Aktualność
Joachim Snoch, Sobota, 1 grudnia 2018, 17:38

Valve właśnie ogłosiło, że zmienia zasady swojego porozumienia ws. dystrybucji. Chodzi tu głównie o twórców, którzy publikują swoje produkcje na platformie Steam. Jak się okazuje, Valve zamierza zmniejszać marżę w konteksćie poziomu przychodów generowanych przez sprzedaż danej gry.

Valve jak dotąd operowało w dość sztywny sposób i od każdego sprzedanego egzemplarza gry pobierało około 30% ceny końcowej. Teraz jednak firma ogłosiła nową politykę pobierania płatności i ustalania marż. Będzie ona bardzo atrakcyjna dla tych firm, które mają wysoką sprzedaż. Ruch ten jest więc obliczony na zatrzymanie przy sobie największych studiów.

Takie podejście nie dziwi, gdyż już od pewnego czasu nie można na Steamie kupić np. gier Electronic Arts. Ostatnio, choć zapewne z innych powodów, z serwisu zrezygnowała także Bethesda. Nowy system będzie polegał na stopniowym zmniejszaniu marży w świetle rosnących przychodów z danej gry.

Sprawdź ranking popularnych gier dostępnych w polskich sklepach

Jeśli dana gra zarobi ponad 10 milionów dolarów w sprzedaży (włączane są w to zarówno podstawowa gra, jak i jej DLC, mikrotransakcje czy opłaty rynku społeczności), to Valve przejdzie na model 75/25 w udziałach. Jeśli zaś jakaś produkcja zarobi aż 50 milionów dolarów, wtedy marża spadnie do 20 procent. Choć nie sprawi to, że ci, którzy odeszli, nagle wrócą do serwisu, ale może zatrzyma przy Steamie takie firmy jak np. Ubisoft czy Rockstar.

Ocena aktualności:
Ocen: 1
Zaloguj się, by móc oceniać
yendrek (2018.12.01, 19:00)
Ocena: 14

0%
Po co płacić 30% haraczu, po co 20%? Nie dziwię się producentom, lepiej to zachować dla siebie, a część wykorzystać na utrzymanie własnej platformy. Chciwość gubi valve, a gracze powinni rozejrzeć się za dodatkowym miejscem na dyskach na nowe klienty platform.
Putout (2018.12.01, 19:05)
Ocena: 15

0%
Kazubin @ 2018.12.01 19:03  Post: 1177913
yendrek @ 2018.12.01 19:00  Post: 1177912
Po co płacić 30% haraczu, po co 20%? Nie dziwię się producentom, lepiej to zachować dla siebie, a część wykorzystać na utrzymanie własnej platformy. Chciwość gubi valve, a gracze powinni rozejrzeć się za dodatkowym miejscem na dyskach na nowe klienty platform.

20% to będzie jedną z tańszych ofert na rynku.


20% to wciąż dużo wiecej niż posiadanie gry na własnym launcherze. imo świetnie to rozgrywa Ubisoft. ma swoj Uplay ale daje też gry na Steama. kupując bezpośrednio na Uplay jest taniej a do tego nawet wersje steamowe wymagają Uplay. myśle ze to niezła metoda aby zachęcić ludzi do swjoej platformy.
Namonaki (2018.12.01, 19:06)
Ocena: 10

0%
już dawno po ptokach; najwięksi gracze stworzyli własne platformy
martwi mnie pozycja małych studiów niezależnych 30% to bardzo dużo
Karpaj (2018.12.01, 19:08)
Ocena: 2

0%
Można sprzedawać przecież jednocześnie u GabeNa jak i na swojej platformie. I tak wiele firm robi, niektórzy dodają do tego jeszcze platformy jak GOG. Ignorując steama automatycznie odrzuca się spory % potencjalnych kupców którzy poza steamem nie kupują - a wśród nich wiele osób to względnie zamożni ludzie z zachodu dla których wyrzucenie 60$ na start to żaden problem.

Cokolwiek złego by o steamie nie mówić, to pomimo monopolu nadal się rozwijają i nadal robią wiele pro-konsumenckich rzeczy. Oczywiście nie wszystko jest fajne, głównie kwestia posiadania gry, ale nie zapowiada się aby Valve mogło w najbliższym czasie 'spaść z rowerka'.
komisarz (2018.12.01, 19:11)
Ocena: 0

0%
Karpaj @ 2018.12.01 19:08  Post: 1177916
Można sprzedawać przecież jednocześnie u GabeNa jak i na swojej platformie. I tak wiele firm robi, niektórzy dodają do tego jeszcze platformy jak GOG. Ignorując steama automatycznie odrzuca się spory % potencjalnych kupców którzy poza steamem nie kupują - a wśród nich wiele osób to względnie zamożni ludzie z zachodu dla których wyrzucenie 60$ na start to żaden problem.

Cokolwiek złego by o steamie nie mówić, to pomimo monopolu nadal się rozwijają i nadal robią wiele pro-konsumenckich rzeczy. Oczywiście nie wszystko jest fajne, głównie kwestia posiadania gry, ale nie zapowiada się aby Valve mogło w najbliższym czasie 'spaść z rowerka'.


Jakiego monopolu?
I skad td twierdzenie ze jest spora grupa ktora poza steam nie kupuje? I co, nie graja w gry blizzarda, EA, rockstara?
Amphilyon (2018.12.01, 19:21)
Ocena: 4

0%
jak mam instalować i zapychać sobie kompa kolejnym pseudo ' serwisem ' growym dla kilkunastu krapiszczy na originie, uplayu i paru innych, a do tego zakładać na każde dziadowskie konto to sorry, wolę mieć wszystko w jednym worku na takim Steamie -to jest najbardziej irytująca rzecz przy graniu na PC dla mnie, za dużo gówno-platform, wymuszających posiadanie konta, instalowanie syfiastych launcher'ów itd itp i po prostu zaśmiecanie sobie tym kompa

ja rozumiem że każdy chce zarobić i mieć ' Swoje ' ale zakładanie jakiegoś badziewia żeby pograć w kolejnego coda, fife, assassina, battlefielda -gierki copy-paste mija się dla mnie z celem

nie dziwie się że Bethesda ucieka od steama, jak robią TAKIE CRAPY to boją się steamowskich zwrotów za te ich dziadowskie półprodukty :):):):)

i co by nie było, na steamie prawie w nic nie gram poza np Dota 2, ale odcinanie się od tej platformy dla własnego bubla mimo nawet tych 20-30% haraczu, to potężne pożegnanie się z bazą graczy, a jestem pewny że jest wielu takich co omija wszelkie inne platformy czekając spokojnie aż w\w tytuł trafi ' przypadkiem ' na Stima gdy na rodzimej platformie dogorywa ;) z braku zainteresowania

@up

akurat Blizzard to jedna ze starszych platform tuż obok steama, i te wszystkie dziadowskie uplaye, originy itd nie są aż tak bardzo w świadomości ludzi, jak te DWA
Edytowane przez autora (2018.12.01, 19:25)
Avalanc (2018.12.01, 19:39)
Ocena: 3

0%
Niestety funkcjonalnościami i popularnością Steam bije wszystkie platformy na głowę i z całą moją antypatią do DRM, Steama i tych wszystkich antykonsumenckich platform sprzedaży gier, czasami czekam na przecenę gry specjalnie na Steam by tam kupić.
Przykładowo zdarza mi się przenosić gry z jednej partycji na drugą, by zrobić miejsce. Potem przywrócenie tej gry do stanu, gdy działa wszystko jest cholernie kłopotliwe na niektórych platformach typu Uplay, Origin. Czasami trzeba dziwnego sposobu na to, czasami potrzeba 2x tyle miejsca, niż ma gra, czasami nie działa bo tak, czasami kończy się po prostu wkurwiającym ściąganiem dziesiątek GB bez sensu. Na Steam jeszcze nigdy proste wrzucenie do katalogu gdzie gra była mnie nie zawiodło. Overlay działa najlepiej na Steam + zwykle bezproblemowo działa z innymi platformami (chociaż niektóre platformy z tym mocno walczą i trzeba stosować sztuczki). Stream jakoś działa (i tak lepiej niż inne proste rozwiązania), emulacja kontrolera, która pojawiła się niedawno jest genialna. Wbudowany licznik FPS
Origin, Uplay, GoG i inne duperele są tak biedne, wkurwiające i problematyczne, że w zasadzie nie są żadną konkurencją.
EDIT: + ktoś słusznie zauważył ZWROTY STEAM, dopóki to robisz zgodnie z ich przyjętymi założeniami to jest super bezproblemowe, łatwe i przyjemne do testowania gier.
Edytowane przez autora (2018.12.01, 19:41)
Kazubin (2018.12.01, 19:52)
Ocena: 5

0%
Namonaki @ 2018.12.01 19:06  Post: 1177915
już dawno po ptokach; najwięksi gracze stworzyli własne platformy
martwi mnie pozycja małych studiów niezależnych 30% to bardzo dużo

Gdyby nie platformy w ogóle nie byłoby studiów niezależnych.
Namonaki (2018.12.01, 21:11)
Ocena: 0

0%
Kazubin @ 2018.12.01 19:52  Post: 1177925
Namonaki @ 2018.12.01 19:06  Post: 1177915
już dawno po ptokach; najwięksi gracze stworzyli własne platformy
martwi mnie pozycja małych studiów niezależnych 30% to bardzo dużo

Gdyby nie platformy w ogóle nie byłoby studiów niezależnych.

przecież można sprzedać na własnej stronę ...
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Podczas trwającego Plebiscytu Tech Awards 2018 można było wziąć udział w konkursie z nagrodami.  8
Urządzenia najprawdopodobniej zadebiutują w 2019 i 2020 roku. 0
Czy jednak naprawdę potrzebujemy takiej konstrukcji? 3
Lider nadal ten sam. Firma SplashData opublikowała raport na temat najgorszych haseł 2018 roku. 18
Tym razem Fallout 76 się nie załapał. Koniec roku to czas podsumowań i różnego rodzaju rankingów. 9
Miły prezent na 20-lecie serii. 13
PC traci udziały, choć notuje wzrost przychodów. 9
Sony zadowolone ze sprzedaży mocniejszego modelu. 77
Sprzęt ma mocno przypominać poprzedniego flagowca z tej serii. 11
Zmiana, o którą nikt nie prosił. 18
Poziom nieudolności firmy zaczyna przekraczać wszelkie granice. 35
Radeon Technologies Group traci dyrektora generalnego. Niespodziewane informacje z obozu czerwonych. 16
Serwis streamingowy nie dał rady konkurencji. 23
Tym razem Fallout 76 się nie załapał. Koniec roku to czas podsumowań i różnego rodzaju rankingów. 9
Tym razem Fallout 76 się nie załapał. Koniec roku to czas podsumowań i różnego rodzaju rankingów. 9
Miły prezent na 20-lecie serii. 13
Nintendo jakiś czas temu przypomniało nam o NES (w Polsce była to głównie kultowa podróbka – Pegasus), jednej z najważniejszych konsol w historii gier. 17
Poziom nieudolności firmy zaczyna przekraczać wszelkie granice. 35
Specyficzny sprzęt dla najbardziej wymagających. 10
Serwis streamingowy nie dał rady konkurencji. 23
Sony zadowolone ze sprzedaży mocniejszego modelu. 77
Dobra okazja by powiększyć bibliotekę gier. 1
Ostatnio w branżę gier uderzyła mocna wiadomość: Epic Games, ludzie, którzy dorobili się sporych pieniędzy na Fortnite, postanowili otworzyć sklep dystrybuujący cyfrowo gry. 22
Firma zmienia model działalności. 2
Aktualności spokrewnione
Artykuły spokrewnione
Facebook