aktualności

Nvidia GeForce 358.66 - w sterownikach dodano wstępną obsługę architektur Pascal i Volta oraz API Vulkan

22
5 listopada 2015, 03:52 Piotr Gontarczyk

W sterownikach Nvidia GeForce 358.66 odkryto parę ciekawostek, w postaci nawiązań do przyszłych architektur procesorów grafiki, Pascal oraz Volta, a także obsługi interfejsu programowania Vulkan. Wygląda na to, że Nvidia przygotowuje się do zapewnienia obsługi nowego API, która już jest wdrażana do kolejnych pakietów sterowników.

Od dłuższego czasu wiemy, że dwie kolejne generacje procesorów grafiki Nvidii, zaplanowane na lata 2016, 2017 i 2018, to kolejno Pascal i Volta. Warto przy okazji przypomnieć, że Volta swego czasu została przesunięta w harmonogramie, a jej pierwotnie miejsce zajął właśnie Pascal. Ta ostatnia architektura ma zostać wdrożona w procesorach grafiki, które produkowane mają być w najnowszym procesie produkcyjnym FinFET, a towarzyszyć im mają układy pamięci RAM typu HBM2 - przynajmniej w najmocniejszych modelach. Architektura Pascal opracowywana była pod kątem zastosowania w procesorach przeznaczonych dla produktów konsumenckich, ale także tych przeznaczonych na rynek HPC (High Performance Computing). Pierwsze jednostki "Pascal" powinny pojawić się w pierwszej połowie przyszłego roku. Volta natomiast ma być ulepszoną formą architektury Pascal. Pierwsze jednostki zaplanowano na 2017 rok, choć dotyczy to tylko konstrukcji, które trafią do dwóch superkomputerów - Summit w Oak Ridge National Laboratory oraz Sierra w Lawrence Livemore National. Oba superkomputery mają wykorzystywać także najnowsze procesory IBM Power9 i wraz z układami Nvidii zapewniać moc obliczeniową sięgającą 300 petaflopsów.

GeForce GTX Titan X – test najwydajniejszej karty graficznej

We wspomnianych sterownikach GeForce 358.66 zauważono, że Nvidia już dodaje rozwiązania dla dwóch następnych architektur GPU. To dość zaskakujący rozwój sytuacji, gdy w sterownikach pojawiają się jednocześnie dwie przyszłe architektury. Ich ślady odnaleziono w środowisku uruchomieniowym interfejsu programowania OpenCL, wraz z nowymi rozwiązaniami CUDA. W OpenCL-u Nvidii umieszczono dwa identyfikatory. Pierwszy to -D__CUDA_ARCH__=600, gdzie liczba 600 odnosi się do architektury Pascal. Drugi identyfikator to -D__CUDA_ARCH__=700, a więc dotyczący Volty. Dla jasności sytuacji warto przypomnieć, że identyfikator -D__CUDA_ARCH__=200/100 związany był z pierwszą generacją procesorów Tesla, -D__CUDA_ARCH__=210 dla procesorów opartych na architekturze Fermi, a -D__CUDA_ARCH__=300 odnosi się do aktualnej architektury Maxwell.

Samo pojawienie się wczesnej obsługi nowych architektur można uznać co najwyżej za ciekawostkę, choć warto mieć na uwadze to, że blisko dwa lata temu mieliśmy podobną sytuację, choć wtedy sterowniki Nvidii ujawniły architekturę Maxwell, a także nazwy kodowe opartych na niej procesorów. Wtedy niedługo po tym odkryciu Nvidia zaprezentowała pierwsze karty graficzne "Maxwell pierwszej generacji", a więc GeForce GTX 750 i GTX 750 Ti z procesorami GM107. Trochę ponad pół roku później zobaczyliśmy pierwsze konstrukcje z układami GM204, opartymi już na Maxwellu drugiej generacji. Jeśli chodzi o architekturę Pascal, to jak dotąd mieliśmy doniesienia o tym, że przygotowane są co najmniej trzy procesory grafiki tej generacji. Dodanie nawet wczesnej obsługi Pascal do dostępnych powszechnie sterowników stanowi potwierdzenie wcześniejszych informacji o tym, że prace nad architekturą Pascal zostały zakończone w czerwcu bieżącego roku, a Nvidia już testuje pierwsze próbki inżynieryjne. Jako że Nvidia planuje zaprezentowanie pierwszych GPU nowej generacji w pierwszej połowie przyszłego roku, to biorąc pod uwagę zwyczajowy harmonogram prac w tej branży, przyjąć można śmiało, że ich masowa produkcja może ruszyć już w styczniu.

GeForce GTX 980 Ti – test 10 modeli

Na pewno bardziej zaskakujące jest to, że w sterownikach GeForce 358.66 mamy pierwsze ślady architektury Volta. Pierwsze GPU tej generacji planowane do tej pory były na 2017 rok, przy czym jednostki konsumenckie miałyby pojawić się dopiero w roku 2018. Oznacza to jednak, że Volta już jest w fazie inżynieryjnej, ale może sugerować też, że prace nad architekturą Volta postępują bardzo szybko. Być może skoro Nvidia chce aby architektura Volta najpierw zadbiutowała w superkomputerach, to firma stara się aby prace nad nią zostały zostały ukończone odpowiednio wcześniej, tak aby na etapie testów próbek inżynieryjnych wyeliminować jeszcze ewentualne błędy.

Z dotychczasowych doniesień wiemy, że zaplanowana na przyszły rok architektura Pascal ma zapewniać obsługę interfejsu DirectX 12 (poziom 12_1), a oparte na niej procesory grafiki produkowane będą w 16-nanometrowym procesie FinFET+, w fabrykach TSMC (Taiwan Semiconductor Manufacturing Company). Największy GPU tej generacji może składać się z nawet 17 miliardów tranzystorów, co byłoby wartością dwukrotnie większą w porównaniu do największego Maxwella (GM200). Nowa architektura wprowadzi między innymi nowy, bardzo szybki interfejs NVLink, obsługę stosów pamięci HBM drugiej generacji, obsługę mieszanej precyzji obliczeń (FP16 o dwukrotnej wydajności FP32) oraz obsługę FP64. Największe GPU "Pascal" mają być wyposażone w interfejsy pamięci RAM o szerokości 4096 bitów. Konsumenckie karty tej generacji będą mieć do 16, a profesjonalne do 32 GB pamięci graficznej. Łączący GPU z CPU interfejs NVLink ma mocno poprawić ogólną wydajność oprogramowania, które wykorzystuje obliczenia równoległe na GPU, choć nie tylko. Procesory grafiki z reguły dysponują szybką pamięcią RAM, ale o stosunkowo niewielkiej pojemności, podczas gdy jednostka centralna (CPU) do swojej dyspozycji ma pamięć o znacznie większej pojemności, ale jednocześnie o relatywnie niskiej wydajności. Zastąpienie interfejsu PCI Express nowym NVLinkiem sprawi, że przenoszenie danych pomiędzy CPU a GPU będzie znacznie szybsze, co w efekcie powinno korzystnie wpłynąć na wydajność całego systemu. Wraz z pojawieniem się Pascala wykorzystującego pamięć HBM2, GPU ma jeszcze bardziej zyskać na lokalnej przepustowości, ale także na pojemności.

Jak już wcześniej wspominaliśmy, Nvidia prace nad projektem GPU opartego na architekturze Pascal zakończyła w czerwcu bieżącego roku i od tamtej pory firma uzyskała już pierwsze próbki inżynieryjne z fabryk TSMC. W ubiegłym roku jednak prezentowano produkt Pascal na wtedy dziwnie wyglądającej karcie. Od Nvidii wiemy już, że procesory oparte na architekturze Pascal pojawią się nie tylko na kartach z interfejsem PCI Express, ale także na konstrukcjach o nazwie Mezzanine, które są mniejsze od tradycyjnych kart graficznych. Te ostatnie wykorzystują złącze Mezzanine o przepustowości od 15 do 40 GB/s i będą oferowane na rynek HPC, dla stacji roboczych z obsługą interfejsu NVLink. Nvidia już poinformowała o tym, że karty Mezzanine będzie można w łatwy sposób łączyć ze sobą, tak aby zaoszczędzić przestrzeń w obudowach serwerowych.

Gigabyte GeForce GTX 950 Xtreme Gaming – test

Została nam już ostatnia kwestia, a więc pojawienie się w sterownikach GeForce 358.66 wstępnej obsługi interfejsu programowania aplikacji (API) Vulkan, który ma być następcą wysłużonego już OpenGL-a. Nvidia jest jednym z kluczowych uczestników grupy Khronos, od lat stojącej najpierw za interfejsem OpenGL, a teraz za Vulkanem. Microsoft co prawda stara się podkreślać, że system operacyjny Windows 10 jedną z ważniejszych sił ma w interfejsie DirectX 12, ale ta jest też sama w sobie słabością. DirectX 12 bowiem to interfejs, który dostępny jest tylko na platformie Windows 10. Vulkan natomiast został przygotowany tak, aby można było go wykorzystywać na wszystkich najpopularniejszych platformach programowych, a więc m.in. Windows (XP, Vista, 7, 8, 8.1, 10), iOS, Android, OS X, Linux (w tym także Valve Steam OS). Vulkan jest jedynym interfejsem programowania aplikacji, który jest niskopoziomowy i docelowo ma działać na wielu różnych platformach.

=-Mav-=Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
=-Mav-=2015.11.05, 04:34
43#1
Oby Vulkan stał się w końcu standardem dla wszystkich urządzeń, jakim od początku powinien być opengl. Za directx-em nikt nie będzie płakał, poza microsoftem oczywiście.
adulZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
adul2015.11.05, 06:24
20#2
=-Mav-= @ 2015.11.05 04:34  Post: 922100
Oby Vulkan stał się w końcu standardem dla wszystkich urządzeń, jakim od początku powinien być opengl. Za directx-em nikt nie będzie płakał, poza microsoftem oczywiście.

Nie mógłbym tego lepiej ująć.
Mam szczerą nadzieję, że twórcy silników, szczególnie tych wieloplatformowych (Unreal, Unity, o Source się nawet nie martwię) naprawdę się przyłożą do obsługi tego API (co ma szczególny sens dlatego, że zgadza się z ideą wieloplatformowości).
SerpherZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Serpher2015.11.05, 08:18
18#3
Dla developerów Vulkan powinien być jasnym wyborem w porównaniu do DX12. Raz napisany kod działający na wielu platformach to wręcz zbawienie.
leeszajZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
leeszaj2015.11.05, 08:20
-12#4
Tak Vulkan ,Pascal,Volta,wydajność kosmiczna,a gry dalej będą robione pod konsole i po co komu taka wypasiona karta?
wuzetkowiecZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wuzetkowiec2015.11.05, 08:30
Serpher @ 2015.11.05 08:18  Post: 922117
Dla developerów Vulkan powinien być jasnym wyborem w porównaniu do DX12. Raz napisany kod działający na wielu platformach to wręcz zbawienie.

Dla developerów liczy się jedynie kasa.
adulZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
adul2015.11.05, 08:56
13#6
wuzetkowiec @ 2015.11.05 08:30  Post: 922121
Serpher @ 2015.11.05 08:18  Post: 922117
Dla developerów Vulkan powinien być jasnym wyborem w porównaniu do DX12. Raz napisany kod działający na wielu platformach to wręcz zbawienie.

Dla developerów liczy się jedynie kasa.

Pisanie czegoś tylko raz to właśnie oszczędność. A oszczędność to kasa.
likoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
liko2015.11.05, 09:36
A teraz zadajmy sobie pytanie : jakie gry, które przecież najczęściej portowane są z konsol, będą w stanie wykorzystać moc nowych kart? Oby PC master race nie została bez dobrych tytułów...
LabovskyZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Labovsky2015.11.05, 09:57
Fajnie widzieć, jak Nvidia promuje Vulkan API, czyli projekt, który wprost bazuje na AMD Mantle. Oby to wyszło branży na korzyść :)

wuzetkowiecZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
wuzetkowiec2015.11.05, 10:08
adul @ 2015.11.05 08:56  Post: 922128
wuzetkowiec @ 2015.11.05 08:30  Post: 922121
(...)

Dla developerów liczy się jedynie kasa.

Pisanie czegoś tylko raz to właśnie oszczędność. A oszczędność to kasa.

Dwie z trzech najważniejszych platform do gier, to platformy MS związane z DirectX. Zatem Vulkan, to wzmacnianie platform konkurencji.
SirPLZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
SirPL2015.11.05, 10:24
Windows będzie mocno lobbował, aby najważniejsze gry nie były tworzone na Vulkanie, bo to oznaczałoby utratę klientów na rzecz linuksa.
Zaloguj się, by móc komentować
1