aktualności

AMD Radeon RX 5700 XT i RX 5700 bez obsługi CrossFire

14
8 lipca 2019, 10:36 Adrian Kotowski

Dziwna decyzja AMD. Wczoraj na rynku zadebiutowały Radeony RX 5700 XT i RX 5700, które wypadły testach naprawdę bardzo dobrze, stając się królami opłacalności w swojej kategorii cenowej. Nie wszystko jednak w nowej serii jest idealne, i nie chodzi nam teraz o kulturę pracy, która jest raczej przeciętna, a m.in. o obcięcie nowych modeli z obsługi techniki CrossFire.

Jak się okazuje, ani Radeon RX 5700 XT, ani Radeon RX 5700 nie pozwalają na pracę w tradycyjnym trybie multi GPU („implicit”), dostępnym dla gier z API DX11, czy DX9. To dość duża niespodzianka, bo choć AMD mówiło o porzuceniu w przyszłości nazwy CrossFire, to nie wspominało, że samo rozwiązanie stanie się defacto martwe. Oczywiście jest możliwość, że CF pojawi się modelach z wyższej serii, choć naszym zdaniem nie jest to jednak zbyt prawdopodobne.

W oświadczeniu, które AMD przesłało serwisowi TechPowerUp w związku ze sprawą, czytamy, że Radeony Navi  obsługują CF w ramach trybu „explicit” mutli-GPU, dla gier DX12 i Vulkan. Co istotne, w takim przypadku trudno liczyć na długą listę produkcji, które będą współpracować z tandemem kart graficznych, bo deweloperzy raczej nie kwapią się, by zapewnić obsługę tej techniki w swoich tytułach. Sama decyzja AMD wynika najprawdopodobniej z faktu, że CF nie jest zbyt popularny, a tworzenie pod niego profili zajmuje jedynie czas, który mógłby zostać spożytkowany na coś bardziej pożytecznego.

Niemniej, akurat Navi mogłoby pokazać, że multi GPU nie umarło, wykorzystując możliwości obsługiwanego interfejsu PCIe 4.0. W końcu moglibyśmy połączyć dwie karty działające w trybie PCIe 4.0 x8 osiągając dokładnie tę samą przepustowość co na flagowych platformach HEDT z dwoma gniazdami PCIe 4.0 x16. Obcinając wsparcie dla tradycyjnego CrossFire AMD zachowało się dokładnie tak samo jak Nvidia przy okazji premiery GeForce’a RTX 2070, który SLI nie obsługiwał. Tyle tylko, że już w wersji RTX 2070 Super funkcja ta powróciła, co stawia czerwonych w nieco gorszym świetle, nawet jeśli wiemy, że większa część nabywców nowych Radeonów i tak nigdy nie używałaby CrossFire.

Źródło: TechPowerUp
StaryPierdzielZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
StaryPierdziel2019.07.08, 12:09
13#1
Dzień Dobry. Jak mogę włączyć wersję mobilną strony? Poprzedni układ był szybki i czytelny, obecny jest strasznie upierdliwy mobilnie.
xoloxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
xolox2019.07.08, 12:43
-10#2
StaryPierdziel @ 2019.07.08 12:09  Post: 1210332
Dzień Dobry. Jak mogę włączyć wersję mobilną strony? Poprzedni układ był szybki i czytelny, obecny jest strasznie upierdliwy mobilnie.

