aktualności

Nvidia odblokowała obsługę 30-bitowego koloru w aplikacjach OpenGL na kartach z serii GeForce

15
29 lipca 2019, 16:37 Adrian Kotowski

Podczas trwającej właśnie imprezy Siggraph 2019 Nvidia ujawniła kilka ważnych ogłoszeń, z których powinni ucieszyć się użytkownicy pracujący z aplikacjami graficznymi. Jedno z najciekawszych dotyczy obsługi 30-bitowego koloru w aplikacjach OpenGL na kartach GeForce i Titan. To niespodziewana zmiana, choć z perspektywy ostatnich działań zielonych bardzo sensowna. Do aktywacji wystarczy zainstalować nowe sterowniki z gałęzi Studio Driver.

Aż do dzisiaj Nvidia bardzo restrykcyjnie podchodziła do możliwości aktywacji 30-bitowego koloru (10bpc) w programach OpenGL. Ta opcja była zarezerwowana wyłącznie dla posiadaczy kart z serii Quadro, co wymuszało na twórcach materiałów graficznych i wideo zakup tych właśnie produktów, zamiast ich odpowiedników z rodziny GeForce. Teraz funkcja jest dostępna na kartach Nvidii ze wszystkich serii. Ma to oczywiście związek z inicjatywą zielonych o nazwie Nvidia RTX Studio, w ramach której tworzone są notebooki z GeForce’ami RTX, przeznaczone dla twórców treści. Podczas Siggraph Nvidia zaprezentowała aż 10 takich laptopów.

Posiadając karty GeForce lub Titan można aktywować 30-bitowy kolor w takich aplikacjach jak choćby Adobe Photoshop, Adobe Premiere Pro, Autodesk RV, Colorfront Transkoder, Assimilate Scratch i Foundry Nuke. Same sterowniki GeForce 431.70 WHQL Studio, dodające nową funkcjonalność, możecie pobrać tutaj. Poza wymienioną wyżej nowością, drivery oferują również poprawki wydajności dla programów Magix VEGAS Pro v17, Autodesk Arnold, Allegorithmic Substance Painter 2019.2, Blender 2.80, Cinema 4D R21 i Otoy Octane Render 2019.2.

Nvidia

Zieloni pochwalili się też tym, że ich technikę RTX obsługuje już ponad 40 aplikacji profesjonalnych. Na swojej prezentacji podmiot ujawnił listę najświeższych programów, dla których zapewniono zgodność z tym rozwiązaniem:

  • Adobe Substance Painter,
  • Autodesk Flame,
  • Blender Cycles,
  • Dimension 5 D5 Fusion,
  • Daz 3D Daz Studio,
  • Foundry MODO,
  • Luxion KeyShot.

Trzeba przyznać, że tym razem Nvidia zaskoczyła pozytywnie, choć trzeba pamiętać, że przez lata sztucznie blokowała część opcji, by wymusić zakup droższego sprzętu. Niemniej, firma przynajmniej w jakiejś części odkupiła tym krokiem swoje winy. Niżej możecie sprawdzić ceny kart GeForce RTX, z którymi współpracują najnowsze sterowniki.

Źródło: Nvidia
Kyle_PLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyle_PL2019.07.29, 16:45
W sumie czas najwyższy, bo monitory potrafiące wyświetlić 10 bit/kanał są od dosyć dawna, a dopiero teraz będzie można tego użyć na zwykłych kartach.
Edytowane przez autora (2019.07.29, 16:45)
Mar_SZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mar_S2019.07.29, 16:48
Szkoda że nie mam już RTX, ale lepiej późno niż wcale.
RaVen01Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
RaVen012019.07.29, 16:51
11#3
Kyle_PL @ 2019.07.29 16:45  Post: 1212684
W sumie czas najwyższy, bo monitory potrafiące wyświetlić 10 bit/kanał są od dosyć dawna, a dopiero teraz będzie można tego użyć na zwykłych kartach.

można było na radeonach
StaryPierdzielZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
StaryPierdziel2019.07.29, 17:20
10#4
Nie wku*wia Was to? Przecież mogli to dać od razu dla tych tańszych kart. Tak, wiem, kasa. Ale pomimo tego, nie wku*wia Was to?
darkmartinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
darkmartin2019.07.29, 17:32
10#5
Wydaje mi się, że zniknęła obsługa ray tracingu z Pascali w Vulkanie. Testowałem ten najnowszy steronik i Vulkan SDK 1.1.108 i brak VK_NV_ray_tracing
cichy45Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
cichy452019.07.29, 17:34
I jakie serie to obsługują? Wszystkie z aktualnymi sterownikami czy tylko Turingi?
Raider0001Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Raider00012019.07.29, 17:42
karty które reklamują się obsługą 32bit powinny były to obsługiwać od początku a nie od aktualizacji - aż dziwne że nie poszedł pozew sądowy
AshiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Ashi2019.07.29, 17:55
11#8
Raider0001 @ 2019.07.29 17:42  Post: 1212696
karty które reklamują się obsługą 32bit powinny były to obsługiwać od początku a nie od aktualizacji - aż dziwne że nie poszedł pozew sądowy

Przecież obsługują, po 8 bitów na red, green, blue i alpha ;)
MinciuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Minciu2019.07.30, 00:44
StaryPierdziel @ 2019.07.29 17:20  Post: 1212690
Nie wku*wia Was to? Przecież mogli to dać od razu dla tych tańszych kart. Tak, wiem, kasa. Ale pomimo tego, nie wku*wia Was to?


FreeSync/Gsync Compatible ? RayTracing na Pascalach ?

A nie piszesz teraz o bitach? No trochę. Tak samo jak brak VRR na kablu HDMI 2.0. Oraz ciągły brak wtyczek HDMI 2.1.. i pewnie te 2.1 też kiedyś dadzą z aktualizacją biosu czy sterów na starszych kartach.
Konrad_KZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Konrad_K2019.07.30, 08:39
StaryPierdziel @ 2019.07.29 17:20  Post: 1212690
Nie wku*wia Was to? Przecież mogli to dać od razu dla tych tańszych kart. Tak, wiem, kasa. Ale pomimo tego, nie wku*wia Was to?


Wkurza. Ale tak było od początku. Quadro to nie GeForce z dodatkami, Quadro to GeForce, któremu nie zablokowano programowo niektórych możliwości.
Podobnie rzecz się ma z Radeon Pro/FirePro i zwykłym Radeonem.
Zaloguj się, by móc komentować
1