Aktualność
Piotr Gontarczyk, Czwartek, 10 maja 2018, 08:04

Więcej herców dzięki DisplayPort 1.4. Monitory 4K przez długi czas pozostawały na poziomie urządzeń działających z częstotliwością odświeżania 60 Hz. Wynika to przede wszystkim z ograniczeń związanych z interfejsami HDMI 2.0 oraz DisplayPort 1.2. Dla nich 60 Hz w 4K to szczyt możliwości. Inną sprawą jest to, że do rozdzielczości 4K i wyższych częstotliwości odświeżania potrzebny jest jeszcze odpowiednio mocny sprzęt - przede wszystkim karta graficzna.

Właśnie z tych powodów spora część graczy z mocnymi konfiguracjami sprzętowymi ogranicza się do monitorów 1440p, które osiągają 144 Hz, a niektóre nawet już 165 Hz. Teraz na rynek powoli zaczynają wchodzić monitory z interfejsem DisplayPort 1.4, który podwaja standardową przepustowość względem wersji 1.2, a dzięki kompresji DSC pozwala przesyłać jeszcze więcej danych. To sprawia, że przy rozdzielczości 4K możliwe jest stosowanie wyższych częstotliwości odświeżania aniżeli 60 Hz.

Zobacz ceny dużych monitorów 4K

Południowokoreańska firma Wasabi Mango zapowiedziała nowy monitor, UHD430 REAL4K Slim, wyposażony w 43-calową matrycę AH-IPS o rozdzielczości 3840 x 2160 pikseli. Matryca jest 10-bitowa i zapewnia czas reakcji na poziomie 5 ms (pomiędzy odcieniami szarości). W natywnej rozdzielczości monitor może działać z częstotliwością odświeżania na poziomie aż 120 Hz, aczkolwiek tylko poprzez złącze DisplayPort 1.4. Monitor ma też dodatkowo trzy gniazda HDMI 2.0, z użyciem których w 4K jesteśmy oczywiście ograniczeni do 60 Hz. Według producenta maksymalna jasność w przypadku UHD430 REAL4K Slim to 400 cd/m2.

Obecnie cena monitora Wasabi Mango UHD430 REAL4K Slim nie jest znana, aczkolwiek model ten wskazuje, że już niebawem na rynku powinny zacząć pojawiać się podobne konstrukcje, od innych producentów.

Źródło: OC3D
Ocena aktualności:
Ocen: 2
Zaloguj się, by móc oceniać
BOLOYOO (2018.05.10, 08:10)
Ocena: 1

0%
43 cale, ło matko. W dodatku pewnie nigdy nie będzie można ich kupić w Polsce, więc to tylko ciekawostka.
kretowicz (2018.05.10, 08:10)
Ocena: 7

0%
zaczynają wchodzić monitory z interfejsem DisplayPort 1.2, który podwaja standardową przepustowość względem wersji 1.2,
frociu (2018.05.10, 08:34)
Ocena: 7

0%
Nikogo nie śmieszy ta nazwa xD ? Musimy być cool, oryginalni itp... zróbmy WASABI MANGO ;D omfg
Amitoza (2018.05.10, 08:50)
Ocena: 12

0%
Ta firma nie powinna działać w jakiejś innej branży? Może spożywczej? :D
noel24 (2018.05.10, 09:06)
Ocena: 20

0%
Amitoza @ 2018.05.10 08:50  Post: 1143096
Ta firma nie powinna działać w jakiejś innej branży? Może spożywczej? :D

Na przykład tak jak Apple Inc.?
Bladzioch (2018.05.10, 09:29)
Ocena: 20

0%
Kocham te zdjęcia porównujące 60hz vs 120hz, gdzie nagle 60hz okazuje się koszmarem płynności.
luci325 (2018.05.10, 09:33)
Ocena: 1

0%
Bladzioch @ 2018.05.10 09:29  Post: 1143108
Kocham te zdjęcia porównujące 60hz vs 120hz, gdzie nagle 60hz okazuje się koszmarem płynności.


Bo jest, ale tylko do momentu przyzwyczajenia wzroku do konkretnego odświeżania.
Ven (2018.05.10, 10:04)
Ocena: 0

0%
Od 2,5 roku mam telewizor SEIKI 39 cali 4k ponieważ był super tani. pewna grupa zapaleńców przygotowała mod sprzętowy który jest od ponad roku do kupienia za 500 USD. Dzięki niemy mamy właśnie 120Hz w UHD :). do UHD 40 cali jest w sam raz
Adi-C (2018.05.10, 10:23)
Ocena: 3

0%
Bladzioch @ 2018.05.10 09:29  Post: 1143108
Kocham te zdjęcia porównujące 60hz vs 120hz, gdzie nagle 60hz okazuje się koszmarem płynności.

Koszmarem 'płynności' 60hz nie jest, ale koszmarem blura- już tak. I to nieważne czy masz oled czy led, 60hz to blur w ruchu. Dopiero od mw. 120hz możesz błyskać podświetlenie nie martwiąc się o flicker, a to likwiduje blur w 90%, mw. tak jak na ich zdjęciu.
Oczywiście monitor musi mieć taką funkcję błyskania, czy ten akurat ma?

https://www.blurbusters.com/faq/60vs120vslb/
Edytowane przez autora (2018.05.10, 10:27)
szefons (2018.05.10, 11:53)
Ocena: 0

0%
Adi-C @ 2018.05.10 10:23  Post: 1143117

Koszmarem 'płynności' 60hz nie jest, ale koszmarem blura- już tak. I to nieważne czy masz oled czy led, 60hz to blur w ruchu


I 120 hz też, przykro mi, ale takie są fakty, bo tego blura tworzy mózg i to jest bardziej ważne niż to czy masz 60 czy 120hz i jedyny sposób by tego się pozbyć to oszukiwać go właśnie technikami typu backlighting strobe, bo występuje to nawet na OLEDedzie, gdzie zmiana piksela jest natychmiastowa.

Zresztą nawet na tym obrazku widać, że bez tego nawet na 120 hz jest bida, to jest oczywiście 50% mniej blura matematycznie, ale w praktyce i tak nie odczuwasz tego jako 50% mniej, nada lwydaje się dużo.

Sprawę poprawia wyłącznie opcja 'strobe' i pomogła by też na 60 hz, ale rzecz jasna na 120 hz wyjdzie lepiej.

A to jest zresztą to o czym nie wiedzą ci wszyscy 'mam 120 hz, już nie wrócę do 60hz taka płynność', bo to nie te 120 hz daje im taką ostrość co przekłada się na postrzegalną płynność, a właśnie fakt, że wiele ekranów 120hz+ ma jakąś opcję 'strobe' aktywną domyślnie.

Tylko to tak fajnie widać tego blura na całym białym obrazku z jednym ufokiem czy tez poruszającym się, w grze gdzie rusza się wszystko, są pełne kolory i wcale tak szybko wszystko się nie zmienia, aż tak tego nie widać.

Jak ktoś nie wierzy to może za darmo sprawdzić np. w fortnate br, idealna gra pod takie testy, gwarantuje, że takiego blura nie doświadczycie jak na tym ufo.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Zabijaj tych, których chcesz uratować. 0
Nadchodzi nowa generacja kart graficznych od "zielonych". 70
Firma także interesuje się headsetami do tzw. rozszerzonej rzeczywistości. 4
Nvidia gwarantuje szeroką dostępność sprzętu. 28
Bezgłośny komputer z Intel Gemini Lake. 3
Firma udostępniła właśnie odpowiednią aktualizację. 12
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane