Aktualność
Piotr Gontarczyk, Wtorek, 14 sierpnia 2018, 02:21

Pascal nagle jakby zbladł. Nvidia na Siggraph 2018 oficjalnie przedstawiła nową architekturę GPU o nazwie Turing. Jen-Hsun Huang osobiście na scenie prezentuje architekturę, która ma być dużym krokiem naprzód od Pascala, który jest z nami od 2016 roku. My, zanim prezentacja się zakończy, przedstawiamy szczegółowe informacje. Architektura Pascal uzyskiwała bardzo dobre opinie, nie tylko ze względu na dobrą wydajność opartych na niej GPU, ale też sprawności energetycznej i elastyczności. Nvidia zapewnia, że Turing to jeszcze większy postęp.

Dziś Nvidia zapowiedziała wprowadzenie na rynek kart graficznych Quadro RTX 8000, 6000 oraz 5000. Według firmy ósma generacja jej architektur GPU to pierwsze na świecie rozwiązanie w pełni gotowe na ray-tracing w czasie rzeczywistym. Na pierwszy ogień idą produkty przeznaczone do zastosowań profesjonalnych. W ślad za nimi pójdą konsumenckie karty graficzne serii GeForce. Jak wskazuje Nvidia, Turing pozwala na uzyskiwanie nawet sześciokrotnie lepszej wydajności w symulacji fizycznego świata względem architektury Pascal. W Turingu podstawą dla obliczeń związanych z AI są tzw. Tensor Core, wykorzystywane też do wyliczania tego, jak światło oraz dźwięk wchodzą w interakcję ze wszystkimi obiektami w trójwymiarowej scenie. Jeśli chodzi o sam rendering z wykorzystaniem ray-tracingu, Turing ma osiągać aż o dwadzieścia pięć razy lepsze wyniki niż architektura Pascal.

Nowe GPU dla kart Quadro RTX wyposażone są w kontrolery pamięci typu GDDR6. Quadro RTX 8000 ma GPU z 4608 rdzeniami CUDA i 576 rdzeniami Tensor. Układ ten obsługuje 48 GB pamięci graficznej, a po połączeniu z drugą kartą, poprzez NVLink, złożona konfiguracja może mieć 96 GB wspólnie dostępnej pamięci. Z informacji przedstawionej przez Nvidię, Quadro RTX 8000 osiąga 10 GRays/s. Cena tego produktu to 10.000 dolarów. Druga w kolejności jest karta Quadro RTX 6000. Jej GPU ma taką samą konfigurację rdzeni CUDA i Tensor i zapewniać ma takie same osiągi. Różnica to o połowę zmniejszona pojemność pamięci graficznej. Model ten ma kosztować 6300 dolarów. Trzecia jest karta Quadro RTX 5000. Tutaj cięcia są większe. Procesor grafiki Turing ma 3072 rdzenie CUDA i 384 rdzenie Tensor. Na laminacie znajduje się 16 GB pamięci, a GPU osiągać ma 6 GRays/s. Cena tego modelu to 2300 dolarów za sztukę.

Z informacji przedstawionej przez Nvidię wynika, że wśród pierwszych partnerów wdrażających nowe karty Quadro RTX są Dell, HP oraz Lenovo. Nowe karty Nvidii są też jednymi z pierwszych z obsługą USB typu C i połączenia VirtualLink dla przyszłych gogli wirtualnej rzeczywistości. Zestaw ten wspierany jest nie tylko przez Nvidię, ale także m.in. przez Microsoft, Valve, Oculus, czy AMD. VirtualLink zapewnia cztery wysokowydajne linie sygnałowe HB3 DisplayPort, linię sygnałową USB 3.1 do wykorzystania przez czujniki czy kamery, a także może dostarczać 27 W mocy.

Turing to także zupełnie nowa technika wygładzania krawędzi. Nvidia chce zastąpić technikę Adaptive Temporal Anti-aliasing nową - DLAA, a więc Deep Learing Anti-aliasing. Rozwiązanie to ma działać z wykorzystaniem głębokiego uczenia i jest włączone do pakietu SDK Nvidia NGX. Według firmy jest to krok milowy w rozwoju technik wygładzania krawędzi, pozwalający twórcom gier dokładnie dostosować sposób jej działania do bardzo różnych scen 3D, dodając do tego skalowanie rozdzielczości, usuwanie szumów w trakcie renderowania.

Najmocniejszy GPU oparty na architekturze Turing składa się z aż 16,8 miliarda tranzystorów i ma powierzchnię 754 mm2. Dla porównania Pascal w najmocniejszej wersji to 11,8 miliarda tranzystorów i powierzchnia 471 mm2. Nowy GPU ma 6 MB pamięci podręcznej drugiego poziomu oraz kontroler pamięci typu GDDR6 z 384-bitowym interfejsem. Przy częstotliwości efektywnej 1,4 GHz, podsystem pamięci osiąga przepustowość na poziomie 672 GB/s. Turing do komunikacji wielu GPU wykorzystuje już tylko łącze NVLink o przepustowości 100 GB/s. Procesor grafiki to także obsługa rozdzielczości 8K poprzez interfejs DisplayPort, w pełni sprzętowe dekodowanie i kodowanie wideo 8K (HEVC). Bazowy zegar procesora Nvidia GT104 to aż 1,75 GHz. Shadery GPU mają osiągać do 13 TFLOPS (FP32) i 125 TFLOPS (FP16). Karty Quadro RTX będą pierwszymi na świecie, w których stosowane będą 16-gigabitowe układy pamięci typu GDDR6 firmy Samsung. Producent chwali się, że nowe układy pobierają o 35% mniej mocy niż pamięć GDDR5. Każda 16-gigabitowa kość GDDR6 Samsunga zapewnia transfer danych z przepustowością do 56 GB/s, a więc wartością o 75% większą niż w przypadku 8-gigabitowych kości typu GDDR5. Mamy tu więc dwukrotnie większą pojemność, o ponad jedną trzecią mniejszy pobór mocy i o trzy czwarte lepszą przepustowość. Przy okazji warto zapytać o to, czy Nvidia właśnie porzuciła pamięć typu HBM?! Na to właśnie wygląda, przynajmniej jeśli chodzi o serię Quadro.

Dostawy nowych kart graficznych Quadro RTX mają ruszyć w czwartym kwartale bieżącego roku. No dobra, wszystko fajnie, wszystko ładnie... dawać GeForce'y!

Źródło: Nvidia (dokumentacja), opr. własne
Ocena aktualności:
Ocen: 15
Zaloguj się, by móc oceniać
Vega (2018.08.14, 02:53)
Ocena: 0

0%
Mam nadzieję, że literówki wyeliminowałem. Gdy oglądaliście keynote CEO Nvidii na żywo, ja w pośpiechu czytałem dokumentację Turinga i robiłem tego newsa. Jeśli coś jeszcze zostało, przepraszam. Mam literkowy oczopląs ;) .
Edytowane przez autora (2018.08.14, 02:54)
Skullek (2018.08.14, 03:03)
Ocena: 22

0%
GrLT @ 2018.08.14 02:48  Post: 1159023
Wygląda na to że kupno Pascali jest teraz zupełnie nieopłacalne, bez rdzeni do ray-tracingu karty z serii 900 i 1000 postarzeją się bardzo szybko...
Oczywiście pytanie jaka będzie cena kart z serii RTX 20xx, ale jeśli ktoś nie ma konieczności potrzeby kupna akurat teraz to lepiej niech czeka. Nvidia nas głodem nie weźmie, a my [klienci] możemy Nvidie tak pokonać. :E


Bez przesady, naprawdę myślisz, że po premierze kart nagle pojawi się wysyp tytułów wspierających Ray-tracing? Pojawi się kilka tytułów na start, które będą miały jakiś fragment poziomu z którego RTX zrobi pożytek i tyle na ten moment.

Tak naprawdę jest to sklejka 3 różnych układów do 3 celów, które można wykorzystać z przymrużeniem oka do jednego zadania. Nie wiem czy GPU powinno iść w tę stronę, ale to temat na dyskusję a nie komentarz :)
Bladzioch (2018.08.14, 03:12)
Ocena: 20

0%
@Vega - Wybaczamy! :D
TheMr. (2018.08.14, 03:18)
Ocena: 18

0%
Skullek @ 2018.08.14 03:03  Post: 1159025
GrLT @ 2018.08.14 02:48  Post: 1159023
Wygląda na to że kupno Pascali jest teraz zupełnie nieopłacalne, bez rdzeni do ray-tracingu karty z serii 900 i 1000 postarzeją się bardzo szybko...
Oczywiście pytanie jaka będzie cena kart z serii RTX 20xx, ale jeśli ktoś nie ma konieczności potrzeby kupna akurat teraz to lepiej niech czeka. Nvidia nas głodem nie weźmie, a my [klienci] możemy Nvidie tak pokonać. :E


Bez przesady, naprawdę myślisz, że po premierze kart nagle pojawi się wysyp tytułów wspierających Ray-tracing? Pojawi się kilka tytułów na start, które będą miały jakiś fragment poziomu z którego RTX zrobi pożytek i tyle na ten moment.

