Aktualność
Piotr Gontarczyk, Poniedziałek, 18 lipca 2016, 09:24

Najnowsze API ma gwarantować "rewolucję". Niskopoziomowy interfejs programowania aplikacji (API) Vulkan został wydany oficjalnie w lutym bieżącego roku. Od tamtego czasu trwają prace nad kolejnymi projektami gier, w których owo API ma być wykorzystywane. Vulkan pojawił się już w kilku grach, takich jak np. DOTA 2 czy w nowym Doomie. Najnowszym projektem wykorzystującym Vulkana jest API o nazwie libretro, służące do emulowania różnych konsol do gier. Najnowsza wersja libretro ma pozwolić na uruchamianie gier z Nintendo 64 z niemal pełną wydajnością, co do tej pory bywało problematyczne.

Ekipa stojąca za projektem libretro twierdzi, że przejście z wysokopoziomowej emulacji RDP na interfejs Vulkan sprawia, że po raz pierwszy większość graczy komputerowych będzie mogła na swoich komputerach uzyskiwać akceptowalną płynność animacji z wykorzystaniem potoku renderującego Nintendo 64.

Przede wszystkim twórcy zapewniają, że ich dzieło jest pierwszym w historii projektem emulacji N64 z obsługą interfejsu programowania Vulkan. Dzięki niemu emulator po raz pierwszy może w pełni wykorzystywać technikę Async Compute w procesie rasteryzacji dla emulowanego GPU. Potok renderowania o nazwie Angrylion po raz pierwszy został przeportowany do graficznego API. Przejście na Vulkana oznacza też koniec z wieloletnią emulacją N64 (poprzez RDP), która zawsze sprawiała różne problemy.

Nowa wersja libretro, oznaczona numerem 1.3.6, została już udostępniona. Aby móc z niej korzystać potrzebna jest najnowsza wersja RetroArch, no i oczywiście karta graficzna, której sterowniki zapewniają obsługę interfejsu Vulkan. Z poziomu RetroArch (1.3.5) należy poprzez funkcję Online Updater pobrać najnowszą, eksperymentalną wersję Mupen64plus HW, aby także w RetroArch pojawiła się obsługa Vulkana.

Źródło: Neowin
Ocena aktualności:
Ocen: 4
Zaloguj się, by móc oceniać
taith (2016.07.18, 09:42)
Ocena: 34

0%
...jest aż tak wielki problem aby emulować konsolę która ma 20 lat?
Do tego czasu powinna zasuwać na komórkach i to bez vulkana.
Assassin (2016.07.18, 09:46)
Ocena: 19

0%
Wydawało mi się, że w kwestii emulacji n64 osiągnięto już wszystko. Pamiętam, że gry śmigały lepiej niż na konsoli już na Voodoo 5 5500. Zastrzyk dodatkowej mocy bardziej przydałby się emulatorom NGC/Wii, choć i tam jest już nieźle.
Kriss_Hietala (2016.07.18, 09:48)
Ocena: 11

0%
N64 nawet psp emulowalo. Co prawda byly problemy z plynnoscia w wymagajacychbtytulach, ale w mario dali sie grać.
zwierz121 (2016.07.18, 09:50)
Ocena: 11

0%
Teraz będzie jeszcze większą poprawa poprostu w niektórych grach się krzaczylo. Zobaczymy trzeba promować nowe API zaje$$$$mi grami.
SirPL (2016.07.18, 09:51)
Ocena: 7

0%
Hmmm... Nawet szybko im poszło. Zaczęli pół roku temu. https://github.com/libretro/RetroArch/pull/2729
Kazubin (2016.07.18, 09:51)
Ocena: 14

0%
Assassin @ 2016.07.18 09:46  Post: 990541
Wydawało mi się, że w kwestii emulacji n64 osiągnięto już wszystko. Pamiętam, że gry śmigały lepiej niż na konsoli już na Voodoo 5 5500. Zastrzyk dodatkowej mocy bardziej przydałby się emulatorom NGC/Wii, choć i tam jest już nieźle.

W N64 były stosowane w niektórych grach niskopoziomowe rozwiązania i np do dziś są problemy z SWRS
miekrzy (2016.07.18, 09:52)

0%
Assassin @ 2016.07.18 09:46  Post: 990541
Wydawało mi się, że w kwestii emulacji n64 osiągnięto już wszystko. Pamiętam, że gry śmigały lepiej niż na konsoli już na Voodoo 5 5500. Zastrzyk dodatkowej mocy bardziej przydałby się emulatorom NGC/Wii, choć i tam jest już nieźle.

Za to na Androidzie jest jeszcze nad czym pracować.
Assassin (2016.07.18, 10:23)
Ocena: 5

0%
Kazubin @ 2016.07.18 09:51  Post: 990545
W N64 były stosowane w niektórych grach niskopoziomowe rozwiązania i np do dziś są problemy z SWRS

No tak, ale to nie jest kwestia wydajności, ale 'odkodowania' niestandardowego mikrokodu zastosowanego w danej grze.
Kazubin (2016.07.18, 10:28)
Ocena: 7

0%
Assassin @ 2016.07.18 10:23  Post: 990549
Kazubin @ 2016.07.18 09:51  Post: 990545
W N64 były stosowane w niektórych grach niskopoziomowe rozwiązania i np do dziś są problemy z SWRS

No tak, ale to nie jest kwestia wydajności, ale 'odkodowania' niestandardowego mikrokodu zastosowanego w danej grze.

Na PS2 też masz przypadki, że zostaje ci tylko tryb emulacji typu software np. Ace Combat.
MitycznyJeż (2016.07.18, 10:36)
Ocena: 17

0%
Zapominacie że emulacja to nie tylko oddanie zachowania układów konsoli zgodnie ze specyfikacją, ale także emulowanie wszystkich błędów sprzętowych jakie były w nich obecne. Na niektórych konsolach niektóre gry na tej 'nieudokumentowanej funkcjonalności' wręcz bazowały.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Gorzej niż wcześniej, ale i tak świetnie. 46
Spodziewajcie się wzrostu wydajności. 19
Edycja specjalna. AMD zamierza hucznie obchodzić swoje 50. 15
Akcja wsparcia w związku z pożarem katedry Notre-Dame de Paris. 29
APU z 2 rdzeniami, 4 wątkami, układem graficznym Vega 3 i dwoma kontrolerami LAN 10 Gb/s. 5
Artykuły spokrewnione
Forum
Facebook
Ostatnio komentowane