Aktualność
Adrian Kotowski, Piątek, 14 września 2018, 19:15

Niezwykle ważna informacja dla rozwoju całego ekosystemu. Grupa Khronos ogłosiła, że Vulkan stał się pierwszym dostępnym na rynku API z formalnym modelem pamięci. Daje to nowe możliwości programistom przygotowującym oprogramowanie stosowane w systemach przetwarzania równoległego. W sieci pojawiła się już tymczasowa specyfikacja rozwiązania, opisująca nowe rozszerzenia.

Wspomniana technika, znana też jako model spójności pamięci, pozwala na współdzielenie i synchronizację danych, oferując równocześnie swobodę zmiany kolejności i optymalizacji dostępu do pamięci kompilatorowi oraz samemu sprzętowi. System precyzyjnie zarządza uporządkowaniem instrukcji i operacji odnoszących się właśnie do pamięci, by efekty tych zmian były widoczne dla innych, początkowo niepowiązanych z nimi wątków. Organizacja Khronos stwierdziła, że dobrze jest przygotować tego typu rozwiązanie dla obliczeń graficznych i przetwarzania danych na GPU.

W ten właśnie sposób powstał formalny model pamięci dla API Vulkan, przygotowany z myślą o językach programowania GLSL oraz SPIR-V. Programiści korzystający z tych bibliotek otrzymają większą kontrolę nad tym, jak moduły cieniujące układu graficznego synchronizują dostęp do danych zapisanych w pamięci przy przetwarzaniu równoległym. Twórcy Vulkana opracowali ponadto testy zgodności rozszerzeń modelu pamięci, pozwalające prawidłowo wdrożyć wszystkie nowości.

Równolegle do rozszerzeń specyfikacji, Khronos opublikował opis modelu pamięci Vulkan przy pomoc języka Alloy, opracowanego przez MIT do opisu struktur logicznych i narzędzi umożliwiających ich eksplorację. To pierwszy raz, kiedy zdecydowano się na taki krok w przypadku tego API. Sam model pamięci Vulkana ma być natomiast oparty na modelu C++, ale dodaje do niego kilka istotnych nowości, w tym zakresy, klasy pamięci, czy operacje widoczności. Każdy chętny może zapoznać się z udostępnionymi materiałami, dzięki repozytorium dostępnemu w serwisie GitHub.

Sprawdź ceny popularnych kart graficznych dostępnych w naszym kraju

Źródło: prasowe
Ocena aktualności:
Ocen: 6
Zaloguj się, by móc oceniać
Wibowit (2018.09.14, 19:23)
Ocena: 5

0%
Vulkan jest pierwszym graficznym API z formalnym modelem pamięci. W innego rodzaju API formalne modele pamięci istniały od dawna: https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_model_(programming)
Edytowane przez autora (2018.09.14, 19:45)
supervisor (2018.09.14, 19:38)
Ocena: 28

0%
TLDR: Twórcy gier na Vulkana mają teraz narzędzie znacznie ułatwiające podział roboty na więcej rdzeni/wątków. W temacie dużo mówi się o pamięci, ale chodzi głównie o dostęp do pamięci głównie CPU.
Tramwaj z Bombaju (2018.09.14, 20:36)
Ocena: 16

0%
@up Nius wydawał się ważny, ale prawie go nie zrozumiałem. Dzięki :)
kristoflampart (2018.09.14, 20:54)
Ocena: 3

0%
@up
Ja go w ogóle nie zrozumiałem, no ale od zawsze robie li tylko w embedded, a poza tym już stary jestem, więc nie ma się co dziwić ;)
ext73 (2018.09.14, 23:56)
Ocena: -1

0%
'Vulkan czyni cuda' ;) na przykład Dying Light: Bad Blood ... na razie dostępna tylko wersja Windows ... Jak na razie gram ... pod zoptymalizowanym Kubuntu 16.04 > Proton 3.7-6 Beta - mój kernel v58.8-piledriver i inne nasze optymalizacje www.netext73.pl - AMD FX 8320 + Nvidia GF 1060 - wszystko na maksimum oprócz rozmycia ruchu = nie lubię tego efektu. Efekty widać na screenach - powiem tylko że na zoptymalizowanym Linuksie, nawet pomimo narzutu translacji DX1 > Vulkan ... Prędkość pozostaje zbliżona do wersji natywnej Dying Light i to przy wyższych ustawieniach w DL:BB ;)

https://www.dropbox.com/sh/ib002x6msjx4jh1...VscMJethCa?dl=0
Edytowane przez autora (2018.09.14, 23:57)
cichy45 (2018.09.15, 13:55)
Ocena: 19

0%
ext73, ty nie rozumiesz jednej sprawy która jest niezwykle trudna do pojęcia dla geeków. Tu nie można nic tuningować, to ma działać bez grzebania.

