Aktualność
Adrian Kotowski, Środa, 3 października 2018, 14:47

W końcu coś powinno ruszyć w temacie śledzenia promieni. Użytkownicy komputerów z systemem Windows 10 mogą już pobierać aktualizację October 2018 Update. Wśród długiej listy zmian, jedna jest szczególnie istotna dla posiadaczy kart GeForce RTX. Chodzi o dodanie bibliotek DXR, dzięki którym możliwe będzie wykorzystanie funkcji nowego sprzętu Nvidii służących do obliczeń związanych z ray tracingiem.

Do tej pory śledzenie promieni mogliśmy widzieć właściwie tylko w demach technologicznych i podczas ostatnich pokazów kilku dużych deweloperów współpracujących z zielonymi. Nvidia twierdzi, że dodanie obsługi Microsoft DirectX Raytracing (DXR) jest niezwykle istotne z co najmniej dwóch powodów:

  1. DXR zapewnia standardowy interfejs programowania aplikacji gwarantujący programistom gier dostęp do sprzętowej obsługi ray tracingu na kartach GeForce RTX,
  2. DXR dodaje obsługę śledzenia promieni w systemie Windows, dzięki czemu na komputerach zgodnych z DirectX 12 możliwe będzie w końcu uruchamianie gier z tą techniką działającą w czasie rzeczywistym.

Tym samym October 2018 Update nie tylko rozszerzył możliwości Windows 10, ale też dał zielone światło twórcom gier na dodanie do produkcji obsługi Nvidia RTX. Nvidia podaje, że w pierwszej fali tytułów obsługujących śledzenie promieni znajdziemy takie hity jak Battlefield V, Metro Exodus, czy dostępny już na rynku Shadow of the Tomb Raider. Jesteśmy szczególnie ciekawi, kiedy odpowiednią łatkę otrzyma ostatnia z wymienionych gier i czy stanie się to jeszcze przed premierą BFV.

Zieloni wspominają też o nadchodzącym benchmarku 3DMark mającym testować właśnie wydajność w ray tracingu. Z informacji podanych przez firmę Ul wynika, że oprogramowanie powinno zostać udostępnione jeszcze w tym roku.

Źródło: prasowe
Ocena aktualności:
Ocen: 5
Zaloguj się, by móc oceniać
Fuudimitzu (2018.10.03, 15:00)
Ocena: 37

0%
Najlepsza nowość w nowej wersji to ciemny motyw w eksploratorze.
p.r. (2018.10.03, 15:11)
Ocena: 17

0%
Volta4K @ 2018.10.03 15:08  Post: 1168182
Na windows 8.1 to działa ?

a czytać potrafisz? October 2018 Update jest dla Windows 10 a nie 8.1. DXR jest zawarte w tym update, więć będzie działać tylko na Windows 10
Telvas (2018.10.03, 15:39)
Ocena: 12

0%
Jak patrze na tego screena w newsie, to ja bym permententnie wyłączył to RTX, bo to jest jakiś dramat, wszystko wygląda jak z 3Dmarka czy innego dema technologicznego. Fajnie popatrzeć na abstrakcyjne bohomazowe refleksy wszystkiego we wszystkim, ale po 5 minutach to po prostu przeszkadza nieczytelnością i nachalnością.
Promilus1984 (2018.10.03, 15:47)
Ocena: 22

0%
Telvas @ 2018.10.03 15:39  Post: 1168187
Jak patrze na tego screena w newsie, to ja bym permententnie wyłączył to RTX, bo to jest jakiś dramat, wszystko wygląda jak z 3Dmarka czy innego dema technologicznego. Fajnie popatrzeć na abstrakcyjne bohomazowe refleksy wszystkiego we wszystkim, ale po 5 minutach to po prostu przeszkadza nieczytelnością i nachalnością.

Za mała absorpcja i dyspersja... zrobili z pomalowanej blachy lustro to i wygląda z du...
DaviM (2018.10.03, 15:50)
Ocena: 44

0%
Telvas @ 2018.10.03 15:39  Post: 1168187
Jak patrze na tego screena w newsie, to ja bym permententnie wyłączył to RTX, bo to jest jakiś dramat, wszystko wygląda jak z 3Dmarka czy innego dema technologicznego. Fajnie popatrzeć na abstrakcyjne bohomazowe refleksy wszystkiego we wszystkim, ale po 5 minutach to po prostu przeszkadza nieczytelnością i nachalnością.

Najciekawsze jest jednak to, że część dociekliwych dziennikarzy, serwisów czy testerów czy nawet zwykłych użytkowników, odkryło, że wyłączając RT (RT OFF) w danym demie w danym momencie, wyłączane są też tradycyjne techniki, które pozwalałyby wygenerować dany efekt (np. odblaski otoczenia) metodami tradycyjnymi/dotychczasowymi.

Dzięki temu powstaje fałszywy efekt WOW!, że tylko RT potrafi takie coś zrobić.
Część osób od razu się zorientowała (już podczas demonstracji RT na żywo), że coś jest nie tak z tymi demami, i było WOW! ale całość brzmiała raczej 'WOW! Ale kupa i manipulacja!'.
Andree (2018.10.03, 16:14)
Ocena: 4

0%
DaviM @ 2018.10.03 15:50  Post: 1168190
Telvas @ 2018.10.03 15:39  Post: 1168187
Jak patrze na tego screena w newsie, to ja bym permententnie wyłączył to RTX, bo to jest jakiś dramat, wszystko wygląda jak z 3Dmarka czy innego dema technologicznego. Fajnie popatrzeć na abstrakcyjne bohomazowe refleksy wszystkiego we wszystkim, ale po 5 minutach to po prostu przeszkadza nieczytelnością i nachalnością.

Najciekawsze jest jednak to, że część dociekliwych dziennikarzy, serwisów czy testerów czy nawet zwykłych użytkowników, odkryło, że wyłączając RT (RT OFF) w danym demie w danym momencie, wyłączane są też tradycyjne techniki, które pozwalałyby wygenerować dany efekt (np. odblaski otoczenia) metodami tradycyjnymi/dotychczasowymi.

Tradycyjne techniki symulujące odblaski są wyłączane, czy po prostu nie zostały zaimplementowane (tzn. zaprogramowane)?
Jeżeli celem dema była demonstracja RT, to widocznie zleceniodawca nie zlecił programistom zaimplementowania tradycyjnych technik.
Nie jest to łatwe, biorąc pod uwagę np. jak wyglądają lustra w Dishonored 1 i 2 oraz Prey, albo refleksy na szybach w Watch Dogs. Właśnie RT znacznie ułatwi włączenie takich efektów do gier przy niewielkim wysiłku programistycznym.
Fuudimitzu (2018.10.03, 16:17)
Ocena: 12

0%
DaviM @ 2018.10.03 15:50  Post: 1168190
Telvas @ 2018.10.03 15:39  Post: 1168187
Jak patrze na tego screena w newsie, to ja bym permententnie wyłączył to RTX, bo to jest jakiś dramat, wszystko wygląda jak z 3Dmarka czy innego dema technologicznego. Fajnie popatrzeć na abstrakcyjne bohomazowe refleksy wszystkiego we wszystkim, ale po 5 minutach to po prostu przeszkadza nieczytelnością i nachalnością.

Najciekawsze jest jednak to, że część dociekliwych dziennikarzy, serwisów czy testerów czy nawet zwykłych użytkowników, odkryło, że wyłączając RT (RT OFF) w danym demie w danym momencie, wyłączane są też tradycyjne techniki, które pozwalałyby wygenerować dany efekt (np. odblaski otoczenia) metodami tradycyjnymi/dotychczasowymi.

Dzięki temu powstaje fałszywy efekt WOW!, że tylko RT potrafi takie coś zrobić.
Część osób od razu się zorientowała (już podczas demonstracji RT na żywo), że coś jest nie tak z tymi demami, i było WOW! ale całość brzmiała raczej 'WOW! Ale kupa i manipulacja!'.


Typowa Nv.
Promilus1984 (2018.10.03, 16:53)
Ocena: 10

0%
@Andree - nie do końca. Jak przeglądałem opis DXR to wygląda na to, że zwyczajnie zamiast shadera liczącego refleksy na pałę będą shadery wywołujące obliczenia RT, których wynik będzie wpływał na shadery liczące refleksy ;) Innymi słowy nic nie wskazuje, że roboty programisty będzie mniej. Co najwyżej będzie lepszy efekt tej pracy (lub upraszczając łatwiej będzie uzyskać 'ładne i realistyczne";). Niemniej nadal ktoś te shadery musi napisać, przetestować i zmodyfikować by wyglądało tak jak trzeba. RT nie rozwiązuje tu wcale problemu, tylko ułatwia jego obejście. A jest to wszystko okupione spadkiem wydajności (względem shadera 'na pałę' bez RT, za to z mniej realistycznymi odbiciami). Te shadery to będą pewnie też i pełnoekranowe zatem będą w użyciu tam gdzie rzeczywiście zrobią różnicę, ale też tam gdzie tej różnicy nie będzie (względem klasycznego potoku). To niejako jak teselacja 32x czy to kanciastej betonowej zapory, czy złożonej twarzy ... w drugim przypadku przydatne i efekt jest widoczny, w pierwszym nie zmieni nic, a fps i tak spadną. Ale to przypadłość każdej młodej technologii. W jakiejś tam formie się RT zagnieździ w grafice komputerowej. To akurat jest pewne. Ale jak mocno będzie użytkowane i czy koniecznie z 'rt cores' to kwestia dyskusyjna.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Rusza kolejna edycja największego plebiscytu technologicznego w Polsce – Tech Awards 2018, który organizuje nasza redakcja wspólnie z Komputer Świat i Verdykt.pl. 46
Długie oczekiwanie ma zostać w końcu nagrodzone. 7
Wzrost będzie, ale w specyficznych zastosowaniach. 16
Red Dead Redemption 2 kontra „exy” Sony. 1
Posiadacze GeForce’ów RTX w końcu się doczekali. 25
Pakiet z optymalizacjami dla trzech dużych produkcji. 5
To pierwszy raz, kiedy firma zrobi coś takiego. 7
Odpowiednik GeForce’a RTX 2070 na rynek profesjonalny. 4
Długie oczekiwanie ma zostać w końcu nagrodzone. 7
Odpowiednik GeForce’a RTX 2070 na rynek profesjonalny. 4
Jasna deklaracja Phila Spencera. 19
Odświeżony projekt i funkcje dla wymagających. 7
Pecetowa wersja może nie dostać obiecanych ulepszeń. 10
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane