aktualności

Intel komentuje decyzję Apple o rezygnacji ze stosowania procesorów Core w komputerach Mac

54
24 czerwca 2020, 11:45 Adrian Kotowski

W poniedziałek Apple oficjalnie ogłosiło, że rezygnuje z procesorów Intela i w swoich przyszłych komputerach będzie korzystać z własnych procesorów. Ta informacja raczej nikogo nie zaskoczyła, bo taka zapowiedź była oczekiwania. Do sprawy postanowił się jednak odnieść główny poszkodowany w wyniku tej decyzji, czyli Intel, który zapewnia, że nadal będzie wspierać Apple w „kilku obszarach działalności”.

W przesłanym do kilku zachodnich redakcji oświadczeniu Intela czytamy, że Apple pozostanie klientem niebieskich nawet po całkowitym przejściu firmy Tima Cooka na chipy Arm, co ma zająć maksymalnie dwa lata. Nic w tym zresztą dziwnego, bo poza procesorami, przedsiębiorstwo z Santa Clara dostarcza do swojego partnera również m.in. układy sieciowe. Rezygnacja Apple z procesorów Core nie pozostała bez odpowiedzi ich producenta.

- Apple jest naszym klientem w kilku obszarach działalności i nadal będziemy go wspierać. Intel koncentruje się na dostarczaniu najbardziej zaawansowanych rozwiązań dla komputerów PC oraz szerokiego wachlarza rozwiązań technologicznych, które redefiniują technologię komputerową. Wierzymy, że komputery napędzane naszymi chipami – oparte choćby na naszej przyszłej mobilnej platformie Tiger Lake – zapewniają klientom na całym świecie najlepsze doświadczenia w obszarach, które najbardziej cenią, a także gwarantują najbardziej otwartą platformę dla programistów, zarówno dzisiaj, jak i w przyszłości – twierdzi Intel.

Usunięcie Intela z oferty komputerów Apple będzie odbywało się stopniowo. Sam Tim Cook zapowiedział, że pojawi się jeszcze jedna seria Maców z chipami niebieskich, której towarzyszyć będą już jednak inne produkty z układami Arm. Posiadacze komputerów z procesorami Core nie mają się też czego obawiać jeśli chodzi o wsparcie programowe, bo te ma być zapewnione przez kilka najbliższych lat.

Sprawdź ceny popularnych procesorów Intela:

Źródło: TechPowerUp
tomek1717Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tomek17172020.06.24, 12:05
17#1
No Ciekawe, jak z wydajnością kompatybilnością i instrukcjami procesora arm
taithZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
taith2020.06.24, 12:21
20#2
I z oprogramowaniem
Już teraz deweloperzy pieprzą to, jak mają pisać na metal, na którego używanie oprogramowania do pisania jest płatny, i dodatkowo Apple chce tantiemów od sprzedaży czegokolwiek w ich ogródku
Apple i ich Metal
Podejrzewam, że duża część oprogramowania wymaga przepisania albo będzie kulawo działać w trybie kompatybilności
Płatne pisanie odcina amatorów i mniejszych deweloperów kompletnie, Apple zostanie z oprogramowaniem od wielkich korporacji które stać na to... i tyle, po co pisać sterowniki do dodatków, gadżety USB lub proste programy/funkcje skoro zarobek nikły a trzeba kasę wyłożyć zanim nawet zaczniesz
KenjiroZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kenjiro2020.06.24, 12:38
13#3
Wydajność będzie taka sobie, znaczy tabletowa, kompatybilność będzie słaba, ale Apple zapewne rozłoży migrację na długie lata. Być może nawet skapituluje po tych długich latach, gdy ARM o 16 rdzeniach będzie się kulać gorzej niż Intel/AMD o 6 czy 8, a do tego powodować masę problemów z softem.
AarghZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Aargh2020.06.24, 12:48
18#4
taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455
I z oprogramowaniem
Już teraz deweloperzy pieprzą to, jak mają pisać na metal, na którego używanie oprogramowania do pisania jest płatny, i dodatkowo Apple chce tantiemów od sprzedaży czegokolwiek w ich ogródku
Apple i ich Metal

Pisanie aplikacji używających Metal nie wymaga płacenia, Xcode jest darmowy, podobnie jak narzędzia.

Płaci się za wydanie aplikacji na jakimkolwiek App Store, co w przypadku macOS nie jest wymagane, bo aplikacji instaluje się tak samo jak na Windowsie.
bi3dron4Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
bi3dron42020.06.24, 12:54
taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455
I z oprogramowaniem
Już teraz deweloperzy pieprzą to, jak mają pisać na metal, na którego używanie oprogramowania do pisania jest płatny, i dodatkowo Apple chce tantiemów od sprzedaży czegokolwiek w ich ogródku
Apple i ich Metal
Podejrzewam, że duża część oprogramowania wymaga przepisania albo będzie kulawo działać w trybie kompatybilności
Płatne pisanie odcina amatorów i mniejszych deweloperów kompletnie, Apple zostanie z oprogramowaniem od wielkich korporacji które stać na to... i tyle, po co pisać sterowniki do dodatków, gadżety USB lub proste programy/funkcje skoro zarobek nikły a trzeba kasę wyłożyć zanim nawet zaczniesz

Oo. Nie przestaje mnie zadziwiać, na co może pozwolić sobie ta firma dzięki swym wiernym ... wyznawcom(?)...
AssassinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Assassin2020.06.24, 13:11
17#6
Coś czuję, że za niecałe 6 miesięcy przeczytamy 'Jim Keller wraca do Apple'.
blubajuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
blubaju2020.06.24, 13:15
-18#7
Intel najlepiej jakby odpuścił sobie całkowicie produkcję CPU a skupił się na innych układach. Niech nie robi więcej siary na rynku IT
NamonakiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Namonaki2020.06.24, 13:23
taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455

Podejrzewam, że duża część oprogramowania wymaga przepisania albo będzie kulawo działać w trybie kompatybilności

API Mac OS zostaje to samo wiec nie ma co przepisywać (przystosowywać) a wystarczy tylko prze-kompilować istniejący kod w wysoko-pozimowym języku wiec 'port' jest trywialny
ale musza się znaleźć chęci nawet do tak nie wielkiego wysiłku...

Apple forsuje przejcie na ARM i za kolejną generacje nie będzie już żadnego wyboru wiec wszyscy bez wyjątku będą musieli się przestawić na ARM
jakiś czas temu zrobili identyczny krok przechodząc z PowerPC na CPU Intella (IBM został sam że swoją architekturą PowerPC) i również wymakało to re-kompilacji istniejącego oprogramowania ...

taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455
Płatne pisanie odcina amatorów i mniejszych deweloperów kompletnie, Apple zostanie z oprogramowaniem od wielkich korporacji które stać na to... i tyle, po co pisać sterowniki do dodatków, gadżety USB lub proste programy/funkcje skoro zarobek nikły a trzeba kasę wyłożyć zanim nawet zaczniesz

Xcode jest darmowy i wykorzystuje miedzy innymi otwarto-źródłowe GCC...
jak ktoś się uprze to może nawet pisać we free pascal'u https://www.freepascal.org/download.html
'absolutna płatność' spowodowała by że duże firmy które stać na oprogramowanie miały by problem ze znalezieniem pracowników potrafiących je obsługiwać, bo sami kandydaci musieli by najpierw zabulić za licencje zanim się czegoś nauczą
AbdulahZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Abdulah2020.06.24, 13:48
-7#9
Wydajność będzie zbliżona do Intela przy większej oszczędności energetycznej. Już teraz chipy Apple są potężne, a z tego co słyszałem Apple będzie wsadzać duże rdzenie ARM(obecne, małe rdzenie to odpowiednik atomów intela) do Maców. Apple ma specjalną umowę z ARM co daje im wcześniejszy dostęp do nowinek.
Edytowane przez autora (2020.06.24, 15:38)
h63619Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
h636192020.06.24, 13:54
Namonaki @ 2020.06.24 13:23  Post: 1248462
taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455

Podejrzewam, że duża część oprogramowania wymaga przepisania albo będzie kulawo działać w trybie kompatybilności

API Mac OS zostaje to samo wiec nie ma co przepisywać (przystosowywać) a wystarczy tylko prze-kompilować istniejący kod w wysoko-pozimowym języku wiec 'port' jest trywialny
ale musza się znaleźć chęci nawet do tak nie wielkiego wysiłku...

Apple forsuje przejcie na ARM i za kolejną generacje nie będzie już żadnego wyboru wiec wszyscy bez wyjątku będą musieli się przestawić na ARM
jakiś czas temu zrobili identyczny krok przechodząc z PowerPC na CPU Intella (IBM został sam że swoją architekturą PowerPC) i również wymakało to re-kompilacji istniejącego oprogramowania ...

taith @ 2020.06.24 12:21  Post: 1248455
Płatne pisanie odcina amatorów i mniejszych deweloperów kompletnie, Apple zostanie z oprogramowaniem od wielkich korporacji które stać na to... i tyle, po co pisać sterowniki do dodatków, gadżety USB lub proste programy/funkcje skoro zarobek nikły a trzeba kasę wyłożyć zanim nawet zaczniesz

Xcode jest darmowy i wykorzystuje miedzy innymi otwarto-źródłowe GCC...
jak ktoś się uprze to może nawet pisać we free pascal'u https://www.freepascal.org/download.html
'absolutna płatność' spowodowała by że duże firmy które stać na oprogramowanie miały by problem ze znalezieniem pracowników potrafiących je obsługiwać, bo sami kandydaci musieli by najpierw zabulić za licencje zanim się czegoś nauczą

Nie pisałem nic na MacOS, ale domyślam się, że mają tam biblioteki dystrybułowane w formie binarnej nie źródła. Jeśli tak, to nie wystarczy przekompilować własny kod, ale trzeba mieć też wszystkie biblioteki przekompilowane. Ich twórcy mogą nie być zainteresowani dalszym rozwojem.
Do tego biblioteki zoptymalizowane pod względem wydajności na x86, np używające AVX, nie będą łatwe do przekompilowania na ARM.

Emulacje wolniejszego procesora na szybszym jest mniejszym problemem niż szybszego na wolniejszym.
Co z zastosowaniami, które wymagają wysokiej wydajności? Do Macbooka Air to ARM wystarczy, ale do desktopów dla grafików już nie bardzo. Choć domyślam się, że będzie forsowany model cienkiego klienta i płacenia abonamentu z obliczenia w chmurze... ale do tego równie dobry będzie tani chromebook i tylko frajer zapłaci kupę kasy za drogiego Maca a później jeszcze abonament za obliczenia bo drogi Mac do obliczeń się nie nadaje. No ale ta firma ma swoich klientów, którzy i tak zapłacą.
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1