Aktualność
Piotr Gontarczyk, Czwartek, 8 czerwca 2017, 00:40

Panie, sprawdzaj pan, nie mamy nic do ukry... ehem. HDR to technika ostatnimi czasy mocno podgrzewana przez branżę elektroniki użytkowej - nie tylko telewizorów, ale także komputerów. Rozwiązanie to ma zapewniać poszerzoną paletę barw oraz kontrast na kompatybilnych monitorach. Nvidia chciała zaprezentować wyższość monitora z HDR nad "zwykłym monitorem".

Dmitry Novoselov z HardwareCanucks z pozoru był jednym wielu ludzi, którzy przyglądali się technicznej prezentacji techniki HDR w grze Mass Effect: Andromeda. Wybór tego tytułu nie był przypadkowy. Gra jako pierwsza otrzymała profil HDR, dzięki któremu na monitorach HDR ma ona, teoretycznie, wyglądać ładniej.

Nvidia ustawiła obok siebie dwa monitory - z HDR i bez. Już na pierwszy rzut oka było widać, że obraz na monitorze "SDR" był mdły, pozbawiony kontrastu, podczas gdy monitor HDR aż błyszczał na jego tle. Dmitry był jednak wścibski i chyba wykorzystał nieuwagę przedstawicieli Nvidii, gdy zapytał, czy może zajrzeć do ustawień monitorów. Po uzyskaniu zgody szybko zauważył, jak Nvidia sprawiła, że oba monitory dzieli aż tak wiele.

Okazało się, że w monitorze bez HDR zmniejszono jasność obrazu, kontrast, a nawet zmieniono ustawienia gammy. Efekt? Obraz mdły, pozbawiony kontrastu. Dmitry korzystając ze sposobności przywrócił w monitorze ustawienia fabryczne. Efekt? Monitor SDR "magicznie" zaczął wyświetlać obraz bardzo zbliżony do monitora HDR. Ten ostatni w paru scenach miał wręcz prezentować... gorszy obraz.

Co więc tak naprawdę zrobiono? Najprościej rzecz ujmując, stworzono pokaz na poziomie typowych telezakupów, w których zwykła patelnia nie tylko wszystko przypala, nie tylko ciężko się ją myje, nie tylko potrawy na niej przygotowane są niesmaczne, ale wręcz zawsze wypada z szafki przy wyjmowaniu, ciągnąc za sobą stos innych równie bezużytecznych patelni.

Majstrowanie przy ustawieniach monitora SDR miało na celu stworzenie sztucznej przewagi monitora HDR. Według odkrywcy tego numeru w wykonaniu Nvidii, monitor HDR na tle "zwykłego monitora", ale z uczciwymi ustawieniami, wcale nie wygląda o wiele lepiej. Dmitry Novoselov zauważył wręcz, że monitor HDR z niektórymi scenami radził sobie gorzej niż jego "zwykły" brat. W niektórych sytuacjach monitor HDR słabiej wyświetla prześwietlone sceny ze względu na brak informacji o kolorach. Niektóre sceny w uczciwym porównaniu, mdło wyglądają nie na monitorze SDR, a... HDR.

Kombinatorstwo po stronie Nvidii to jedno. HDR-em graczy już jakiś czas temu próbowano czarować. Na wysoką dynamikę niegdyś biły się m.in. gry Far Cry i Half-Life 2. Wtedy w samych grach, a teraz w monitorach. Jak z każdą tego typu błyskotką bywa - lepiej poczekać i po jakimś czasie wybadać, czy mamy do czynienia z czymś naprawdę ciekawym i wartościowym, czy może z kolejnym magnesem na pieniądze naiwnych konsumentów. Na razie więc gracze przy wyborze monitorów nadal powinni bardziej patrzeć na częstotliwość odświeżania, czas reakcji matrycy, typ i jakość samej matrycy, no i opóźnienia. Z błyskotkami ostrożnie. Zwłaszcza jeśli promuje się je stosując manipulacje. Nvidio, nie wystawiaj się do konsumenta bułeczką z przedziałkiem, bo ktoś cię weń wreszcie kopnie.

Ocena aktualności:
Ocen: 30
Zaloguj się, by móc oceniać
sevae (2017.06.08, 00:54)
Ocena: 18

0%
- Jak to robisz?
- Smok nie istnieje.
;)
Doamdor (2017.06.08, 00:56)
Ocena: 51

0%
Dmitry Novoselov


Szeroki (2017.06.08, 01:02)
Ocena: 57

0%
To według mnie dobitnie świadczy o stopniu poszanowania klienta przez nV.
crush (2017.06.08, 01:16)
Ocena: 17

0%
A nie było czasem czegoś z X1?
Że niby gra działała na konsoli, a się okazało że tam tak naprawdę jakaś i7 z Titanem siedzi? :E
Gonzo3211 (2017.06.08, 01:17)
Ocena: 20

0%
A mogli dać tekturowe monitory...
sevae (2017.06.08, 01:19)
Ocena: 2

0%
EDIT: etam, do usunięcia, w sumie nie chce mi się shitstormu zaczynać ani czytać.
Duchu (2017.06.08, 01:23)
Ocena: 21

0%
Szeroki @ 2017.06.08 01:02  Post: 1071882
To według mnie dobitnie świadczy o stopniu poszanowania klienta przez nV.

To samo można powiedzieć o super apce na smartfony brandowanej przez PCLab.pl

Pozdr.
Adolph (2017.06.08, 01:30)
Ocena: 27

0%
To, nie jest problem NV. Tylko promowania HDR w ogóle. Dalej głównym ograniczeniem są matryce.
Generał Rakieta (2017.06.08, 01:30)
Ocena: 6

0%
hdr to takie samo gówno jak 3d, producenci gpu są po naciskiem firm robiących panele lcd i potem wychodzą takie kwiatki
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane