Aktualność
Piotr Gontarczyk, Piątek, 8 czerwca 2018, 04:26

Kompatybilność wsteczna zostanie zerwana. W trakcie corocznej konferencji WWDC firma Apple poinformowała o tym, że rozpoczęto proces usuwania z systemów operacyjnych tej firmy obsługi interfejsów programowania OpenGL oraz OpenCL. Począwszy od systemu MacOS 10.14 Mojave oba interfejsy stają się niezalecanymi do tworzenia oprogramowania i gier.

Sprawdź najlepsze ceny komputerów Apple serii iMac

OpenGL i OpenCL to otwarte, wieloplatformowe standardy, z czego pierwszy liczy sobie już prawie 25 lat. Oba do dziś są wykorzystywane do tworzenia gier oraz oprogramowania związanego z renderingiem. Teraz wielu twórców oprogramowania i gier może zacząć zastanawiać się, co dalej. Apple teraz chce zachęcać, a w przyszłości de facto zmuszać programistów do przejścia na zamknięty interfejs Metal, który firma kontroluje. Metal nie ma obecnie żadnych strat względem OpenGL i OpenCL, ale brak obsługi tych ostatnich będzie poważnym krokiem odcinającym kompatybilność wsteczną z mnóstwem oprogramowania i gier. W przypadku platform iOS i tvOS, tu Apple już przestrzega przed rychłym usunięciem obsługi interfejsu OpenGL ES.

Trzeba jednak przyznać, że OpenGL jest obecnie bardzo przestarzały. Apple jednak nie wykazuje żadnego zainteresowania jego następcą, a więc interfejsem Vulkan. Apple, podobnie jak Microsoft, mocno stawia na własne, zamknięte rozwiązania, choć producent systemów Windows, przynajmniej do tej pory, nie zapowiedział usunięcia obsługi interfejsu OpenGL. Firma ma jednak spore doświadczenie w zwalczaniu go, co czyniła w ostatniej dekadzie ubiegłego wieku, ale dziś OpenGL nie stanowi już żadnego zagrożenia. Posunięcie firmy Apple można zrozumieć jako chęć odepchnięcia od jej systemów operacyjnych przestarzałych rozwiązań. Jak sądzicie, czy to krok właściwy, czy może Apple posuwa się trochę za daleko?

Źródło: OC3D, opr. wł.
Ocena aktualności:
Ocen: 5
Zaloguj się, by móc oceniać
yendrek (2018.06.08, 06:24)
Ocena: 9

0%
Programiści znów zaczną szemrać i wycofają się z tego jak z notcha.
taith (2018.06.08, 06:35)
Ocena: 37

0%
Niech programiści podziękują japku i lecą na Vulkanie.
Apple coraz bardziej się rozbestwia i wydaje się, że Jobbs był jedyną osobą odpowiedzialną za kontrole jakości.
Jak oglądam filmiki z napraw ich szrotu to wierzyć mi się nie chce, że ktoś to nazywa produktem premium.
Od obsługi klienta poprzez fatalne projektowanie na totalnym olewaniu kienta kończąc.
cgdestroyer (2018.06.08, 06:44)
Ocena: 20

0%
Apple forsuje swoje pomysły jak zawsze zresztą ale nie chce mi się wierzyć, że profesjonalne programy takie jak np Maya czy Houdini przepiszą część kodu żeby używały Metal dla tej garstki profesjonalistów którzy jeszcze przy applu została. Zdecydowana większość i tak siedzi na linuxie czy windowsie a apple coraz bardziej się zamyka co się może na nich zemścić, już teraz coraz częściej słyszę od profesjonalistów że apple to droga zabawka.
Jacek13 (2018.06.08, 07:26)
Ocena: 6

0%
Wystarczy, że dodadzą OpenGL jako ficzer dla droższych wersji PRO. I problem z głowy.
gregorio (2018.06.08, 07:58)
Ocena: -1

0%
Programisci pomrucza, wyraza swoje oburzenie i zaniepokojenie i zaczna pisac pod nowy interfejs. A stare programy pewnie przez pare lat beda jeszcze dzialac.
ingvarr100th (2018.06.08, 09:00)
Ocena: 5

0%
Ale jak Microsoft miałby zwalczyć OpenGL skoro tak naprawdę nie ma nad nim kontroli? xD
Przecież obsługa OpenGL jest dostarczana w sterowniku i to tam są udostępniane interfejsy.
Aargh (2018.06.08, 09:27)
Ocena: 5

0%
Teraz wielu twórców oprogramowania i gier może zacząć zastanawiać się, co dalej.


Większość gier wychodzących na macOS to gry na gotowych silnikach, które obsługę Metala już mają i ci, którzy jeszcze macOSa nie olali, to nadal będą na ten system gry wydawać.
dracox (2018.06.08, 09:52)
Ocena: 5

0%
cgdestroyer @ 2018.06.08 06:44  Post: 1148184
Apple forsuje swoje pomysły jak zawsze zresztą ale nie chce mi się wierzyć, że profesjonalne programy takie jak np Maya czy Houdini przepiszą część kodu żeby używały Metal dla tej garstki profesjonalistów którzy jeszcze przy applu została. Zdecydowana większość i tak siedzi na linuxie czy windowsie a apple coraz bardziej się zamyka co się może na nich zemścić, już teraz coraz częściej słyszę od profesjonalistów że apple to droga zabawka.

Przepisza , nie beda chcieli utracic sporej czesci rynku. Dodatkowo to zabieg by w mobile utrudnic zycie, bo trzeba bedzie osobno pisac dla androida. Apple wie co tobi. Do tego sie okaze ze pod metal nie skodujesz nic bez posiadania maca . Dla apple to win win sytuacja.
Vymmiatacz (2018.06.08, 10:11)
Ocena: 1

0%
Komu jak nie im się to uda?
Niestety.
Wibowit (2018.06.08, 10:12)
Ocena: 9

0%
Programiści mogą pisać pod Vulkana, a potem odpalić na makówkach za pośrednictwem: https://en.wikipedia.org/wiki/MoltenVK
A z OpenCL dziwna sprawa - w końcu Apple samo go stworzyło.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Podczas trwającego Plebiscytu Tech Awards 2018 można było wziąć udział w konkursie z nagrodami.  8
Radeon Technologies Group traci dyrektora generalnego. Niespodziewane informacje z obozu czerwonych. 11
Poziom nieudolności firmy zaczyna przekraczać wszelkie granice. 25
Firma zmienia model działalności. 1
Rozwiązanie rozszerzy promowaną przez firmę rodzinę technik SuperCharge. 8
Dobra okazja by powiększyć bibliotekę gier. 1
Platforma dla autonomicznych maszyn. 13
Poziom nieudolności firmy zaczyna przekraczać wszelkie granice. 25
Specyficzny sprzęt dla najbardziej wymagających. 10
Serwis streamingowy nie dał rady konkurencji. 23
Wszystko przez kolejny wyciek danych. 8
Ciekawe znalezisko. 17
Sony zadowolone ze sprzedaży mocniejszego modelu. 77
Dobra okazja by powiększyć bibliotekę gier. 1
Firma zmienia model działalności. 1
Jest dobrze, chociaż spodziewałem się większej liczby. 31
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane