aktualności

Inside z łatką usuwającą zabezpieczenie Denuvo

28 24 listopada 2016, 19:05 Adrian Kotowski

Niespodziewana decyzja twórców ze studia Playdead. Debiutująca w lipcu tego roku gra Inside sprzedawana była do pory na PC tylko w wersji z mocno krytykowaną przez graczy techniką antyingerencyjną Denuvo. Niemałym zaskoczeniem było więc udostępnienie wczoraj łatki, która usunęła z gry to zabezpieczenie. Co więcej, produkcja w wersji bez żadnych DRM trafiła też na platformę GOG.

Decyzja studia Playdead została przyjęta bardzo entuzjastycznie przez społeczność graczy. Wielu użytkowników Steam wyraziło swoje poparcie dla dewelopera i zapewniło, że właśnie usunięcie Denuvo było jednym z czynników, które wpłynęły na zakup gry. Interesujące jest jednak to, że do tej pory deweloperzy raczej nie rezygnowali z tego zabezpieczenia w grach, które zostały w nie wyposażone. Playdead jest więc pierwszym deweloperem na rynku, który tak postąpił.

Inside

Nikt ze studnia nie uargumentował tej decyzji, ale pojawia się kilka teorii. Według części osób, Playdead zrobiło to ze względu na niższą wydajność gry w wersji z Denuvo. Ta teza wydaje się być jednak mocno naciągana, bo Inside nie ma zbyt dużych wymagań sprzętowych. Jest też i druga opcja, dużo bardziej sensowna i dotyczy po prostu kwestii finansowej. Nie jest tajemnicą, że dla większości wydawców liczą się przede wszystkim zamówienia przedpremierowe oraz sprzedaż w kilku pierwszych tygodniach od wprowadzenia tytułu na rynek. Później, o ile to nie kolejna część GTA, zainteresowanie produkcją wyraźnie maleje.

Playdead mogło więc dojść do wniosku, że nie ma dłużej sensu odprowadzać opłat na rzecz twórców Denuvo. Z dostępnych w sieci danych wynika, że za wprowadzenie zabezpieczenia trzeba zapłacić jednorazowo 2500 euro, a także 0,15 euro od każdej sprzedanej sztuki gry. Nie są to może duże pieniądze, ale przy tysiącach, czy dziesiątkach tysięcy egzemplarzy, różnica jest widoczna. Obecność Denuvo byłaby też bez sensu ze względu na wprowadzenie Inside do sprzedaży na GOG, gdzie nie mamy żadnych DRM. Nieprzypadkowo też tytuł pojawił się tam z aż takim opóźnieniem. 

Źródło: Steam
wariatosZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wariatos2016.11.24, 19:25
Phy...
peterkovZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
peterkov2016.11.24, 19:33
16#2
Ruszy druga fala zakupów, a koszty im spadną. Cel osiągnęli, crack wyszedł i tak, więc nie było sensu trzymać denuvo dalej.
crushZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
crush2016.11.24, 19:57
-6#3
Zgadzam się, że nie stracą jeśli crack i tak wyszedł ale ta druga fala to skąd niby?
Ci co mieli kupić - kupili, a Ci co ukraść - spiracili.
KrisolZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Krisol2016.11.24, 19:58
32#4
crush @ 2016.11.24 19:57  Post: 1021169
Zgadzam się, że nie stracą jeśli crack i tak wyszedł ale ta druga fala to skąd niby?
Ci co mieli kupić - kupili, a Ci co ukraść - spiracili.

Kupią ci, którzy nie kupują gier z Denuvo i nie piracą.
peterkovZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
peterkov2016.11.24, 20:10
Dokładnie. Dojdą 2 grupy:
Osoby, które na początku zobaczyły, że nie ma cracka i odpuściły, teraz 'przetestują'.
Osoby które ze względu na kodeks moralny hejcą denuvo z zasady. Chociaż nie jestem pewien bo gra miała denuvo, więc jego usunięcie nie ratuje wizerunku wydawców.
teplexZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
teplex2016.11.24, 20:27
-14#6
Ja kompletnie nie rozumiem tego ciągłego płaczu o Denuvo. Przecież z punktu widzenia gracza, który kupi taką grę, całe zabezpieczenie jest kompletnie przezroczyste dla użytkownika końcowego: żadnych sterowników niskopoziomowych, żadnych aktywacji (z limitem lub bez), żadnego zakładania kont. Samo Denuvo jest bardzo proste z założenia, po prostu blokuje możliwości podmiany plików gry i tyle, a jak plików nie podmienisz to nie 'odepniesz' gry od Steam lub Origin i całe piractwo leży. W tej chwili złamanych jest pewnie niecałe 20% gier z Denuvo więc piraci mają o co płakać.

Prawda jest taka że płaczą tylko ci, którzy i tak by grę spiracili już pierwszego dnia lub tacy, którzy marudzą dla samego marudzenia i z powodu 'oburzenia moralnego'.
MAR89TUMZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
MAR89TUM2016.11.24, 20:34
-12#7
teplex @ 2016.11.24 20:27  Post: 1021184
Ja kompletnie nie rozumiem tego ciągłego płaczu o Denuvo. Przecież z punktu widzenia gracza, który kupi taką grę, całe zabezpieczenie jest kompletnie przezroczyste dla użytkownika końcowego: żadnych sterowników niskopoziomowych, żadnych aktywacji (z limitem lub bez), żadnego zakładania kont. Samo Denuvo jest bardzo proste z założenia, po prostu blokuje możliwości podmiany plików gry i tyle, a jak plików nie podmienisz to nie 'odepniesz' gry od Steam lub Origin i całe piractwo leży. W tej chwili złamanych jest pewnie niecałe 20% gier z Denuvo więc piraci mają o co płakać.

Prawda jest taka że płaczą tylko ci, którzy i tak by grę spiracili już pierwszego dnia lub tacy, którzy marudzą dla samego marudzenia i z powodu 'oburzenia moralnego'.


Denuvo ukazuje debilizm naszego społeczeństwa. Nie wiem jak inne kraje, ale w naszym smuto się robi się się czyta zarzuty wobec Denuvo. Ale ja zawsze powtarzam, że to wypowiadają się ci co kradną bo ci co kupują to kupili i grają i Denuvo nie ma żadnego wpływu na nich. Tak jak piszesz, jest przezroczyste więc komu ono przeszkadza ? Tym co by chcieli ale grać nie mogą - piratom. I bardzo dobrze.
peterkovZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
peterkov2016.11.24, 20:36
Oburzenie moralne jest naturalne, bo zabijana jest pewna internetowa wolność korzystania z wszelkich dzieł - nawet nielegalnie. Teraz wszystko zamykane jest na korporacyjne kłódki i nie płacisz - nie masz. Dlatego wiele osób się denerwuje.
Ponadto ciągle nie ma danych dot. wydajności, bo było już wiele złych, źle zoptymalizowanych gier z denuvo, chociaż może to po prostu przypadek i szukanie kozła ofiarnego.
Limit aktywacji przecież jest - 5 PC na 24h. Znacząco utrudnia to testy wydajności.
BlejdosZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Blejdos2016.11.24, 21:14
TE Denuvo to i tak gowno daje ... po pierwsze gry z denuvo sa drozsze bo to zabezpieczenie kosztuje odbija sie to na cenie gier , po drugie jesli mysla ze denuvo cos zmienie jesli chodzi o piractow to sie myla , niektore gry z denuvo juz zostaly zlamane a reszta kwestia czasu , do tego te gry ktore nei zostaly zlamane mozna kupic dostep do nich po kilka zl/euro/$$ .. na znanych serwisach aukcyjnych i gdzie tu sens wprowadzenia tego zabezpieczenia ...
SunTzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SunTzu2016.11.24, 21:23
Jeśli nie wiadomo o co chodzi to chodzi o $$$$
Zaloguj się, by móc komentować
1