aktualności

Khronos Group ogłasza specyfikację Vulkana 1.2

21
15 stycznia 2020, 19:06 Adrian Kotowski

Grupa Khronos, zajmująca się rozwojem API Vulkan, udostępniła nową wersję tych bibliotek, oznaczoną numerem 1.2. Do sieci trafiła specyfikacja standardu, a dodatkowo w najbliższym czasie spodziewane są aktualizacje narzędzi dla deweloperów. Ci ostatni powinni być zadowoleni z nowej edycji API, bo zawiera ona ponad 20 rozszerzeń, o które najczęściej prosiła społeczność.

Khronos ogłosił specyfikację Vulkana 1.2 dla akceleracji GPU. W nowej wersji dodano 23 rozszerzenia zintegrowane z jądrem API, które mają dodać nową funkcjonalność dla kompatybilnego sprzętu, poprawić wydajność aplikacji i rozszerzyć użyteczność bibliotek. Organizacja twierdzi, że producenci GPU są gotowi na premierę Vulkana 1.2 i postarali się o certyfikację zgodności. Dodatkowo w styczniu mają pojawiać się sukcesywnie nowe, otwartoźródłowe narzędzia dla deweloperów.

Wśród nowości, które trafiły do najświeższej wersji bibliotek, Khronos wymienia m.in.: semafory osi czasu, formalny model pamięci, indeksowanie deskryptorów, a także lepsze wsparcie dla shaderów napisanych w HLSL. Jeśli zaś chodzi o wspomniane wyżej narzędzia, to Khronos wymienia tutaj takie aplikacje jak RenderDoc, nowy zestaw zgodności Vulkan, a także nowe SDK z obsługą poziomów walidacji "GPU Assisted" i "Best Practices".

Wiemy również, że wszystkie układy GPU zgodne z poprzednią wersję API, mogą być też kompatybilne z wersją 1.2. Na ten moment 5 producentów układów graficznych przeszło certyfikację: AMD, Arm, Imagination Technologies, Intel i Nvidia. Do tego wspierany jest też otwartoźródłowy projekt sterowników Mesa RADV dla kart AMD. Osoby zainteresowane pełnym opisem nowości zachęcamy do przeglądnięcia zasobów oficjalnej strony Vulkana.

Źródło: Khronos
zskkZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
zskk2020.01.15, 20:02
19#1
> Wiemy również, że wszystkie układy GPU zgodne z poprzednią wersję API, mogą być też kompatybilne z wersją 1.2
I to jest powód dla którego DX umiera. Aż przyjemnie.
Bemx2kZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Bemx2k2020.01.15, 20:20
DX 12 umiera bo w Microsofcie zbyt dużo starego betonu ,trzeba go skuć wyciepnąć i zatrudnić nowych .
IsharothZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Isharoth2020.01.15, 20:23
Na jakiej niby postawie twierdzicie, że DX12 umiera? :E
KituZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kitu2020.01.15, 20:31
Isharoth @ 2020.01.15 20:23  Post: 1230411
Na jakiej niby postawie twierdzicie, że DX12 umiera? :E

'Dodali do naszego ukochanego W7, inaczej nikt by z tego nie korzystał' :E
Atak_SnajperaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Atak_Snajpera2020.01.15, 20:35
21#5
Isharoth @ 2020.01.15 20:23  Post: 1230411
Na jakiej niby postawie twierdzicie, że DX12 umiera? :E

Bo nawet Rockstar dodaje DX12 jako bonus obok Vulkana. W GTA VI będzie to samo. PS5 to już na bank będzie jechać na Vulkanie. Google również 'wymusza' stosowanie Vulkana. Jak to wszystko dodasz to wychodzi że nie ma sensu robić sobie extra roboty i babrać się z jakimś ograniczonym DX12.
Edytowane przez autora (2020.01.15, 20:36)
KrisolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Krisol2020.01.15, 22:10
-9#6
Atak_Snajpera @ 2020.01.15 20:35  Post: 1230414
Isharoth @ 2020.01.15 20:23  Post: 1230411
Na jakiej niby postawie twierdzicie, że DX12 umiera? :E

PS5 to już na bank będzie jechać na Vulkanie.

Na bank nie będzie, Sony ma własne, specjalnie napisane pod PlayStation API.
Ile gier AAA jest na DX12, a ile na Vulkanie? :D
https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_DirectX_12_games
https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_Vulkan_games
Edytowane przez autora (2020.01.15, 22:15)
DeniryerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Deniryer2020.01.15, 22:24
Krisol @ 2020.01.15 22:10  Post: 1230423
Atak_Snajpera @ 2020.01.15 20:35  Post: 1230414
(...)

PS5 to już na bank będzie jechać na Vulkanie.

Na bank nie będzie, Sony ma własne, specjalnie napisane pod PlayStation API.
Ile gier AAA jest na DX12, a ile na Vulkanie? :D
https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_DirectX_12_games
https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_Vulkan_games
Getting Code To Run On PlayStation 5 Is “Beyond Any Experience” With Previous Consoles
'One thing that makes me particularly optimistic that what we're hearing from developers and publishers, is the ease in which they are able to get code running on PlayStation 5 is way beyond any experience they've had on any other PlayStation platform.'

To sugeruje, ze zrezygnowali z GNM (nisko-poziomowy) i GNMX (wysoko-poziomowy) API, na rzecz czegoś co jest bardziej uniwersalne, ma więcej narzędzi deweloperskich i służących do testowania (np. https://gpuopen.com/vulkan-memory-allocator-2-3-0/)
Sony też jest członkiem grupy, która rozwija Vulkana, więc po co mieliby marnować zasoby na rozwijanie swoich API, które zostały przegonione przez Vulkana?
Teraz wystarczy, że wydadzą aktualizacje oprogramowania systemu z 'nowymi sterownikami', które będą zawierać nowo-wcielone rozszerzenia do Vulkana.
CaroozoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Caroozo2020.01.15, 23:05
15#8
OpenGL jedzie na oparach, DX zapomniał puścić ręcznego, a gdzie nie spojrzę, Vulkan robi robotę i jest przyszłością API dla wszelkich platform (łącznie z telefonami). Jestem wielce ciekaw, jak będą prezentować się karty graficzne od AMD vs nVidii w grach korzystających głównie z Vulkana lub customowego API w stosunku do gier korzystających mocno z DX11, gdzie jak wiadomo nVidia ma b. wysokie osiągi. Może być ciekawie, jeśli okazałoby się, że odpowiednia optymalizacja pod czerwonych zmieni optykę postrzegania wydajności GPU. Wtedy faktycznie konsolki z GPU pokroju RX 5700/5800 mogą mieć poziom 2080 lub wyższy.

Ciekawostka - emulator PS3 - RPCS3 - jak i inne, np. Cemu (Wii U) dużo lepiej radzą sobie na Vulkanie (albo inaczej - karty AMD często dostają dzięki nim kopa, a niektóre gry - np. Dragon's Crown, działają pod nim po prostu lepiej), a tam jest już reverse engineering z prawdziwego zdarzenia i naprawdę sporo roboty przy optymalizacji. Przypadek? ;-)
TheMr.Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
TheMr.2020.01.15, 23:59
-6#9
Deniryer @ 2020.01.15 22:24  Post: 1230424
Krisol @ 2020.01.15 22:10  Post: 1230423
(...)

Na bank nie będzie, Sony ma własne, specjalnie napisane pod PlayStation API.
Ile gier AAA jest na DX12, a ile na Vulkanie? :D
https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_DirectX_12_games
https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_Vulkan_games
Getting Code To Run On PlayStation 5 Is “Beyond Any Experience” With Previous Consoles
'One thing that makes me particularly optimistic that what we're hearing from developers and publishers, is the ease in which they are able to get code running on PlayStation 5 is way beyond any experience they've had on any other PlayStation platform.'

To sugeruje, ze zrezygnowali z GNM (nisko-poziomowy) i GNMX (wysoko-poziomowy) API, na rzecz czegoś co jest bardziej uniwersalne, ma więcej narzędzi deweloperskich i służących do testowania (np. https://gpuopen.com/vulkan-memory-allocator-2-3-0/)
Sony też jest członkiem grupy, która rozwija Vulkana, więc po co mieliby marnować zasoby na rozwijanie swoich API, które zostały przegonione przez Vulkana?
Teraz wystarczy, że wydadzą aktualizacje oprogramowania systemu z 'nowymi sterownikami', które będą zawierać nowo-wcielone rozszerzenia do Vulkana.

To nic nie sugeruje :E Równie dobrze mogą nie mieć problemów z pisaniem i odpalaniem kodów bo wydajność jest po prostu wielokrotnie wyższa i nie muszą się bawić w zaawansowane optymalizację już na starcie.
Vulkan na PC w dalszym ciągu to margines produkcji, Rockstar dodał Vulkana bo ich silnik gry to tragedia - początki tego silnika jeśli ktoś pamięta bugi.
Twierdzenie że DX12 umiera jest na poziomie twierdzenia że MS upada na głupi ryj z najlepszymi wynikami R/R :E
supervisorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
supervisor2020.01.16, 00:12
Krisol @ 2020.01.15 22:10  Post: 1230423
Atak_Snajpera @ 2020.01.15 20:35  Post: 1230414
(...)

PS5 to już na bank będzie jechać na Vulkanie.

Na bank nie będzie, Sony ma własne, specjalnie napisane pod PlayStation API.
Ile gier AAA jest na DX12, a ile na Vulkanie? :D
https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_DirectX_12_games
https://www.pcgamingwiki.com/wiki/List_of_Vulkan_games
Pytanie brzmi, które z tych gier na DX12 rzeczywiście wykorzystuje DX12 w stopniu takim który pozwoliłby odróżnić wydajność w grze od wersji która używa DX11? DX12 jest często dodawany tylko po to aby dołożyć naklejkę na pudełko i ogłosić szumnie 'działa na DX12!!!'. Developerzy którzy decydują się na Vulkana maja zwykle więcej w głowie (np. biorą pod uwagę fakt że dzięki Vulkanowi port na inne platformy jest łatwiejszy).
Zaloguj się, by móc komentować
1