aktualności

Asus ProArt Display PA32UCG - pierwszy monitor 4K 120 Hz z HDR 1600 debiutuje na IFA 2019

20
4 września 2019, 16:22 Adrian Kotowski

Oszałamiająca jasność. Podczas targów IFA 2019 Asus pokazał wiele nowych produktów, a jednym z wyróżniających się jest monitor ProArt Display PA32UCG, którego specyfikacja prezentuje się znakomicie. Jest to pierwsza tego typu konstrukcja na świecie, która spełnia wymogi jeszcze nieujawnionego standardu DisplayHDR 1400. Sprzęt kierowany jest do profesjonalistów, którzy wymagają najwyższej jakości obrazu, co jasno sugeruje, że na pewno nie będzie przystępny cenowo.

Asus ProART Display PA32UCG to flagowy model w rodzinie ProArt, wyposażony w 32-calowy ekran IPS z techniką Mini LED, oferujący rozdzielczość 3840 x 2160 pikseli i częstotliwość odświeżania na poziomie 120 Hz. Co istotne, pomimo profesjonalnego charakteru sprzętu, zdecydowano się na udostępnienie obsługi Adaptive-Sync (VRR działa od 48 do 120 Hz), więc panel sprawdzi się też w np. w grach. Jak na sprzęt z najwyższej półki przystało, PA32UCG wyposażony został w system lokalnego wygaszania z 1152 strefami.

Asus ProART Display PA32UCG

Jego zastosowanie powinno pozytywnie wpłynąć na wygląd treści HDR, choć i bez tego nie byłoby z tym pewnie problemu, bo maksymalna jasność monitora to aż 1600 cd/m2. Urządzenie jest w stanie wyświetlić 1,07 mld kolorów i obsługuje aż 13 trybów pracy, dostosowanych do konkretnych przestrzeni barw. Na liście znajdziemy m.in. Adobe RGB, DCI-P3, Rec. 2020, Rec. 709, Dolby Vision, czy HDR_PQ DCI. Dokładność kolorów ma być na poziomie △E < 1, użytkownik ma możliwość zmiany sześciu barw składowych (RGBCMY) i skorzystania z trybów obraz w obrazie i obraz obok obrazu (ten ostatni dla czterech okien UHD).

Specyfikację uzupełniają standardowy współczynnik kontrastu równy 1000:1 (1000000:1 w trybie HDR), czas reakcji na poziomie 5 ms (GtG) i kąty widzenia równe po 178 stopni w pionie i poziomie. Zestaw dostępnych portów jest naprawdę przyzwoity i zawiera dwa gniazda USB-C Thunderbolt 3 (wejście i wyjście), trzy HDMI i jeden DisplayPort. Dostępne jest ponadto gniazdo audio i hub z trzema portami USB 3.0. Nabywca ProART Display PA32UCG może zmienić wysokość ekranu w zakresie 130 mm, zmienić jego pochylenie od -5° do +23°, obrócić panel do trybu Pivot, a także zamontować monitor np. na ścianie, dzięki otworom VESA 100 x 100 mm. Cena opisanego monitora nie jest znana, ale z pewnością będzie bardzo wysoka.

Źródło: prasowe
DoamdorZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Doamdor2019.09.04, 16:34
W końcu coś się rusza na tym rynku monitorów, szkoda, że cena dla zwykłego Kowalskiego przez najbliższe lata będzie zaporowa.
SNC2019.09.04, 16:36
Konkret ale cena zabije
MinciuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 33%
Minciu2019.09.04, 16:41
VRR to część standardu HDMI 2.1. Czy taka wersja będzie w nim dodana czy znowu jakies kombinacje alpejsie na dwa kable, kompresją chroma albo cięciem Hz ?
azganZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
azgan2019.09.04, 16:52
Fajny. Brałbym gdyby nie cena.
nojeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
noje2019.09.04, 16:55
czy przypadkiem takie wygaszanie stref podświetlenia nie będzie przeszkodą dla twórców treści?
JohnyWolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
JohnyWol2019.09.04, 17:00
Minciu @ 2019.09.04 16:41  Post: 1216255
VRR to część standardu HDMI 2.1. Czy taka wersja będzie w nim dodana czy znowu jakies kombinacje alpejsie na dwa kable, kompresją chroma albo cięciem Hz ?

I tak nie ma na razie kart graficznych z HDMI 2.1 więc tu się pewnie nic nie zmieni. Choć HDMI 2.1 byłoby fajną opcją przyszłościową pod nowsze generacje kart które w końcu kiedyś otrzymają nową wersję złącza.

noje @ 2019.09.04 16:55  Post: 1216258
czy przypadkiem takie wygaszanie stref podświetlenia nie będzie przeszkodą dla twórców treści?

W żadnym wypadku. Chodzi po prostu o zwiększenie kontrastu i jakości HDR. To co ma być jasne będzie świecić z pełną mocą, a otoczenie obok w zależności od treści będzie miało normalną jasność, będzie przygaszone lub wyłączone jeśli ma być tam czerń. To jest jedyne wyjście dla tworzenia dobrej jakości efektów i treści w HDR.
Edytowane przez autora (2019.09.04, 17:04)
NegratywZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Negratyw2019.09.04, 17:14
cena pewnie 25tysi xd
nojeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
noje2019.09.04, 18:09
JohnyWol @ 2019.09.04 17:00  Post: 1216259

W żadnym wypadku. Chodzi po prostu o zwiększenie kontrastu i jakości HDR. To co ma być jasne będzie świecić z pełną mocą, a otoczenie obok w zależności od treści będzie miało normalną jasność, będzie przygaszone lub wyłączone jeśli ma być tam czerń. To jest jedyne wyjście dla tworzenia dobrej jakości efektów i treści w HDR.

a efekt halo?
BlejdosZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Blejdos2019.09.04, 18:14
HuH już HDR 10 1000nit robi robotę a tutaj jest 1600 chciałbym zobaczyć jak to wygląda.
JohnyWolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
JohnyWol2019.09.04, 18:43
noje @ 2019.09.04 18:09  Post: 1216266

a efekt halo?

No cóż. To jest efekt uboczny, którego nie da się uniknąć w przypadku ekranów LCD, ale im większa ilość stref tym lepiej. Przy 32 calach prawie 400 stref to jest raczej wystarczająca ilość aby zminimalizować efekt. A uniknąć go można tylko w przypadku ekranów OLED, gdzie każdy piksel to osobne źródło światła. Nawet na micro LED nie da się w pełni uniknąć tego efektu bo diód podświetlających jest mniej niż pikseli
Edytowane przez autora (2019.09.04, 18:44)
Zaloguj się, by móc komentować
1