aktualności

Ubuntu jednak nie porzuci wsparcia dla aplikacji 32-bitowych

12 25 czerwca 2019, 07:59 Jan Domański

Ostatnimi dniami w świecie użytkowników Linuxa miała miejsce sprawa batalii na temat rychłego całkowitego porzucenia wsparcia dla nie tylko 32-bitowych procesorów, ale i całego 32-bitowego oprogramowania na Linuxie Ubuntu. Aż dziwne, że nie dostaliśmy jakiejś nazwy typu „32bit-gate” czy „ubntugate” (jak chociażby „flexgate” przy niedawnej kwestii wadliwych wyświetlaczy Apple). Po głosach oburzenia z wielu stron zespół odpowiedzialny za rozwój systemu widać przemyślał swoje plany na najbliższą przyszłość.

System Ubuntu w wersji 19.10 i 20.04 LTS, jak i kolejne późniejsze wydania miałyby nie zawierać komponentów umożliwiających odpalenie go na procesorach 32-bitowych, co w zasadzie nie jest w obecnych czasach żadnym problemem. Gorzej, że wycięcie byłoby tak drastyczne, że skutkowałoby też niemożliwością pracy 32-bitowych programów. Przynajmniej tak początkowo chciał zrobić Canoncial odpowiedzialny za rozwój Linuxa Ubuntu.

Ciężar kompatybilności miałby spoczywać na twórcach, a wiadomo że znaczna część starszego softwareu nie mogłaby liczyć na poprawki tego typu. Poza tym po prostu niektóry developerzy piszą wciąż oprogramowanie oparte jedynie na 32-bitowej wersji, więc musieli by się przestawić na 64-bity. Nie byłoby to aż tak problematyczne, ale na pewno początkowo niewygodne dla twórców.

Biorąc pod uwagę bardzo popularne, ale ciągle wspierane oprogramowanie, to klient Steam nie czuł się dobrze w takim środowisku. Mimo że użytkownicy Linuxa raczej nie są zazwyczaj tak zaangażowanymi graczami platformy Valve, czy ogólnie posiadacze 32-bitpwych systemów (co można stwierdzić poprzez przestudiowanie ostatnich statystyk zebranych wśród graczy korzystających ze Steam), to i tak fala oburzenia była duża. Nawet jeden z członków ekipy Valve wypowiedział się o tym, że firma porzuca oficjalne wsparcie Ubuntu zaczynając od pierwszej problematycznej wersji (a przecież wraz ze stworzonym przez samo Valve SteamOS był to jedyny polecany oficjalnie Linux).

Co więcej, nawet jeśli wyeliminować Steam, to przeprowadzona przez samego programistę z Canonical próba instalacji i pracy 32-bitowych gier na w pełni 64-bitowej edycji systemu i Wine64 zakończyła się okropnymi rezultatami. Większość tytułów nawet się nie zainstalowała, a nawet jeśli, to i tak nie działały należycie. Tak też byłoby przy dużej ilości innego niż gry oprogramowania. Przedstawiciele ekipy Ubuntu mówili niby o pracach nad rozwiązaniem problemów, ale bez żadnych konkretów.

Sprawdź aktualną ofertę literatury poświęconej systemom z rodziny Linux

Przynajmniej do teraz, bo na stronach Ubuntu pojawił się nowy wpis, w którym twórcy poniekąd wycofują się porzucenia wsparcia dla 32-bitowego oprogramowania. Rozwiązaniem problemu okazało się po prostu porzucenie kontrowersyjnego pomysłu. A przynajmniej w dużej mierze. Wybrane 32-bitowe pakiety pozostaną w systemie operacyjnym i zostaną wraz ze społecznością przeprowadzone badania nad tym, które pakiety są niezbędne do poprawnego działania programów pisanych w oparciu o 32-bitowy kod. Teoretycznie zespół Ubuntu ma pracować wspólnie z ludźmi odpowiedzialnymi za Wine i społecznością nad wykorzystaniem technologii kontenerów, aby można było w końcu porzucić 32-bitowe biblioteki, ale wydaje się to być daleką pieśnią przyszłości.

Źródło: blog ubuntu
PutoutZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Putout2019.06.25, 09:33
przecież to szaleństwo. istnieje zbyt dużo oprogramowania 32-bitowego aby z niego rezygnować. kto im podsunął ten pomysł? brzmi jak jakiś trolling
Edytowane przez autora (2019.06.25, 09:33)
Kyle_PLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyle_PL2019.06.25, 10:28
Poza tym po prostu niektóry developerzy piszą wciąż oprogramowanie oparte jedynie na 32-bitowej wersji
Po co niektórzy programiści w dzisiejszych czasach przygotowują aplikacje w wersji 32bit? Może jeszcze niech wersje 16 bitowe robią, by był antyk pełną gębą.
buggeerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
buggeer2019.06.25, 11:16
Kyle_PL @ 2019.06.25 10:28  Post: 1208422
Po co niektórzy programiści w dzisiejszych czasach przygotowują aplikacje w wersji 32bit? Może jeszcze niech wersje 16 bitowe robią, by był antyk pełną gębą.


Nie chodzi o współczesne aplikacje, tylko o takie, które już nie są rozwijane. Przecież większość gier na Steam to dalej programy 32-bitowe. Nikt ich już nie przepisze.
AndreeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Andree2019.06.25, 11:26
W przypadku Windows powód jest oczywisty - wielu użytkowników nadal używa 32-bitowych systemów Windows i nie można ich porzucić (chyba że jest się autorem gier komputerowych). Niektóre komputery z procesorami Atom wykonują tylko 32-bitowy kod. Dlatego często pisze się tylko 32-bitowe aplikacje, jeśli wersja 64-bitowa nie zwiększyłaby ich funkcjonalności. Użytkownicy często nawet nie wiedzą, czy mają zainstalowany 32-bitowy czy 64-bitowy Windows!
Kyle_PLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kyle_PL2019.06.25, 11:29
-1#5
buggeer @ 2019.06.25 11:16  Post: 1208425

Nie chodzi o współczesne aplikacje, tylko o takie, które już nie są rozwijane. Przecież większość gier na Steam to dalej programy 32-bitowe. Nikt ich już nie przepisze.
W tym co zacytowałem z artykułu:
Poza tym po prostu niektóry developerzy piszą wciąż oprogramowanie oparte jedynie na 32-bitowej wersji

... chodzi właśnie o przygotowanie nowych aplikacji w wersji (jedynie) 32 bit.

Natomiast cały artykuł tyczy się generalnie kwestii wsparcia aplikacji 32 bit, czyli czegoś zupełnie innego - i w tym przypadku ta możliwość uruchomienia 32 bit aplikacji w 64 bit systemie już powinna być, właśnie dla starych aplikacji, których nowe wersje (np. 64 bitowe) już nie powstaną.
Edytowane przez autora (2019.06.25, 11:37)
KituZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kitu2019.06.25, 11:50
Andree @ 2019.06.25 11:26  Post: 1208426
W przypadku Windows powód jest oczywisty - wielu użytkowników nadal używa 32-bitowych systemów Windows i nie można ich porzucić (chyba że jest się autorem gier komputerowych). Niektóre komputery z procesorami Atom wykonują tylko 32-bitowy kod. Dlatego często pisze się tylko 32-bitowe aplikacje, jeśli wersja 64-bitowa nie zwiększyłaby ich funkcjonalności. Użytkownicy często nawet nie wiedzą, czy mają zainstalowany 32-bitowy czy 64-bitowy Windows!

Jak wielu jest tych użytkowników z 32-bitowymi systemami i czy mają większe wymagania niż przeglądarka/jakiś film? Chciałem znaleźć jakieś statystyki, ale chyba jedyne, które biorą pod uwagę wersję x86/x64, to te od Steama, a zbyt wiarygodne to one nie są.
TelvasZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Telvas2019.06.25, 11:57
Putout @ 2019.06.25 09:33  Post: 1208412
przecież to szaleństwo. istnieje zbyt dużo oprogramowania 32-bitowego aby z niego rezygnować. kto im podsunął ten pomysł? brzmi jak jakiś trolling

To jest odważny plan, a nie tam żadne szaleństwo. Ten news dotyczy Linuksa, nie Windowsa. Przekompiluj sobie soft na amd64 i problem z głowy. Oprogramowanie to kod, a nie binarka.

Problem polega na tym, że po tyłku dostają zabetonowani w przeszłości producenci i dystrybutorzy własnościowego oprogramowania, bo muszą włożyć dodatkową pracę w unowocześnienie swojego archainczego softu i metodologii jego wytwarzania.
AndreeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Andree2019.06.25, 13:29
-1#8
Kitu @ 2019.06.25 11:50  Post: 1208433
Andree @ 2019.06.25 11:26  Post: 1208426
W przypadku Windows powód jest oczywisty - wielu użytkowników nadal używa 32-bitowych systemów Windows i nie można ich porzucić (chyba że jest się autorem gier komputerowych). Niektóre komputery z procesorami Atom wykonują tylko 32-bitowy kod. Dlatego często pisze się tylko 32-bitowe aplikacje, jeśli wersja 64-bitowa nie zwiększyłaby ich funkcjonalności. Użytkownicy często nawet nie wiedzą, czy mają zainstalowany 32-bitowy czy 64-bitowy Windows!

Jak wielu jest tych użytkowników z 32-bitowymi systemami i czy mają większe wymagania niż przeglądarka/jakiś film? Chciałem znaleźć jakieś statystyki, ale chyba jedyne, które biorą pod uwagę wersję x86/x64, to te od Steama, a zbyt wiarygodne to one nie są.

Czasem udzielam pomocy technicznej przez TeamViewera i spotykam nadal 32-bitowe XP-ki, a także nowsze systemy Windows 32-bitowe, choćby z powodu tych nieszczęsnych 32-bitowych Atomów. W małych firmach sprzęt komputerowy często wymienia się dopiero jak się zepsuje. Często widzę też kompy z 64-bitowym systemem, które mają tylko 4 GB RAM!
Edytowane przez autora (2019.06.25, 13:30)
KituZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kitu2019.06.25, 14:10
Andree @ 2019.06.25 13:29  Post: 1208464
Kitu @ 2019.06.25 11:50  Post: 1208433
(...)

Jak wielu jest tych użytkowników z 32-bitowymi systemami i czy mają większe wymagania niż przeglądarka/jakiś film? Chciałem znaleźć jakieś statystyki, ale chyba jedyne, które biorą pod uwagę wersję x86/x64, to te od Steama, a zbyt wiarygodne to one nie są.

Czasem udzielam pomocy technicznej przez TeamViewera i spotykam nadal 32-bitowe XP-ki, a także nowsze systemy Windows 32-bitowe, choćby z powodu tych nieszczęsnych 32-bitowych Atomów. W małych firmach sprzęt komputerowy często wymienia się dopiero jak się zepsuje. Często widzę też kompy z 64-bitowym systemem, które mają tylko 4 GB RAM!

To skoro bawimy się w dowody anegdotyczne: na politechnice, na której studiuję, zdecydowana większość komputerów pamięta premierę W7, a sporo nawet Visty. Mimo wielu zajęć przy tych komputerach, tylko w jednej sali był zainstalowany 32-bitowy system, mimo że włożone do środka 4GB RAM. Z kolei wśród moich znajomych wszyscy mają wersje x64 - nawet znajoma, która 5 lat temu kupiła jakiegoś dziesięciocalowego laptopa marki laptop, który od nowości potrzebował 3 minut na włączenie się. Nawet u moich rodziców jest 10-letni laptop z W7 x64, chociaż od nowości ma tylko 3GB RAM.

O tym, jak mało popularne są wersje 32-bitowe chyba najlepiej świadczy fakt, że Nvidia od jakiegoś czasu nie wydaje sterowników x86. Pomijam już to, że w W7 od którejś poprawki niektóre programy 32-bitowe nie chcą normalnie działać (nawet skompilowane pod x64), bo przez kompletny chaos w folderach systemowych, odwołują się do dll w złej wersji.
AnannkeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Anannke2019.06.25, 16:28
-1#10
Andree @ 2019.06.25 13:29  Post: 1208464
Kitu @ 2019.06.25 11:50  Post: 1208433
(...)

Jak wielu jest tych użytkowników z 32-bitowymi systemami i czy mają większe wymagania niż przeglądarka/jakiś film? Chciałem znaleźć jakieś statystyki, ale chyba jedyne, które biorą pod uwagę wersję x86/x64, to te od Steama, a zbyt wiarygodne to one nie są.

Czasem udzielam pomocy technicznej przez TeamViewera i spotykam nadal 32-bitowe XP-ki, a także nowsze systemy Windows 32-bitowe, choćby z powodu tych nieszczęsnych 32-bitowych Atomów. W małych firmach sprzęt komputerowy często wymienia się dopiero jak się zepsuje. Często widzę też kompy z 64-bitowym systemem, które mają tylko 4 GB RAM!

4GB do pracy biurowej to jeszcze nie tragedia. A zawsze lepiej mieć 64-bitowy system.
Zaloguj się, by móc komentować
1