aktualności

Doom - testy kart graficznych w wersji Alpha. Bethesda przestrzega przed wyciąganiem wniosków

49
29 lutego 2016, 01:43 Piotr Gontarczyk

W sieci niedawno pojawiły się pierwsze testy wydajności kart graficznych w wersji Alpha nowej gry Doom. Wynika z nich, że na bardzo mocnym komputerze karty Radeon wypadają lepiej niż ich odpowiedniczki marki GeForce. To oczywiście stawia dobrym świetle firmę AMD, aczkolwiek należy pamiętać, że mówimy o wczesnej kompilacji rozwojowej nowej gry. Dodatkowo firma Bethesda oficjalnie poinformowała o tym, że optymalizacje dla platformy PC nie zostały jeszcze wdrożone.

Opublikowane wyniki testów z kompilacji Alpha gry Doom przedstawiają wydajność działania kodu zoptymalizowanego pod kątem konsol do gier. Wyniki testów kart GeForce i Radeon mogą więc jeszcze ulegać zmianom, m.in. wraz z pojawianiem się nowych sterowników, czy nowych kompilacji gry, które stopniowo programiści będą optymalizować dla komputerów osobistych.

Nowy Doom "2016", podobnie jak poprzednie części, przyciąga sporą uwagę i to nie tylko fanów całej serii. Gra ma wykorzystywać najnowszy silnik graficzny id Tech 6. Ten w całości oparty jest na interfejsie programowania aplikacji (API) OpenGL. Obecnie korzysta z niego już bardzo niewiele gier, gdyż konurencyjny DirectX firmy Microsoft już dawno zdominował platformę PC, a konkretniej Windows. Niewykluczone że nowy Doom będzie ostatnią, dużą grą, opartą na OpenGL-u, przynajmniej jeśli chodzi o systemy Windows. Obecnie nie ma żadnych wieści, które pozwalałyby chociażby przypuszczać, że docelowo nowy Doom będzie korzystać z następcy OpenGL-a, a więc interfejs Vulkan. Na razie wydaje się to być całkowicie wykluczone. Właśnie ze względu na wykorzystanie OpenGL-a, Doom może być dość trudnym orzechem do zgryzienia dla AMD i Nvidii. Obie firmy od dłuższego czasu skupiają się na optymalizowaniu swoich sterowników pod kątem gier wykorzystujących DirectX (konkretnie Direct3D), ale ostatnio też pod kątem interfejsu Vulkan. Zanim ten ostatni zacznie się na poważnie popularyzować, OpenGL wciąż pozostaje jedynym, realnym rywalem Direct3D. Ma nad nim przynajmniej jedną przewagę - wieloplatformowość. Direct3D dostępny jest tylko na platformie Windows, podczas gdy OpenGL obecny jest w praktycznie wszystkich popularnych systemach operacyjnych - zarówno stacjonarnych, jak i mobilnych.

Wracając do samego Dooma "2016", to testy ekipa GameGPU przeprowadziła na mocnej sprzętowo platformie, w której zastosowano procesor Intel Core i7-5960X, płytę główną Gigabyte X99 UD7 WiFi, pamięć RAM typu DDR4-2666 o pojemności 32 GB oraz nośnik SSD OCZ Vertex 3 o pojemności 120 GB. Całość pracowała pod kontrolą systemu operacyjnego Windows 10 Pro. Dla poszczególnych kart graficznych zastosowano sterowniki Nvidia GeForce 361.75 oraz AMD Radeon Software Crimson Edition 16.11.1.

W testach przy rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli wszystkie karty graficzne Radeon z wyższych segmentów cenowych pokonują swoje cenowe odpowiedniki marki GeForce. Według testów GeForce GTX 980 Ti wypada słabiej nawet niż Radeon R9 290. Nie jest zaskoczeniem to, że Radeon R9 290 i R9 Fury X wypadają w tym teście tak samo i uzyskują wynik 60 klatek na sekundę. Wynika to z tego, że Doom Alpha zoptymalizowany jest obecnie tylko pod kątem konsol do gier, w przypadku których obowiązywać będzie maksymalny limit ustawiony właśnie na 60 klatek na sekundę.

Podobna sytuacja jest w przypadku testów nowego Dooma (Alpha) w rozdzielczości 4K. Tu co prawda żadna z przetestowanych kart nie dotyka bariery 60 klatek na sekundę, ale wciąż Radeony górują nad GeForce'ami. Przykładowo Radeon R9 Fury X uzyskuje wynik maksymalny 41 klatek na sekundę, podczas gdy GeForce GTX 980 Ti szczytuje na poziomie 34. W tej rozdzielczości jednak GTX 980 Ti pokonuje m.in. Radeona R9 290X i R9 290. Wśród testowanych konfiguracji były też takie, w których wykorzystano karty spięte w systemy SLI i CrossFireX, ale to akurat absolutnie nic nie daje. Doom w obecnej formie w ogóle nie obsługuje pracy z wieloma procesorami grafiki - stąd brak jakichkolwiek wzrostów wydajności. Analizując wyniki cały czas trzeba mieć na uwadze to, że gra jest w bardzo wczesnej fazie rozwoju. Bethesda dodatkowo zaznacza, że Doom Alpha zoptymalizowany jest dla konsol do gier. Na ostateczne wnioski odnośnie do wydajności poszczególnych kart graficznych będzie trzeba jeszcze poczekać.

W trakcie testów ekipa GameGPU sprawdziła też, ile pamięci graficznej obecnie Doom Alpha potrzebuje. Okazuje się, że zależnie od sytuacji gra zajmuje od około 1,8 do 2,7 GB, tak więc nie stanowi problemu dla kart graficznych z przynajmniej 3 GB pamięci RAM.

mocu1987Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mocu19872016.02.29, 02:24
-4#1
Mnie martwi blokada tych 60 fps. Monitory mają dzisiaj 120-144-165hz , wiem ze do solówki nie bedzie tak potrzebne wiecej ale gdzie tu wyrozumialosc dla tych co maja sprzet i chca miec przewage w multi bo za to zaplacili. 980ti SLI w poczciwym FullHD nie cale 60 klatek to serio mnie nie pocieszyli nawet mowieniem by nie oceniac sytuacji przed premiera. Co prawda to nadal jest tylko druga gra napawajaca nadzieja dla AMD ale cos tu jest nie OK na dzien dzisiejszy.
Temp0Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Temp02016.02.29, 02:29
28#2
''firma Bethesda oficjalnie poinformowała o tym, że optymalizacje dla platformy PC nie zostały jeszcze wdrożone.''

Czytaj: Jeszcze nie wdrożono ''doznań kinowych'' dla wersji PC ograniczających wszystkie platformy do 30 kl/s :E

To oczywiście joke, ale jeśli gra jest już na takim etapie, to pokazuje, jak sobie te karty radzą w tym samym środowisku, czyli w OpenGL. Z drugiej jednak strony widziałem już wyniki testów innych gier i raz AMD miało przewagę, a w innej grze NVidia. Wnioski? Kunszt programistów, albo fuszerka - do wyboru w zależności od upodobania :D
NtA2016.02.29, 04:57
-7#3
Za duże te wymagania coś. Na pewno na końcu takie nie będą :-)
Pan AdaśZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Pan Adaś2016.02.29, 05:41
16#4
mocu1987 @ 2016.02.29 02:24  Post: 953881
Mnie martwi blokada tych 60 fps. Monitory mają dzisiaj 120-144-165hz , wiem ze do solówki nie bedzie tak potrzebne wiecej ale gdzie tu wyrozumialosc dla tych co maja sprzet i chca miec przewage w multi bo za to zaplacili.

Wiem, że to zjawisko jest stare jak gry sieciowe, ale jeszcze nigdy nie widziałem, żeby ktoś tak dobrze opisał jego żałosność: 'chcą mieć przewagę w multi bo za to zapłacili'.
McixZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Mcix2016.02.29, 06:04
-20#5
Ten w całości oparty jest na interfejsie programowania aplikacji (API) OpenGL. Obecnie korzysta z niego już bardzo niewiele gier, gdyż konurencyjny DirectX firmy Microsoft już dawno zdominował platformę PC

1080p:
GeForce GTX 970 - 34fps - 44fps
Raderon 9750 - 37fps - 47fps
...


Nie rozumiem czemu w nowej grze która miała być na 'nowym silniku' zastosowali tak stare rozwiązania jak OpenGL. I wymagania są jakie są. Na konsolach będzie stałe 60 fps a na PC optymalizacja znów leży jak w Batmanie. Bo nie ma co się oszukiwać że w 2 miesiące do premiery wydarzą się jakieś cuda pod względem optymalizacji. Jakby wybrali Vulkana lub DirectX 12 to wymagania sprzętowe byłyby 5-10x niższe.
SasiltonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sasilton2016.02.29, 06:23
-15#6
Niech ten DX11 jak najszybciej odejdzie do lamusa. Chyba żaden DX nie powodował tyle problemów w optymalizacji. Nvidia i AMD muszą optymalizować swoje stery do każdej gry, oleją to i sa ogromne problemy.
SasiltonZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Sasilton2016.02.29, 06:23
-20#7
Niech ten DX11 jak najszybciej odejdzie do lamusa. Chyba żaden DX nie powodował tyle problemów w optymalizacji. Nvidia i AMD muszą optymalizować swoje stery do każdej gry, oleją to i sa ogromne problemy.
FuudimitzuZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Fuudimitzu2016.02.29, 06:58
19#8
Sasilton @ 2016.02.29 06:23  Post: 953894
Niech ten DX11 jak najszybciej odejdzie do lamusa. Chyba żaden DX nie powodował tyle problemów w optymalizacji. Nvidia i AMD muszą optymalizować swoje stery do każdej gry, oleją to i sa ogromne problemy.


Tylko że to nie DX11, tylko OGL.
hasatiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
hasati2016.02.29, 07:16
-31#9
Czyli odpuszczam DOOM`a :) Sorry ale Geforcy leżą w tej grze pod jakimś OpenGL. Nie mam zamiaru się użerać z 40 fps na GTX 980. :) Więc niech grają posiadacze AMD czyli 15% graczy, bo tyle ma AMD jeśli chodzi o karty graficzne. Powodzenia.
Wotan91Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Wotan912016.02.29, 07:35
-14#10
Ooo :) jest kandydat do kaszany roku. Godny następca tego sławnego Batmana :D
Zaloguj się, by móc komentować
1