aktualności

Valve Index - zapowiedź nowych gogli VR

9 30 marca 2019, 15:42 Adrian Kotowski

Szczegółów na razie brak. Valve opublikowało na swojej platformie krótką zapowiedź swoich gogli VR o nazwie Index. Producent ograniczył się do publikacji jednego zdjęcia i ujawnienia, kiedy powinniśmy spodziewać się oficjalnej prezentacji sprzętu. Nie ma więc zbyt wielu informacji na temat urządzenia, choć kilka cech charakterystycznych ujawniło już samo zdjęcie.

O pracach prowadzonych przez Valve nad nowymi goglami VR mówiło się już od dłuższego czasu. Do sieci wyciekły już wcześniej zdjęcia projektu gogli VR i wygląda na to, że były prawdziwe. W styczniu tego roku odkryto również zgłoszenie znaku towarowego Index, dzięki któremu nie tylko poznaliśmy potwierdzoną teraz nazwę, ale i logo samego sprzętu. Przejdźmy jednak do samego ogłoszenia, które opublikowało Valve.

Valve Index

Według firmy, gogle Index zostaną oficjalnie pokazane w maju tego roku. Nie wiadomo niestety, czy w tym samym czasie rozpocznie się ich sprzedaż, choć patrząc na poprzednie premiery sprzętu Valve jest to całkiem prawdopodobne. Ciekawe jest natomiast to, że producent postanowił nazwać gogle Valve Index, zamiast Steam Index, choć wszystkie wcześniej wydane przez niego produkty miały w nazwie właśnie Steama.

Załączona grafika potwierdza, że na pokładzie urządzenia pojawią się co najmniej dwie kamery, co mogłoby sugerować, że sprzęt będzie oferował funkcjonalność znaną z gogli rozszerzonej lub mieszanej rzeczywistości. Widać również suwak do regulacji separacji obiektywu, dzięki czemu możliwe będzie dokładne i wygodne ustawienie rozstawu źrenic. Dla porównania, zapowiedziany niedawno Oculsu Rift S nie oferuje tego typu funkcji, a jedynie zmianę przy pomocy oprogramowania, za co jest zresztą słusznie krytykowany.

Valve Index

Trudno niestety przewidzieć, jak wyglądać będą inne szczegóły dotyczące specyfikacji. Nie jest również jasne, jaka może być nawet przybliżona cena gogli. Z perspektywy Valve najlepszym rozwiązaniem będzie wprowadzenie taniego zestawu, który przyciągnie uwagę dużej liczby graczy. Trzeba też wspomnieć, że właściciele Steama od dłuższego czasu pracują nad co najmniej trzema dużymi grami VR, których ogłoszenie najpewniej także zbliża się wielkimi krokami.  

Źródło: Valve
yajiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
yaji2019.03.30, 19:26
Oby tylko wrzucili w to jakiegoś OLEDa.
arczi79Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
arczi792019.03.30, 19:37
yaji @ 2019.03.30 19:26  Post: 1196738
Oby tylko wrzucili w to jakiegoś OLEDa.


He he... wtedy to już na całego utrą nosa Facebook'owi ;)
Niestety jest jeden problem w tych naszych 'nadziejach' i 'przypuszczeniach' - mianowicie Valve nieciekawie wycenia swoje produkty :/
CorvinusZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Corvinus2019.03.30, 20:06
yaji @ 2019.03.30 19:26  Post: 1196738
Oby tylko wrzucili w to jakiegoś OLEDa.

Nie jakiegoś tylko RGB tak jak PS VR.
CryKonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
CryKon2019.03.30, 22:31
-1#4
Jeszcze tylko Samsung niech zrobi niespodziankę, z tym co probuje opatentować w styczniu 2019. To pozamiasta cały rynek, wraz z Hololens 2. VR i AR w jednych goglach, FOV 180.

https://www.patentlymobile.com/2019/01/sam...w-and-more.html
Mr_HydeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mr_Hyde2019.03.31, 14:06
yaji @ 2019.03.30 19:26  Post: 1196738
Oby tylko wrzucili w to jakiegoś OLEDa.

Ma toswoje minusy w postaci wypalenia... i do tego jak będzie to jakiś pentile to strzelą sobie w kolano.
KwantZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kwant2019.03.31, 18:21
yaji @ 2019.03.30 19:26  Post: 1196738
Oby tylko wrzucili w to jakiegoś OLEDa.


Nie ważne jaka matryca tylko jak będzie gęsta, ile FOV, czy będzie duży 'screen door effect', smużenie, rodzaj soczewek, lagi, etc...

Przy obecnych soczewkach Fresnela głęboka czerń OLEDów nie jest do niczego potrzebna bo artefakty od soczewki zabijają całą dynamikę matrycy. Na kontrastowych obrazach masz flary takie że głowa boli więc żeby gra wyglądała znośnie to trzeba ją projektować w niskim kontraście.

Załóż na głowę Oculus Rift CV1, który ma podobno najlepsze OLEDy w tej klasie i przyjrzyj się ekranowi który jest cały czarny... nie jest czarny :-/ Zobacz jak wyglądają białe litery na czarnym tle - masz wrażenie że ktoś soczewkę posmarował wazeliną???

Rodzaj matrycy ma obecnie drugorzędne znaczenie. Lepiej żeby dali tańszą matrycę (droższego OLEDa i tak nie wykorzystają) żeby spopularyzować VR. W tą stronę poszedł FB zapowiadając nowszą wersję googli. Poszli w ergonomię (lżejsze), cenę (1LCD zamiast 2OLED), praktyczność (dłuższy kabel i zwykły DP zamiast drogiego customowego), etc...

IMHO następny milestone w VR to eyegaze które da możliwość selektywnego renderowania sceny (tylko tam gdzie patrzymy) co pozwoli na zastosowanie wyświetlaczy o znacznie większej rozdzielczości i bezprzewodowej transmisji sygnału. Dodatkowo poszerzenie FOV i techniki w stylu zmiennej konwergencji (MS w nowych Hololensach to zastosował).

Wtedy możemy osiągnąć następny poziom jakości VR.
NegratywZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Negratyw2019.03.31, 20:28
CryKon @ 2019.03.30 22:31  Post: 1196755
Jeszcze tylko Samsung niech zrobi niespodziankę, z tym co probuje opatentować w styczniu 2019. To pozamiasta cały rynek, wraz z Hololens 2. VR i AR w jednych goglach, FOV 180.

https://www.patentlymobile.com/2019/01/sam...re.htmlmhm...to
teraz pomysl jaka rozdzialke by tam musieli wrzucic zeby to mialo sens...bez fovated renderingu vr wogole nie pojdzie do przodu
NegratywZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Negratyw2019.03.31, 20:30
Negratyw @ 2019.03.31 20:28  Post: 1196814
CryKon @ 2019.03.30 22:31  Post: 1196755
Jeszcze tylko Samsung niech zrobi niespodziankę, z tym co probuje opatentować w styczniu 2019. To pozamiasta cały rynek, wraz z Hololens 2. VR i AR w jednych goglach, FOV 180.

https://www.patentlymobile.com/2019/01/sam...re.htmlmhm...to
teraz pomysl jaka rozdzialke by tam musieli wrzucic zeby to mialo sens...bez fovated renderingu vr wogole nie pojdzie do przodu

yaji @ 2019.03.30 19:26  Post: 1196738
Oby tylko wrzucili w to jakiegoś OLEDa.

nie ma roznicy...poki co oled w vr wyglada jak szara kupa...
arczi79Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
arczi792019.04.01, 12:56
Kwant @ 2019.03.31 18:21  Post: 1196804

Załóż na głowę Oculus Rift CV1, który ma podobno najlepsze OLEDy w tej klasie i przyjrzyj się ekranowi który jest cały czarny... nie jest czarny :-/ Zobacz jak wyglądają białe litery na czarnym tle - masz wrażenie że ktoś soczewkę posmarował wazeliną???


Bardzo rzadkie sytuacje - 95% czasu który spędzam pod VR na CV1 nie ma takiego problemu. Za to czerń w Elite jest rewelacyjna!

Kwant @ 2019.03.31 18:21  Post: 1196804

Rodzaj matrycy ma obecnie drugorzędne znaczenie. Lepiej żeby dali tańszą matrycę (droższego OLEDa i tak nie wykorzystają) żeby spopularyzować VR.


Oby nikt nie szedł tą drogą. Oculus Quest - tutaj ktoś jeszcze myślał nad specyfikacją a przy Oculus Rift S zatrudnili chyba gości od marketingu aby 'optymalizowali' koszty nie zaważając na to jakie badziewie wyprodukują.

Przyszłość VR to headsety z dużym polem widzenia, dużą rozdzielczością oraz z Adaptable Fovetal Rendering (czyli śledzenie oczu + renderowanie tylko odpowiednich fragmentów obrazu w wyższej rozdzielczości). Oculus eksperymentował też ze zmienną głębią obrazu ale jeszcze dłuuuugo nie spodziewam się implementacji takiej technologii.
Zaloguj się, by móc komentować
1