Aktualność
Adrian Kotowski, Wtorek, 19 marca 2019, 20:23

Przyszłość grania to streaming. Google zaprezentowało dzisiaj swoją platformę dla graczy o nazwie Stadia, która według firmy ma zmienić to, w jaki sposób gramy w gry. Amerykańskie przedsiębiorstwo przygotowało potężną platformę chmurową, mającą gwarantować odpowiednią moc obliczeniową do uruchamiania gier w najwyższej jakości w rozdzielczości 4K i większej. Dzięki Stadii będziemy mogli zagrać właściwie na każdym sprzęcie z dostępem do sieci i przeglądarką internetową.

W założeniach Google jego platforma dla graczy ma być stworzona dosłownie dla każdego, od mniej wymagających osób, po zapalonych fanów elektronicznej rozgrywki. Stadia to efekt wieloletnich prac, których pierwsze rezultaty mogliśmy widzieć w 2018 roku po uruchomieniu Project Stream. Wtedy mogliśmy zagrać w przeglądarce w Assassin’s Creed Odyssey w rozdzielczości 1080p przy 60 kl./s. Google zapowiedziało jednak, że Stadia w dniu swojej oficjalnej premiery ma odpalać gry w 4K, 60 kl./s i z HDR, a w planach jest też dodanie opcji 8K przy ponad 120 kl./s.

Google Stadia

Google Stadia

Samo korzystanie z usługi ma być niezwykle proste – wystarczy kliknąć na odnośnik, umieszczony np. w filmie na YouTube, by od razu odpalić grę. Nasze postępy są zapisywane po stronie serwera, dzięki czemu uruchamiając ten sam tytuł na innym urządzeniu znajdziemy się w dokładnie tym miejscu, w którym skończyliśmy granie na innym sprzęcie. Nie sprawdziły się natomiast plotki o przystawce, czy niewielkiej konsoli, ale za to mamy nowy kontroler, który poza standardowymi możliwościami oferuje dwie ciekawe funkcje. Pierwszą jest błyskawiczne udostępnienie materiału wideo z ogrywanej gry na YouTube’a, a drugą możliwość wydawania poleceń za pomocą asystenta Google.

Google Stadia

Google Stadia

Google Stadia

Co do samego YouTube’a, to Stadia może być świetną opcja dla streamerów, bo pozwala w czasie rozgrywki strumieniować materiał wideo o jakości 4K i 60 kl./s. Do odpalenia najnowszych gier potrzebna jest wysoka moc obliczeniowa, którą zapewniają przygotowane na zamówienie układy AMD. Mamy wielordzeniowy procesor z obsługą SMT i AVX2, taktowany zegarem 2,7 GHz, a także układ graficzne z 56 Compute Units i pamięcią HBM2, charakteryzujący się wydajnością na poziomie 10,7 TFLOPS. Całość dopełnia 16 GB pamięci RAM. Co bardzo istotne, deweloperzy oraz gracze otrzymają dostęp nie tylko do pojedynczego zestawu, bo w razie potrzeby można zaprząc do pracy np. dodatkowe GPU. Stadia działa pod kontrolą systemu Linux i korzysta z API Vulkan. Tworzenie gier na platformę będzie o tyle proste, że jej obsługę już zapewnili twórcy silników Unreal Engine, Unity i CryEngine.

Google Stadia

Google Stadia

Google Stadia

Z pokazu dowiedzieliśmy się, że na Stadii na pewno pojawi się Doom Eternal, w którego będzie można zagrać w 4K, 60 kl./s i z HDR. Platforma ma pozwolić na grę wieloosobową w gronie nawet tysięcy graczy jednocześnie, ale ma też pojawić się więcej tytułów z kanapową kooperacją, która w ostatnim czasie raczej znikła z rynku. Ze względu na sam sposób dystrybucji treści, gracze nie muszą się obawiać o oszustów w grach, choć z drugiej strony mogą na nich natrafić, bo usługa powoli na rozgrywkę międzyplatformową.

Google Stadia

Google Stadia

Google Stadia

Wraz z powstaniem platformy Google powołało do życia dział Stadia Games and Entertianment, na którego czele stanęła Jade Raymond. Segment będzie odpowiedzialny za tworzenie gier na wyłączność na Stadię, ale też za pomoc innym deweloperom w przenoszeniu ich produkcji na platformę. Google miało rozesłać sprzęt i udostępnić pakiety oprogramowania sporej liczbie twórców, by ci mogli zapoznać się z tworzeniem tytułów dla usługi chmurowej. Według zapewnień przedstawiciela id Software, przeniesienie wspominanego Dooma Eternal było bardzo proste i nie zabrało zespołowi zbyt dużo czasu. Stadia daje też ogromne możliwości na przygotowywanie niecodziennych projektów, wykorzystując nie tylko ogromną moc serwerów, ale też specyficzne funkcje, takie jak choćby sztuczna inteligencja. Usługa strumieniowania zostanie uruchomiona jeszcze w tym roku, choć nie wiadomo, czy będzie dostępna w Polsce. Z platformą jest ten sam problem, co ze sprzedażą urządzeń Google’a w naszym kraju – przechodząc na stronę produktu natrafimy na informację o braku obsługi naszej lokalizacji.

Źródło: GDC 2019
Ocena aktualności:
Ocen: 4
Zaloguj się, by móc oceniać
Squizz (2019.03.19, 20:34)
Ocena: 19

0%
pewnie nawet nie mam dość szybkiego internetu. Serwery muszą też być w EU by to miało jako taki ping
zetsu.dono (2019.03.19, 20:36)
Ocena: 7

0%
'W Europie...'

dop.: '...zachodniej'.
Amitoza (2019.03.19, 20:37)
Ocena: 2

0%
9,5MB L2+L3 co to za dziwna kombinacja? ;) nic sensownego z tego nie wychodzi. Jedynie 6 rdzeni intela z 8mb l3, bo od amd tylko jakieś twory z nieparzystą liczbą rdzeni - 3 rdzenie z 8mbl3, albo 7 rdzeni z 6mb l3 :E
Edytowane przez autora (2019.03.19, 20:48)
nietrol (2019.03.19, 20:39)
Ocena: 29

0%
Pewnie będzie to tak opłacalne, jak np googlowski dysk 200GB, za 6 miesięcy abonamentu kupisz przenośny dysk o tej samej pojemności...
tomangelo (2019.03.19, 20:41)
Ocena: 32

0%
TheMr. @ 2019.03.19 20:37  Post: 1195041
Cóż, jak 5G zapewni internet stabilny na poziomie 150+ Mb/s w każdym możliwym miejscu w miastach, to wejście w streaming to idealny czas. Google widać miało więcej rozumu do głowy niż konkurencja i wiedziało kiedy w to się pakować.


Przepustowość to jedno, ważne będą też opóźnienia. W przypadku streamingu oprócz zwykłego input laga masz jeszcze opóźnienie wynikające z drogi którą musi pokonać wyrenderowana klatka z serwera do komputera.
Amphilyon (2019.03.19, 20:45)
Ocena: 12

0%
kolejne ' strumienie' a ja dalej nie widzę sensu :)
żadna Nvidia, AMD, Intel, Sony, Niny (MS w sumie może) nie pozwoli na to, aby jakieś google sobie zdominowało granie we wszystko przez jakiś YT czy inne przeglądarkowe badziewo w gry AAA, tak samo wydawcy i Ci co tworzą te gry, także cały ten szum można spuścić w kiblu i pozostawić jako ciekawostkę :)

był już On-Live, Gaikai i tego typu syfy, i z tego też nic nie będzie aż w\w firmy same nie będą chciały przejść w 100% na streamingowe pseudo usługi, a tak się nie stanie jeszcze przez dobre parę lat jak nie ze 2-3 generacje

inna sprawa że to kolejny krok w stronę inwigilacji i uzależnienia ludzi od siebie (google) poprzez długo falowe wpływy pieniążków (abonamenty i inne ścierwo) mające nas wyciskać jak cytryny z zaplanowanymi DLC jeszcze przed podejściem do realizacji, bug-festem gdzie bez 5 patchy na wjazd i always-online się nie obejdzie, gdzie i tak będziemy grali w kolejne Re-Skiny tych samych gier i
' znanych ' serii :)
Edytowane przez autora (2019.03.19, 20:57)
Krisol (2019.03.19, 20:49)
Ocena: 4

0%
Amphilyon @ 2019.03.19 20:45  Post: 1195049
kolejne ' strumienie' a ja dalej nie widzę sensu :)
żadna Nvidia, AMD, Intel, Sony, Niny (MS w sumie może) nie pozwoli na to, aby jakieś google sobie zdominowało granie we wszystko przez jakiś YT czy inne przeglądarkowe badziewo w gry AAA, tak samo wydawcy i Ci co tworzą te gry, także cały ten szum można spuścić w kiblu i pozostawić jako ciekawostkę :)

był już On-Live, Gaikai i tego typu syfy, i z tego też nic nie będzie aż w\w firmy same nie będą chciały przejść w 100% na streamingowe pseudo usługi, a tak się nie stanie jeszcze przez dobre parę lat jak nie ze 2-3 generacje

Biedne On-Live i Gaikai to nie Google z ogromną ilością serwerów, tylko oni i Microsoft mogą sobie pozwolić na sensowny streaming gier.
Edytowane przez autora (2019.03.19, 20:50)
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 40
Lepsza, ale niestety też droższa niż poprzedniczka. 10
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Od zapowiedzi do sklepowej dostępności minie kilka tygodni. 18
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 40
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Nintendo Switch traci tytuł na wyłączność. 0
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
APU z 2 rdzeniami, 4 wątkami, układem graficznym Vega 3 i dwoma kontrolerami LAN 10 Gb/s. 5
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane