Aktualność
Adrian Kotowski, Poniedziałek, 17 grudnia 2018, 19:10

PC traci udziały, choć notuje wzrost przychodów. Portal Gamesindustry.biz jak co roku przygotował podsumowanie, zawierające statystyki rynku gier mijających dwunastu miesięcy. Segment elektronicznej rozrywki nadal szybko się rozwija i notuje kolejne rekordowe wyniki. Szczególnie dobrze wypadają rynki mobilny i konsolowy, które mogą pochwalić się największymi wzrostami przychodów.

Według informacji podanych przez Gamesindustry.biz wartość światowego rynku gier wyniosła w 2018 roku 134,9 mld dolarów, czyli o prawie 11 procent więcej rok do roku. Za nieco ponad połowę tego wyniku odpowiada sprzedaż gier na PC i konsole łącznie, podczas gdy 47 procent udziałów należy do segmentu mobilnego. Ten ostatni zyskał zresztą najwięcej, co doskonale widać choćby po wyniku wygenerowanym przez gry na smartfony. Przychód na poziomie 39,1 mld dolarów był wyższy rok do roku aż o 26,6 procent.

Bardzo dobrze poradziły sobie też konsole, które mocno odskoczyły od PC. Na taki obrót spraw ma wpływ znaczne zwiększenie popularności cyfrowej dystrybucji na PlayStation 4 (tutaj sprawdzicie cenę konsoli) i Xboksa One. Dość powiedzieć, że sprzedaż w „cyfrze” wzrosła na konsolach o 22 procent rok do roku i jest już tylko o 5 mld dolarów mniejsza niż na PC. W przypadku komputerów przychód ze sprzedaży gier wyniósł 33,4 mld dolarów, o 3,2 procent więcej względem wyniku z 2017 roku. Aż 28,2 mld dolarów z podanej wyżej kwoty to sprzedaż cyfrowych kopii gier. Warto zwrócić uwagę na spadek zainteresowania produkcjami przeglądarkowymi, z którym mieliśmy do czynienia także w ubiegłym roku.

Grami tego roku są zdecydowanie Red Dead Redemption II i Fortnie. Pierwszy z tytułów może pochwalić się najwyższą średnią ocen na poziomie aż 97/100 punków i rekordowym przychodem w pierwszym tygodniu sprzedaży, wynoszącym aż 725 mln dolarów. Fortnite to natomiast fenomen jeśli chodzi o liczbę zarejestrowanych graczy, których jest już ponad 200 mln. Do tego gra może pochwalić się największą liczbą aktywnych użytkowników, którzy odpalają ją co najmniej raz w ciągu miesiąca. Tytuł studia Epic Games jest ponadto najczęściej wspominaną produkcją w mediach i na Twitterze oraz najchętniej oglądaną grą na YouTube.

W raporcie uwzględniono statystyki dotyczące liczby wydanych gier przez największych wydawców. Na pierwszym miejscu uplasowało się Sony, które wprowadziło na rynek aż 19 tytułów, z czego 10 to nowe marki. Dalej mamy Nintendo, EA, Ubisoft i Microsoft. Ostatni z wielkiej szóstki jest koncern Acitivision-Blizzard, który jednak zwykle wydaje w ciągu roku niewiele produkcji. Nieco niżej widzimy zestawienie głośnych gier, w przypadku których wydawcy zdecydowali się na szybkie obniżenie ceny w dystrybucji cyfrowej. Liderem rankingu jest Battlefield V, co zresztą nie dziwi po wiadomościach mówiących o marnej sprzedaży gry. Zaskakująco szybko przeceniono natomiast świetne Red Dead Rademption II, a tylko trochę dłużej trzeba było czekać na obniżki Shadow of the Tomb Raider. Dziwi nas trochę brak Fallouta 76, którego cena również została przycięta w błyskawicznym tempie.

Na koniec warto też wspomnieć o kilku ważnych liczbach minionego roku. Zbiórka środków na grę Star Citizen przekroczyła już 200 mln dolarów, średnia pensja profesjonalnego gracza esportowego to ponad 50500 dolarów rocznie, a wielkość nagród pieniężnych przeznaczonych na turnieje esportowe przekroczyła 140 mln dolarów.

Ocena aktualności:
Ocen: 2
Zaloguj się, by móc oceniać
frociu (2018.12.17, 19:21)
Ocena: 9

0%
Serio ? Statystyki tych youtubowych trailerów przeglądarkowych gierek ? Trailerów, które po 5 sekundach można pominąć :D i chyba KAŻDY to robi ?!?! WtF
Negratyw (2018.12.17, 21:31)
Ocena: 13

0%
w wielkim skrocie...gracze graja glownie w komercyjnbe crapy bo o mniejszych ambitniejszych grach nawet nie słyszeli bo tworcow nie stac by wywalic 100 baniek na marketing....rynek gier wyglada obecnie jak rynek muzyki....ten kto wywali miliony na promocje zarobi miliony...a reszta...niszowe perełki
decorator12 (2018.12.17, 23:35)
Ocena: 3

0%
Negratyw @ 2018.12.17 21:31  Post: 1180463
w wielkim skrocie...gracze graja glownie w komercyjnbe crapy bo o mniejszych ambitniejszych grach nawet nie słyszeli bo tworcow nie stac by wywalic 100 baniek na marketing....rynek gier wyglada obecnie jak rynek muzyki....ten kto wywali miliony na promocje zarobi miliony...a reszta...niszowe perełki

A to tak nie jest z każdą kultura? Ale wejdź sobie na Twitch - tam są dużo mniejsze gierki oglądane.
Do tego najwięcej osób gra w gierkę, która miala być POBOCZNYM trybem dla trybu coop...
Można narzekać na to w co ludzie graja, oglądają, słuchają.
Ja polecam mieć to pod plecami. Społeczeństwa nie zmienisz
Adolph (2018.12.18, 05:43)
Ocena: -1

0%
Negratyw @ 2018.12.17 21:31  Post: 1180463
w wielkim skrocie...gracze graja glownie w komercyjnbe crapy bo o mniejszych ambitniejszych grach nawet nie słyszeli bo tworcow nie stac by wywalic 100 baniek na marketing....rynek gier wyglada obecnie jak rynek muzyki....ten kto wywali miliony na promocje zarobi miliony...a reszta...niszowe perełki

Słyszeli na pewno, co nie znaczy, że chcieliby te tytuły ruszać.
Generalnie nihil novi sub sole.
Edytowane przez autora (2018.12.18, 05:45)
taith (2018.12.18, 06:18)
Ocena: 4

0%
Niech wpiszą sposobu zarabiania przez poszczególne gry!
Mobilki z ich kasynami i pay to skip grind itp itd. takie szczegółowe rozróżnienie mogli by tylko zachęcić rządy do odpowiedniej regulacji tego hazardu dla dzieci.
Putout (2018.12.18, 09:41)
Ocena: 2

0%
Negratyw @ 2018.12.17 21:31  Post: 1180463
w wielkim skrocie...gracze graja glownie w komercyjnbe crapy bo o mniejszych ambitniejszych grach nawet nie słyszeli bo tworcow nie stac by wywalic 100 baniek na marketing....rynek gier wyglada obecnie jak rynek muzyki....ten kto wywali miliony na promocje zarobi miliony...a reszta...niszowe perełki


myśle że to nie jest często kwestia nieświadomości innych tytułów a zwyczajnego przeprania mózgu i myślenie torem: gra nie-AAA nie może być dobrą grą. w ostatnich latach było sporo ciekawych gier mniejszych studio które zebrały świetne recenzje od graczy i mediów branżowych a jednak sprzedały się wielokrotnie gorzej niż crapy AAA.
znafca (2018.12.18, 09:52)
Ocena: 5

0%
Dziwi mnie ze co news to jest Fallout 76. Ta gra nie zasluguje na to zeby byc w jakichkolwiek materialach prasowych. Ta gra nie zasluguje nawet by nazwac to gra.
mistereco22 (2018.12.18, 11:03)
Ocena: 0

0%
znafca @ 2018.12.18 09:52  Post: 1180514
Dziwi mnie ze co news to jest Fallout 76. Ta gra nie zasluguje na to zeby byc w jakichkolwiek materialach prasowych. Ta gra nie zasluguje nawet by nazwac to gra.


Gra została po prostu wydana w nieodpowiednim modelu biznesowy. W modelu FTP, gracze by przyjęli grę z pocałowaniem ręki.
Zas (2018.12.18, 11:35)
Ocena: 1

0%
Jednak digital na konsolach górą? :E
Aeromiś (2018.12.18, 13:51)
Ocena: -3

0%
Negratyw @ 2018.12.17 21:31  Post: 1180463
w wielkim skrocie...gracze graja glownie w komercyjnbe crapy bo o mniejszych ambitniejszych grach nawet nie słyszeli bo tworcow nie stac by wywalic 100 baniek na marketing....rynek gier wyglada obecnie jak rynek muzyki....ten kto wywali miliony na promocje zarobi miliony...a reszta...niszowe perełki

Powodów pewnie jest sporo, podam dwa.
1. Moda, czyli to co od zawsze. 'Grałeś już w GTA5?', 'Przeszedłem GTA5'.
2. Bo to się opłaca. Zwykle taniej wyjdzie kupić GTA5 i przegrać 250 godzin niż w tym samym czasie kupić i przejść 30 różnych gier, których samo wyszukanie (by nie być nagminnie zawiedzionym) zajmie pewnie z 4-5 godzin. Żeby nie było, mówię to z punktu widzenia osoby która wybiera właśnie te 30 różniastych gier.
Edytowane przez autora (2018.12.18, 13:51)
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
To chyba nie będzie zabójca Fortnite. 29
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 32
Lepsza, ale niestety też droższa niż poprzedniczka. 10
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Od zapowiedzi do sklepowej dostępności minie kilka tygodni. 18
Dla wielu osób wyniki badań mogą być zaskakujące.  22
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 32
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Nintendo Switch traci tytuł na wyłączność. 0
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
APU z 2 rdzeniami, 4 wątkami, układem graficznym Vega 3 i dwoma kontrolerami LAN 10 Gb/s. 5
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane