Aktualność
Piotr Gontarczyk, Środa, 13 czerwca 2018, 03:04

Nowy konkurent na horyzoncie. W kwietniu pisaliśmy o tym, że Intel zamierza powrócić na rynek kart graficznych z własnymi procesorami grafiki. Wtedy potwierdziło się to gdy Chris Hook, który do Intela przeszedł po siedemnastu latach pracy dla AMD. Hook przyjął na siebie obowiązki kierowania marketingiem rozwiązań z zakresu grafiki i dedykowanych kart graficznych

O samych GPU Intela wciąż nic nie wiadomo. Oficjalnie jednak firma potwierdziła, że jej pierwszy GPU dla dedykowanych kart graficznych pojawi się w 2020 roku. Można dość spokojnie przyjąć, że będzie on kierowany do produktów konsumenckich, ale też do sektorów AI i maszynowego uczenia. Już w ubiegłym tygodniu szef Intela, Brian Krzanich, mimochodem wspomniał o planach dotyczących wprowadzenia do oferty pierwszego GPU w 2020 roku.

Sprawdź ceny kart graficznych z 8 GB pamięci

Obecnie nie ma informacji o tym, które sektory rynku IT jako pierwsze otrzymają nowe procesory grafiki Intela. Można przypuszczać, że pierwsze modele skierowane zostaną tam, gdzie potencjalne zyski mogą pojawić się najszybciej, a więc chodzi o centra danych, AI, itp. Biorąc pod uwagę to, że do Intela ostatnimi czasy przeszli znani pracownicy AMD, sprawa kart graficznych dla graczy jest w pełni otwarta. Informację o 2020 roku Intel przekazał wraz ze zdjęciem byłego eksperta AMD ds. procesorów grafiki, którym był Raja Koduri. W listopadzie 2017 roku Koduri odszedł ze stanowiska szefa RTG (Radeon Technologies Group).

Do planowanego debiutu nowych GPU Intela są jeszcze dwa lata i ten czas będzie w branży bardzo interesujący. Czekają nas zapewne przeróżne przecieki, no i oczywiście fałszywki. Baczniej będzie trzeba obserwować też ruchy Nvidii i AMD, bo być może pojawi się realna szansa na przełamanie wieloletniego duopolu.

Intel na rynku kart graficznych już kiedyś był obecny, choć z tylko jednym znanym produktem - Intel i740. Karty i740 okazały się być słabe pod względem wydajności i nie sprzedawały się dobrze. Półtora roku po debiucie na rynku, Intel wycofał je z oferty. Planowane były co prawda dwa następne modele, ale i752 pojawił się trochę ponad rok po poprzedniku, w bardzo ograniczonych ilościach. Z rynku znikł bardzo szybko. Nowe karty w testach wypadały niewiele lepiej niż i740. W planach był też jeszcze jeden model, i754, ale zrezygnowano z niego jeszcze przed wprowadzeniem go na rynek. Warto jednak przypomnieć, że projekty obu tych procesorów grafiki ostatecznie nie poszły na marne. Intel później wykorzystał je jako integry graficzne w chipsetach Intel 810 i 815.

Drugie podejście Intela do rynku kart graficznych nie było taką porażką, ale tylko dlatego, że w ogóle do niego nie doszło. Intel w sierpniu 2008 roku, na Siggraph, pierwszy raz oficjalnie przedstawił architekturę GPU o nazwie Larrabee. Miał to być produkt dla różnych sektorów rynku, w tym dla konsumenckich kart graficznych. Ostatnie zapowiedzi głosiły, że karty dla domowych pecetów z Larrabee pojawią się w 2010 roku. W grudniu 2009 roku jednak Intel przyznał, że takie karty nie wejdą na rynek. Oficjalnie mówiono, że to przez opóźnienia w pracach nad sprzętem i oprogramowaniem.

Ocena aktualności:
Ocen: 5
Zaloguj się, by móc oceniać
crush (2018.06.13, 03:08)
Ocena: 9

33%
No ciekawe, ciekawe ale mam jakieś takie przeczucie, że to na rynek gier raczej nigdy nie trafi.
Vega (2018.06.13, 03:17)
Ocena: 0

0%
crush @ 2018.06.13 03:08  Post: 1149183
No ciekawe, ciekawe ale mam jakieś takie przeczucie, że to na rynek gier raczej nigdy nie trafi.


Trafi. Intela bolą dwa kolana - serwery i konsole. W tym drugim segmencie Intel w ogóle nie istnieje. W pierwszym już czuje na plecach oddech konkurencji. Ponadto Intel chce mieć wyłączność na platformie Apple. Przynajmniej tak to wygląda na podstawie tego, co dowiaduję się od ludzi z różnych firm. Intel od ubiegłego roku jest w Panic Mode. AMD wcale nie jest głównym powodem. Jednym z, ale nie głównym.
supervisor (2018.06.13, 04:02)
Ocena: 10

0%
Nie tak łatwo dogonić kogoś w świecie technologii. Jestem pewien że intelowi uda się stworzyć konkurencyjne GPU do machine learningu, na bank. Problem pojawia się gdzie indziej, Intel nie da rady w dwa lata stworzyć konkurencyjnych kart graficznych do grania.

Największym problemem są sterowniki, nowa architektura wymagałaby napisania ogromnych ilości kodu od zera, plus zdebugowania tego kodu. Kiedy Intel ma to zrobić? Czy będą potrafili stworzyć karty graficzne i napisać nowe sterowniki, plus niezbędne narzędzia dla tych kart graficznych i zdebugować je w dwa lata? Tym bardziej że ich głównym celem jest rynek AI?

Nie. W 2020 Intel nie powali ani Nvidii ani AMD, i nie przejmie rynku konsol, bardziej obstawiałbym rok 2023-2024 kiedy to Intel stanie na równym poziomie technologicznym jeśli chodzi o GPU.

Ale wraz z nadejściem nowych układów graficznych Intela, poprawi się na pewno zintegrowana grafika w procesorach, to powinno być chyba najwięcej widoczny efekt na samym początku.
Edytowane przez autora (2018.06.13, 04:03)
CzikiTikiTa (2018.06.13, 07:20)
Ocena: 7

0%
Napisanie softu to dla takiego giganta pikuś, najtrudniej jest obejść patenty.
Plum (2018.06.13, 08:05)
Ocena: 11

0%
Intel nie ma środków czy też raczej zasobów (intelektualnych, organizacyjnych ,finansowych) aby z sukcesem wdrożyć takie rozwiązania.
Próby opracowania układów graficznych przez Intela to od ponad 20 lat pasmo porażek i kompromitacji.
Już watach dziewiędziesiątych Intel kupił znaną i jedną z najbradziej popularnych firm w zakresie konsumenckich procesorów do kart graficznych Chils&Technologies.
W efekcie całkowicie zatrzymano rozwój sterowników dla tych w swoim czasie bardzo popularnych chipsetów graficznych i zmuszono posiadczy tychże do przedwczesnego zakupu kart graficsnycb innych producentów.
Przez brak sterowników dla nowszych wersni systemķw operacyjnych szczególnie MS Windows NT 4.0 SP6a (a przecież były już opracowane sterowniki dla Service Pack 3.
Oczewiście wszczyscy pamiętamy buńczuczne zapowiedzi Intela przy wprowadzaniu układu I-740 na rynek.
Skończyło się jak zawsze u Intela (w dziale graficznym) kłopotami z oprogramowaniem dla tego układu,sterowniki go można powiedzieć pociàgneły w dół.
Kilka lat temu Intel nawet ostatecznie nie wypuścił na rynek szumnie zapowiadnych układów z rodziny larrabee
http://www.komputerswiat.pl/nowosci/sprzet...-od-intela.aspx
I tak w koło Macieju.
Zresztą co Intel zrobił z serią popularnych układów dla urządzeń mobilnych to nest procesorów ARM z seri PXA ?
Pozbył się ich , mimo że technicznie były cenione i szeroko wyk9rzystywane na rynku.
Układy te też zawierały wbudowany procesor graficzny.
Cały. Intel
iwanme (2018.06.13, 08:20)
Ocena: 0

0%
Bez przesady. Intel ma własne GPU które jeśli chodzi o perf/wat nie jest takie tragiczne wcale. Jakby je sensownie rozbudowali, rozwinęli sterowniki które są robione obecnie pod wyświetlanie pulpitu (mimo niby wsparcia DX12 i innych API) to spokojnie pewnie mogliby wypuścić kartę konkurującą ze średnim/niskim segmentem AMD czy NVidii.

Takie GPU IRIS Pro mimo, że małe, dość energooszczędne i pracujące na zwykłym ramie przecież działa całkiem przyzwoicie.
Pewnie nie będzie im łatwo i koszt RnD aby to rozwinąć do pełnowymiarowego GPU pod PCIE będzie duży, ale to nie jest tak, że zupełnie nie mają na czym budować.
B0BS0N (2018.06.13, 08:55)
Ocena: 5

33%
Mają iGPU (słabe, ale jest), więc na pewno mają patenty i dobry grunt pod rozwój projektu dedykowanych kart graficznych. Też nie zdziwiłbym się, jakby część technologii odpłatnie zapożyczyli od AMD w ramach walki z NV, która coraz bardziej zagraża zarówno AMD jak i Intelowi na rynku serwerowym i maszynowego uczenia. Na polu CPU Intel niby walczy z AMD, ale kupowanie Vegi i wsadzanie jej w niebieskie procesory mobilne świadczy o tym, że obie korporacje mogą mieć wspólny interes w walce z Nvidią. Podejrzane jest też nagłe przejście Koduriego do wrogiego zespołu. Zazwyczaj tak ważne osobistości objęte są umowami lojalnościowymi, a tu od tak główny architekt Navi przechodzi sobie do Intela...
Intel ma pieniądze i faby, AMD ma technologię, wiedzę i ludzi. Może pod przykrywką samodzielnych GPU Intela chcą walczyć z NV i ARM?
Iro (2018.06.13, 08:56)
Ocena: 3

0%
Takie coś już było.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Przynajmniej na zachodzie. 11
Dobra gra zawsze się obroni. Monster Hunter: World to jeden z największych hitów na PC w tym roku. 19
Przynajmniej na zachodzie. 11
Niezwykle ważna informacja dla rozwoju całego ekosystemu. 23
Właściciele Radeonów gotowi na nowe przygody Lary Croft. 3
Mocna reprezentacja przygodówek i świetne Shadow Tactics. 4
Lisa Su pod gradem pytań Jima Cramera. 52
Posmakujcie Ligi Mistrzów i Drogi do sławy. 10
Aktualności spokrewnione
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane