aktualności

CES 2020: Nvidia GeForce Game Ready 441.87 WHQL - sterowniki z limiterem klatek, funkcją VRSS i masą innych nowości

22
7 stycznia 2020, 08:00 Adrian Kotowski

Nvidia przygotowała na CES 2020 aktualizację swoich sterowników graficznych, wprowadzając wraz z pakietem GeForce Game Ready 441.87 WHQL kilka całkiem sensownych funkcji. Panel sterowania driverów doczekał się nowych opcji, zapewniono obsługę nowych gier, a także rozszerzono listę wyświetlaczy G-Sync Compatible. W rozwinięciu znajdziecie wszystkie szczegóły na temat nowego pakietu.

Nvidia GeForce Game Ready 441.87 WHQL, zwany też CES 2020 Game Ready, to nowa wersja oprogramowania przeznaczona do kart graficznych zielonych. Oprogramowanie zapewnia pełną obsługę aktualizacji gry Wolfenstein: Youngblood, wprowadzającej techniki ray tracingu i DLSS. Dodano również pełne wsparcie dla Monster Hunter World: Iceborne, Bright Memory: Infinite i najnowszej wersji Quake II RTX. Nvidia dodaje ponadto, że paczka zawiera nowy zestaw optymalnych ustawień dla 33 gier, które możecie sprawdzić odpalając aplikację GeForce Experience.

Kolejną nowością jest dodanie aż 8 nowych wyświetlaczy kompatybilnych z G-Sync i zapowiedź rozszerzenia tej listy o kolejnych 9 pozycji, włączając w to telewizory LG OLED 2020. Zestawienie prezentuje się następująco (pogrubiono modele z dostępnym wsparciem):

  • Acer VG252QX,
  • Acer XB253Q GX,
  • Acer XV253QX,
  • Asus VG259QM,
  • Asus VG279QM,
  • Asus PG43UQ,
  • Dell AW2521HF,
  • Dell AW2521HFL,
  • LG 38WN95C,
  • LG 28GN950,
  • LG 34GN850,
  • View Sonic XG270.

Wyświetlacze BFGD:

  • LG 2020 BX (4K; 55'', 65'', 77''),
  • LG 2020 CX (4K; 48'', 55'', 65'', 77''),
  • LG 2020 GX (4K; 55'', 65'', 77''),
  • LG 2020 ZX (8K; 77'', 88''),
  • LG 2019 Z9 (8K, 88'').

Przejdźmy w końcu do zupełnie nowych funkcji, dostępnych w sterownikach. Na pierwszy ogień idzie Variable Rate Super Sampling (VRSS), czyli funkcja, która ma poprawić jakość obrazu w grach VR. Korzystając z techniki VRS, dostępnej dla kart graficznych Turing, VRRS umożliwia dynamiczne dodanie supersamplingu x8 dla środkowej części obrazu wyświetlanej na goglach VR, czyli w miejscu, na którym zwykle skupia się nasz wzrok. Rozwiązanie jest dynamicznie stosowane, gdy dostępna jest odpowiednia rezerwa mocy karty graficznej. VRSS jest dostępne dla ponad 20 gier i według Nvidii nie wymaga żadnej dodatkowej ingerencji ze strony deweloperów. Co jednak istotne, na ten moment można go stosować wyłącznie dla tytułów DX11.

Kolejną nowością jest limiter wyświetlanych klatek, dostępny w Panelu sterowania Nvidia. Za jego pomocą możemy ustawić maksymalną liczbę klatek dla gier i aplikacji 3D, co według zielonych jest przydatne m.in. w sytuacji, gdy chcemy oszczędzać energię, zredukować opóźnienia, czy pozostać w zakresie działania techniki VRR (tutaj ustawiamy maksymalną liczbę klatek nieco niższą niż maksymalna częstotliwość odświeżania naszego wyświetlacza).

Jeśli spodobała się Wam funkcja Image Sharpening, to z pewnością docenicie kolejne jej usprawnienia. Od teraz użytkownicy mogą aktywować opcję GPU Scaling niezależnie od tego, czy opcja wyostrzenia jest włączona, czy nie. Do tego po włączeniu wspomnianego ustawienia, można też korzystać z własnych rozdzielczości. Na sam koniec musimy jeszcze wspomnieć o filtrze FreeStyle o nazwie Splitscreen. Za jego pomocą można podzielić obraz na pół lub wymieszać ze sobą dwa style.

Poniżej możecie sprawdzić krótką listę usterek, które naprawiono w tym wydaniu driverów:

  • dodano poprawioną opcję wyostrzania obrazu w grze Red Dead Redemption 2,
  • G-Sync działa już poprawnie w grze Strange Brigade, gdy ta jest uruchomiona w trybie Vulkan i działa na konfiguracji SLI.

Zestawienie usterek, które czekają na eliminację, prezentuje się tak:

  • World of Warcraft: Battle for Azeroth może się wyłączyć po przełączeniu między trybami DX11 i DX12 na systemie Windows 7,
  • możliwe pojawienie się migotania obrazu w grze Tom Clancy's Rainbow Six Siege po przełączeniu się między trybem pełnoekranowym i oknem, gdy tytuł jest uruchomiony w trybie Vulkan, a G-Sync jest włączony,
  • Doom może się wyłączać na kartach z serii GeForce 600 i 700,
  • możliwe automatyczne wyłączenie programów działających w tle, gdy użytkownik odpala grę chronioną przez BattleEye, a na dodatek tryb niskiego opóźnienia przestawiony jest na Ultra,
  • możliwe zaobserwowanie spadku wydajności na konfiguracji SLI w grze Wolfenstein: Youngblood,
  • możliwe wyłączenie się gry Red Dead Redemption 2 podczas trwania benchmarka, gdy użytkownik korzysta z trybu Vulkan, wybrał ustawienia Ultra, a tytuł odpalony jest na konfiguracji SLI.

Sterowniki Nvidia GeForce Game Ready 441.87 WHQL możecie pobrać, przechodząc na tę stronę lub aktualizując je przez program GeForce Experience.

Sprawdź ceny kart graficznych Nvidii:

Źródło: Nvidia
SundayUserZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SundayUser2020.01.07, 08:32
-7#1
Ogranicznik FPS? Dopiero teraz??
Jeśli jeszcze dodadzą opcje synchronizacji takie jak ma AMD, to może kupię jakiegoś GTXa.
AssassinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Assassin2020.01.07, 09:18
Akurat opcji synchronizacji to zdecydowanie więcej ma Nvidia. Tak z pamięci:
- NV: G-Sync, VESA Adaptive Sync (Freesync), V-Sync, Fast Sync (Enhanced Sync), Adaptive VSync (+ opcje na 1/2 i 1/4 odświeżania monitora);
- AMD: VESA Adaptive Sync (Freesync), V-Sync, Enhanced Sync (Fast Sync).

Ale, że dopiero teraz dali w panelu opcję blokady fps w sterowniku, to jest faktycznie trochę słabe. Mam nadzieję, że chociaż zrobili to dobrze, z niskim input lagiem jak w RivaTunerze.
Edytowane przez autora (2020.01.07, 12:57)
peterkovZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
peterkov2020.01.07, 09:29
'Od teraz użytkownicy mogą aktywować opcję GPU Scaling niezależnie od tego, czy opcja wyostrzenia jest włączona, czy nie. ' - a na czym to gpu scaling polega?
Update: z tego co doczytałem to pozwala to wybrać w grze sztuczną rozdzielczość i np. gra renderuje się w 720p a wyświetla w 1080p żeby zmniejszyć zużycie energii. Ale nie mam pojęcia czemu wsadzili to w filtr wyostrzający zamiast w oddzielną pozycję lub ustawienia sztucznych rozdzielczości DSR.
U mnie zaznaczenie tego na pc z ekranem full hd tworzy nowe rozdzielczości: 1632x918, 1440x810 i 1280x720. Są one widoczne w panelu nvidii w sekcji wyświetlanie->zmiana rozdzielczości. Są tylko trzy i mają nazwę scaling resolution oraz współczynniki od 0,85x do 0,66x. Pewnie jak wybierzecie którąś z nich w grze to wtedy działa to sztuczne zwiększanie rozdzielczości. Szkoda tylko, że nvidia nic nie tłumaczy i trzeba do tego dochodzić samemu.
Edytowane przez autora (2020.01.07, 10:01)
dawidoxxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
dawidoxx2020.01.07, 10:01
SundayUser @ 2020.01.07 08:32  Post: 1229205
Ogranicznik FPS? Dopiero teraz??
Jeśli jeszcze dodadzą opcje synchronizacji takie jak ma AMD, to może kupię jakiegoś GTXa.


Nie masz karty od nv, ale latasz po newsach o najnowszych sterownikach do gtxów i komentujesz :E :E to już jakaś choroba czerwonych?
SaryZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sary2020.01.07, 10:40
Panel Nv mi nie śmiga po aktualizacji (instalacja sterowników na czysto) WTF?!#@%$
dawidoxxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
dawidoxx2020.01.07, 13:04
-2#6
Sary @ 2020.01.07 10:40  Post: 1229219
Panel Nv mi nie śmiga po aktualizacji (instalacja sterowników na czysto) WTF?!#@%$


Też tak miałem jak instalowałem stery poprzez GE - po restarcie kompa panel się nie odpalał.
Pobrałem sterowniki normalnie poprzez www - dałem czystą instalacje i śmiga :-)
AssassinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Assassin2020.01.07, 13:04
@peterkov
Do tej pory (i chyba nic się nie zmieniło) GPU scaling oznaczało tyle, że za skalowanie obrazu odpowiedzialne było GPU, a nie monitor. Czyli np. jeśli grasz w rozdzielczości 720p na monitorze 1080p to przy włączonym GPU scaling GPU skalowało obraz wyrenderowany w 720p do 1080p i dopiero potem przesyłało go do monitora. Przy display scaling było odwrotnie, czyli monitor otrzymywał obraz 720p i sam go musiał przeskalować (co w przypadku dobrych monitorów czasem dawało nawet lepsze rezultaty).

Przy nieodstanych aktualizacjach chyba coś skiepścili i opcja GPU scaling znikała przy wyłączonym sharpeningu. Teraz już nie znika.
SaryZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sary2020.01.07, 13:18
-2#8
dawidoxx @ 2020.01.07 13:04  Post: 1229246
Sary @ 2020.01.07 10:40  Post: 1229219
Panel Nv mi nie śmiga po aktualizacji (instalacja sterowników na czysto) WTF?!#@%$


Też tak miałem jak instalowałem stery poprzez GE - po restarcie kompa panel się nie odpalał.
Pobrałem sterowniki normalnie poprzez www - dałem czystą instalacje i śmiga :-)

Rzadko kiedy pobieram sterowniki przez GE, tym razem nie pomagała ani czysta instalacja po odinstalowaniu przez DDU, ani przez GE. Problemem prawdopodobnie był wywalony przeze mnie WinStore. Sterowniki ściągnąłem z Guru3d, zainstalowałem na czysto i o dziwo wszystko hula.
PutoutZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Putout2020.01.07, 13:20
dawidoxx @ 2020.01.07 10:01  Post: 1229216
SundayUser @ 2020.01.07 08:32  Post: 1229205
Ogranicznik FPS? Dopiero teraz??
Jeśli jeszcze dodadzą opcje synchronizacji takie jak ma AMD, to może kupię jakiegoś GTXa.


Nie masz karty od nv, ale latasz po newsach o najnowszych sterownikach do gtxów i komentujesz :E :E to już jakaś choroba czerwonych?


To akurat zawsze działało w obie strony. Zawsze najwięcej do powiedzenia o sterownikach mieli ludzie którzy korzystali z kart innego producenta
SaryZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sary2020.01.07, 14:38
-1#10
Putout @ 2020.01.07 13:20  Post: 1229254
dawidoxx @ 2020.01.07 10:01  Post: 1229216
(...)


Nie masz karty od nv, ale latasz po newsach o najnowszych sterownikach do gtxów i komentujesz :E :E to już jakaś choroba czerwonych?


To akurat zawsze działało w obie strony. Zawsze najwięcej do powiedzenia o sterownikach mieli ludzie którzy korzystali z kart innego producenta

Korzystałem z jednych i z drugich i jeśli np. chodzi o panel NV to Ci powinni się od czerwonych uczyć. Co do reszty, to w zasadzie nie miałem większych problemów (poza takimi psikusami jak dzisiaj) u żadnego z producentów.
Zaloguj się, by móc komentować
1