aktualności

Intel udostępnił sterowniki graficzne z obsługą funkcji Retro Scaling

14
2 września 2019, 13:39 Adrian Kotowski

Opcja tylko dla wybranych. Intel już jakiś czas temu zapowiadał, że doda w swoich sterownikach funkcję integer scaling, przydatną przy odpaleniu wielu starszych gier z pikselową oprawą graficzną. Podmiot dotrzymał tej obietnicy, udostępniając właśnie pierwsze sterowniki beta obsługujące tę funkcję, ukrytą tutaj pod nazwą Retro Scaling. Sprawdźcie, jakie trzeba spełnić wymagania, by móc z niej skorzystać.

Zapowiedź dodania obsługi dla funkcji integer scaling dla układów Intela pojawiła się pod koniec czerwca tego roku. Już wtedy było wiadomo, że rozwiązanie będzie dostępne wyłącznie dla układów graficznych Gen11, będących częścią mobilnych jednostek Ice Lake. Tym samym grono osób, które będą mogły skorzystać z opcji, jest bardzo wąskie. Dużo lepiej pod tym względem wypada Nvidia, która, co prawda, ograniczyła obsługę integer scaling tylko do kart Turing, ale te ostatnie są na pewno częściej wykorzystywane niż najnowsze jednostki niebieskich.

Opcja, nazwana przez Intela Retro Scaling, dostępna jest w panelu sterownia Intel Graphics Command Center i oferuje dwa warianty. Włączenie Fixed Width pozwala nam korzystać właśnie z tradycyjnego integer scaling, przy czym w tym przypadku możliwe jest pojawienie się błędów, jeśli formaty obrazu monitora i odpalonej gry różnią się. W takim przypadku należy zastosować drugą opcję, nazwaną Scaled Width. Ta powinna sobie poradzić z różnymi formatami, dodając jednak w pewnych przypadkach małe zniekształcenia grafiki.  

Na liście wymagań, które trzeba spełnić, by w ogóle włączyć Retro Scaling, należy wymienić posiadanie systemu Windows 10 oraz posiadanie jednego z wymienionych niżej procesorów:

  • Intel Core i3-1000G1,
  • Intel Core i3-1000G4,
  • Intel Core i3-1005G1,
  • Intel Core i5-1030G4,
  • Intel Core i5-1030G7,
  • Intel Core i5-1035G1,
  • Intel Core i5-1035G4,
  • Intel Core i5-1035G7,
  • Intel Core i7-1060G7,
  • Intel Core i7-1065G7.

W przyszłości lista powiększy się o kolejne układy, także desktopowe, choć akurat na te trzeba będzie pewnie trochę poczekać. Jeśli macie lub zamierzacie kupić notebooka z chipem Ice Lake, to tutaj znajdziecie najnowsze sterowniki z obsługą Retro Scaling.

Źródło: Intel
i386Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
i3862019.09.02, 13:53
-13#1
Ni no zajebista funkcja
Widze ze u intelka jest coraz lepiej
Teraz czekamy na emulację P60 (razem z szybkoscia)
Tylko wsparcie MS na win95 i bedzie wypas pełnym ryjem
SundayUserZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SundayUser2019.09.02, 14:16
-7#2
Przecież to się TYLKO do retro nadaje. Po dodaniu możliwości wyłączenia V-synca to i w gothica-1 będzie można popykać.
Na iGPU w G4560 to nie dało się nawet w Super Meat Boya pograć :E Bo V-sync był na stałe w sterach i była cudowna roszada 15-30-60FPS z giga lagiem.
AssassinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Assassin2019.09.02, 14:21
Nie tylko. Powinno też zapewnić dobrej jakości skalowanie rozdzielczości w dół (np. z 4K do 1080P czy z 1440P do 720P). Oczywiście niektóre monitory czy telewizory potrafią to robić lepiej (czyt. nie wprowadzają widocznego blura, a redukują nieco aliasing), jednak nie wszystkie.
nojeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
noje2019.09.02, 14:41
SundayUser @ 2019.09.02 14:16  Post: 1215992
Przecież to się TYLKO do retro nadaje.

A nie nadawałoby się też do grania w fullhd na monitorze 4k?
nirvanZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
nirvan2019.09.02, 15:55
W newsie jest wspomniana nvidia, że ich turingi to obsługują, a jak wygląda sprawa w przypadku amd? Jakieś karty od nich tą funkcję obsługują?
SoulburnerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Soulburner2019.09.02, 17:30
Póki co, w AMD tego nie ma. Wydaje się to być niezbyt skomplikowaną rzeczą do implementacji, w końcu GPU są programowalne, a już chyba każde potrafi skalować rozdzielczość niezależnie od monitora. Uzyskanie 'ostrych' pikseli w nienatywnych rozdzielczościach to powinien być pikuś, tak samo dodanie efektów typu CRT, a co już dziś dają wynalazki typu zmodyfikowany DosBox obsługujący shadery, czy ReShade dla produkcji okienkowych. Implementacja tego typu rozwiązań na poziomie sterownika byłoby zapewne bardziej wydajne i mniej problematyczne.

Kwestia odpalenia rozdzielczości 1080p na monitorze 4k też by była możliwa, bez rozmywania obrazu, a sprawiając, aby piksele były większe i dopasowane do fizycznych rozmiarów matrycy.

ps - granie na monitorze o rozdzielczości 1920x1200 w takiego Baldur's Gate w dodanej do sterowników Intela rozdziałce 960x600 wygląda obłędnie. Podobnie najnowszy Ion Fury zyskuje dużo większy efekt retro, brakuje tylko przeplotu od CRT :)
TomsxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Tomsx2019.09.02, 17:38
> funkcję integer scaling, przydatną przy odpaleniu

jointa pod blokiem

#profesjonalnyartykuł
Edytowane przez autora (2019.09.02, 17:40)
Ania1984Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Ania19842019.09.02, 18:56
Tomsx @ 2019.09.02 17:38  Post: 1216014
> funkcję integer scaling, przydatną przy odpaleniu

jointa pod blokiem

#profesjonalnyartykuł


Wóda, kwasy, basy i odpalasz Retro Scaling w realu :D
MinciuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Minciu2019.09.02, 22:49
Integra obsługuje to zaawansowane skalowanie.
RTX dzięki swoim tensorom też daje radę.
GTX jest za słaby ?
PioyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Pioy2019.09.03, 06:20
Szkoda że AMD nie ma. Chociaż szkoda że starsze nv też nie. Jakiś czas temu podłączyłem mój pc pod tv 4k i przeskok płynności zabija, choć jakość obrazu też. Z kolei fhd@4k wygląda strasznie paskudnie, może tak by było lepiej.
Zaloguj się, by móc komentować
1