Tak naprawdę jest to sklejka 3 różnych układów do 3 celów, które można wykorzystać z przymrużeniem oka do jednego zadania. Nie wiem czy GPU powinno iść w tę stronę, ale to temat na dyskusję a nie komentarz :)

Wystarczy fragment żeby fpsy poleciały w dół, słynne HW w W3 na kartach AMD, a później tekstury/woda pod Novigradem która na kartach AMD powodowała stutter. Ray tracing to krok niczym teselacja w niektórych aspektach. Ray tracking obawiam się, że jest obecnie zbyt zasobożerny żeby postawić na tym całą grę, ale właśnie fragmenty będą bolały użytkowników którzy ustawiają wszystko na maxa.
Edytowane przez autora (2018.08.14, 03:19)
GrLT (2018.08.14, 03:24)
Ocena: 4

0%
Skullek @ 2018.08.14 03:03  Post: 1159025

Bez przesady, naprawdę myślisz, że po premierze kart nagle pojawi się wysyp tytułów wspierających Ray-tracing? Pojawi się kilka tytułów na start, które będą miały jakiś fragment poziomu z którego RTX zrobi pożytek i tyle na ten moment.

Nagle? Nie, sądzę że pierwsze pojawią się na Gwiazdkę, albo nawet na wiosnę... Ale pewnie w 2020 będą już tytuły które będą śmigać na RTX2070, za to będą kiepsko chodzić na 1080ti czy nawet Titanie X, mimo że teraz te karty są mocniejsze i droższe [oby ;) ] od 2070.
Dlatego napisałem że chodzi mi starzenie produktu, a nie wydajność w momencie premiery RTXów.
Vega (2018.08.14, 03:57)
Ocena: 0

0%
Bladzioch @ 2018.08.14 03:12  Post: 1159026
@Vega - Wybaczamy! :D


Dzięki, ale za ewentualne wybaczenie podziękuję Wam wszystkim jutro.
Doamdor (2018.08.14, 04:01)
Ocena: 15

0%
Szykuje się duży skok wydajności ? No to szykujmy się na duży skok cen, bo konkurencji brak, a zieloni nie sprzedadzą swojej nowej architektury w cenie starej. :E

GrLT (2018.08.14, 04:07)
Ocena: 8

0%
Doamdor @ 2018.08.14 04:01  Post: 1159030
Szykuje się duży skok wydajności ? No to szykujmy się na duży skok cen, bo konkurencji brak, a zieloni nie sprzedadzą swojej nowej architektury w cenie starej. :E


Trzeba poczekać do 20 sierpnia to się dowiemy. Na razie niestety konkurencji dla kart Nvidii nie widać...
Promilus1984 (2018.08.14, 05:16)
Ocena: 22

0%
TheMr. @ 2018.08.14 03:18  Post: 1159027

Wystarczy fragment żeby fpsy poleciały w dół, słynne HW w W3 na kartach AMD, a później tekstury/woda pod Novigradem która na kartach AMD powodowała stutter. Ray tracing to krok niczym teselacja w niektórych aspektach. Ray tracking obawiam się, że jest obecnie zbyt zasobożerny żeby postawić na tym całą grę, ale właśnie fragmenty będą bolały użytkowników którzy ustawiają wszystko na maxa.

Bez przesady, teselacja żadną nową techniką nie jest, podstawy matematyczne są znacznie starsze ode mnie, AMD 2x podchodziło to tego by ją rozpropagować z miernym skutkiem. Dopiero gdy została zaadaptowana do standardu i wspierana przez każdego to trafiła do mas, a mimo to w grach albo nie jest używana intensywnie, albo gier używających intensywnie jest niewiele. O RT w gaming to ja słyszę odkąd się jako tako interesuję komputerami czyli pewnie od wieku ok 8 lat. I ciągle słyszę te same bzdety 'już za chwilę komputery udźwigną gry w realtime raytracing' - a zgadnij jak jest? Jest tak, że techniki prymitywniejsze nadal dają wielokrotnie większą wydajność, a tej nigdy nie ma w nadmiarze do wymagających nowych gier. Szumne zapowiedzi, a skończy się jak zwykle na 'jeszcze doskonalszej imitacji' ... RT dla grafików, artystów, dla graczy jeszcze nie i podejrzewam, że długo nie. https://pclab.pl/img/comment_go.gif
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Ciekawe znalezisko. 14
Wszystko przez kolejny wyciek danych. 7
Kolejna gra tworzona przy współudziale AMD.  14
Są też wstępne informacje o specyfikacji. 49
Koniec notcha. Honor przygotowuje się do wprowadzenia na rynek nowego smartfona z serii View. 5
Chip znajdzie zastosowanie w komputerach z Windowsem 10. 12
To było do przewidzenia. 82
Jest dobrze, chociaż spodziewałem się większej liczby. 31
Microsoft ma poważnie zająć się rozwojem swoich usług. 38
Litografia 10 nm może „pożyć” bardzo krótko. 32
"Czerwoni" mają powody do zadowolenia.  31
Miły prezent na mikołajki. 8
Cena i specyfikacja techniczna powalają. Nvidia zapowiedziała właśnie nową kartę z rodziny Titan. 33
Aktualności spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane