Aktualność
Adrian Kotowski, Poniedziałek, 18 marca 2019, 18:55

Na finalną wersję trzeba jeszcze trochę poczekać. Grupa Khronos poinformowała dzisiaj o wydaniu tymczasowej specyfikacji standardu OpenXR 0.90, przygotowanego z myślą o zapewnieniu deweloperom najlepszego dostępu do wydajnego sprzętu rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości. Dzięki jej udostępnieniu programiści i twórcy urządzeń będą mogli zapoznać się z oferowanymi funkcjami i przekazać opinię na ich temat, co z kolei pozwoli ulepszyć dostępne rozwiązania.

Tymczasowa specyfikacja OpenXR 0.90 określa wieloplatformowy interfejs programowania aplikacji, umożliwiający dostawcom platformy sprzętowej XR (AR i/lub VR) ujawnienie funkcjonalności ich systemów wykonawczych. Dzięki dostępowi do wspólnego zestawu obiektów i funkcji odpowiadających cyklowi życia aplikacji, renderowaniu, śledzeniu ruchu, czasom tworzenia ramki i dostępnym wejściom, deweloperzy mogą uruchamiać swoje programy na różnych systemach przy minimalnych środkach przeznaczonych na konwersję. Według Khronos, przełoży się to na ograniczenie do minimum fragmentaryzacji rynku XR.

OpenXR

Środowisko wykonawcze i cała potrzebna dokumentacja mają zostać udostępnione w najbliższych tygodniach. Grupa robocza pracująca nad rozwojem OpenXR będzie przyjmować wszystkie opinie i wskazówki od twórców aplikacji, które zostaną uwzględnione przy finalizowaniu specyfikacji w wersji 1.0. Co ważne, swoje wsparcie dla standardu zapowiedzieli właściwie wszyscy najwięksi gracze na rynku. Wykorzystaniu możliwości OpenXR deklarują przedstawiciele ARM, Collabora, Epic Games, Facebooka, HTC, Microsoftu, Nvidii, Intela, Tobii i Varjo.

Sprawdź cenę gogli Oculus Rift

Źródło: Khronos
Ocena aktualności:
Ocen: 1
Zaloguj się, by móc oceniać
Putout (2019.03.18, 21:33)
Ocena: 5

0%
Oby się udało choć patrząc na Vulkana to łatwo nie będzie
tomangelo (2019.03.18, 22:14)
Ocena: 10

0%
e-bor@s @ 2019.03.18 21:40  Post: 1194765
Putout @ 2019.03.18 21:33  Post: 1194763
Oby się udało choć patrząc na Vulkana to łatwo nie będzie

A widziałeś jak wygląda kod wykorzystujący Vulkan? Chyba łatwiej nauczyć się mówić i pisać po chińsku. I co gorsza to może to być bardziej opłacalne.


A jak wygląda taki sam kod w DirectX12? Nie da się pogodzić niskopoziomowego dostępu i minimalizacji kodu do 2-3 linijek.
LeacH (2019.03.18, 23:54)
Ocena: -4

0%
e-bor@s @ 2019.03.18 21:40  Post: 1194765
Putout @ 2019.03.18 21:33  Post: 1194763
Oby się udało choć patrząc na Vulkana to łatwo nie będzie

A widziałeś jak wygląda kod wykorzystujący Vulkan? Chyba łatwiej nauczyć się mówić i pisać po chińsku. I co gorsza to może to być bardziej opłacalne.

coś za coś. Pewno się da tego nauczyć - trzeba tylko chcieć i mieć otwartą głowę. Nie jak 99% obecnych programistów, którzy nauczyli się jednej rzeczy i chcą walić taki kod przez lata.
A po co w ogóle się zajmują VR? Przecież to zdycha i tyle.
ImNotQ009 (2019.03.19, 09:33)
Ocena: 0

0%
Putout @ 2019.03.18 21:33  Post: 1194763
Oby się udało choć patrząc na Vulkana to łatwo nie będzie


Nie czaję... Co ma do tego Vulkan? OpenXR nie jest zamiennikiem dla D3D/OpenGL/Vulkan, to jest osobne API.
Markiz88 (2019.03.19, 10:35)
Ocena: 0

0%
e-bor@s @ 2019.03.18 21:40  Post: 1194765

A widziałeś jak wygląda kod wykorzystujący Vulkan? Chyba łatwiej nauczyć się mówić i pisać po chińsku. I co gorsza to może to być bardziej opłacalne.

a możesz zaprezentować taki kod z krótkim opisem?
LeacH @ 2019.03.18 23:54  Post: 1194809

A po co w ogóle się zajmują VR? Przecież to zdycha i tyle.

VR ma szanse przyjąć się w działach projektowych maszyn i budynków, gdzie dzieki takiemu modelowaniu jesteś w stanie uniknąć błędów konstrukcyjnych już na etapie projektowanie a nie budowy. Czy tak samo ułatwić serwis takowych maszyn.
Atak_Snajpera (2019.03.19, 13:09)
Ocena: 1

0%
e-bor@s @ 2019.03.18 21:40  Post: 1194765
Putout @ 2019.03.18 21:33  Post: 1194763
Oby się udało choć patrząc na Vulkana to łatwo nie będzie

A widziałeś jak wygląda kod wykorzystujący Vulkan? Chyba łatwiej nauczyć się mówić i pisać po chińsku. I co gorsza to może to być bardziej opłacalne.


Nie trzeba od razu skakać na głęboką wodę...
https://gpuopen.com/v-ez-brings-easy-mode-vulkan/
Aargh (2019.03.19, 13:51)
Ocena: 0

0%
LeacH @ 2019.03.18 23:54  Post: 1194809

coś za coś. Pewno się da tego nauczyć - trzeba tylko chcieć i mieć otwartą głowę. Nie jak 99% obecnych programistów, którzy nauczyli się jednej rzeczy i chcą walić taki kod przez lata.

Programistom płaci biznes a biznes chce efektów szybko a nie czekać, aż developerzy ręcznie zaklepią kawałek sterownika graficznego, by wyświetlić coś więcej niż Hello Triangle.
Edytowane przez autora (2019.03.19, 13:51)
Putout (2019.03.19, 14:01)
Ocena: 0

0%
e-bor@s @ 2019.03.18 21:40  Post: 1194765
Putout @ 2019.03.18 21:33  Post: 1194763
Oby się udało choć patrząc na Vulkana to łatwo nie będzie

A widziałeś jak wygląda kod wykorzystujący Vulkan? Chyba łatwiej nauczyć się mówić i pisać po chińsku. I co gorsza to może to być bardziej opłacalne.


nawet gdybym widział to niewiele bym z niego zrozumiał xD. ale własnie do takich rzeczy się odnoszę: słyszałem o tym że przejście na directx12 jest łatwiejsze niż na vulkana. szybkość adaptacji api khronosa nie powala.

ImNotQ009 @ 2019.03.19 09:33  Post: 1194882
Putout @ 2019.03.18 21:33  Post: 1194763
Oby się udało choć patrząc na Vulkana to łatwo nie będzie


Nie czaję... Co ma do tego Vulkan? OpenXR nie jest zamiennikiem dla D3D/OpenGL/Vulkan, to jest osobne API.


no właśnie. nie czaisz. khronos znowu próbuje ujednolicić api mimo ze z vulkanem idzie jak krew z nosa co ewidentnie swiadczy o oporze (uzasadnionym lub nie) wobec kolejnych zmian. w przypadku vr fragmentacja jest jeszcze większa. skoro vulkan się męczy (mimo że konkurencją jest tylko d3d) to dlaczego z openxr miało by być inaczej? dlaczego firmy rozwijające swoje interfejsy miałyby nagle przeskoczyć na oxr?
Atak_Snajpera (2019.03.19, 15:11)
Ocena: 1

0%
Putout @ 2019.03.19 14:01  Post: 1194925
e-bor@s @ 2019.03.18 21:40  Post: 1194765
(...)

A widziałeś jak wygląda kod wykorzystujący Vulkan? Chyba łatwiej nauczyć się mówić i pisać po chińsku. I co gorsza to może to być bardziej opłacalne.


nawet gdybym widział to niewiele bym z niego zrozumiał xD. ale własnie do takich rzeczy się odnoszę: słyszałem o tym że przejście na directx12 jest łatwiejsze niż na vulkana. szybkość adaptacji api khronosa nie powala.

ImNotQ009 @ 2019.03.19 09:33  Post: 1194882
(...)


Nie czaję... Co ma do tego Vulkan? OpenXR nie jest zamiennikiem dla D3D/OpenGL/Vulkan, to jest osobne API.


no właśnie. nie czaisz. khronos znowu próbuje ujednolicić api mimo ze z vulkanem idzie jak krew z nosa co ewidentnie swiadczy o oporze (uzasadnionym lub nie) wobec kolejnych zmian. w przypadku vr fragmentacja jest jeszcze większa. skoro vulkan się męczy (mimo że konkurencją jest tylko d3d) to dlaczego z openxr miało by być inaczej? dlaczego firmy rozwijające swoje interfejsy miałyby nagle przeskoczyć na oxr?

Vulkan swoje zawojował na scenie emulacji i tłumaczeniu rozkazów DX na Vulkan w Linuksie.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 40
Lepsza, ale niestety też droższa niż poprzedniczka. 10
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Od zapowiedzi do sklepowej dostępności minie kilka tygodni. 18
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 40
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Nintendo Switch traci tytuł na wyłączność. 0
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
APU z 2 rdzeniami, 4 wątkami, układem graficznym Vega 3 i dwoma kontrolerami LAN 10 Gb/s. 5
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane