Aktualność
Adrian Kotowski, Środa, 21 marca 2018, 17:10

Temat ray tracingu powraca. Podczas trwającej konferencji GDC 2018 AMD ujawniło kilka ciekawych nowości przygotowanych z myślą o deweloperach. Firma stawia m.in. na promocję techniki śledzenia promieni, ale daje też rozbudowane narzędzia mające usprawniać tworzenie nowych treści. Część nowości sprawdzi się przede wszystkim w aplikacjach profesjonalnych, ale inne powinny zostać użyte choćby przy tworzeniu gier.

Zacznijmy od ray tracingu, który jest w ostatnich dniach na ustach całej branży IT. AMD poinformowało o poszerzeniu dostępności techniki Radeon Rays, która teraz ma współpracować z Unity Lightmapper. Samo rozwiązanie nie jest nowe, bo zadebiutowało w 2016 roku pod nazwą AMD FireRays. Od tego czasu nie zmieniło się też zbyt mocno – są to nadal biblioteki open source przygotowane z myślą o przyspieszeniu obliczeń związanych ze śledzeniem promieni.

AMD na GDC 2018

Co ważne, Radeon Rays jest niezależny od sprzętu i choć wykorzystuje choćby asynchroniczne obliczenia na kartach bazujących na architekturze GCN, to równie dobrze może działać na konkurencyjnych układach, czy zwykłych procesorach. AMD poinformowało ponadto, że Radeon ProRender został ulepszony w taki sposób, by móc obsługiwać w czasie rzeczywistym obliczenia ray tracingu połączone z tradycyjnym renderowaniem opartym na rasteryzacji. Oba rozwiązania kierowane są na tę chwilę głównie dla osób profesjonalnie zajmujących się renderingiem 3D, ale w przyszłości mogą zostać wykorzystane w grach. Dowodzi tego choćby przykład produkcji Claybook, w której skorzystano z bibliotek Radeon Rays. Niemniej, samo AMD wskazuje, że na szersze wykorzystanie techniki w grach trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.

Przejdźmy do innych ogłoszeń. Pierwsze z nich dotyczy narzędzia Radeon GPU Profiler (RGP), które doczekało się wersji 1.2. Za pomocą tego pakietu deweloper może śledzić na żywo szczegółowe obciążenie karty graficznej Radeon i na tej podstawie przygotować odpowiednie optymalizacje. W nowej edycji zapewniono kompatybilność z RenderDoc, zintegrowano tryb debugowania klatek i ich profilowania, a także ulepszono podgląd zasobów.

Deweloperom przydać się może także narzędzie Compressonator 3.0. Jak sama nazwa wskazuje, zostało ono stworzone do kompresowania wybranych elementów, a konkretnie tekstur 2D i siatek 3D. Program obsługuje wszystkie popularne typy plików i kodeków, a deweloper może z niego skorzystać w produkcjach używających API DX12, Vulkan lub OpenGL.

Na sam koniec pozostało nam wspomnieć o dodaniu obsługi dla Vulkana 1.1, o czym zresztą pisaliśmy już przy okazji udostępnienia ostatnich sterowników graficznych, a także o kolejnych usprawnianiach w ramach Project ReSX. Tym razem AMD przygotowało optymalizacje dla gry Fornite, a szczegółowe dane na ten temat możecie znaleźć na załączonej grafice.

AMD na GDC 2018

Źródło: prasowe
Ocena aktualności:
Ocen: 7
Zaloguj się, by móc oceniać
Drzemor (2018.03.21, 17:21)
Ocena: 0

0%
Zaraz nvidia wprowadzi RayWorks nawet w dx11 i Ray Tracing w dx12 będzie psu w dupe. Heh
xolox (2018.03.21, 18:01)
Ocena: 4

0%
I tak wszyscy na trzy cztery RAY TRACING.... Chyba już nie wiedzą co poprawić graficznie...
Pawelek6 (2018.03.21, 18:09)
Ocena: 24

0%
Wszyscy o tym trąbią, a jak w końcu dodadzą w grach, to będzie ból zadka, bo wymagania nagle będą z kosmosu :lol2:

Natomiast fizyka, AI i dźwięk oczywiście nadal w czasach kamienia łupanego, ehh...
Drzemor (2018.03.21, 18:40)
Ocena: 9

0%
Pawelek6 @ 2018.03.21 18:09  Post: 1133819
Wszyscy o tym trąbią, a jak w końcu dodadzą w grach, to będzie ból zadka, bo wymagania nagle będą z kosmosu :lol2:

Natomiast fizyka, AI i dźwięk oczywiście nadal w czasach kamienia łupanego, ehh...

Do czasu wprowadzenia w grach symulacji wiatru, który globalnie będzie oddziaływał na świat gry nie licz na rozwój fizyki, wszystko jest opisane w taki sposób by imitować prawo fizyki, co jest tańsze obliczeniowo
uneedcallme (2018.03.21, 18:46)
Ocena: 0

0%
Pawelek6 @ 2018.03.21 18:09  Post: 1133819
Wszyscy o tym trąbią, a jak w końcu dodadzą w grach, to będzie ból zadka, bo wymagania nagle będą z kosmosu :lol2:

Natomiast fizyka, AI i dźwięk oczywiście nadal w czasach kamienia łupanego, ehh...


to mowisz ze juz lepiej byc nie moze :lol2: https://www.youtube.com/watch?v=384-3CDSWLY
*Konto usunięte* (2018.03.21, 19:05)
Ocena: 4
Drzemor @ 2018.03.21 17:21  Post: 1133808
Zaraz nvidia wprowadzi RayWorks nawet w dx11 i Ray Tracing w dx12 będzie psu w dupe. Heh


Microsoft nie lubi tego.
Kris194 (2018.03.21, 19:08)
Ocena: 6

0%
Co ważne, Radeon Rays jest niezależny od sprzętu i choć wykorzystuje choćby asynchroniczne obliczenia na kartach bazujących na architekturze GCN, to równie dobrze może działać na konkurencyjnych układach, czy zwykłych procesorach. AMD poinformowało ponadto, że Radeon ProRender został ulepszony w taki sposób, by móc obsługiwać w czasie rzeczywistym obliczenia ray tracingu połączone z tradycyjnym renderowaniem opartym na rasteryzacji. Oba rozwiązania kierowane są na tę chwilę głównie dla osób profesjonalnie zajmujących się renderingiem 3D, ale w przyszłości mogą zostać wykorzystane w grach. Dowodzi tego choćby przykład produkcji Claybook, w której skorzystano z bibliotek Radeon Rays. Niemniej, samo AMD wskazuje, że na szersze wykorzystanie techniki w grach trzeba będzie jeszcze trochę poczekać.


Chociaż jedni nie wciskają kitu, że ray tracing jest możliwy tu i teraz.

Pawelek6 @ 2018.03.21 18:09  Post: 1133819
Wszyscy o tym trąbią, a jak w końcu dodadzą w grach, to będzie ból zadka, bo wymagania nagle będą z kosmosu :lol2:

Natomiast fizyka, AI i dźwięk oczywiście nadal w czasach kamienia łupanego, ehh...


Ja mam wrażenie, że gry się wręcz cofają pod kątem możliwości wpływania na otoczenie ;)

https://www.youtube.com/watch?v=eUBR7Hsqu_k
Edytowane przez autora (2018.03.21, 19:11)
nietopyrz (2018.03.21, 19:09)
Ocena: -1

0%
Niech lepiej coś zrobią lub jakoś zmuszą, żeby deweloperzy lepiej optymalizowali gry.
Kris194 (2018.03.21, 19:23)
Ocena: -1

0%
nietopyrz, ale komu to na rękę poza nami, konsumentami? Producentom GPU to nie jest na rękę, producentom CPU też nie, producentom RAMu też nie, developerom też nie bo im mocniejszy sprzęt ma gracz tym bardziej mogą olać optymalizację... Ludzie by musieli naprawdę zacząć w końcu głosować portfelem a na to się nie zanosi, ba, zaczyna się coraz więcej syfu sprzedawać.
Edytowane przez autora (2018.03.21, 19:25)
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Poprawiona wersja wolna od efektu screen-door. 2
Czyżby za kilka miesięcy miała rozpocząć się prawdziwa, smartfonowa rewolucja? 14
Transakcja ma zostać sfinalizowana do końca tego roku. 12
Smartfon zadebiutuje dzień wcześniej, ale nie to jest najważniejsze. 6
Czyżby szykował się przełom na rynku urządzeń przenośnych? 11
Niektórzy mogą poczuć się rozczarowani. 5
Nvidia wprowadza na rynek kolejny model karty graficznej z rodziny Turing, tym razem wyraźnie tańszy.  35
Czyżby szykował się przełom na rynku urządzeń przenośnych? 11
Nvidia gotowa na premierę Radeona RX 590. 12
Pierwsze eksperymenty nie wyglądają zachęcająco. 59
Wszystko przez problemy z procesem 10 nm. 44
Niektórzy mogą poczuć się rozczarowani. 5
Smartfon zadebiutuje dzień wcześniej, ale nie to jest najważniejsze. 6
Cztery opowieści przedstawiające wojnę z różnych perspektyw. 24
Poprawiona wersja wolna od efektu screen-door. 2
Czyżby za kilka miesięcy miała rozpocząć się prawdziwa, smartfonowa rewolucja? 14
Ważna informacja dla przyszłości pamięci 3D XPoint. 9
Wirtualna rzeczywistość dostępna dla jeszcze większej liczby graczy. 10
Cztery opowieści przedstawiające wojnę z różnych perspektyw. 24
Nvidia gotowa na premierę Radeona RX 590. 12
Pierwsze eksperymenty nie wyglądają zachęcająco. 59
Wszystko przez problemy z procesem 10 nm. 44
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane