aktualności

Xbox Series X - oficjalna specyfikacja sprzętowa konsoli

64
16 marca 2020, 15:11 Adrian Kotowski

Microsoft ujawnił informacje, na które czekaliśmy od pierwszej zapowiedzi Xbox Series X. Poznaliśmy pełną specyfikację sprzętową konstrukcji, wraz z wewnętrzną budową urządzenia i jego kilkoma interesującymi funkcjami, mającymi znaczący wpływ na to, jak będą wyglądać i działać gry tworzone na nowy sprzęt. Sprawdźmy, co tym razem przygotował Microsoft.

Wiele danych o konsoli Xbox Series X poznaliśmy pod koniec lutego, ale tym razem dane są zdecydowanie bardziej szczegółowe, co nas cieszy. Zacznijmy więc od specyfikacji, która prezentuje się bardzo dobrze, ale równocześnie jest dość specyficzna w niektórych aspektach. Zastosowany w konsoli SOC ma wymiary prawie takie same jak w Xbox One X, a konkretnie 360,45 mm2 i składa się z 15,3 mld tranzystorów. Na jego pokładzie znalazło się 8 rdzeni Zen 2 z opcjonalnym SMT. Bez jego aktywacji taktowanie rdzeni wynosi 3,8 GHz, a po włączeniu spada do 3,66 GHz. To oczywiście od dewelopera będzie zależeć, z jakiej opcji skorzysta.

Xbox Series X

Już jakiś czas temu potwierdzono, że układ graficzny, bazujący na architekturze RDNA 2, będzie oferował wydajność 12 TFLOPS. Teraz dodano, że będzie miał 3328 procesorów strumieniowych (52 CU), a jego taktowanie ma wynosić 1825 MHz. Jak się zapewne domyślacie, będzie to jednostka przycięta z układu z 56 CU, co ma zapewnić odpowiedni uzysk. Podczas prezentacji konsoli producent miał ujawnić, że wydajność dla obliczeń FP16 ma wynieść 24 TFLOPS, dla INT849 TOPS, a dla INT4 wyniesie 97 TOPS. Tym samym chip ma się sprawdzić wszędzie tam, gdzie niezbędne będzie wykonanie obliczeń związanych z maszynowym uczeniem.

Xbox Series X – dane techniczne
Procesor 8 rdzeni Zen 2 3,8 GHz (3,66 GHz po włączeniu SMT)
Układ graficzny RDNA 2, 3328 procesorów strumieniowych (52 CU), 1825 MHz
Proces technologiczny TSMC 7 nm (ulepszony)
Wymiary rdzenia 360,45 mm2
Pamięć 16 GB GDDR6 (10 GB - 560 GB/s i 6 GB - 336 GB/s)
Nośnik danych SSD NVMe 1 TB, zmodyfikowany, 2,4 GB/s dla zwykłych danych i 4,8 GB/s dla skompresowanych (max 6 Gb/s)
Możliwość rozszerzenia pamięci karta rozszerzeń 1 TB
Nośnik zewnętrzny podpinany do USB 3.2
Napęd optyczny 4K UHD Bly-Ray
Zestaw złączy 1x HDMI 2.1,
3x USB 3.2,
1x RJ-45,
1x gniazdo rozszerzeń dla nośnika danych
Wymiary 15,1 x 15,1 x 30,1 cm
Waga 4,45 kg

RDNA 2 w pełni obsługuje DXR Tier 1.1 i dzięki zastosowaniu sprzętowego przyspieszenia ma doskonale radzić sobie z ray tracingiem. Według udostępnionych danych, efektywna wydajność Xbox Series X w tego typu obliczeniach przekracza 25 TFLOPS. Twórcy gier będą mogli z łatwością dodawać efekty RT do swoich tytułów, w tym tych, które zostały już wydane, co zobaczymy choćby na przykładzie Gears 5.

Xbox Series X

Wokół SOC rozmieszczono łącznie 10 kości GDDR6, co wymusiło podejście hybrydowe – sześć chipów ma pojemność 2 GB, a cztery 1 GB. Wszystkie to jednostki 14 GB/s, a zastosowany interfejs pamięci ma szerokość 320 bitów. Co jednak najciekawsze, przepustowość tych chipów nie jest równa i różnice są zauważalne. Kości o pojemności 10 GB pracują z przepustowością 560 GB/s, a pozostałe 6 GB z 336 GB/s. Dla gier przeznaczono maksymalnie 13,5 GB pamięci (pierwsze 10 GB + 3,5 GB z wolniejszego zestawu), a reszta przypisana została do systemu operacyjnego.

Xbox Series X

Informacje o nośniku SSD dostępnym w Xbox Series X nie są niczym zaskakującym, ale jego specyfikacja i możliwości już tak. Jest to bardzo mała konstrukcja, która standardowo oferuje transfer na poziomie 2,4 GB/s, ale dzięki sprzętowemu blokowi dekompresji wartość ta może skoczyć nawet do 6 GB/s. Sprzęt obsługuje Zlib dla zwykłych danych i nowy system BCPack, dla tekstur przechowywanych w GPU. Całość ukryta jest pod nazwą Velocity Architecture i będzie mieć wpływ choćby na szybkość uruchamiania gier lub ich wznawiania, przy pomocy funkcji Quick Resume. Jeśli zabraknie Wam miejsca, będziecie mogli nabyć kartę rozszerzeń o pojemności 1 TB, przygotowaną przez firmę Seagate. Jest też opcja podpięcia dysku przez USB 3.2. Na samym końcu należy też wspomnieć o napędzie 4K UHD Bly-Ray, zamontowanym na pokładzie.

Microsoft zapewnia, że na Xbox Series X odpalimy w ramach wstecznej kompatybilności gry z XONE, ale też Xbox 360 i pierwszego Xboksa. Co więcej, starsze tytuły mają wyglądać na nowej konsoli po prostu dużo ładniej i działać lepiej. Dla przykładu, gry z XONE będzie można zawsze odpalić w 4K, nawet gdyby ich oryginały nie posiadały takiej opcji. Część starszych produkcji otrzyma też tryb HDR, dzięki opcji konwersji z SD.

Xbox Series X

Rzućmy też na koniec okiem na samą budowę sprzętu, bo ta jest specyficzna. Microsoft zastosował dwa połączone ze sobą PCB. Na jednym jest przede wszystkim SOC, na drugim reszta komponentów. Zieloni postawili na komorę parową i wysokiej jakości ciche wentylatory, które mają w łatwy sposób rozpraszać energię cieplna. Wymiary konsoli wynoszą 15,1 x 15,1 x 30,1 cm, a jej waga to 4,45 kg. Do dyspozycji użytkownika oddano niestety bardzo przecięty zestaw złączy: jedno HDMI 2.1, trzy USB 3.2, RJ-45 i gniazdo rozszerzeń dla nośnika danych. Zabrakło natomiast choćby nadal często wykorzystywanego optycznego wyjścia audio Toslink, obecnego w konsolach XONE.

Xbox Series X

Źródło: Microsoft
ja__Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ja__2020.03.16, 15:22
Fajna konsolka :)
ghs2020.03.16, 15:48
25#2
mają rozmach :) to za rok rynek mocno zweryfikuje obecne ceny gpu, +50% w kategorii perf/$ to będzie pozycja startowa dla zjazdu cen grafik, zarówno amd jak i nvidii...
sylbZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
sylb2020.03.16, 16:15
11#3
A natywna obsługa myszki, będzie ?
Adaś25Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Adaś252020.03.16, 16:18
-22#4
Liczyłem na 24 GB Ram na szynie 384bit bez podziału na przepustowości, a po cichu to i na 64 Cu a to by było zbyt piękne :)
szymcio30Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szymcio302020.03.16, 16:20
12#5
Zarówno Xbox Series X oraz PS5 Pro to konsole na które gracze czekali od lat i szkoda, ze dopiero teraz. Sam mam niezłego PC z podkręconą 2070Super, ale powiedzmy szczerze do gier 1440p starcza natomiast na płynne 4k nie ma co liczyć. To będzie niezła alternatywa bo nawet gdyby konsole kosztowały 3500zł to i tak taniej niż zakup RTX2080Ti.
szymcio30Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szymcio302020.03.16, 16:22
Owszem o PS5 nie wiele wiadomo i ma być słabsza, ale wersja Pro to może być niezły kąsek. Wszystko rozstrzyganą ceny oraz exy na PS5 jeśli takowe Sony pokaże
parcuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
parcu2020.03.16, 16:31
-4#7
Nie znam się na konsolach, ktoś mi wytłumaczy na jakim poziomie będzie nowy Xbox porównując go z PC? Chodzi mi głównie o GPU, CPU i RAM.
MroczneWidmoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
MroczneWidmo2020.03.16, 16:35
11#8
CPU - Ryzen 7 3700X jakieś 1300zł obecnie
GPU - patrząc na to jak się skaluje ta architektura, to okolice RTX2080 SUPER. AMD nie zapowiedziało jeszcze GPU z podobnymi parametrami. W każdym razie dzisiaj takie GPU to ok. 3000zł (NVIDIA)
RAM - 16GB pamięci dla gier i systemu, współdzielone. Ciężko to porównać do stacjonarek.
CAL44Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
CAL442020.03.16, 16:40
12#9
Port S/PDIF mogli zostawić.
lolek.oloZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
lolek.olo2020.03.16, 16:55
Skoro jest tam obcięte APU z 52CU, to najprawdopodobniej, za jakiś czas, wypuszczą wersję z pełnym 56CU. Gdy już uzysk będzie odpowiednio wysoki.
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1