aktualności

GDC 2020: PC najpopularniejszą platformą wśród deweloperów, duże nadziej wobec PlayStation 5

10
25 stycznia 2020, 09:31 Adrian Kotowski

W marcu odbędzie się kolejna edycja Game Developers Conference i tradycyjnie przed jej startem, wśród deweloperów przeprowadzona została ankieta mówiąca sporo o stanie branży gier i jej niedalekiej przyszłości. Z odpowiedzi twórców dowiedzieliśmy się, że PC pozostanie najpopularniejszą platformą, a także że twórcy myślą już o tworzeniu tytułów na przyszłą generację konsol, w tym szczególnie na PlayStation 5.

Nowy raport State of the Game Industry 2020 opublikowany przez GDC raczej nie zaskoczy nikogo, kto choć trochę interesuje się rynkiem gier. Nie oznacza to jednak, że jest nudny, bo zawiera wiele ciekawych danych. W tegorocznym badaniu 75 procent ankietowanych to mężczyźni, 21 procent to kobiety, 2 procent zaznaczyło "inną" płeć, a ostatnie 2 procent odmówiło odpowiedzi na to pytanie. 55 procent respondentów pochodziło z Ameryki Północnej, 25 procent z Europy, 9 procent z Azji, 6 procent z Ameryki Południowej i 2 procent z Australii i Nowej Zelandii. Ankietowani najczęściej pracowali w pojedynkę (19 procent) lub w firmach zatrudniających powyżej 500 pracowników (również 19 procent).

Gdy już mniej więcej wiemy, z jaką grupą mamy do czynienia, przejdźmy do najważniejszych informacji o samych grach i popularności konkretnych platform. Tutaj tradycyjnie wygrywa PC – 54 procent przepytanych osób wskazało, że to właśnie na komputery wydało swoją ostatnią produkcję. Na drugim miejscu uplasowały się urządzenia mobilne (40 procent), a na trzecim PlayStation 4/Pro.

Niewiele zmienia się przy pytaniu o obecny projekt, nad którym pracują deweloperzy. 56 procent z nich wskazało ponownie na komputery osobiste, 39 procent na urządzenia mobilne, a 25 procent na PS4. Widzimy również, że 11 procent ankietowanych przygotowuje wersję swojej produkcji na PS5, a 9 procent na nowego Xboksa. Oba urządzenia wyprzedza m.in. Nintendo Switch (17 procent) i co bardzo ciekawe, platforma Mac (też 17 procent). Tylko 6 procent deweloperów zamierza przygotować konwersję na Google Stadia – to ponad dwukrotnie mniej niż twórców pracujących nad grami na gogle VR.

Konsole nowej generacji zyskują znacznie przy pytaniu o przyszły projekt. Nadal niepodzielnie rządzi PC z 52 procent wskazań i nadal drugie są urządzenia mobilne (39 procent. Tym jednak razem PlayStation 5 wysuwa się na trzecią pozycję, wyprzedzając PS4 i swoich konkurentów ze stajni Microsoftu oraz Nintendo. Aż o 100 procent powiększyła się liczba wskazań na platformę Xbox Project xCloud, a 2 p.p. zyskała Google Stadia. Warto przy tym zauważyć, że zaledwie 5 procent ankietowanych chce przygotowywać swoje tytuły na wyłączność na konsole nowej generacji, a aż 39 procent nie jest jeszcze pewna, co wybierze.

PC pozostał najbardziej interesującą platforma dla deweloperów – na komputery wskazało 50 procent pytanych deweloperów. Aż 38 procent widzi duży potencjał w PS5, 37 procent przygląda się Switchowi, natomiast 34 procent spogląda na segment gier mobilnych. Interesujące, że gogle VR zostały przez ankietowanych wskazane częściej niż konsola Xbox Series X, co może pokazywać, że twórcy mają jeszcze w głowie to, co działo się przez całą obecną generację, w której XONE wyraźnie odstawał pod względem sprzedaży od PS4.

