aktualności

JEDEC publikuje pełną specyfikację GDDR5X

14
22 stycznia 2016, 14:10 Adrian Kotowski

Organizacja JEDEC opublikowała w sieci nowe materiały dotyczące standardu GDDR5X. W ponad 160-stronnicowym dokumencie przedstawiono wszystkie najważniejsze informacje o nowym typie pamięci, od pojemności, po rozbudowane opisy dotyczące zapisu danych, po kwestie dotyczące zasilania. Potwierdzono po raz kolejny, że dzięki dużemu podobieństwu do standardowych GDDR5, producenci sprzętu nie powinni mieć problemów z implementacją nowego standardu.

Nowy standard został oznaczony jako JESD232 i dotyczy kości GDDR5X SGRAM. O ich wprowadzeniu wspominaliśmy już kilkukrotnie, ostatnio w kontekście wykorzystania modułów w nowych kartach graficznych Nvidii. Dzisiaj JEDEC udostępniło obszerny dokument ujawniający wszystkie najważniejsze dane na temat standardu.

GDDR5X

Publikacja wskazuje, że producenci sprzętu będą mogli skorzystać z kości o pojemności od 4 Gb do 16 Gb. Pozwoliłoby to przygotować karty graficzne z naprawdę dużą ilością pamięci, bo dla porównania w przypadku GDDR5 maksymalna pojemność wynosiła 8 Gb. Jednocześnie też wyraźnie wzrośnie szybkość transferu danych – miałby on wynieść od 10 Gb/s do 14 Gb/s, czyli ponad dwukrotnie więcej względem wykorzystywanego obecnie standardu.

GDDR5X

Istotne jest też to, samo przejście na GDDR5X ma być dla producentów łatwe, bo system połączeń jest identyczny z GDDR5. Jak twierdzi Mian Quddos z JEDEC, m.in. dzięki temu, ale też i samej wydajność, nowy standard powinien przyjąć się w przypadku kart z wysokiej półki. Dokument jest udostępniony za darmo i można go pobrać z oficjalnej strony, choć wymagana jest rejestracja. Jeśli chcecie przejrzeć materiały, ale jednocześnie nie zamierzacie tworzyć konta, kliknijcie tutaj

Źródło: JEDEC
BluFoxZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
BluFox2016.01.22, 14:22
Wszystko pięknie, ale jak to się ma do informacji że GPU Pascal z pamięciami HBM raczej nie pojawi się pod koniec roku?.
Dla minus-ujących mój wpis: cytat z jednego z portali
'Według źródeł południowokoreańskich pierwsze karty Nvidii z procesorami graficznymi Pascal mają pojawić się nie wcześniej niż w drugiej połowie roku. Nie będą raczej korzystać z dobrodziejstw pamięci HBM, gdyż dopiero teraz pojawiły się pierwsze prototypy Pascala z HBM, nie zapominajmy też, że Nvidia w odróżnieniu od AMD nie ma doświadczenia z pamięciami o wysokiej przepustowości. Na dodatek masowa produkcja pamięci HBM drugiej generacji w zakładach Hynixa ma się rozpocząć nie wcześniej niż w sierpniu, tak przynajmniej twierdzą źródła południowokoreańskie. Wygląda więc na to, że co najmniej spora część produkcji Samsunga trafi do AMD, który najprawdopodobniej użyje tych układów w większej ilości swoich kart graficznych niż się to początkowo wydawało. Nowe karty graficzne AMD mają się pojawić na rynku na początku drugiej połowy tego roku.'
mocu1987Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mocu19872016.01.22, 14:50
-12#2
Nowy standard do WQHD i 4K jak znalazł , teraz tylko GPU niech osiągnie odpowiednią wydajność w przyszłości i będzie gitara. Ale jedno jest pewne , topowa karta znowu będzie kosztowała 5tys zł+ (jak w przypadku titan X , choc juz po akcji z titan Z , nic mnie nie zdziwi).
motiffZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
motiff2016.01.22, 14:56
-10#3
Gitara, jakoś furiot na hbm nie urwał rynku, to niech sobie korzystają z ulepszonych gddr5.
ygdersilZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
ygdersil2016.01.22, 14:58
-4#4
@mocu1987 Do 4K to wciąż za mała przepustowość.

Bez HBM2 nie ma co marzyć o 4K 60FPS
1minuserZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
1minuser2016.01.22, 15:26
Czy łatwa implementacja oznacza, że zobaczymy stare karty z gddr5 w wersjach z gddr5x, które zużywają przy tym mniej energii/są tańsze(mniej kości), czy tylko to, że producenci nie muszą robić nowych PCB, ale muszą zrobić nowe układy graficzne?
michaml9995Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
michaml99952016.01.22, 15:40
ygdersil @ 2016.01.22 14:58  Post: 943980
@mocu1987 Do 4K to wciąż za mała przepustowość.

Bez HBM2 nie ma co marzyć o 4K 60FPS


2X 980ti już ogarnia 4K 60fps więc nie pisz głupot, problemem tutaj jest wydajność samego rdzenia która wciąż jest za mała.
el_darkoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
el_darko2016.01.22, 15:40
1minuser @ 2016.01.22 15:26  Post: 943985
Czy łatwa implementacja oznacza, że zobaczymy stare karty z gddr5 w wersjach z gddr5x, które zużywają przy tym mniej energii/są tańsze(mniej kości), czy tylko to, że producenci nie muszą robić nowych PCB, ale muszą zrobić nowe układy graficzne?


Pewnie tak, już grzeją olej na kotlety
mocu1987Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
mocu19872016.01.22, 16:36
-9#8
ygdersil @ 2016.01.22 14:58  Post: 943980
@mocu1987 Do 4K to wciąż za mała przepustowość.

Bez HBM2 nie ma co marzyć o 4K 60FPS


Dziwne bo jakoś moje dwa 980 strix OC 1545 dają stałe 60 klatek w większości gier oczywiście przy MSAA2X pod warunkiem ze nie zaczyna brakowac vRam , ja po prostu czekam na wydajność pojedynczego rdzenia zamiast ciagłego pakowania się w SLI które dla wielu jest jedynym wyjściem gdy mowa o ultra+płynność 60fps.
szefonsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
szefons2016.01.22, 17:51
ygdersil @ 2016.01.22 14:58  Post: 943980
@mocu1987 Do 4K to wciąż za mała przepustowość.

Bez HBM2 nie ma co marzyć o 4K 60FPS


Czyli twierdzisz, że nikt nie gra jeszcze w 4k i 60fps, bo nie ma hbm2, aha...
operatorkomputeraZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
operatorkomputera2016.01.23, 08:03
10#10
Liczba grających na sli w 4k 60fps jest równa w skali ilości graczy na świecie bledowi statystycznemu.

Zaloguj się, by móc komentować
1