aktualności

Wiedźmin 3: Dziki Gon - CD Projekt RED odpowiedział na zarzuty dotyczące pogorszenia grafiki

209 15 maja 2015, 15:04 Bartosz Woldański

Czy rzeczywiście doszło do downgrade’u graficznego gry Wiedźmin 3: Dziki Gon? Zaprzeczył temu jeden z przedstawicieli studia CD Projekt RED, który dodał, że wszelkie porównania do zwiastunów czy dem nieprzedstawiających grywalnego produktu są „niesprawiedliwe”. Twierdzenie może i słuszne, ale w ubiegłym roku mieliśmy okazję obejrzeć zapisy rozgrywki – czy na ich tle można mówić z całym przekonaniem o niepogorszeniu oprawy wizualnej Wiedźmina 3? 

Wiedźmin 3: Dziki Gon – recenzja

Nie da się ukryć, że na forach dyskusyjnych i serwisach poświęconych tematyce gier wideo robi się powtórka z Watch_Dogs, a co za tym idzie, aż wrze od komentarzy na temat oprawy wizualnej Wiedźmina 3, która mocno odstaje od materiałów promocyjnych. Jak zapewne wielu z Was doskonale sobie zdaje sprawę, te ostatnie bardzo często nie odzwierciedlają faktycznego wyglądu danej produkcji (i oczywiście nie mamy w tym miejscu na myśli filmowych zwiastunów!) oraz niepotrzebnie rozbudzają apetyt graczy i zwiększają ich oczekiwania względem grafiki. Nie inaczej było z grą Wiedźmin 3: Dziki Gon, której zwiastuny opublikowane w ramach VGX 2013 oraz E3 2014 prezentują się nieporównywalnie lepiej od rzeczywistej rozgrywki. Czy jednak porównania do nich i pretensje rozczarowanych graczy są słuszne i czy w takim razie doszło do tzw. downgrade’u? O odpowiedź na te zarzuty pokusił się w wywiadzie przeprowadzonym przez użytkownika serwisu YouTube (docm77) jeden z przedstawicieli studia CD Projekt RED, zajmującego w nim stanowisko grafika od efektów wizualnych:

„Nie, nie zrobiliśmy downgrade’u. Ponieważ jest to niemożliwe wtedy, gdy gra wcześniej nie istniała albo nie była dostępna w formie grywalnej. Są dwie rzeczy, które trzeba oddzielić. Optymalizacja to proces niezbędny do tego, by gra (dobrze) działała. Natomiast downgrade następuje wtedy, gdy umyślnie pogarsza się jej jakość bez jakiegokolwiek powodu. Do tego nie doszło. Jest jeszcze jedna kwestia, którą ludzie muszą zrozumieć: niesprawiedliwe są porównania do zwiastunów i dem przedstawiających rozgrywkę”.

Downgrade czy nie downgrade - oto jest pytanie

Zwiastuny i prezentacje na silniku gry mają pokazać tytuł w jak najlepszym świetle i przeważnie to robią, ale nie oddają w pełni (albo nawet w ogóle) tego, jak będzie on wyglądał w rzeczywistości, gdy już uruchomimy go na własnym komputerze lub konsoli. To jest część marketingu, ale nie uchodzi uwadze, że te materiały wideo czy nawet screeny dają potencjalnym odbiorcom mniej lub bardziej fałszywy obraz gry, dlatego trudno takie działania popierać i trzeba koniecznie patrzeć na nie z dużym dystansem. Tymczasem tego dystansu wielu osobom brakuje i lawina komentarzy odnosi się przede wszystkim do tego typu materiałów. Wystarczy spojrzeć na porównania zamieszczone na forum NeoGAF – warto zwrócić uwagę, że tylko jedno z nich, przynajmniej w pierwszym poście, zestawia fragment zapisu rozgrywki z 2014 roku ze screenem przedstawiającym pełną wersję w wersji PC (reszta pochodzi ze zwiastunów). W sieci nie brakuje też śmiałych porównań do edycji na PlayStation 4, która została już zrecenzowana kilka dni temu. Konfrontacja ze zrzutami ekranu z ponad 35-minutowego gameplayu jest jak najbardziej uzasadniona, w końcu gra była w ubiegłym roku prawie skończona i grywalna. I niezależnie od twierdzeń przedstawiciela CD Projekt RED, które wszak nie odnoszą się do owego materiału wideo, grafika zmieniła się od tamtego czasu: wyraźnie zmniejszył się zasięg rysowania obiektów, szczegółowość (przynajmniej niektórych) tekstur nie jest już taka sama, poziom gęstości i jakości roślinności nie robi takiego samego wrażenia, a dodatkowo da się odczuć sporą różnicę w oświetleniu. Nieco inna jest też kolorystyka, ale to akurat – w porównaniu do całej reszty – szczegół. Zanim jednak wykrzyczycie downgrade, trzeba nadmienić, że w tym przypadku mówimy o wersji na PlayStation 4, bo właśnie ją porównuje się do gameplayu przygotowanego na podstawie edycji PC.

To jak w końcu: mamy do czynienia z pogorszeniem grafiki w Wiedźminie 3, czy nie mamy? Na ostateczne wnioski trzeba poczekać do premiery i dokładniejszego sprawdzenia wersji PC, która w tych porównaniach jest kluczowa. Niemniej jednak już teraz można domyślić się odpowiedzi na zadane powyżej pytanie. Według producenta wersje konsolowe, które oferują mniej więcej poziom wysokich detali, nie odbiegają znacząco od PC, a pod wieloma względami są identyczne (np. tekstury, modele postaci). Obejrzenie materiałów wideo z ustawień „Ultra”, z którymi radzić ma sobie karta graficzna GeForce GTX 970 (w rozdzielczości 1920 x 1080 pikseli i bez włączonej opcji Nvidia HairWorks), wydaje się tylko potwierdzać te słowa. Oto przykładowe nagranie z finalnej wersji gry (UWAGA! Ostrzegamy przed spoilerami, zwłaszcza w pierwszej połowie filmu):

Wiedźmin 3: Dziki Gon w wersji PC na „Ultra”:

Stosunkowo niewielkie różnice między poszczególnymi platformami sprzętowymi (to nie znaczy, że nie ma ich wcale!) wynikają z tego, że CD Projekt RED, jak można było wyczytać w różnych wywiadach, przygotował jeden build przeznaczony dla wszystkich urządzeń. Stworzenie osobnego dla pecetów, który wycisnąłby z nich ostatnie soki i wniósł oprawę wizualną gry na wyżyny, byłoby zabiegiem nieopłacalnym i czasochłonnym, gdyż wymagałoby to np. przepisania silnika renderującego. Wersja komputerowa Wiedźmina 3 będzie zatem oferować „tylko” wyższe ustawienia („Ultra”) i rozdzielczość (np. 4K) czy dodatkowe efekty Nvidia HairWorks poprawiające jakość futra zwierząt i włosów postaci, ale też mocno obciążające sprzęt (do ich włączenia przyda się co najmniej GeForce GTX 980, jeśli nie chcemy ciąć detali).

Dość burzliwa reakcja społeczności graczy na temat downgrade'u grafiki Wiedźmina 3 nie jest jednak kompletnie bezpodstawna. Nie można bowiem zapomnieć o tym, że CD Projekt RED, nawet na swoim forum poświęconym serii Wiedźmin, wielokrotnie przekonywał graczy o tym, że nie boi się porównań do starszych wersji gry i gracze będą w stanie zobaczyć poziom porównywalny do tego, który widać chociażby na zwiastunie z imprezy VGX 2013, gdyż niepokojące różnice rzekomo wynikały z np. pory dnia podczas rozgrywki oraz oświetlenia od niej zależnego. Trudno jednak w to uwierzyć po tym, co dotychczas widzieliśmy, ale, jak wspomnieliśmy, na bardziej adekwatne porównania przyjdzie jeszcze czas. Jednakże warto na marginesie zaznaczyć, że pogorszenie grafiki w wersji PC, gdy rzeczywiście się potwierdzi, nie jest równoznaczne z tym, że grę należy zaliczyć do grono tych mniej urodziwych. Na przykład wszelkie zestawienia z Wiedźminem 2, także na NeoGAF-ie, są co najmniej zabawne. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że najnowszy tytuł autorstwa CD Projekt RED oferuje otwarty, nawet jeśli podzielony na regiony, świat, wręcz tętniący życiem i w którym możemy przekroczyć próg wielu domostw bez ekranów ładowania (tylko w samym Novigradzie jest ponad 2000 drzwi, które można otworzyć!), a to nie pozostaje bez wpływu na oprawę wizualną. A o tym, jak wygląda Wiedźmin 3: Dziki Gon w pełnej krasie, będzie można przekonać się już za kilka dni - byle do 19 maja. 

Wiedźmin 3: Dziki Gon - filmowy zwiastun

marcin_21Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
marcin_212015.05.15, 15:07
-46#1
kogo to obchodzi? :) imo bardzo przeciętna seria. Gdyby była nie z Polski, nikt tutaj by o tym nie słyszał.
MarucinsZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Marucins2015.05.15, 15:10
123#2
'Zaprzeczył temu jeden z przedstawicieli studia CD Projekt RED, który dodał, że wszelkie porównania do zwiastunów czy dem nieprzedstawiających grywalnego produktu są „niesprawiedliwe”. '

To jakiś joke? Kogo oni chcą oszukać?
Prezentowali produkt z huczną kampanią pre-order a teraz 'to niesprawiedliwe'?

To czemu do dnia udostępnienia gry nikt nie raczył powiadomić kupujących że to tylko 'rendery'? Skoro to nie gra to co?
=-Mav-=Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
=-Mav-=2015.05.15, 15:12
106#3
'porównania do zwiastunów czy dem nieprzedstawiających grywalnego produktu są „niesprawiedliwe”

Czyli ich zdaniem ordynarne oszukiwanie przyszłych nabywców gry poprzez pokazywanie im grafik o których wiedzą ze na 100% nie będą miały żadnego przełożenia na rzeczywistość jest 'sprawiedliwe'? Że to niby tylko taki 'huyt maketindowy' i każdy wie że to ściema? Czy oni kurna sami siebie słyszą? Przecież to się nadaje na jakiś pokazowy proces i przykładną karę finansową żeby w końcu takie praktyki rodem z łoczdogs się skończyły.
RyuhoshiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Ryuhoshi2015.05.15, 15:12
-9#4
Dzięki za info. Trochę zasmucająca informacja. No cóż, poczekamy do premiery i sprawdzimy na własnej skórze. Downgrade czy nie, i tak jedyna gra która może graficznie startować do nowego Wieśka to Inkwizycja.
RyuhoshiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Ryuhoshi2015.05.15, 15:15
37#5
Problemem jest tylko trochę to, że ludzie zamawiali tą grę już rok temu. Wtedy ta gra na materiałach promocyjnych wyglądała lepiej, a przecież to nimi się ludzie kierowali przy kupnie. W Wieśka pogram tak czy inaczej bo i tak gra wygląda świetnie, aczkolwiek czuję się jak Strzyga - tak mnie REDzi rozczarowali.
Cóż, mam tylko nadzieję że udostępnią naprawdę porządne narzędzia modderskie. Wszyscy widzieliśmy co można było zrobić ze Skyrimem w którego obecnie chyba nikt nie gra bez modów :P
agent_x007Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
agent_x0072015.05.15, 15:21
32#6
Stworzenie osobnego dla pecetów, który wycisnąłby z nich ostatnie soki i wniósł oprawę wizualną gry na wyżyny, byłoby zabiegiem nieopłacalnym i czasochłonnym, gdyż wymagałoby to np. przepisania silnika renderującego.
Czyli CPU/grafika z konsol (APU Jaguar + Radek 7790 w XboX One albo 7870 w PS4) wymaga do działania kompletnie innej wersji silnika renderującego (w porównaniu z PC'owymi wersjami) ?
Myślałem, że specjalne robienie wersji grafiki dla konsol będzie przeszłością wraz z oddelegowaniem firmy AMD do stworzenia nowej generacji konsol.
Najwyraźniej myliłem się...
cgdestroyerZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
cgdestroyer2015.05.15, 15:22
46#7
aha, no jak tak to sorry :) wszystko wybaczone, dobre chłopaki to przecież :)

to teraz by wychodziło, że z grami to jak z menu w McDonaldzie, choć już wiemy czego się spodziewać w porównaniu ze 'zdjęciem' to i tak zawsze jest rozczarowanie :)
I to zupełnie przypadkiem 'optymalizują' tak żeby od konsol się nie różniło za bardzo, mimo że już mieli gotowe i assetsy i shadery skoro rok temu pokazywali. I zupełnie przypadkiem tak xklocek jak ps są sprzedawane w zestawie z wieśkami, z pewnością nie było też żadnych nacisków za ten deal.
Bo po co zostawiać wyższe ustawienia żeby teraz tylko ludzie z dwoma tytanamiX mogli na ultra pograć a za rok już każdy z jedną higendową kartą za ok 2k+, no bo jak by to wyglądało jakby za rok ludzie dalej na tych coraz biedniej wyglądających konsolach grali :)
Ale spoko bo to takie niesprawiedliwe, że ktoś miał jakieś oczekiwania np co do uczciwości :) będzie lekcja na przyszłość dla młodych :)
DjXbeatZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
DjXbeat2015.05.15, 15:25
38#8
=-Mav-= @ 2015.05.15 15:12  Post: 868145
'porównania do zwiastunów czy dem nieprzedstawiających grywalnego produktu są „niesprawiedliwe”

Czyli ich zdaniem ordynarne oszukiwanie przyszłych nabywców gry poprzez pokazywanie im grafik o których wiedzą ze na 100% nie będą miały żadnego przełożenia na rzeczywistość jest 'sprawiedliwe'? Że to niby tylko taki 'huyt maketindowy' i każdy wie że to ściema? Czy oni kurna sami siebie słyszą? Przecież to się nadaje na jakiś pokazowy proces i przykładną karę finansową żeby w końcu takie praktyki rodem z łoczdogs się skończyły.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
*Konto usunięte*2015.05.15, 15:25
38#9
Miało być pięknie a wyszła jak zwykle padaka... jak to ma być ultra na PC.... wiedźmin 2 na ultra wyglądał podobnie. dziękujemy konsolowcy za wiedzmin 3 dziki goń!
Jacek1991Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Jacek19912015.05.15, 15:25
41#10
aha to sory, ale moje pieniadze za gre ktore obiecywalem nie z mojej winy zalicza downgrade ;( pelnej ceny nie dam, dla zasady
Zaloguj się, by móc komentować
1