Na koniec przyjrzyjmy się jeszcze segmentowi gogli VR/AR, bo tutaj deweloperzy nieco zaskoczyli. Według 32 procent z nich dominującą techniką ma być właśnie AR (rozszerzona rzeczywistość) zamiast VR. Deweloperzy znacznie chętniej tworzą swoje tytuły na platformy VR dostępne na PC, w tym na najpopularniejsze gogle Oculus Rift i HTC Vive. Równocześnie jednak widzą duże możliwości Oculus Quest. Ciekawostką może być natomiast to, że choć większość z nich nie tworzy i w najbliższym czasie nie będzie tworzyć tytułów zgodnych z techniką AR, to aż dla 17 procent ankietowanych jest to rozwiązanie, które jest interesujące i ma przed sobą przyszłość.

Poniżej możecie zapoznać się z cenami konsol obecnej generacji. Jeśli kupicie którąś z nich przez załączony niżej link, wesprzecie nasz portal.

Źródło: GDC
AarghZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Aargh2020.01.25, 11:10
PC i mobilki nie dziwią, bo to platformy z najniższym progiem wejścia.
CryKonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
CryKon2020.01.25, 11:40
-13#2
VR 15%, całkiem nieźle. Ja już nie kupuję gier na płaski ekran. Tylko VR, idealnie Samsung Odyssey+.
Atak_SnajperaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Atak_Snajpera2020.01.25, 12:11
10#3
CryKon @ 2020.01.25 11:40  Post: 1231535
VR 15%, całkiem nieźle. Ja już nie kupuję gier na płaski ekran. Tylko VR, idealnie Samsung Odyssey+.

W hełmie VR również masz płaski ekran.
bodziokrakZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
bodziokrak2020.01.25, 12:43
2% inna płeć i 2% nie miała odwagi na jej podanie? Kto wogóle układa pytania do tej ankiety? Może trzeba było dodać jeszcze psa i też ktoś by zaznaczył.
CryKonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
CryKon2020.01.25, 15:19
-11#5
Atak_Snajpera @ 2020.01.25 12:11  Post: 1231541
CryKon @ 2020.01.25 11:40  Post: 1231535
VR 15%, całkiem nieźle. Ja już nie kupuję gier na płaski ekran. Tylko VR, idealnie Samsung Odyssey+.

W hełmie VR również masz płaski ekran.

Może dobrze, że nie kupiłeś VR. Za głupi jesteś by mieć wyobraźnię przestrzenną i znać podstawowe prawa biologii i fizyki.
vaultZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
vault2020.01.25, 15:20
-1#6
bodziokrak @ 2020.01.25 12:43  Post: 1231543
2% inna płeć i 2% nie miała odwagi na jej podanie? Kto wogóle układa pytania do tej ankiety? Może trzeba było dodać jeszcze psa i też ktoś by zaznaczył.

Ktoś kto uważał na biologii w szkole i wie, że interpłciowość (hermafrodytyzm, obojnactwo) to prawdziwe zjawisko?
Edytowane przez autora (2020.01.25, 15:21)
bodziokrakZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
bodziokrak2020.01.25, 15:39
vault @ 2020.01.25 15:20  Post: 1231561
bodziokrak @ 2020.01.25 12:43  Post: 1231543
2% inna płeć i 2% nie miała odwagi na jej podanie? Kto wogóle układa pytania do tej ankiety? Może trzeba było dodać jeszcze psa i też ktoś by zaznaczył.

Ktoś kto uważał na biologii w szkole i wie, że interpłciowość (hermafrodytyzm, obojnactwo) to prawdziwe zjawisko?

To jak uważałeś na lekcji biologii ile % ludzkiej populacji jest wymienionej przez ciebie płci żeby należało to wymienić w ankiecie dla developerów.
kretosZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kretos2020.01.27, 10:37
Niestety ankieta z pupy - powinno być podzielone wg wielkości firmy, wtedy miałoby to sens. A tak to jak na steam czy google play - 10 milionów pozycji, z czego 9,9 miliona to nic nie warte g.wno gierki.
DeXterro94Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DeXterro942020.01.28, 10:20
CryKon @ 2020.01.25 15:19  Post: 1231559
Atak_Snajpera @ 2020.01.25 12:11  Post: 1231541
(...)

W hełmie VR również masz płaski ekran.

Może dobrze, że nie kupiłeś VR. Za głupi jesteś by mieć wyobraźnię przestrzenną i znać podstawowe prawa biologii i fizyki.


VR -> podstawowe prawa biologii?

Co ty w ogóle piszesz typie? xD
HDR'oZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HDR'o2020.01.28, 22:17
Pewnie miał na myśli reakcje człowieka na VR.
Zaloguj się, by móc komentować
1