aktualności

Pierwsze oficjalne informacje o PlayStation 5

84 16 kwietnia 2019, 16:03 Adrian Kotowski

Ryzen, Navi i nośnik SSD. Serwis Wired opublikował dzisiaj pierwsze oficjalne informacje o konsoli PlayStation 5. Mark Cerny, przedstawiciel Sony, podzielił się w wywiadzie kilkoma istotnymi danymi na temat następcy PS4, potwierdzając wiele wcześniejszych plotek. Ogłoszono również, że sprzętu na pewno nie zobaczymy w sklepach w tym roku, ale nie trzeba będzie na niego długo czekać.

Nazwa PlayStation 5 nie została jeszcze potwierdzona, bo Cerny używał wyłącznie określenia „konsola nowej generacji”, ale mało prawdopodobne, by Sony postawiło na inne oznaczenie. Każda osoba zainteresowana tematem od dawna wie, że następca PlayStation 4 (tu sprawdzicie cenę konsoli) będzie bazował na komponentach AMD i materiał Wired jedynie to potwierdza. PlayStation 5 ma być wyposażone w ośmiordzeniowy procesor z linii Ryzen 3. generacji, korzystający z możliwości architektury Zen 2 i przygotowany w procesie technologicznym 7 nm.

Mark Cerny

Towarzyszyć mu będzie stworzony na zamówienie układ graficzny należący do rodziny Radeon Navi. Cerny potwierdził, że GPU będzie oferowało obsługę ray tracingu w grach, co sugerowały wcześniejsze pokazy twórców serii Gran Turismo. Potwierdzono też, że konsola będzie obsługiwać ekrany o rozdzielczości 8K. SoC AMD zawiera ponadto element odpowiedzialny za modelowanie dźwięku 3D. Można sądzić, że chodzi o rozwiązanie na bazie techniki TrueAudio, które czerwoni wprowadzili dawno temu do wybranych Radeonów. Według przedstawiciela Sony, kwestia dźwięku jest bardzo ważna, a gracze mają być świadkami prawdziwego skoku jakościowego, którego nie było między PS3 i PS4.

Wiemy również, że PlayStation 5 będzie zgodne z goglami PlayStation VR, a kwestii wirtualnej rzeczywistości Sony poświęci sporo miejsca w przyszłej generacji. Dla dużej grupy osób ważniejszą wiadomością jest zapowiedź wykorzystania nośnika SSD, który znacząco przyspieszy wczytywanie gier. Cerny przyznaje, że ekrany ładowania oglądamy zbyt długo i często, więc jego firma w końcu chce coś z tym zrobić. By zademonstrować możliwości, jakie daje nowy typ nośnika, przedstawiciel Sony podał przykład gry Marvel’s Spider-Man. Na PlayStation 4 Pro czas trwania szybkiej podróży wynosił 15 sekund, podczas gdy na wersji deweloperskiej PS5 skrócono go do zaledwie 0,8 sekundy.

Zastosowanie SSD ma być też istotne ze względu na szybkość ładowania tekstur podczas przemierzania otwartego świata. Szczegóły na temat samego nośnika nie są znane. Cerny ujawnił jedynie, że urządzenie korzysta z interfejsu PCIe 4.0 i oferuje wydajność niedostępną dla żadnego SSD dostępnego na rynku PC. Wiele osób ucieszy wiadomość, że PlayStation 5 nadal będzie korzystać z tradycyjnych nośników BD, a także umożliwi odpalenie gier z PS4 w ramach wstecznej kompatybilności. Z tego powodu deweloperzy mogą skupić się na dokończeniu swoich tytułów zapowiedzianych jeszcze na obecną generację, które będą mogli bez problemu sprzedawać też na przyszły sprzęt.

Źródło: Wired
HΛЯPΛGŌNZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HΛЯPΛGŌN2019.04.16, 16:27
40#1
Bardzo dobrze ze nadal będzie napęd BD :)
Tramwaj z BombajuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Tramwaj z Bombaju2019.04.16, 16:30
15#2
Wygląda na to, że w końcu trzeba będzie zupgradejdować 4590 do Ryzena.
KrisolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Krisol2019.04.16, 16:33
-17#3
Wsteczna kompatybilność z PS4? Jeżeli będzie za 399$ to biorę na premierę. :D
PS: Ray tracing to chyba jednak nie nowy Physx, co fanbojki? :E
Edytowane przez autora (2019.04.16, 16:40)
ombre070Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ombre0702019.04.16, 16:45
25#4
Ray tracing, 4k ,HDR i....30 klatek.
Tego obawiam się najbardziej.
SNC2019.04.16, 16:49
18#5
Brzmi obiecujaco, niech teraz tflopy >10 i ram >16 i bedzie potworek
Edytowane przez autora (2019.04.16, 17:45)
KrisolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Krisol2019.04.16, 16:49
11#6
ombre070 @ 2019.04.16 16:45  Post: 1198826
Ray tracing, 4k ,HDR i....30 klatek.
Tego obawiam się najbardziej.

Jeżeli gry będą wyglądać podobnie jak tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=KZ9mb3Jylb0 to ja nie mam nic przeciwko.
Edytowane przez autora (2019.04.16, 16:52)
DeniryerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Deniryer2019.04.16, 16:50
10#7
Krisol @ 2019.04.16 16:33  Post: 1198823
Wsteczna kompatybilność z PS4? Jeżeli będzie za 399$ to biorę na premierę. :D
PS: Ray tracing to chyba jednak nie nowy Physx, co fanbojki? :E

https://blogs.nvidia.com/blog/2018/12/03/p...ty-open-source/
https://hexus.net/gaming/news/pc/129617-nv...n-quake-ii-rtx/
Tak świetnie idzie im rozwój oraz popularyzacja swoich zamkniętych standardów, że muszą iść w Open Source.

Ty za to mógłbyś się nauczyć RTX=Nvidia, RT Core=Nvidia, Tensor Core=Nvidia.

https://hothardware.com/news/nvidia-tradem...ing-turing-gpus
Ray Tracing jako technika sama w sobie nie należy do nikogo.
AmitozaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Amitoza2019.04.16, 16:54
17#8
Krisol @ 2019.04.16 16:33  Post: 1198823
Wsteczna kompatybilność z PS4? Jeżeli będzie za 399$ to biorę na premierę. :D
PS: Ray tracing to chyba jednak nie nowy Physx, co fanbojki? :E

Dedykowane jednostki są - tak jak dedykowana karta aegia. Physx stal się popularny nie w wersji gpu, tylko cpu która działała na każdym sprzęcie.
KrisolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Krisol2019.04.16, 16:56
Deniryer @ 2019.04.16 16:50  Post: 1198830
Krisol @ 2019.04.16 16:33  Post: 1198823
Wsteczna kompatybilność z PS4? Jeżeli będzie za 399$ to biorę na premierę. :D
PS: Ray tracing to chyba jednak nie nowy Physx, co fanbojki? :E

https://blogs.nvidia.com/blog/2018/12/03/p...ty-open-source/
https://hexus.net/gaming/news/pc/129617-nv...n-quake-ii-rtx/
Tak świetnie idzie im rozwój oraz popularyzacja swoich zamkniętych standardów, że muszą iść w Open Source.

Ty za to mógłbyś się nauczyć RTX=Nvidia, RT Core=Nvidia, Tensor Core=Nvidia.

https://hothardware.com/news/nvidia-tradem...ing-turing-gpus
Ray Tracing jako technika sama w sobie nie należy do nikogo.

Każdy wie, że to konsole ustanawiają nowe standardy w grach, gdyby PS5/Xbox Scarlett nie obsługiwały RT, to może 2-3 gry rocznie miałyby obsługę RTX, a tak to pewnie wszystkie AAA będą obsługiwać ray tracing w jakiejś formie.
RTX to tylko sprzętowa akceleracja RT, Navi w PS5 może to równie dobrze robić na zwykłych shaderach.
Edytowane przez autora (2019.04.16, 17:01)
DaviMZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DaviM2019.04.16, 17:02
42#10
Nvidia wywala miliardy i nawołuje: kupujcie najnowszy i niesamowity sprzęt gamingowy z ray-tracingiem.
Klienci posłuchali mądrej Nvidii i poszli kupić PS5...
Ze względu na obowiązującą ciszę wyborczą funkcja komentowania została wyłączona do dn. 2019-05-26 godz. 21:00.
1