Instalujesz windowsa, on zasysa stery w tle, instalujesz steam i wszystko działa.
Rok linuksa nie nastanie tak długo, dopóki trzeba będzie 'tuningować' i 'optymalizować', instalować jakieś kernele dziwnego pochodzenia, grzebać w konfigach.
ext73 (2018.09.15, 16:23)
Ocena: 1

0%
cichy45 @ 2018.09.15 13:55  Post: 1164774
ext73, ty nie rozumiesz jednej sprawy która jest niezwykle trudna do pojęcia dla geeków. Tu nie można nic tuningować, to ma działać bez grzebania.

Instalujesz windowsa, on zasysa stery w tle, instalujesz steam i wszystko działa.
Rok linuksa nie nastanie tak długo, dopóki trzeba będzie 'tuningować' i 'optymalizować', instalować jakieś kernele dziwnego pochodzenia, grzebać w konfigach.


Dlatego ze doskonale to rozumiemy .. robimy nasz projekt i user musi tylko klikać ... Start. Ponadto Linux sam juz instaluje wszytko na strat ... ale jeśli chcesz mieć lepiej .. wybierasz takie projekty jak nasz. Jak ja widzę instalacje sterowników do każdej pierdoły pod Windows 10 to mnie śmiech ogarnia... muszę czekać aż sobie z tym poradzi ... albo i nie np drukarka - pod Kubuntu 18.04 konfiguracja KAŻDEJ nowszej drukarki/skanera/aparatu/etc. trwa to ok 1-10 sekund - nic nie musisz instalować - no chyba ze coś dodatkowego/inne rozwiązania chcesz ;)

https://www.dropbox.com/s/uyht65izwi5tnb8/...161724.png?dl=0
Edytowane przez autora (2018.09.15, 16:24)
sevae (2018.09.15, 18:41)
Ocena: 4

0%
cichy45 @ 2018.09.15 13:55  Post: 1164774
ext73, ty nie rozumiesz jednej sprawy która jest niezwykle trudna do pojęcia dla geeków. Tu nie można nic tuningować, to ma działać bez grzebania.

Instalujesz windowsa, on zasysa stery w tle, instalujesz steam i wszystko działa.
Rok linuksa nie nastanie tak długo, dopóki trzeba będzie 'tuningować' i 'optymalizować', instalować jakieś kernele dziwnego pochodzenia, grzebać w konfigach.

Linux jest obecnie bardziej bezproblemowy od Windowsa. Szkoda, że mało gier na steam, ale w większości w to co gram jest (poza Mad Games Tycoon). W życiu kilka razy przechodziłem na Linuxa, teraz już mogę zostać, przetestowałem tego sporo (tak po pięć minut na dystrybucję) i najfajniejsze to OpenSUSE (ale nie dla graczy raczej) i Mint. Teraz jeszcze planuję sprawdzić KDE Neon, ale coś mi się nie chce (bo na Wayland wypadałoby przejść a Mint to nie wiadomo kiedy przejdzie, z Fedorą się nigdy nie lubiłem a Ubuntu szpieguje i jest kobylasty).
Edytowane przez autora (2018.09.15, 18:43)
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
To było do przewidzenia. 81
Jest dobrze, chociaż spodziewałem się większej liczby. 25
Ciekawa alternatywa dla Samsunga Galaxy S9. 17
Microsoft ma poważnie zająć się rozwojem swoich usług. 38
Litografia 10 nm może „pożyć” bardzo krótko. 29
"Czerwoni" mają powody do zadowolenia.  31
Cena i specyfikacja techniczna powalają. Nvidia zapowiedziała właśnie nową kartę z rodziny Titan. 33
Miły prezent na mikołajki. 8
Steamowi może urosnąć poważna konkurencja. 49
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane