aktualności

AMD: nie ma górnego limitu liczby rdzeni CPU dla platform konsumenckich

61
6 grudnia 2019, 12:38 Adrian Kotowski

Możemy spodziewać się, że przyszłe generacji Ryzenów będą oferować jeszcze więcej rdzeni niż do tej pory. Tak przynajmniej wynika ze słów Marka Papermastera, dyrektora technologicznego AMD, który podzielił się również kilkoma innymi interesującymi obserwacjami, związanymi m.in. z prawem Moore'a. Przekaz płynący z jego wypowiedzi jest prosty – czerwoni nie zamierzają oglądać się za siebie i stawiają na sensowny rozwój swoich produktów.

Papermaster udzielił wywiadu serwisowi Tom's Hardware, w którym poruszono kilka ciekawych kwestii. Pierwszą była liczba rdzeni w tradycyjnym, klienckim procesorze, takim jak obecny flagowiec Ryzen 9 3950X. Zdaniem przedstawiciela AMD, nie ma żadnej bariery, która wymuszałaby wprowadzenie ograniczeń liczby rdzeni. Jego zdaniem wynika to z faktu, że z czasem aplikacje zaczną wykorzystywać coraz więcej wątków, tak jak dzieje się to obecnie, więc coraz bardziej rozbudowane CPU i tak zostaną wykorzystane.

Mark Papermaster

Z drugiej jednak strony, dyrektor technologiczny AMD zauważył, że należy zachować ostrożność przed zbyt szybkim dodawaniem większej liczby rdzeni, bo w tym aspekcie trzeba zachować równowagę pomiędzy tym, co można zaoferować, a tym, czy programy będą w ogóle w stanie z tego skorzystać. Papermaster twierdzi też, że przez spowolnienie rozwoju CPU według prawa Moore'a trzeba szukać rozwiązań mogących ograniczyć wpływ tego trendu na projektowanie nowych produktów.

Dlatego właśnie AMD zaprezentowało Infinity Fabric, które daje firmie elastyczność w przygotowywaniu swoich chipów, ułatwiając dodawanie kolejnych rdzeni czy innych bloków procesora. O ile więc mamy spodziewać coraz mniejszych wzrostów taktowania, o tyle nie musimy się martwić o ogólny wzrost wydajności, osiągnięty po prostu innymi sposobami. Papermaster odniósł się też do dostępności najdroższych modeli Ryzenów 3. generacji. Według niego AMD było zaskoczone popytem na chipy serii Ryzen 3900, więc układów wyprodukowano po prostu za mało, ale to naturalna rzecz i przez zmiany w nowych zamówieniach powinniśmy spodziewać się lepszej podaży.

Mark Papermaster, szef nowych technik w AMD, mówi o założeniach projektowych architektury Zen

Na sam koniec warto również zahaczyć o temat SMT4, o którym plotkuje coraz więcej mediów i samych internautów. Przedstawiciel AMD zauważył, że jego firma nie ogłosiła żadnych danych dotyczących tego rozwiązania. Co więcej, SMT4 ma według niego niezbyt dobrze nadawać się do tradycyjnych komputerów desktopowych, gdzie część osób wyłącza nawet zwykłe SMT. Technika sprawdzi się za to w serwerach, w których wybrane obciążenia mogą z niej zrobić doskonały użytek.

Sprawdź ceny wybranych procesorów AMD:

 
Źródło: Tom's Hardware
tomek1717Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tomek17172019.12.06, 13:05
-6#1
niech programy i gry zaczna najpierw wykorzystywać procesory 6/12 w jakichś 80 procentach po co wiecej jak i tak procesor sie nudzi i pracuje na poł gwizdka
kola3492Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kola34922019.12.06, 13:11
12#2
Czyli on twierdzi, że do Ryzena można wpakować 64 rdzenie i 128 wątków ?
StjepanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Stjepan2019.12.06, 13:16
Widać budowa modułowa na to pozwala, może programiści ruszą tyłki i zaczną pisać oprogramowanie na więcej rdzeni niż 6 czy 8 dzięki temu.
amb00Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
amb002019.12.06, 13:37
Niestety nie wszystkie operacje da się wykonać równolegle, dlatego też liczę na większe wzrosty wydajności pojedynczego rdzenia, niż na wzroście ich ilości.
AnannkeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Anannke2019.12.06, 13:39
24#5
tomek1717 @ 2019.12.06 13:05  Post: 1225709
niech programy i gry zaczna najpierw wykorzystywać procesory 6/12 w jakichś 80 procentach po co wiecej jak i tak procesor sie nudzi i pracuje na poł gwizdka

Przecież programy już korzystają. To, że czegoś nie widać w benchmarkach nie znaczy, że nie pomaga w codziennym życiu. Nawet w zwykłej pracy biurowej często ma się otwarte po kilka programów naraz. A wtedy każdy rdzeń się przydaje.
Edytowane przez autora (2019.12.06, 13:40)
komisarzZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
komisarz2019.12.06, 13:46
-25#6
Anannke @ 2019.12.06 13:39  Post: 1225715
tomek1717 @ 2019.12.06 13:05  Post: 1225709
niech programy i gry zaczna najpierw wykorzystywać procesory 6/12 w jakichś 80 procentach po co wiecej jak i tak procesor sie nudzi i pracuje na poł gwizdka

Przecież programy już korzystają. To, że czegoś nie widać w benchmarkach nie znaczy, że nie pomaga w codziennym życiu. Nawet w zwykłej pracy biurowej często ma się otwarte po kilka programów naraz. A wtedy każdy rdzeń się przydaje.


