Aktualność
Adrian Kotowski, Wtorek, 5 marca 2019, 15:09

Sony zainteresowane śledzeniem promieni. W serwisie LinkedIn pojawiła się oferta pracy w brytyjskim oddziale badawczym PlayStation, przygotowana z myślą o zatrudnieniu głównego inżyniera grafiki. Jego zadaniem ma być kierowanie zespołem pracującym nad nowymi technikami graficznymi, które mogłyby zostać wykorzystane w PlayStation. Jednym z takich rozwiązań może być ray tracing.

W ogłoszeniu opublikowanym przez PlayStation czytamy, że nowy główny inżynier grafiki ma brać czynny udział we wszystkich pracach deweloperskich, od projektowania po implementację. To także od niego zależeć będzie, jakie techniki trafią do SDK, używanego przez twórców gier i aplikacji. Wśród najważniejszych wymagań dla kandydata na to stanowisko znajdziemy m.in. doświadczenie w kierowaniu zespołem, dobra znajomość języka C++ i niskopoziomowych API DirectX 12 i Vulkan, wysokie umiejętności techniczne, czy znajomość programowania shaderów w nowych GPU. Uwagą zwraca jednak inny wpis, znajdujący się w kategorii umiejętności mile widzianych przez firmę.

PlayStation 4 Pro

Chodzi o znajomość nowoczesnych technik GI/ray tracingu. Taka informacja nie byłaby może aż tak istotna, gdyby nie fakt, że Sony wydaje się być naprawdę mocno zainteresowane śledzeniem promieni. Świadczy o tym choćby implementacja ray tracingu w demie Gran Turismo, które Polyphony Digital (studio Sony) zaprezentowało podczas targów Siggraph 2018. Z ogłoszenia wynika, że zespół kierowany przez poszukiwanego pracownika miałby współpracować z oddziałami R&D z Tokio i San Mateo, a także mógłby prezentować swoje projekty podczas konferencji branżowych, takich jak właśnie Siggraph.

Coraz więcej wskazuje, że ray tracing może trafić do gier na PlayStation 5, choć raczej będzie on dostępny w dość ograniczonej formie. W końcu jest to technika wybitnie zasobożerna, która „zabija” wydajność nawet tak potężnej karty jak GeForce RTX 2080 Ti, kosztującej około 5 tys. złotych. Nie ma żadnych szans, by do nowej konsoli Sony trafiło mocniejsze GPU, więc śledzenie promieni będzie musiało w niej zostać odpowiednio przycięte. Czas pokaże, czy i kiedy Sony zdecyduje się na wykorzystanie ray tracingu, ale dobrze, że firma już teraz o tym myśli. To istotna kwestia w perspektywie popularyzacji tej techniki na rynku.

Źródło: Overclock3D
Ocena aktualności:
Ocen: 3
Zaloguj się, by móc oceniać
Orzel94 (2019.03.05, 15:25)
Ocena: 0

0%
Dobrze, niech myślą, nawet jeśli przez parę lat nic z tego nie zobaczymy
Namonaki (2019.03.05, 16:10)
Ocena: 9

0%
'Lead Graphics Engineer – Research & Development'
tylko że liderzy więcej spędzają czasu na spotkaniach z biznesem niż na samym programowaniu ;)
Marek1981 (2019.03.05, 16:13)
Ocena: 4

0%
Orzel94 @ 2019.03.05 15:25  Post: 1192089
Dobrze, niech myślą, nawet jeśli przez parę lat nic z tego nie zobaczymy

Parę lat zajmie producentom kart graficznych przygotowanie sprzętu dającego radę uciągnąć RT
szefons (2019.03.05, 16:33)
Ocena: 3

0%
I tu się myliście, że nie ma szans, bo szansa, że w konsoli RT będzie mocniejsze albo porównywalne do tego z rtx 2080 ti jest raczej duża, gdyż obliczenia RT równie dobrze można delegować na osobne układy sprzętowe, od standardowego gpu, osobna akceleracja sprzętowa w ramach gpu.
Obliczania RT to są proste, ciągle te same operacje, tyle, że jest ich masa, idealna sytuacja dla stworzenia wyspecjalizowanej jednostki sprzętowej, która tylko tymi obliczeniami się zajmie.
Testy kart rtx w wersji RT quake udowodniły, że to RT ogranicza wydajność normalnej części karty, bo obecnie to całe RT w kartach to taki mieszaniec, gdzie trzeba było dostarczyć normalnie działającą kartę i jeszcze RT, które głównie jest nieużywane.

Tak więc teoretycznie da się to ładnie usprawnić i upakować sporo prostych jednostek do RT niskim kosztem, to jest jak pisałem obok siebie, 2w1, więc mogliby mieć lepszą wydajnosć RT by te efekty mogły być lepsze, ale jednocześnie przy standardowym renderowaniu oczywiście nie zbliżyli by się nawet do wydajności 2080 ti.
BOLOYOO (2019.03.05, 17:13)
Ocena: 5

0%
tomaster @ 2019.03.05 16:38  Post: 1192103
Czyli RT będzie w PS5


Nie ma nawet takiej możliwości, bo konsola jest już prawie na rynku. Specyfikacja PS5 na pewno został dawno zakończona i mogę się założyć, że nie uwzględniła RT - przynajmniej nie sprzętowo.
Kinexity (2019.03.05, 19:17)
Ocena: 0

0%
szefons @ 2019.03.05 16:33  Post: 1192100
I tu się myliście, że nie ma szans, bo szansa, że w konsoli RT będzie mocniejsze albo porównywalne do tego z rtx 2080 ti jest raczej duża, gdyż obliczenia RT równie dobrze można delegować na osobne układy sprzętowe, od standardowego gpu, osobna akceleracja sprzętowa w ramach gpu.
Obliczania RT to są proste, ciągle te same operacje, tyle, że jest ich masa, idealna sytuacja dla stworzenia wyspecjalizowanej jednostki sprzętowej, która tylko tymi obliczeniami się zajmie.
Testy kart rtx w wersji RT quake udowodniły, że to RT ogranicza wydajność normalnej części karty, bo obecnie to całe RT w kartach to taki mieszaniec, gdzie trzeba było dostarczyć normalnie działającą kartę i jeszcze RT, które głównie jest nieużywane.

Tak więc teoretycznie da się to ładnie usprawnić i upakować sporo prostych jednostek do RT niskim kosztem, to jest jak pisałem obok siebie, 2w1, więc mogliby mieć lepszą wydajnosć RT by te efekty mogły być lepsze, ale jednocześnie przy standardowym renderowaniu oczywiście nie zbliżyli by się nawet do wydajności 2080 ti.

Chciałbym zauważyć, że RT jest obliczane na oddzielnych jednostkach i wydzielenie ich poza obszar samego GPU raczej nie wpłynie pozytywnie na wydajność. Produkcja dwóch oddzielnych rdzeni krzemowych jest oczywiście bardziej opłacalna, ale może generować koszty w związku z inaczej zbudowanym układem chłodzenia. 'ciągle te same operacje' - to samo można powiedzieć o większości innych obliczeń na gpu.
Pawel1148 (2019.03.06, 01:21)
Ocena: 2

0%
BOLOYOO @ 2019.03.05 17:13  Post: 1192108
tomaster @ 2019.03.05 16:38  Post: 1192103
Czyli RT będzie w PS5


Nie ma nawet takiej możliwości, bo konsola jest już prawie na rynku. Specyfikacja PS5 na pewno został dawno zakończona i mogę się założyć, że nie uwzględniła RT - przynajmniej nie sprzętowo.

Co do tego, że konsola jest już prawie na rynku, to to prawie to raczej bliżej roku do premiery, ale RT nie będzie.

RT jest na razie zbyt słabo rozwinięte, by trafić do konsoli. Do tej pory, jak nie będzie oprogramowania wspierającego RT zwykłymi metodami renderingu, to takie częściowe RT nie ma większego sensu. Mówiąc o częściowym RT, mam na myśli to w jaki sposób do tej pory umieszczono go w grach. Czyli np. w BF5 jest to odbicia od wybuchów, a w Metro oświetlenie globalne, widoczne tylko w zacienionych miejscach.

RT moim zdaniem musi być zrobione tak sprytnie, by uzupełniało tradycyjne metody w renderingu, tak, by wykorzystać jego istnienie w widocznym na ekranie efekcie. Tzn. jak jest się w zacienionym pomieszczeniu, to żeby działały efekty takie jak w Metro, natomiast jak wychodzimy na powierzchnię, to żeby np. powiewająca flaga miała powiewający cień (wiem, że takie efekty da się osiągnąć bez RTXa), ale np. w Metro są stałe cienie powiewających flag.

Bo by zrobić wszystko na RT, bez oszustw, trzeba by pewnie z 10 sztuk 2080TI, o ile to by wystarczyło.
Edytowane przez autora (2019.03.06, 01:24)
mdxx (2019.03.06, 10:06)
Ocena: -1

0%
BOLOYOO @ 2019.03.05 17:13  Post: 1192108
tomaster @ 2019.03.05 16:38  Post: 1192103
Czyli RT będzie w PS5


Nie ma nawet takiej możliwości, bo konsola jest już prawie na rynku. Specyfikacja PS5 na pewno został dawno zakończona i mogę się założyć, że nie uwzględniła RT - przynajmniej nie sprzętowo.


Też mi się tak wydaje. Jeśli chcą zrobić premierę w przyszłym roku, to Mają już zaawansowany szkielet urządzenia. Gry na ps5 też już są na pewno pisane. Nie ma szans na raytracing w nowej generacji
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 28
To chyba nie będzie zabójca Fortnite. 29
Lepsza, ale niestety też droższa niż poprzedniczka. 10
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Od zapowiedzi do sklepowej dostępności minie kilka tygodni. 18
Dla wielu osób wyniki badań mogą być zaskakujące.  22
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 10
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Nintendo Switch traci tytuł na wyłączność. 0
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 28
APU z 2 rdzeniami, 4 wątkami, układem graficznym Vega 3 i dwoma kontrolerami LAN 10 Gb/s. 5
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane