Aktualność
Adrian Kotowski, Piątek, 5 października 2018, 20:43

Kolejne ważne rozszerzenie dla DirectX nadchodzi. Wraz z aktualizacją October 2018 Update, Microsoft dodał do swojego systemu biblioteki DirectX Raytracing. To jednak nie koniec, bo w przyszłości udostępnione zostanie też API DirectML, które według firmy z Redmond ma grać główną rolę w spopularyzowaniu śledzenia promieni w grach i aplikacjach.

DirectML to rozszerzenie API DirectX 12, które umożliwi wykonywanie obliczeń związanych z wnioskowaniem i sztuczną inteligencją. Dzięki niemu programiści będą mogli stosować w swoich aplikacjach rozwiązania korzystające z maszynowego uczenia, które w części są powiązane z samym ray tracingiem. Przykładem jest moduł odszumiania, mogący używać np. wyspecjalizowanych jednostek takich jak rdzenie Tensor w kartach GeForce RTX.

DirectML

Microsoft twierdzi też, że DirectML sprawdzi się przy upscalingu obrazów. Nvidia pokazała działanie takiej funkcji na targach Siggraph 2018, gdzie porównano zdjęcie auta z gry Forza Horizon 3 powiększone 4-krotnie sposobem tradycyjnym z takim, gdzie zastosowano obliczenia w ramach sieci neuronowej, które oparto właśnie na DirectML. Oczywiście drugi sposób zapewnia dużo lepszą jakość, co sami możecie zobaczyć na załączonej grafice.

DirectML

Według twórców bibliotek, stosowanie DirectML w parze z DXR powinno przyspieszyć przyjmowanie się na rynku techniki ray tracingu w grach. Microsoft wspomina w tym kontekście o elementach mających zmniejszać zasobożerność śledzenia promieni, w tych choćby technice super rozdzielczości. DirectML wykorzystuje sprzętową akcelerację GPU i jest kompatybilny ze wszystkimi kartami zgodnymi z DirectX 12. Oczywiście twórcy układów graficznych mogą przygotować odpowiednie jednostki kierowane stricte do współpracy z tym API (jak wspomniane Tensory w Turingu i Volcie), ale nie jest to w żaden sposób wymagane. Jak czytamy na blogu Microsoftu, DirectML pojawi się wiosną 2019 roku, razem z kolejną dużą aktualizacją systemu Windows 10 (Redstone 6). Co istotne, według wcześniejszych zapowiedzi API miało trafić na rynek jeszcze w tym roku, więc mówimy o niewielkim opóźnieniu.

Źródło: Microsoft
Ocena aktualności:
Ocen: 9
Zaloguj się, by móc oceniać
agent_x007 (2018.10.05, 20:49)
Ocena: 18

0%
Powinni dorzucać, który Feature Level w DirectX 12 jest wymagany do tych nowych funkcji...
Wątpię aby Kepler albo Fermi były wstanie ogarnąć DXR albo DirectML.
Edytowane przez autora (2018.10.05, 21:01)
mbrzostek (2018.10.05, 21:00)

0%
agent_x007 @ 2018.10.05 20:49  Post: 1168538
Powinni dorzucać, któy Feature Level w DirectX 12 jest wymagany do tych nowych funkcji...
Wątpię że Kepler albo Fermi będą wstanie ogarnąć Ray Tracing w DX12 (albo 'DLSS' w wersji DX12).



Odszumianie różnych półproduktów przy RT oraz upskalowanie (jeśli będzie jakiś vendor-agnostic odpowiednik DLSS) to prawie to samo co większość postprodukcyjnych operacji jakie mamy dzisiaj, nie powinny wymagać żadnych specjalnych funkcji sprzętowych.
Edytowane przez autora (2018.10.05, 21:01)
Marek1981 (2018.10.05, 21:01)
Ocena: 25

0%
Nie wiem czy śmiać się czy płakać. Przecież wiadomo że NV oszukuje na swoich konferencjach z jakością obrazu a tutaj podajecie że taka wielka różnica jak na obrazku. No to już nie wypada.
Atak_Snajpera (2018.10.05, 21:11)
Ocena: 36

0%
Jakość upscalingu jak z serialu CSI...ENCHANCE!
sideband (2018.10.05, 21:51)
Ocena: 6

0%
agent_x007 @ 2018.10.05 20:49  Post: 1168538
Powinni dorzucać, który Feature Level w DirectX 12 jest wymagany do tych nowych funkcji...
Wątpię aby Kepler albo Fermi były wstanie ogarnąć DXR albo DirectML.

Nawet Pascal nie dostanie wsparcia dla DXR tylko od Volty w górę. Jest to związane z tym, że po pierwsze Pascal jest za wolny i po drugie nie ma tensorów. Nv będzie się skupiać na AI i wykorzystaniu AI do odszumiania w grach. Zapewni to większą redukcje ilości promieni niż odszumiacze nie oparte na AI i co ważne nie będzie trzeba stosować osobnych odszumiaczy do poszczególnych efektów.
A DXR można odpalić na starszych kartach w trybie fallback layer.
Putout (2018.10.05, 22:01)
Ocena: 5

0%
agent_x007 @ 2018.10.05 20:49  Post: 1168538
Powinni dorzucać, który Feature Level w DirectX 12 jest wymagany do tych nowych funkcji...
Wątpię aby Kepler albo Fermi były wstanie ogarnąć DXR albo DirectML.


tutaj raczej chodzi przekazanie gotowych wyników do karty graficznej a nie kazanie jej liczenia wszystkiego w czasie rzeczywistym. tak jak działa np. DLSS. to rewelacyjna opcja która może w znacznym stopniu uwolnić zasoby. zaprzęganie słabych kart do ML raczej nie ma sensu chyba ze w przypadku prostych efektów postprocesowych.
Bemx2k (2018.10.05, 22:07)
Ocena: 20

0%
Ten sampel powyżej to lipa po całosci , można conieco poprawić ale to na obrazku z prawej nie kuta nie do zrobienia żeby wyglądało aż tak dobrze jak na obrazku po lewej.
sevae (2018.10.05, 22:24)
Ocena: 12

0%
Krisol @ 2018.10.05 21:14  Post: 1168551
Marek1981 @ 2018.10.05 21:01  Post: 1168543
Nie wiem czy śmiać się czy płakać. Przecież wiadomo że NV oszukuje na swoich konferencjach z jakością obrazu a tutaj podajecie że taka wielka różnica jak na obrazku. No to już nie wypada.

Nie mogą oszukiwać, mogą co najwyżej pokazywać w najkorzystniejszym świetle.
A VW też nie może? No i gdzie jest smok?
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Jest też kompatybilność z Adaptive Sync dla Pascali i Turingów. 35
Wyjaśnienie, które niewiele wyjaśnia. 14
Świetna wiadomość dla klientów. DRAMeXchange przygotował nowy raport na temat rynku pamięci DRAM. 17
Od niedrogiego PC po sprzęt z najwyższej półki. 23
Alternatywa jest, ale do jej wprowadzenia potrzeba czasu. 96
Platforma ma się dobrze, a ma być jeszcze lepiej. 13
Firma postawi na zupełnie inny projekt. 33
Niestety brak kart Nvidii. AMD udostępniło mediom materiały prasowe dotyczące karty Radeon Vega VII. 91
Obietnica jest, teraz czekamy na jej spełnienie. 34
W końcu się doczekaliśmy. 16
Lubicie trzymać dane w chmurze? Mamy dla was dobrą wiadomość. 19
Gra zrobi użytek z nawet najmocniejszych pecetów. 34
Alternatywa jest, ale do jej wprowadzenia potrzeba czasu. 96
Firma postawi na zupełnie inny projekt. 33
Niestety brak kart Nvidii. AMD udostępniło mediom materiały prasowe dotyczące karty Radeon Vega VII. 91
Jest też kompatybilność z Adaptive Sync dla Pascali i Turingów. 35
Aktualności spokrewnione
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane