Aktualność
Piotr Gontarczyk, Piątek, 15 grudnia 2017, 04:30

Szybsze ładowanie gier. Najnowsza wersja klienta usługi Steam wprowadziła istotną nowość, która zapewne spodoba się wielu graczom, zarówno korzystającym z platformy Windows, jak i Linux. Ekipa Valve wzbogaciła aplikację Steam o funkcję Shader Pre-Caching.

W każdym możliwym przypadku, zależnie od sprzętu i sterownika, Steam może pobierać gotowe, wstępnie skompilowane shadery do gier, przeznaczone dla danej karty graficznej. Rozwiązanie to może skrócić czas ładowania gier i zminimalizować szarpanie w trakcie grania, wywoływane przez pracę dysku twardego. Dotyczy to gier korzystających z interfejsu programowania OpenGL oraz Vulkan.

Funkcję Shader Pre-Caching można w każdej chwili wyłączyć i warto mieć na uwadze to, że wymaga ona pobierania danych (skompilowanych shaderów). W panelu ustawień Steama dostępny jest nawet licznik wskazujący ilość skompilowanych danych, jakie aplikacja dla naszych gier pobrała. Jeżeli korzystamy z łącza internetowego z naliczaniem pobranych danych, warto mieć to na uwadze. Brak obsługi gier korzystających z DirectX-a 12 nie wynika z ignorancji Valve. Tego typu rozwiązanie DX zapewnia sam i korzystają z niego zarówno karty GeForce, jak i Radeon.

Zobacz ranking popularnych gier

Konkurs Palit Polska
Ocena aktualności:
Ocen: 8
Zaloguj się, by móc oceniać
Orzel94 (2017.12.15, 08:59)
Ocena: 8

0%
Mam rozumieć że gry z DX12 same sobie pobierają z neta shadery?
Stona (2017.12.15, 09:22)
Ocena: 10

0%
Z dysku, nie z internetu (na logikę).
Krzysiak_PL_GDA (2017.12.15, 09:29)
Ocena: 2

0%
Mi po aktualizacji Steam`a Fallout 4 przestał działać :(

140h bez problemu a teraz po wgraniu menu (tym z garażem i pancerzem) wyrzucę grę do pulpitu bez żadnego błędu.
Putout (2017.12.15, 10:16)
Ocena: 6

0%
Orzel94 @ 2017.12.15 08:59  Post: 1114385
Mam rozumieć że gry z DX12 same sobie pobierają z neta shadery?


Od dx 9 do dx 12. Same sobie kompilują a potem zapisują na dysku aby nie musieć kompilować za każdym razem na nowo. To jest shader cache MW sterownikach Nvidia tak długo że wszyscy o nim zapomnieli a u AMD coś koło 3 lat.
Akcja steama ciekawa ale jestem prawie pewien że sterowniki zapisują cache do opengl. Nie wiem jak z vulkanem.
Szczena1993 (2017.12.15, 11:01)
Ocena: 4

0%
Czasami widywałem w folderach z ustawieniami gry, foldery w stylu 'shader cache' - możliwe, że jak gra z DX raz skompiluje sobie shadery, to wrzuca je do takiego folderu i następnym razem może korzystać ze skompilowanych. To takie moje przypuszczenie, ale fajnie by było jakby autor artykułu się wypowiedział ;)
Kazubin (2017.12.15, 11:22)
Ocena: 3

0%
Ciekawe, w przypadku emulatorów są gotowe paczki, więc może i tu będą już przygotowane i pobierane wraz z grą.
ONE (2017.12.15, 11:26)
Ocena: 9

0%
Orzel94 @ 2017.12.15 08:59  Post: 1114385
Mam rozumieć że gry z DX12 same sobie pobierają z neta shadery?

DirectX pozwala skompilować shadery do kodu pośredniego i w wersji binarnej dołączyć je do gry, wtedy sterownik ma mniej roboty, bo ładuje już takie wstępnie przetworzone shadery.
Nie wiem jak jest dokładnie w Vulkanie, ale w OpenGL jest problem, bo w standardzie nie ma takiego mechanizmu, tylko trzeba używać rozszerzeń. Problem polega na tym, że nawet jak użyjemy tych rozszerzeń, to taki skompilowany shader jest użyteczny prawie tylko na komputerze który go wygenerował, bo nie jest kompatybilny pomiędzy AMD a nVidią a nawet pomiędzy rożnymi wersjami sterowników tych samych producentów.
Tak więc na ogół wygląda to tak, że zanim gra zażąda od API skompilowania shadera (co jest bardzo czasochłonne), to najpierw sprawdza czy na danym komputerze nie był już on wcześniej kompilowany. Jeśli był, to może pominąć kompilację i użyć wygenerowanego wcześniej. Jeśli gra nie zrobi tego sama, to i tak na ogół sterownik zrobi to 'za kulisami'.
Jeśli szukanie skompilowanego shadera na dysku to takie 'cache L0', to Steam będzie 'cache L1' :) - pobierze sobie do chmury shadery wygenerowane dla gry X przez użytkownika z konfiguracją sprzętową Y tak, żeby potem każdy kolejny gracz z kompatybilną konfiguracją mógł użyć tych zamiast kompilować swoje.
Kosh (2017.12.15, 11:28)
Ocena: 7

0%
Krzysiak_PL_GDA @ 2017.12.15 09:29  Post: 1114393
Mi po aktualizacji Steam`a Fallout 4 przestał działać :(

140h bez problemu a teraz po wgraniu menu (tym z garażem i pancerzem) wyrzucę grę do pulpitu bez żadnego błędu.

W Falloucie problemy sprawia przecudowny Creation Club. Żeby zadziałał rozłącz się z netem przed uruchomieniem gry lub zablokuj ją w firewallu.
azgan (2017.12.15, 11:36)
Ocena: 3

0%
Krzysiak_PL_GDA @ 2017.12.15 09:29  Post: 1114393
Mi po aktualizacji Steam`a Fallout 4 przestał działać :(

140h bez problemu a teraz po wgraniu menu (tym z garażem i pancerzem) wyrzucę grę do pulpitu bez żadnego błędu.


Też miałem z tym problem na szczęście jest rozwiązanie trzeba zalogować się na STEAM będąc offline (ja wyciągam na chwilę wtyczkę od interntu) i uruchomić grę w trybie administratora działa w 100% ale jest upierdliwe ;/
NiemcyMnieBija (2017.12.15, 13:59)
Ocena: 3

0%
U mnie 6mb. Ciekawe czy będą jakieś istotne zmiany.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Sytuacja jednak powoli się stabilizuje. IDC opublikowało właśnie kolejny raport dotyczący rynku PC. 33
Poprawa sytuacji dopiero na wiosnę, być może. 160
Ogrzewanie wody w kranach i basenach to następny krok. 26
Bezpieczeństwo i szybkość na pierwszym miejscu. 45
Firma miała kłamać i zwodzić inwestorów. 69
Chodzi oczywiście o wyczekiwany od dawna model Galaxy X. 10
"Wygaszanie" Panelu Sterowania trwa. 40
Aż trudno uwierzyć, że ceny osiągnęły taki poziom. 60
Google zaciska twórcom pętlę. 39
Aktualności spokrewnione
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane