tagi

NVIDIA Tegra – rewolucyjny procesor kontra świat x86?

Piotr Gontarczyk 02.06.2008 21

NVIDIA jutro, na targach Computex 2008, zaprezentuje nowe procesory serii Tegra. Jednostki te to połączenie jednostki centralnej, chipsetu i kontrolera graficznego w jednym krzemowym rdzeniu. Jak twierdzi producent, układy te mają zapewniać niespotykane do dziś poziomy oszczędności energii przy zachowaniu ogromnej funkcjonalności.

Z zapowiedzi NVIDII wynika, że urządzenia wyposażone w procesory Tegra 600 będą mogły odtwarzać filmy w formacie HD przez nawet 24 godziny. Przy takim samym źródle zasilania komputery z procesorami Intel Atom mają wytrzymywać niecałe 2 godziny. W obu przypadkach dane są podobno oparte na testach przeprowadzonych z wykorzystaniem wyświetlaczy OLED. Przy użyciu typowych matryc LCD czas odtwarzania filmów w rozdzielczości HD ma spadać, odpowiednio, do 10 godzin i godziny.

NVIDIA Tegra 650 będzie mógł płynnie odtwarzać filmy HD 1080p przy poborze energii na poziomie 1,3 W. NVIDIA Tegra APX 2500 może odtwarzać materiały HD 720p przy niższym poborze energii, wynoszącym zaledwie 0,6 W. Procesory Tegra obecnie mają zegary taktujące 700 i 800 MHz.

Zintegrowany kontroler graficzny sprzętowo zgodny jest z OpenGL ES 2.0 i D3D Mobile. Jednostka ta nie będzie powalać na kolana swoją wydajnością, ale należy pamiętać o tym, że Tegra nie jest procesorem przeznaczonym do konsol do gier.

Ostatnią kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, że Tegra nie jest procesorem opartym na architekturze x86. Na wyposażonych w niego urządzeniach nie będzie można (przynajmniej oficjalnie) uruchomić np. Windows XP czy Visty. Obecnie NVIDIA prezentuje urządzenia, na których zainstalowano Windows Embedded 6.0.