aktualności

Intel Core 10. generacji - w sieci krąży fałszywa specyfikacja procesorów Comet Lake-S

26
10 lipca 2019, 13:43 Adrian Kotowski

Wiele serwisów nieco bezmyślnie powiela niesprawdzone informacje, których sami nie weryfikują. Przykład zdobywającej popularność plotki o rzekomej specyfikacji procesorów Core 10. generacji jest tego najlepszym przykładem. Problem w tym, że już na pierwszy rzut oka dane w tabeli, udostępnionej na jednym z azjatyckich for, nie trzymają się kupy.

Od wczoraj w sieci pojawiają się kolejne newsy o nowej rodzinie desktopowych procesorów Comet Lake-S, bazujące na załączonej niżej grafice opublikowanej na forum 5ch. Temat jest oczywiście nośny, bo można go łatwo podczepić pod premierę Ryzenów 3. generacji, wspominając o „odpowiedzi Intela” na działania AMD. Tyle tylko, że sama grafika jest na pewno fałszywa, co dostrzeże każda osoba choć trochę zaznajomiona z prezentacjami niebieskich, ich ofertą produktową oraz wcześniejszymi danymi na temat Comet Lake-S.

Zacznijmy od kwestii zegarów, a konkretnie tego, jakie taktowania podaje Intel. Od 2017 roku niebiescy nie udostępniają informacji o taktowaniu Turbo dla wielu rdzeni, informując jedynie o maksymalnej częstotliwości dla jednego wątku. Jak widać, w załączonej tabeli taka informacja się jednak znajduje. Przejdźmy do ilości pamięci cache L3, oznaczonej na prezentacjach jako Intel® Smart Cache. W tabeli zabrakło znaczku ®, którego podmiot nigdy nie pomija. Zastanawia też zresztą sama ilość pamięci, bo 7 MB dla i3-10100 wydaje się być co najmniej „dziwne”, skoro obecne i3 mają albo 6 MB, albo 8 MB.

Widzimy również rzekome wartości współczynnika TDP, które zgadzają się z danymi dotyczącymi poprzedniej generacji. Problem w tym, że według dobrze poinformowanych źródeł wersje inżynieryjne Comet Lake-S mają TDP 35 W, 65 W, 80 – 95 W i 125 W, co oczywiście nie zgadza się z tym, co widzimy w tabeli. Następną rzeczą, na którą redaktorzy innych serwisów nie zwrócili uwagi, jest kolumna z informacją o litografii, której Intel po prostu nie podaje. Obok niej znajdziemy wzmiankę o obsługiwanej pamięci, i znowu coś się nie zgadza – w swoich poprzednich materiałach Intel zawsze dodawał przypisy przy prędkości zastosowanych kości. Tutaj takich odnośników brak.

Kolejne dwie kolumny również wyglądają bardzo „tajemniczo”. Niebiescy zupełnie inaczej informują o tym, czy procesor ma zintegrowanych układ graficzny, czy nie, a już na pewno nie podają w tabelach jego nazwy. Podobnie jak nie wspominają o gnieździe, a już szczególnie ujawniając jego dokładne oznaczenie z literami FC przed LGA – tego typu dane znajdują się zwykle tylko w bazie Intel Ark. Wisienką na torcie jest zapis ceny w dolarach, widoczny na samym końcu tabeli. „Fake’a” zdradzają tutaj nie tylko same wartości, które są zaskakująco niskie, znając problemy Intela z produkcją w litografii 14 nm, ale też złe umiejscowienie znaku dolara, który normalnie zapisywany jest przed kwotą, a nie za nią, jak na grafice. Te wszystkie informacje potwierdzają jedynie, że tabela, na którą powołuje się tyle różnych portali, w tym też niektóre z naszego kraju, nie ma żadnego sensu i związku z rzeczywistością. Poniżej możecie przyjrzeć się oficjalnej prezentacji, dotyczącej procesorów Core 9. generacji, by móc porównać ją do opisanej wyżej.

Inna sprawa, że Intel z pewnością przygotowuje 10-rdzeniowe modele Comet Lake-S, która raczej na pewno trafią już na płyty z nowym gniazdem (mówi się o LGA1200) i będą współpracować z nowym chipsetem. Niemniej, te same plotki wspominają też o wyłączeniu HT we flagowych modelach, co miało zostać wymuszone przez kwestię poboru energii – już Core i9-9900K wypada pod tym względem słabo, więc można sobie wyobrazić, co by się działo po dodaniu kolejnych 2 rdzeni i 4 wątków. Trudno powiedzieć teraz, kiedy niebiescy mogą odpowiedź AMD na ich Ryzeny 3. generacji. Jeśli już teraz potrzebujecie nowego CPU, to możecie wybrać choćby flagowe model Coffee Lake, czy "pójść" w ofertę czerwonych, wypadającą zresztą całkiem przyzwoicie:

Źródło: własne
stark2991Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
stark29912019.07.10, 14:00
-9#1
No dobra, tabelka nie pochodzi od Intela, ale mogłaby być przecież stworzona przez kogoś innego na bazie wycieków i informacji ze źródła w Intelu, czyż nie?
FennRarZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
FennRar2019.07.10, 14:10
22#2
I to mi się podoba.
Rozsądnie napisany news, a nie kopiuj wklej jak inne portale z błędem.
FennRarZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
FennRar2019.07.10, 14:12
11#3
stark2991 @ 2019.07.10 14:00  Post: 1210606
No dobra, tabelka nie pochodzi od Intela, ale mogłaby być przecież stworzona przez kogoś innego na bazie wycieków i informacji ze źródła w Intelu, czyż nie?

W takim razie po co aż tak usilnie staraliby się upodobnić ją do oficjalnej prezentacji.
czyt. tło i cała reszta
mjwhiteZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mjwhite2019.07.10, 14:18
-16#4
To że tabelka wygląda inaczej to jeszcze żaden dowód na fake. Jak na razie to jedynie znaleźliście różnice w porównaniu do poprzedniej tabelki.
i386Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
i3862019.07.10, 14:37
Intelek się już chwyta wszelkich sposobów i wypuszcza własne fake newsy :)
Robi się smiesznie.
AmitozaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amitoza2019.07.10, 14:44
16#6
Najśmieszniejsza w tej tabelce jest informacja o litografii - 14nm +++ :E teraz to powinna być chyba ++++ albo +++++
Edytowane przez autora (2019.07.10, 14:45)
misugiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
misugi2019.07.10, 14:45
Kilkanaście lat temu okazało się, że Intel daje w łapę za wsadzanie produktów Intel-only i ubijanie produktów AMD. Intel ma kasy, jak lodu i wyrobione wtyki. Tego AMD nie przebije w ciągu roku.
SundayUserZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SundayUser2019.07.10, 14:46
15#8
Szkoda, że fake. Posiadacze wszelkich i7-4XXX => i7-7XXX chyba dostali by zawału na myśl o takim i3 4R/8W za $129 :E
Makavcio2Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Makavcio22019.07.10, 14:55
-17#9
Wiele serwisów nieco bezmyślnie powiela niesprawdzone informacje

No co też pan nie powie, panie Adrianie.
Będzie pan ich pozywał o naruszenie pana patentów?
BelforZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Belfor2019.07.10, 15:26
21#10
PClabie, jak ty mnie zaimponowałeś w tej chwili. Normalnie podziw. Zamienić kompletnego click-baita na clickbaita, ale z obaleniem fake newsa z WCCFTECH. Inne portale po prostu lecą po bandzie i nawet nie spojrzy na to, czy coś jest fejkiem, czy nie. Ma być click i koniec.
Edytowane przez autora (2019.07.10, 15:27)
Zaloguj się, by móc komentować
1