aktualności

Windows Phone i Windows 10 Mobile - ze sprzedażą w Europie źle już było. Teraz jest jeszcze gorzej

44
12 maja 2016, 03:50 Piotr Gontarczyk

Migrantów w Europie przybywa coraz szybciej. Mobilna platforma Windows firmy Microsoft zanotowała kolejne spadki popularności. Z najnowszych danych firmy analitycznej Kantar Worldpanel wynika, że sytuacja wygląda coraz gorzej. W Europie już na początku roku było widać, że kontynent odwraca się od mobilnej oferty Microsoftu, ale dane z następnych trzech miesięcy są jeszcze bardziej dramatyczne. Na największych rynkach europejskich popularność mobilnej platformy Windows spadła aż o połowę. Windows (Phone) z paru krajów już niemalże znikł.

Spadki popularności raczej nie są wielkim zaskoczeniem. Microsoft już parę tygodni temu przyznał, że w poprzednim kwartale sprzedał zaledwie 2,3 miliona smartfonów serii Lumia, a więc aż o 73% mniej niż w analogicznym czasie sprzed roku. Rok temu Satya Nadella, szef Microsoftu ogłosił zmianę strategii, która miała polegać na tym aby mniej skupiać się na samym rynku smartfonów, a więcej uwagi poświęcić rozbudowywaniu ekosystemu Windows. W ten sposób Microsoft miał oczywiście nadal zajmować się projektowaniem, produkcją i sprzedażą własnych smartfonów, ale firma planowała lekkie cofnięcie, dzięki któremu miała zwiększyć się przestrzeń do funkcjonowania firm trzecich.

Wygląda na to, że i ta strategia Microsoftu nie działa. Od blisko dwóch lat seria Microsoft Lumia stanowi od 95 do nawet 97% całego rynku urządzeń z systemami Windows Phone i Windows 10 Mobile. Dla wspomnianych firm trzecich pozostaje zaledwie 3 do 5% tortu, który przecież nie tylko jest mały, ale wręcz cały czas się kurczy. Wbrew pozorom producentów smartfonów i phabletów z systemami Windows Phone i Windows 10 Mobile jest na świecie całkiem sporo, ale bardzo niewielki popyt na ich produkty sprawia, że czasem trudno ich dostrzec.

Wiemy już zatem, że mocno zmalały dostawy urządzeń serii Lumia. Spada jednak też popularność Windowsa Phone i Windowsa 10 Mobile. Według wyliczeń firmy Kantar Worldpanel w pięciu największych gospodarczo krajach Unii Europejskiej, a więc w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii i Włoszech, sprzedaż urządzeń z mobilnymi systemami Microsoftu w trzy miesiące spadła o ponad połowę, a ich uśredniony udział w rynku aktywnych urządzeń spadł do 4,9%.

Najbardziej dotkliwe dla Microsoftu są dane z Włoch. Właśnie tam w grudniu 2013 roku Windows Phone notował rekordowy udział w sprzedaży na poziomie aż 17,1%. Jeszcze do lipca ubiegłego roku platforma Microsoftu trzymała się dobrze, osiągając wynik 14,5%, ale po ośmiu miesiącach nastąpiło gwałtowne tąpnięcie aż o 8,2 punktu procentowego (56,5%) do poziomu zaledwie 6,3%. W tym samym czasie podobna sytuacja miała miejsce w Wielkiej Brytanii, gdzie udział w sprzedaży spadł z 12 do 6,2%.

W Hiszpanii rekordowy dla Windowsa Phone był czerwiec 2014 roku, kiedy to platforma osiągnęła wynik 7,5%. Od tamtego czasu jej popularność cały czas spada. W marcu bieżącego roku już tylko 0,6% wszystkich sprzedanych smartfonów i phabletów miało system Microsoftu.

Z danych analityków wynika, że w pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku 6,6% nabywców nowych urządzeń z systemem Android to byli fani platformy Windows. Jeśli chodzi o nabywców iPhone'ów, to w tym samym czasie 2,6% z nich wcześniej korzystało z Lumii lub innych urządzeń z Windowsem (Phone). Kantar Worldpanel zauważa, że we Włoszech i Francji użytkownicy przechodzący z Windowsa (Phone) na Androida najczęściej wybierali marki Huawei, Wiko oraz Asus. W Wielkiej Brytanii w grupie migrantów króluje Samsung.

Pierwsze trzy miesiące bieżącego roku w europejskiej piątce największych rynków za udane może uznać firma Google. Średni wzrost udziału Androida w sprzedaży nowych urządzeń wzrósł o 7,1 punktu procentowego, do 75,6%. iOS w tym samym czasie spadł z 20,2 do 18,9%. Warto przypomnieć, że firma Apple całkiem niedawno ujawniła, że iPhone'y zanotowały pierwszy w historii spadek dostaw (o 16%), w poprzednim kwartale, w relacji rok-do-roku. Android zwiększył swoją popularność także w Chinach, o 5,9 punktu procentowego, osiągając udział na poziomie 77%. W Stanach Zjednoczonych Ameryki Android też ma się coraz lepiej i zwiększył udział w sprzedaży o 7,3 pkt. procentowego, uzyskując wynik 65,5%. Warto jednak zauważyć, że w tym kraju wzrost zanotował Microsoft - z 2,6% w styczniu do 2,7% w marcu.

FonzieZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Fonzie2016.05.12, 04:00
26#1
Jednym słowem WinMo leży i kwiczy...
tomasterZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
tomaster2016.05.12, 04:33
23#2
Przestali sprzedawać lumie 520 to liczba modeli z Windows spada niemal do zera.
McMenelZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
McMenel2016.05.12, 05:52
31#3
Niech w końcu dobiją tego konia bo aż żal patrzeć jak się męczy.
HΛЯPΛGŌNZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
HΛЯPΛGŌN2016.05.12, 08:07
22#4
Słabo to wygląda. Bardzo powolne wprowadzanie PODSTAWOWYCH funkcji taki ma finał.
VP11Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
VP112016.05.12, 08:13
13#5
M$ 'Do Not Track Me'
likoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
liko2016.05.12, 08:14
19#6
A do czego odnosi się pierwsze zdanie w newsie???
topiqZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
topiq2016.05.12, 08:16
31#7
Bardzo łatwo jest stracić zaufanie klienta, gorzej odzyskać. Obecnie przy platformie Windows Mobile 10 pozostali tylko zagorzali fani, którzy bronią tej platformy własną piersią, co w szczególności widać na forach poświęconych Windows. Raz, oszukali klientów dając im nadzieję uaktualnienia starszych Lumii drugiej generacji Lx2x, potem się z tego wycofali. Pomalutku też wycofali wsparcie starszych co nie znaczy gorszych SoC w gałęzi RS1. Pewnie w RS2 pójdą w odstawkę Lx3x a niestety WM10 jest nadal w fazie bety, z licznymi niedoróbkami i błędami a nawet brakami względem WP8,1. Ja rozumiem uaktualnienie jako wzbogacenie poprzedniej wersji o nowości a nie wykastrowanie z tego co w WP8,1 było naprawdę fajnie zrobione. A Cortany tak szumnie zapowiadanej jeszcze na WP8,1 w Denim jak nie było po polsku to nie ma. Strategia dawania klientom wersji beta Windowsa czy to w wersji desktop czy wersji mobile nie ma przyszłości. Powoduje to tylko irytację klientów, co widać pod każdym wpisie na temat Windowsa. Beta niech zostanie w Insiderze a nie daje się ludziom jako stabilny build a potem łata przez następne lata.
mk2boroZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mk2boro2016.05.12, 08:17
Spóźnili się o minimum rokz Windowsem10. Teraz pod Win10 to wygląda lepiej, bo sam system jest sporo lepiej wyposażony. Niestety, to już za późno.
rob7171Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
rob71712016.05.12, 09:58
16#9
Nie możliwe,żeby zaklinacze Excela się mylili. To kupujący są w błędzie, o czy MS już nas informował. Ich łupieżcza polityka sprawdza się tylko w przypadku braku realnej konkurencji, np Win na desktop
PlumZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Plum2016.05.12, 10:21
19#10
Ceny nowych słuchawek budżetowych Microsoft są z sufitu, Snapdragon 212 w najnowszej 550 jest wręcz koszmarnie wyceniony.
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1