Aktualność
Adrian Kotowski, Piątek, 5 października 2018, 20:43

Kolejne ważne rozszerzenie dla DirectX nadchodzi. Wraz z aktualizacją October 2018 Update, Microsoft dodał do swojego systemu biblioteki DirectX Raytracing. To jednak nie koniec, bo w przyszłości udostępnione zostanie też API DirectML, które według firmy z Redmond ma grać główną rolę w spopularyzowaniu śledzenia promieni w grach i aplikacjach.

DirectML to rozszerzenie API DirectX 12, które umożliwi wykonywanie obliczeń związanych z wnioskowaniem i sztuczną inteligencją. Dzięki niemu programiści będą mogli stosować w swoich aplikacjach rozwiązania korzystające z maszynowego uczenia, które w części są powiązane z samym ray tracingiem. Przykładem jest moduł odszumiania, mogący używać np. wyspecjalizowanych jednostek takich jak rdzenie Tensor w kartach GeForce RTX.

DirectML

Microsoft twierdzi też, że DirectML sprawdzi się przy upscalingu obrazów. Nvidia pokazała działanie takiej funkcji na targach Siggraph 2018, gdzie porównano zdjęcie auta z gry Forza Horizon 3 powiększone 4-krotnie sposobem tradycyjnym z takim, gdzie zastosowano obliczenia w ramach sieci neuronowej, które oparto właśnie na DirectML. Oczywiście drugi sposób zapewnia dużo lepszą jakość, co sami możecie zobaczyć na załączonej grafice.

DirectML

Według twórców bibliotek, stosowanie DirectML w parze z DXR powinno przyspieszyć przyjmowanie się na rynku techniki ray tracingu w grach. Microsoft wspomina w tym kontekście o elementach mających zmniejszać zasobożerność śledzenia promieni, w tych choćby technice super rozdzielczości. DirectML wykorzystuje sprzętową akcelerację GPU i jest kompatybilny ze wszystkimi kartami zgodnymi z DirectX 12. Oczywiście twórcy układów graficznych mogą przygotować odpowiednie jednostki kierowane stricte do współpracy z tym API (jak wspomniane Tensory w Turingu i Volcie), ale nie jest to w żaden sposób wymagane. Jak czytamy na blogu Microsoftu, DirectML pojawi się wiosną 2019 roku, razem z kolejną dużą aktualizacją systemu Windows 10 (Redstone 6). Co istotne, według wcześniejszych zapowiedzi API miało trafić na rynek jeszcze w tym roku, więc mówimy o niewielkim opóźnieniu.

Źródło: Microsoft
Ocena aktualności:
Ocen: 9
Zaloguj się, by móc oceniać
agent_x007 (2018.10.05, 20:49)
Ocena: 18

0%
Powinni dorzucać, który Feature Level w DirectX 12 jest wymagany do tych nowych funkcji...
Wątpię aby Kepler albo Fermi były wstanie ogarnąć DXR albo DirectML.
Edytowane przez autora (2018.10.05, 21:01)
mbrzostek (2018.10.05, 21:00)

0%
agent_x007 @ 2018.10.05 20:49  Post: 1168538
Powinni dorzucać, któy Feature Level w DirectX 12 jest wymagany do tych nowych funkcji...
Wątpię że Kepler albo Fermi będą wstanie ogarnąć Ray Tracing w DX12 (albo 'DLSS' w wersji DX12).