Obecny układ jest super ;) i bez narzekania proszę !
CaroozoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Caroozo2019.07.08, 12:51
A ja myślę że AMD ma za rogiem MCM i późniejsze modele RDNA Gen 1.5 lub 2 w wyższych modelach (szczególnie po przecieku Sapphire z kartami 5950) zaoferują nam namiastkę tego, co prezentować będzie Arcturus. BA - może AMD zmieni zdanie i IF + HBM ogarnie 2 rdzenie GPU jeszcze jako Navi? Z procesem w najbliższych latach już mocno nie zjedziemy, jak pokazuje 7nm jest problem z wyższymi taktami, więc tak jak w CPU - trzeba iść w multi GPU. Po cichu liczę że Intel również to ogarnie i skończy się era drogich, gorących monolitów :). Jak widzimy, 'wincyj rdzyniuff' + SMT + dobra architektura po prostu robi robotę - gdzie są ci szydercy którzy niedawno jeszcze mówili że 4C to max i więcej soft nie ogarnie bo trudno jest zrównoleglić obliczenia etc? AMD podgoniło z IPC jeśli chodzi o single thread, o rdzeniach nie wspominając i sprawdza się zasada że przyszedł ten co nie wiedział że się nie da i zrobił :). Tak samo będzie z GPU, zobaczycie :).
golden geckoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
golden gecko2019.07.08, 13:05
-6#4
Nie widzę nic dziwnego, nie starczyło im zasobów na dopracowanie sterowników dla jednej karty a pclab by jeszcze chciał żeby pracowali nad multigpu używanym przez >1% userów ;]
szefonsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szefons2019.07.08, 13:05
No i dobrze, zbędna opcja, a zachodu trochę, wizerunkowo może słabo, ale w praktyce korzysta promil albo mniej.
taithZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
taith2019.07.08, 13:11
Zbyt wiele roboty za zbyt małe zyski wydajności w kilku grach.
Nie warto po prostu.
AssassinZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Assassin2019.07.08, 13:40
Akurat gier wspierających Crossfire jest dużo, tyle że są to 'starocie'. Mało jest gier wspierających DX12/Vulkan explicit multi-GPU, które jest jednak wspierane przez Navi.

Generalnie jest to raczej naturalna kolej rzeczy. Mam nadzieje, że pracują nad 'nowym, lepszym' multi-GPU, bo wydaje się to jedyna sensowna droga (szybkość rozwoju monolitycznych GPU w ostatnich latach nieco spadła).
golden geckoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
golden gecko2019.07.08, 14:07
imho pierwszym krokiem będzie przejście z monolitycznych gpu na chiplety, jak w przypadku procesorów.
Multigpu to na razie ślepa uliczka (a minusujcie ile chcecie ;] ) - ile to już lat od pierwszych prób - 21 (voodoo2 sli)? Nadal jest to ciekawostka dla entuzjastów bez światełka w tunelu a rynek jest za mały do dużych inwestycji dla producentów, ot najwyżej pokaz siły. Jedyna szansa to zapotrzebowanie rynku chmurowego i wtedy migracja technologii do zwykłych użytkowników
MitycznyJeżZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
MitycznyJeż2019.07.08, 14:49
I bardzo dobrze.

Ciekawe tylko, czy w sterownikach jeszcze jakiś czas będą ciągnąć implementację tej kaszany, czy od razu wezmą i wytną to wszystko w pień :D
Takie większe czyszczenie to zawsze okazja na usprawnienia niewielkimi kosztami (albo nawet ich brakiem - mniej funkcjonalności to większa szansa na to, że sterownik lepiej zostanie zoptymalizowany przez kompilator).
MinciuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 33%
Minciu2019.07.09, 07:08
AMD ma chłodzenie do CF ale nie ma wsparcia dedykowanego jedynie pod DX12.
Nvidia nie ma chłodzenia do SLI ale ma dedykowany port do łączenia kart.

Żaden z producentów nie zapewnia sensownego wsparcia dla multi GPU.

Moim zdaniem MultiGPU leży i kwiczy w obu wypadkach i nie ma tutaj lidera. Chociaż podejście AMD jest bardziej sensowne bo to ono powinno być rozwijane.


Dla przypomnienie co to jest i jak działa:
https://www.gamersnexus.net/game-bench/232...licit-multi-gpu
W skrócie, mamy Radeona RX580. Ale teraz chcemy kupić jednak RXa2060. Dzięki MultiGPU z DX12 nie jesteśmy zmuszeni sprzedawać RX580 za bezcen. Możemy obie karty wsadzić do komputera i cieszyć się ich sumowaną mocą obliczeniową. Proste. Bez kabli, bez ograniczeń. Jako standard.
Zaloguj się, by móc komentować
1