aktualności

Bethesda idzie na całość - pozywa Warner Bros i Behaviour Interactive, za plagiat

13 25 czerwca 2018, 03:44 Piotr Gontarczyk

Westworld to kalka Fallout Shelter. Bethesda Softworks pozywa Warner Bros oraz Behaviour Interactive, współtwórców gry Westworld, opartej na serialu pod tym samym tytułem. Bethesda twierdzi, że Westworld to rażący plagiat gry Fallout Shelter. Obie gry przeznaczone są dla urządzeń mobilnych, choć Fallout Shelter doczekał się portów dla Nintendo Switch, Windows, Xbox one oraz PlayStation 4.

W pozwie Bethesda Softworks twierdzi, że Westworld ma taki sam lub bardzo podobny format, stylistykę artystyczną, animacje oraz inne elementy rozgrywki, co Fallout Shelter. Ta ostatnia gra, wydana w 2015 roku, to symulator zarządzania, w którym gracz ma za zadanie tworzyć zróżnicowane pokoje w schronie i starać się zapewniać szczęście mieszkańcom poprzez dobieranie im możliwie jak najlepiej dopasowanych zadań. Im lepiej nam idzie, tym szybciej zdobywane są surowce potrzebne do dalszego funkcjonowania schronu. W grze Westworld mamy bardzo podobne mechaniki, tyle że zamiast schronu jest park rozrywki Westworld. Zadaniem gracza jest tworzenie sztucznych postaci (mieszkańców parku) i dopasowywanie ich do gości, aby zapewnić im najlepsze wrażenia.

Sprawdź ranking popularnych gier na PC

Dodatkowo Bethesda w swoim pozwie stwierdza wręcz, że ekipa Behaviour Interactive, która wcześniej pracowała przy Fallout Shelter, bezprawnie wykorzystała ten sam kod źródłowy w grze Westworld. Firma wskazuje, że błąd z wczesnej wersji Fallouta (naprawiony na późniejszym etapie prac) występuje też w Westworldzie. Według Bethesdy Warner Bros i Behaviour Interactive skopiowały funkcje gry Fallout Shelter i zmieniły klimat z Fallouta na ten z serialu Westworld. Behaviour według Bethesdy złamał kontrakt i wykorzystał objęte prawem autorskim elementy kodu, ale też tajemnice handlowe oraz inne prawa, aby skrócić czas pracy nad Westworldem i obniżyć koszty. Bethesda oczekuje rozprawy sądowej w formie cywilnej i będzie domagać się odszkodowań. Treść pozwu można znaleźć tutaj.

SebizzzZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sebizzz2018.06.25, 09:19
18#1
Jeżeli w umowie właścicielem kodu jest Bethesda to rozprawa szybciej się skończy niż zacznie bo tu nie ma co udowadniać. Jeżeli umówili się że kod shelter jest w całości Bethesdy i tylko oni maja wyłączne prawo do edycji i rozpowszechnienia kodu to bez ich zgody nie mogli tego użyć. Wiec wyjątkowo jestem za pozywającym.
JANUSZ LVL101Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
JANUSZ LVL1012018.06.25, 10:11
-15#2
7 Times Nickelodeon Copied Disney (And 8 Times Disney Copied Nick) :P

a tutaj leszcze o jakas gierke sie szarpia ;)

chociaz o tetrisa to tez byla afera ze hohoho :E
taithZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
taith2018.06.25, 11:22
20#3
Ano dowody są na tyle przytłaczające, że nawet bug z wewnętrznej bety powielili.
Pracownik zwiał z kodem do innej firny i myślał że jest sprytny.
Znam kilku kumpli co pracowali dla kilku mikroskopijnych twórców gier, i tam jest to nagminne, programista dosłownie ucieka z całym kodem gry i assetami do innej firmy blisko ukończenia, twórcy nie mają środków na pozwy, i pewnie nie pomyśleli o odpowiedniej umowie i klauzulach, studio upada, ludzie zostają na lodzie.
Ale w końcu szmaciarz przejechał się.
AarghZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Aargh2018.06.25, 11:43
10#4
taith @ 2018.06.25 11:22  Post: 1151103
Ano dowody są na tyle przytłaczające, że nawet bug z wewnętrznej bety powielili.
Pracownik zwiał z kodem do innej firny i myślał że jest sprytny.

No w tym przypadku programista nie zwiał z kodem do innej firmy tylko zrobił CTRL+C/CTRL-V siedząc przy tym samym biurku - ta firma robiła Fallouta Shelter na zlecenie Bethesdy i tego Westworlda.

I to nie jest to jakaś mała firemka - portowali Shadow of Mordor na starą generację, robili Halo Wars na PC a teraz współpracują przy Star Citizenie (zatrudniają 375 ludzi wg wiki).
Edytowane przez autora (2018.06.25, 11:45)
AndreeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Andree2018.06.25, 12:26
-5#5
Każda firma programistyczna tworzy własną wewnętrzną bibliotekę kodu, który jest stosowany w kolejnych projektach. Bo po co wymyślać po raz n-ty to samo (np. obsługę kamery)? Problem polega na tym że Behaviour Interactive zrzekło się autorskich praw majątkowych do stworzonego kodu, po czym wykorzystało go w kolejnym, podobnym projekcie.
AarghZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Aargh2018.06.25, 12:29
11#6
Andree @ 2018.06.25 12:26  Post: 1151110
Każda firma programistyczna tworzy własną wewnętrzną bibliotekę kodu, który jest stosowany w kolejnych projektach. Bo po co wymyślać po raz n-ty to samo (np. obsługę kamery)? Problem polega na tym że Behaviour Interactive zrzekło się autorskich praw majątkowych do stworzonego kodu, po czym wykorzystało go w kolejnym, podobnym projekcie.

Czym innym jest jednak biblioteka zawierające funkcje silnikowe a czym innym jest kopiowanie na żywca rozwiązań gameplayowych z tymi samymi bugami.
AndreeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Andree2018.06.25, 12:37
Aargh @ 2018.06.25 12:29  Post: 1151111
Andree @ 2018.06.25 12:26  Post: 1151110
Każda firma programistyczna tworzy własną wewnętrzną bibliotekę kodu, który jest stosowany w kolejnych projektach. Bo po co wymyślać po raz n-ty to samo (np. obsługę kamery)? Problem polega na tym że Behaviour Interactive zrzekło się autorskich praw majątkowych do stworzonego kodu, po czym wykorzystało go w kolejnym, podobnym projekcie.

Czym innym jest jednak biblioteka zawierające funkcje silnikowe a czym innym jest kopiowanie na żywca rozwiązań gameplayowych z tymi samymi bugami.

Nie zgodzę się. Behaviour Interactive zrzekło się autorskich praw majątkowych do całego stworzonego kodu, w tym wykorzystanego autorskiego silnika gry i funkcji bibliotecznych, takich jak obsługa kamery. Tak naprawdę to powinni po oddaniu gry wraz z kodem źródłowym Bethesdzie skasować jej cały kod z własnego systemu kontroli wersji wraz ze wszystkimi współdzielonymi między projektami funkcjami bibliotecznymi, które znalazły się w grze Fallout Shelter.
To pokazuje jak niekorzystną zawarli umowę!
AarghZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Aargh2018.06.25, 13:07
-1#8
Andree @ 2018.06.25 12:37  Post: 1151114
Nie zgodzę się. Behaviour Interactive zrzekło się autorskich praw majątkowych do całego stworzonego kodu, w tym wykorzystanego autorskiego silnika gry i funkcji bibliotecznych, takich jak obsługa kamery.

To jest wiadome, czy to tylko domysły?


EDIT: Dobra, przeczytałem tekst pozwu, rzeczywiście:
Under the agreement, all Behaviour work product of any kind, including code, designs, artwork, layouts, and other assets and materials for FALLOUT SHELTER were authored and owned by Bethesda ab initio as works made for hire.
Edytowane przez autora (2018.06.25, 13:10)
AndreeZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Andree2018.06.25, 13:11
Domysły, ale jeżeli funkcja jest współdzielona między różnymi projektami, to tym samym jest ona biblioteczna.
Czytałem wczoraj że chodzi o obsługę kamery, czyli część silnika gry.
AarghZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Aargh2018.06.25, 13:20
Andree @ 2018.06.25 13:11  Post: 1151119
Domysły, ale jeżeli funkcja jest współdzielona między różnymi projektami, to tym samym jest ona biblioteczna.
Czytałem wczoraj że chodzi o obsługę kamery, czyli część silnika gry.

To rzeczywiście niekorzystne, bo zwykle takie rzeczy jednak się nie zrzeka. Ale w pozwie jest wymienione dużo więcej podobieństw, więc nawet gdyby mieli prawa do silnika, to i tak by oberwali pozwem.
Zaloguj się, by móc komentować
1