aktualności

SteamVR z obsługą Linuksa i Mac OSX w ciągu kilku miesięcy

3 15 listopada 2016, 14:07 Adrian Kotowski

Głównym problemem może być niestety bardzo ograniczona dostępność treści VR. Na tę chwilę z materiałów korzystających z techniki wirtualnej rzeczywistości mogą cieszyć się głównie właściciele pecetów z Windows. SteamVR nie obsługuje w tej chwili innych systemów, a i konkurencja raczej nie pali się do tego zapewnienia pełnej obsługi dla Linuksa i Mac OSX. Na szczęście Valve chce to zmienić. 

Przedstawiciele właściciela platformy Steam ogłosili, że w ciągu kilku najbliższych miesięcy przygotują wersję beta SteamVR dla wspomnianych wyżej OS-ów. Pierwsze kroki już poczyniono – podczas Steam Dev Days pokazano pierwszy zrzut ekranu prezentujący działanie platformy wirtualnej rzeczywistości na Linuksie.

SteamVR

Materiał odpalony był na HTC Vive i wykorzystywał API Vulkan. Nie ujawniono nazwy dystrybucji systemu, nie było też żadnej animacji – po prostu statyczny obraz. Wiemy tym samym jedynie, że prace trwają. Niestety największym problemem będzie tutaj nie sama obsługa SteamVR na Linuksie i Mac OSX, a dostępność treści.

W chwili obecnej większość produkcji korzystających z techniki VR zbudowana została na bazie API DirectX. By gra działa też na innych systemach niezbędne jest jej przeniesienie np. na wspomnianego Vulkana, co nie musi być sensowną decyzją dla małego dewelopera. Inaczej sprawa wyglądałaby, gdyby firmy od razu korzystały z nieprzypisanego do konkretnego systemu API, ale niestety trudno przekonać do tego studia tworzące gry. Większość potencjalnych nabywców tytułów używa Windows, więc i wybór jest tutaj prosty.

Co ciekawe, podczas gdy Valve chce rozszerzyć dostępność swojej platformy VR na inne systemy, Oculus VR zrezygnował z tych planów. Firma już jakiś czas temu oficjalnie potwierdziła, ze plany dotyczące obsługi Mac OSX zostały „zawieszone” i w zasadzie nie wiadomo, czy podmiot kiedykolwiek powróci do tematu. O edycji dla Linuksa w ogóle nie było mowy.

Oculus VR: dodamy obsługę gogli Oculus Rift na Maca, gdy Apple stworzy dobry komputer

Źródło: Road to VR
mefisto777Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mefisto7772016.11.15, 14:21
Windowsowi użytkownicy mogą się cieszyć z VR? Technologia jeszcze w powijakach, nie ma kart do płynnej obsługi i googli, które nie szły by na duże ustępstwa względem jakości.
Ezio21Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Ezio212016.11.15, 14:59
-7#2
Kogo to obchodzi, Vulkan jest martwy, OpenGL też a na linuxie na ma DirectX
QuaternionZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Quaternion2016.11.16, 12:08
Zdecydowana większość aplikacji VR powstała na silnikach Unreal lub Unity, więc gdy będzie wsparcie dla VR w Linuksie to i szybko zostanie ono obsłużone przez silniki a potem dodanie obsługi Linuksa przez poszczególne tytuły.
Zaloguj się, by móc komentować
1