Aktualność
Adrian Kotowski, Piątek, 22 lutego 2019, 21:31

Ponad 20 nowych modeli. Dzięki użytkownikowi @momomo_us, znanemu z serwisu Twitter, poznaliśmy listę nowych procesorów serwerowych Xeon, które Intel ma wprowadzić na rynek w najbliższej przyszłości. Firma odświeża swoją najważniejszą linię, a na rynek trafi szeroka paleta jednostek od Xeona Bronze do Platinum. Nie powinniście się jednak spodziewać zupełnie nowych produktów, bo większość modeli różni się od obecnie dostępnych tylko wyższym taktowaniem.

Opublikowana przez momom_us lista jednostek Xeon zawiera dokładnie 21 modeli, w tym konstrukcje Xeon Silver 4214Y i Xeon Gole 6240Y, których oznaczenie jest zupełną nowością. Do tej pory niebiescy stosowali w nazwach litery T, F lub ewentualnie P, więc trudno powiedzieć, co konkretnie oznacza w tym przypadku Y. Co ważne, wszystkie wymienione niżej konstrukcje zostały odnalezione w oficjalnych dokumentach Intela, więc nie ma mowy o pomyłce, czy zwykłej plotce.

Intel Xeon Scalable
Kliknij na grafikę, aby otworzyć w nowym oknie

Zestawienie nowych Xeonów prezentuje się następująco:

Model

Liczba rdzeni/wątków

Taktowanie bazowe

Taktowanie Turbo

Ilość pamięci cache L3

Xeon Bronze 3204

8/8

1,9 GHz

n.d.

8,25 MB

Xeon Silver 4208

8/16

2,1 GHz

3,2 GHz

11 MB

Xeon Silver 4210

10/20

2,2 GHz

3,2 GHz

13,75 MB

Xeon Silver 4214

12/24

2,2 GHz

3,2 GHz

16,50 MB

Xoen Silver 4214Y

12/24

2,2 GHz

3,2 GHz

16,50 MB

Xeon Silver 4215

8/16

2,5 GHz

3,5 GHz

11 MB

Xeon Silver 4216

16/32

2,1 GHz

3,2 GHz

22 MB

Xeon Gold 5215

10/20

2,5 GHz

3,4 GHz

13,75 MB

Xeon Gold 5218

16/32

2,3 GHz

3,9 GHz

22 MB

Xeon Gold 5220

18/36

2,2 GHz

3,9 GHz

24,75 MB

Xeon Gold 5222

4/8

3,8 GHz

3,9 GHz

16,50 MB

Xeon Gold 6230

20/40

2,1 GHz

3,9 GHz

27,50 MB

Xeon Gold 6240

18/36

2,6 GHz

3,9 GHz

24,75 MB

Xeon Gold 6240Y

18/36

2,6 GHz

3,9 GHz

24,75 MB

Xeon Gold 6242

16/32

2,6 GHz

3,9 GHz

22 MB

Xeon Gold 6244

8/16

3,6 GHz

4,4 GHz

24,75 MB

Xeon Gold 6248

20/40

2,5 GHz

3,9 GHz

27,50 MB

Xeon Gold 6252

24/48

2,1 GHz

3,7 GHz

35,75 MB

Xeon Gold 6254

18/36

3,1 GHz

4 GHz

24,75 MB

Xeon Platinum 8260

24/48

2,4 GHz

3,9 GHz

35,75 MB

Xeon Platinum 8280

28/56

2,7 GHz

4 GHz

38,50 MB

W porównaniu do swoich poprzedników, opisane chipy są zwykle taktowanie zegarem o 100 do 200 MHz wyższym. Dotyczy to zarówno częstotliwości bazowej, jak i Turbo. Intel nie decydował się natomiast na żadne zmiany w konfiguracji rdzeni i pamięci cache. Można też zakładać, że to nie jedyne modele, które trafią na rynek, bo obecna lista chipów Xeon Scalable jest zdecydowanie dłuższa. Nie wiadomo natomiast, kiedy wymienione produkty miałyby trafić do sprzedaży. Ich cena również nie jest znana, choć najpewniej przejmą ją po swoich poprzednikach, przez co Xeon Platinum 8280 powinien kosztować 10000 dolarów.

Tutaj sprawdzisz ranking najpopularniejszych procesorów dostępnych w Polsce

Ocena aktualności:
Brak ocen
Zaloguj się, by móc oceniać
Setnik (2019.02.23, 08:08)
Ocena: 9

0%
Niech jeszcze zrobią x sztuk w litografii 14nm ++++, to z pewnością dadzą radę z produkcją.
Silver Shai (2019.02.23, 10:44)
Ocena: 5

0%
Ciekawe jak taki: Xeon Gold 5222 radziłby sobie w grach - czy większa liczba linii oraz pamięci cache i korekcja błędów RAM wpłynęłaby pozytywnie na końcowy rezultat i lepszy wynik niż konsumencki np i7 7700.
Aargh (2019.02.23, 14:32)
Ocena: 4

0%
Setnik @ 2019.02.23 08:08  Post: 1190552
Niech jeszcze zrobią x sztuk w litografii 14nm ++++, to z pewnością dadzą radę z produkcją.

Ale wiesz, że liczba modeli nie odpowiada rzeczywistej liczbie tworzonych układów? Po to powstał binning.
pwil (2019.02.24, 00:03)
Ocena: 3

0%
Silver Shai @ 2019.02.23 10:44  Post: 1190570
Ciekawe jak taki: Xeon Gold 5222 radziłby sobie w grach - czy większa liczba linii oraz pamięci cache i korekcja błędów RAM wpłynęłaby pozytywnie na końcowy rezultat i lepszy wynik niż konsumencki np i7 7700.


Podobnie jak Ryzeny i Threadrippery. Raz lepiej, raz gorzej. Zależy, czy programiści optymalizowali grę na więcej wątków i więcej cache L2 oraz nieco większe opóźnienia.
Wibowit (2019.02.24, 11:57)
Ocena: 4

0%
Silver Shai @ 2019.02.23 10:44  Post: 1190570
Ciekawe jak taki: Xeon Gold 5222 radziłby sobie w grach - czy większa liczba linii oraz pamięci cache i korekcja błędów RAM wpłynęłaby pozytywnie na końcowy rezultat i lepszy wynik niż konsumencki np i7 7700.

Korekcja błędów RAM nie jest po to, by zwiększyć wydajność. Jest po to, żeby system działał stabilnie. Z drugiej strony korekcja błędów powinna być w stanie skorygować błędy powstałe przez zbyt duże podkręcenie RAMu.

Kontrolery GDDR5 na kartach graficznych mają wbudowane wykrywanie błędów na ścieżce od kości pamięci do GPU. Po wykryciu błędu transmisji ta jest ponawiana. Z tego powodu zbyt duże podkręcenie VRAMu może czasem spowolnić działanie karty, bo zamiast korzystać ze zwiększonego taktowania kontroler pamięci będzie często ponawiał błędne transfery.

Samo wykrywanie błędów to jeszcze nie korekcja (np: wykrywanie błędów transferu nie wymaga obecności bitów ECC obok danych w pamięci), ale podejrzewam, że korekcja błędów też może wiązać z dodatkowymi opóźnieniami, tzn w momencie kiedy wystąpi błąd do skorygowania rdzeń CPU będzie musiał sobie trochę na tę korekcję poczekać.
Edytowane przez autora (2019.02.24, 11:59)
i386 (2019.02.24, 20:49)
Ocena: 1

67%
Ciekawe czy ktos jeszcze sie łapie w tej ilości ....
Marek1981 (2019.02.24, 22:51)
Ocena: 2

0%
Wibowit @ 2019.02.24 11:57  Post: 1190655
Silver Shai @ 2019.02.23 10:44  Post: 1190570
Ciekawe jak taki: Xeon Gold 5222 radziłby sobie w grach - czy większa liczba linii oraz pamięci cache i korekcja błędów RAM wpłynęłaby pozytywnie na końcowy rezultat i lepszy wynik niż konsumencki np i7 7700.

Korekcja błędów RAM nie jest po to, by zwiększyć wydajność. Jest po to, żeby system działał stabilnie. Z drugiej strony korekcja błędów powinna być w stanie skorygować błędy powstałe przez zbyt duże podkręcenie RAMu.

Kontrolery GDDR5 na kartach graficznych mają wbudowane wykrywanie błędów na ścieżce od kości pamięci do GPU. Po wykryciu błędu transmisji ta jest ponawiana. Z tego powodu zbyt duże podkręcenie VRAMu może czasem spowolnić działanie karty, bo zamiast korzystać ze zwiększonego taktowania kontroler pamięci będzie często ponawiał błędne transfery.

Samo wykrywanie błędów to jeszcze nie korekcja (np: wykrywanie błędów transferu nie wymaga obecności bitów ECC obok danych w pamięci), ale podejrzewam, że korekcja błędów też może wiązać z dodatkowymi opóźnieniami, tzn w momencie kiedy wystąpi błąd do skorygowania rdzeń CPU będzie musiał sobie trochę na tę korekcję poczekać.

W grach ecc jest niepotrzebne, wynik końcowy jest i tak pokazywany w jakieś dokładności i odszumiany przez odpowiednie algorytmy. Natomiast w obliczeniach (zwłaszcza naukowych) jeden błąd może sporo kosztować, już nie mówiąc że obliczenia trwają niekiedy kilka godzin czasami dni.Operację należy powtórzyć i uzyskać te same wyniki...
Rybaczek Koziołka (2019.03.05, 14:59)
Ocena: 0

0%
Setnik @ 2019.02.23 08:08  Post: 1190552
Niech jeszcze zrobią x sztuk w litografii 14nm ++++, to z pewnością dadzą radę z produkcją.


to nie są procki dla mas. procki serwerowe zwykle intel robi w lepiej opanowanej starszej grubszej litografii, aby nie było wtopy. kosztem tego jest wyższe TDP. ale to jest dla serwera, gdzie siedzi potężny wiatrak i świetnie zaprojektowany przepływ powietrza, nie to co w standardowej budzie ATX.

tak więc zapewniam cię, procka serwerowego to ty nie kupisz :) a gdybyś nawet rozkręcał jakiś biznes, to i tak lepiej wynająć wirtualkę w jakiejś chmurze którą sobie wybierzesz, chyba że .... przekroczysz pewną skalę. ale skoro tu piszesz, to tej skali nie przekroczyłeś i w najbliższym czasie nie przekroczysz, tak jak ja ;)
Rybaczek Koziołka (2019.03.05, 15:01)
Ocena: 0

0%
Silver Shai @ 2019.02.23 10:44  Post: 1190570
Ciekawe jak taki: Xeon Gold 5222 radziłby sobie w grach - czy większa liczba linii oraz pamięci cache i korekcja błędów RAM wpłynęłaby pozytywnie na końcowy rezultat i lepszy wynik niż konsumencki np i7 7700.


po prostu nijak. to co masz w blaszaku, to jest UMA. w przypadku serwerów jest to NUMA która w grach radzi sobie gorzej.

tu masz jednocześnie odpowiedź, dlaczego AMD wypadają gorzej w grach. chodzi o to, że wewnętrznie architektura Ryzen to jest NUMA, bardziej wydajna ogólnie, ale mniej wydajna w jednym wątku.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Sprzęt bardziej obcięty, niż sądziliśmy. 21
Jeden mały, drugi trochę większy. 0
Tytuł jest bardzo popularny również na konsolach. 14
Masa CPU z zablokowanym mnożnikiem. Przy okazji prezentacji procesorów Core 9. 29
Niezła promocja dla kinomaniaków. 5
Aktualności spokrewnione
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane