej już na rynku konkurencji, w postaci NVIDII i AMD (pod marką ATI). Przynajmniej pod względem wydajności.

Źródło serwisu, którym jest przedstawiciel partnera Intela twierdzi, że nowe procesory Larrabee oferują wydajność na poziomie zbliżonym do kart graficznych NVIDIA GeForce GTX 285.

Jako że wymieniony model to najszybsza jednoprocesorowa karta graficzna NVIDII, Larrabee z jednej strony nie wygląda źle, ale z drugiej (o ile dane potwierdziłyby się) nie jest takim potworem wydajnościowym, jak zapowiada firma Intel.

Warto też wziąć pod uwagę to, że z pewnością przed premierą Larrabee zarówno NVIDIA, jak i AMD wprowadzą na rynek nowe karty graficzne.

Intel może zatem chcieć celować w środkowy sektor rynku kart graficznych. Firma od dawna jest znana jako bardzo innowacyjna (raz już zdołała zamieszać na rynku kart graficznych swoim modelem i740), a więc nawet z takiego punktu startu może zmusić konkurentów do odpowiednich reakcji.

Najbliższe miesiące zapewne przyniosą więcej szczegółów, zatem warto uzbroić się w cierpliwość.

Intel Larrabee później niż planowano. Rok 2009 nie wchodzi już w grę

Piotr Gontarczyk 14.05.2009 32

Oczekiwane przez rynek karty graficzne z procesorami Intel Larrabee raczej nie pojawią się w tym roku. Firma Intel potwierdziła, że obecny plan to wprowadzenie ich na rynek w pierwszej połowie przyszłego roku.

Intel, co może nawet trochę dziwić, nie ukrywa pochwał pod adresem kart graficznych ATI Radeon. Ich ważną cechą ma być energooszczędność. Joseph Schultz z firmy Intel przyznał, że konkurowanie z Radeonami będzie dużym wyzwaniem.

Larrabee to nietypowa konstrukcja GPU, oparta na architekturze Intel P54C, a więc drugiej generacji procesorów Pentium (nie należy jej mylić z procesorami Pentium II), a więc piątej generacji procesorów x86 Intela.

Premiera procesorów opartych na architekturze P54C miała miejsce w marcu 1994 roku. Wtedy procesory Pentium (P54C) produkowane były w wymiarze technologicznym 600 nm. Larrabe początkowo ma być układem 45-nanometrowym.

Rdzeń procesora Intel Larrabee pozuje do zdjęcia

Piotr Gontarczyk 13.05.2009 20

Korzystając z otwarcia IVCI (Intel Visual Computing Instute) na Uniwersytecie Saarland w Niemczech, firma Intel zaprezentowała rozwiązania w dziedzinie przetwarzania obrazu, nad którymi pracuje.

Nikogo chyba nie zdziwi to, że przedstawiciele Intela skupili się przede wszystkim na opracowywanym układzie Larrabee, z wieloma rdzeniami, który ma w przyszłości pełnić ważną rolę w ofercie produktowej na rynku, także poza samymi kartami graficznymi.

Zaprezentowano między innymi zdjęcie rdzenia nowego układu, na którym widać omawiane przez Intela jednostki x86, z których Larrabee ma się składać.

W trakcie prezentacji zapowiedziano też zastosowania nowego układu, z podziałem potrzebnych mocy obliczeniowych. Larrabee ma znaleźć zastosowanie nie tylko w prostych komputerach do prac biurowych, gier, oglądania filmów, ale także w branży medycznej.

Zdjęcia zamieszczamy w dalszej części publikacji.

Intel: Oto nasze nowe "jajka" Larrabee

Piotr Gontarczyk 10.04.2009 56
Nie wiadomo czy były święcone, ale na pewno są duże. W trakcie Intel Developer Forum odbywającego się w Pekinie, Pat Gelsinger, wiceszef firmy oraz główny zarządca IDEG (Intel Digital Enterprise Group) opowiadał o architekturze procesorów Nehalem, ich odmianach dla komputerów biurkowych, serwerów (Xeon 5500), produkowany w wymiarze technologicznym 32 nm układach Westmere, ale nie tylko.

W trakcie wystąpienia nie zabrakło szczypty informacji na temat przygotowywanych przez firmę Intel procesorów grafiki - Larrabee. Oparty na wielordzeniowej architekturze GPU ma wejść na rynek kart graficznych, i tam walczyć z układami firm NVIDIA i AMD.

Pierwsze karty na rynku pojawić się mają pod koniec bieżącego roku lub na początku przyszłego. Niestety żadnych informacji na temat częstotliwości pracy, obsługi pamięci i innych szczegółów nie ujawniono. Pokazano natomiast 300-milimetrowy wafel krzemowy z rdzeniami procesorów Larrabee.

Jak widać Larrabee jest duży. Ba, jest najprawdopodobniej największym z dostępnych dziś procesorów grafiki! Wiadomo że początkowo układy te będą dostępne w postaci procesorów produkowanych w wymiarze technologicznym 45 nm. Na wymiar 32 nm Intel planuje przejść w przyszłym roku.

Jeżeli Larrabee miałby faktycznie wejść na rynek pod koniec bieżącego roku to nadchodzące lato może być bardzo gorące. Wtedy powinny pojawiać się pierwsze dane techniczne oraz... może nawet liczby prezentujące wydajność nowego dziecka Intela.