Bzdura.
taithZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
taith2019.12.06, 13:48
-10#7
A ja chciał bym widzieć dodatkowe, nietypowe moduły dodawane do rdzeni x86 z użyciem IF
Sieci neuronowe? czemu nie! Obliczenia wewnątrz pamięci? też się da! kwantowe obliczenia z użyciem klasycznej elektroniki? wykonywalne! sprzętowe dodanie FPGA? Sam bym się pobawił! Sprzętowe dekodery? Można by nawet użyć do fraktalnej kompresji obrazu!
I moje osobiste życzenie: wyjście GPIO i łatwość jego rozszerzenia w przestępnej cenie na PC, oraz konwertery ADC i DAC
Niby desktopy takie modularne, uniwersalne, ale obecnie niewiele lepsze od laptopów...
petertechZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
petertech2019.12.06, 13:50
Stjepan @ 2019.12.06 13:16  Post: 1225711
Widać budowa modułowa na to pozwala, może programiści ruszą tyłki i zaczną pisać oprogramowanie na więcej rdzeni niż 6 czy 8 dzięki temu.

Po premierze konsol ludzie mają na to nadzieję i pewnie jakoś skok w wykorzystaniu będzie, ale jak to się przełoży na PC ? Bo to niestety nie jest tak, że im bardziej tworzenie gry na konsole i PC jest podobne tym lepsze efekty na tym ostatnim, a przynajmniej nie takie jakby się chciało.
Do tego skoro taktowanie nie będzie rosnąć, a nawet spada czy nie dostajemy Turbo, które jest stałe i trzymane na wszystkich rdzeniach to wzrost wydajności nie będzie aż tak szybki.
RT daje średnie efekty i zabija wydajność. A gry nie prezentują się jak po rewolucji graficznej.
Może też dlatego, że mało się ryzykuje. Lepiej tworzyć kolejne wersje GTA, CoDa, FIFY, BF, Total War, Fallouta.
Twórcy gier ścigają się na to jak stworzyć techniki...wyciągania kasy od graczy, jak stworzyć produkt, które zostawi portfele puste. Ustalony plan wydawniczy, DLC, przedmioty do kupienia w grze, lootboxy. Tworzenie i wydawanie gier się mocno zmieniło. Biznes jak każdy inny, większy nacisk kładzie się na marketing niż sam produkt. Jak z produkcją butów czy innych rzeczy gdzie cena to ułamek kosztów, a płaci się za markę, emocje itd :E
Trochę nudno i bezpiecznie, co wcale nie znaczy, że granie w sensie sprzętu czy samych gier jest tanie, wręcz przeciwnie.
blubajuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
blubaju2019.12.06, 13:55
-6#9
kola3492 @ 2019.12.06 13:11  Post: 1225710
Czyli on twierdzi, że do Ryzena można wpakować 64 rdzenie i 128 wątków ?

Owszem i taki R9 5950x już będzie w tej konfiguracji.
DrDeeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DrDee2019.12.06, 13:59
Stjepan @ 2019.12.06 13:16  Post: 1225711
Widać budowa modułowa na to pozwala, może programiści ruszą tyłki i zaczną pisać oprogramowanie na więcej rdzeni niż 6 czy 8 dzięki temu.

Problem nie jest w tym, że trudno jest wykorzystać więcej rdzeni, a w wydajności. Przy pewnej liczbie rdzeni w programach, w których nie wszystko da się zrównoleglić, narzut komunikacyjny staje się większy niż zysk ze zrównoleglenia. Mówi o tym prawo Amdahla i pokazuje, że np. dla przypadku 8 kontra 16 rdzeni przy 75% zrównoleglenia (rzadko spotykane w grach/zwykłych programach) wzrost jest niewielki..
Rozumiem przypadki gdy ma się uruchomionych wiele programów, ale liczba aktywnie używanych w danym momencie nie jest zazwyczaj jakaś wielka u przeciętnego człowieka (przeglądarka, coś z pakietu Office itd.), a gracze podczas grania gry i tak nie mają w tle wielu aplikacji, które aktywnie używają CPU.
Ci nieliczni, którzy potrzebują dużej liczby wątków (renderowanie itd.) mają dostępne platformy HEDT.
Zaloguj się, by móc komentować
1