Odszumianie różnych półproduktów przy RT oraz upskalowanie (jeśli będzie jakiś vendor-agnostic odpowiednik DLSS) to prawie to samo co większość postprodukcyjnych operacji jakie mamy dzisiaj, nie powinny wymagać żadnych specjalnych funkcji sprzętowych.
Edytowane przez autora (2018.10.05, 21:01)
Marek1981 (2018.10.05, 21:01)
Ocena: 25

0%
Nie wiem czy śmiać się czy płakać. Przecież wiadomo że NV oszukuje na swoich konferencjach z jakością obrazu a tutaj podajecie że taka wielka różnica jak na obrazku. No to już nie wypada.
Atak_Snajpera (2018.10.05, 21:11)
Ocena: 36

0%
Jakość upscalingu jak z serialu CSI...ENCHANCE!
sideband (2018.10.05, 21:51)
Ocena: 6

0%
agent_x007 @ 2018.10.05 20:49  Post: 1168538
Powinni dorzucać, który Feature Level w DirectX 12 jest wymagany do tych nowych funkcji...
Wątpię aby Kepler albo Fermi były wstanie ogarnąć DXR albo DirectML.

Nawet Pascal nie dostanie wsparcia dla DXR tylko od Volty w górę. Jest to związane z tym, że po pierwsze Pascal jest za wolny i po drugie nie ma tensorów. Nv będzie się skupiać na AI i wykorzystaniu AI do odszumiania w grach. Zapewni to większą redukcje ilości promieni niż odszumiacze nie oparte na AI i co ważne nie będzie trzeba stosować osobnych odszumiaczy do poszczególnych efektów.
A DXR można odpalić na starszych kartach w trybie fallback layer.
Putout (2018.10.05, 22:01)
Ocena: 5

0%
agent_x007 @ 2018.10.05 20:49  Post: 1168538
Powinni dorzucać, który Feature Level w DirectX 12 jest wymagany do tych nowych funkcji...
Wątpię aby Kepler albo Fermi były wstanie ogarnąć DXR albo DirectML.


tutaj raczej chodzi przekazanie gotowych wyników do karty graficznej a nie kazanie jej liczenia wszystkiego w czasie rzeczywistym. tak jak działa np. DLSS. to rewelacyjna opcja która może w znacznym stopniu uwolnić zasoby. zaprzęganie słabych kart do ML raczej nie ma sensu chyba ze w przypadku prostych efektów postprocesowych.
Bemx2k (2018.10.05, 22:07)
Ocena: 20

0%
Ten sampel powyżej to lipa po całosci , można conieco poprawić ale to na obrazku z prawej nie kuta nie do zrobienia żeby wyglądało aż tak dobrze jak na obrazku po lewej.
sevae (2018.10.05, 22:24)
Ocena: 12

0%
Krisol @ 2018.10.05 21:14  Post: 1168551
Marek1981 @ 2018.10.05 21:01  Post: 1168543
Nie wiem czy śmiać się czy płakać. Przecież wiadomo że NV oszukuje na swoich konferencjach z jakością obrazu a tutaj podajecie że taka wielka różnica jak na obrazku. No to już nie wypada.

Nie mogą oszukiwać, mogą co najwyżej pokazywać w najkorzystniejszym świetle.
A VW też nie może? No i gdzie jest smok?
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Rusza kolejna edycja największego plebiscytu technologicznego w Polsce – Tech Awards 2018, który organizuje nasza redakcja wspólnie z Komputer Świat i Verdykt.pl. 46
Długie oczekiwanie ma zostać w końcu nagrodzone. 7
Wzrost będzie, ale w specyficznych zastosowaniach. 16
Red Dead Redemption 2 kontra „exy” Sony. 1
Posiadacze GeForce’ów RTX w końcu się doczekali. 25
Pakiet z optymalizacjami dla trzech dużych produkcji. 5
To pierwszy raz, kiedy firma zrobi coś takiego. 7
Odpowiednik GeForce’a RTX 2070 na rynek profesjonalny. 4
Długie oczekiwanie ma zostać w końcu nagrodzone. 7
Odpowiednik GeForce’a RTX 2070 na rynek profesjonalny. 4
Jasna deklaracja Phila Spencera. 19
Odświeżony projekt i funkcje dla wymagających. 7
Pecetowa wersja może nie dostać obiecanych ulepszeń. 10
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane