Aktualność
Piotr Gontarczyk, Poniedziałek, 9 marca 2015, 11:14

Programiści z firmy Microsoft zapewniają, że mający pojawić się niebawem interfejs programowania aplikacji (API) DirectX 12 ma pozwolić na uzyskiwanie nawet 20-procentowego wzrostu liczby klatek na sekundach w grach, przy jednoczesnym spadku obciążenia CPU. Jeżeli te zapowiedzi potwierdzą się w praktyce, to można spodziewać się, że gracze raczej chętnie będą przesiadać się na nową platformę programową Microsoftu, a więc system operacyjny Windows 10.

W trakcie konferencji Intela w ramach GDC 2015 (Game Developers Conference) Bryan Langley, kierownik działu grafiki w firmie Microsoft powiedział, że DirectX 12 "to jak nabycie nowego sprzętu". Zapowiedział też, że "jeśli jesteś graczem, dokonasz aktualizacji do Windowsa 10 i masz Iris Pro, to tak jakby dodano mu gazu. Może to zmienić niezbyt grywalną grę w grywalną, ze średniej w niesamowitą, a niesamowitą w coś nie z tego świata".

Warto zauważyć, że Langley do procesora grafiki Intel Iris Pro odnosił się wprost zapewne dlatego, że wypowiedź ta padła w trakcie konferencji firmy Intel. Tak czy inaczej jest to bardzo mocna obietnica, która ma być argumentem za przejściem na Windowsa 10. Jak dotąd firma Microsoft nie ujawniła czy DirectX 12 dostępny będzie dla systemu operacyjnego Windows 7. Obecnie wydaje się to bardzo mało prawdopodobne, ale dopóki Microsoft oficjalnie się w tej sprawie nie wypowie, dopóty kwestia pozostanie otwarta. Windows 8 i Windows 8.1 nie powinny być problemem, zwłaszcza że Microsoft przez rok zamierza oferować darmową aktualizację tych systemów do wersji 10.

Według Granta McMullena z firmy Intel, Microsoft wierzy w to, że DirectX 12 w systemie Windows 10 będzie działać z około połową obecnie używanych komputerów osobistych, a do końca roku jego zasięg ma osiągnąć ponoć dwie trzecie całości. W trakcie konferencji nie zabrakło części demonstracyjnej. McMullen zaprezentował własny program testujący Intel Asteroids, który po przejściu na interfejs DirectX 12 faktycznie wykazywał wzrost liczby klatek na sekundę, podczas gdy obciążenie procesora spadło z około 20 do zaledwie 9%. Wynika to przede wszystkim z przerzucenia większej części zadań na GPU. Demonstrację przeprowadzono z wykorzystaniem platformy opartej na procesorze Intel i7-4770R ze zintegrowanym GPU Iris Pro Graphics 5200. Wyniki są bardzo obiecujące. W trakcie pokazu można było zobaczyć, jak z 29 klatek na sekundę w trybie DirectX 11 robi się nawet 90 z wykorzystaniem pełni możliwości interfejsu DirectX 12. Warto mieć na uwadze to, że jest to tylko konkretna prezentacja, podczas gdy w rzeczywistych zastosowaniach wzrosty wydajności będą zróżnicowane. Najwyraźniej 20-procentowy wzrost liczby klatek na sekundę uznany został za docelowe minimum lub po prostu wartość, którą można bezpiecznie obiecać.

W DirectX 12 zawarto rozwiązania oraz programowe narzędzia, dzięki którym programiści mają mieć możliwość zmniejszania narzutu na procesor oraz lepszego wykorzystanie dostępnych zasobów wielordzeniowych CPU. Microsoft pochwalił się, że w przypadku niektórych aplikacji diagnostycznych można osiągać nawet 50-procentowe obniżenie obciążenia procesora. W przypadku gier wartość ta będzie bardziej uzależniona od silnika oraz treści renderowanej grafiki. DirectX 12 według Microsoftu ma też umożliwić łatwiejsze portowanie gier z konsoli Xbox One  oraz urządzeń mobilnych na pecetową platformę Windows i na odwrót.

DirectX 12: GPU Intela, Nvidii i AMD będą mogły renderować grafikę wspólnie

DirectX 11

DirectX 12 (wzrost obciążenia CPU)

DirectX 12 z Bindless Resources

DirectX 12 z Execute Indirect (spadek obciążenia CPU)

Ocena aktualności:
Ocen: 10
Zaloguj się, by móc oceniać
noel24 (2015.03.09, 11:31)
Ocena: -4

0%
Marketingowy bełkot. Już widzę GTA4 lub Crysis przeportowane na DX12, żeby właściciele lapków z Intelem mogli sobie wygodnie pograć. Pierwsze gry na nowe API zobaczymy za 2-4 lata, no chyba że devsi dostaną kasę na napisanie nowego enginu, no raczej dla gier które już miały premierę i zarobiły co miały zarobić to się raczej nie stanie. Ile statystycznie zajmowało napisanie patcha pod Mantle?
Amitoza (2015.03.09, 11:44)
Ocena: 10

0%
noel24 @ 2015.03.09 11:31  Post: 843725
Marketingowy bełkot. Już widzę GTA4 lub Crysis przeportowane na DX12, żeby właściciele lapków z Intelem mogli sobie wygodnie pograć. Pierwsze gry na nowe API zobaczymy za 2-4 lata, no chyba że devsi dostaną kasę na napisanie nowego enginu, no raczej dla gier które już miały premierę i zarobiły co miały zarobić to się raczej nie stanie. Ile statystycznie zajmowało napisanie patcha pod Mantle?

Xbox one dostaje dx12 wiec wszystkie porty będą pisane w dx12.
przemo_li (2015.03.09, 11:55)
Ocena: 7

0%
Amitoza @ 2015.03.09 11:44  Post: 843732
noel24 @ 2015.03.09 11:31  Post: 843725
Marketingowy bełkot. Już widzę GTA4 lub Crysis przeportowane na DX12, żeby właściciele lapków z Intelem mogli sobie wygodnie pograć. Pierwsze gry na nowe API zobaczymy za 2-4 lata, no chyba że devsi dostaną kasę na napisanie nowego enginu, no raczej dla gier które już miały premierę i zarobiły co miały zarobić to się raczej nie stanie. Ile statystycznie zajmowało napisanie patcha pod Mantle?

Xbox one dostaje dx12 wiec wszystkie porty będą pisane w dx12.


Porty gier które wyjdą z DX12.

A pierwsze mają się pojawić pod koniec 2015 roku. Według oryginalnych zapowiedzi MS.
.:Proxy:. (2015.03.09, 11:58)
Ocena: 13

0%
można spodziewać się, że gracze raczej chętnie będą przesiadać się na nową platformę programową Microsoftu, a więc system operacyjny Windows 10.


Naiwni, może tak :)
Dobry system, to przede wszystkim dobry interfejs - a takiego w Windowsie 10 po prostu nie ma :E To tylko lekko przerobiony interfejs z Windowsa 8.x - no chyba, że mają jeszcze jakąś niespodziankę, w co jednak wątpię.
Jeśli nadal będzie MetroUI z kaflami, to nawet nowy DX nie zachęci mnie do zakupu :]


Microsoft nie ujawniła czy DirectX 12 dostępny będzie dla systemu operacyjnego Windows 7


MS tak się postara, żeby nie był. Gdyby udostępnili pełny DX12 dla Win7, to kto kupiłby Windowsa10 - podejrzewam, że nikt :lol2:
mfuker (2015.03.09, 11:59)
Ocena: 25

0%
Kolejne mamidlo Microsoftu. Dlaczego ludzie zawsze lykaja te marketingowe kluski jak bociany zaby?

Ostatni raz widzialem jakakolwiek roznice pomiedzy DX-ami przy upgrejdzie z DX 8 na 9. Pozniej to ciemnosc
Atak_Snajpera (2015.03.09, 12:01)
Ocena: 23

0%
OpenGL Next aka Vulkan robi to samo i nie jest ograniczony do jednego 'słusznego' OS czy wersji OS.
taith (2015.03.09, 12:08)
Ocena: 19

0%
tiaa DX12 poprawi wydajność AŻ w windowsie 10 i xone
Vulcan z drugiej strony doda kopa wszystkiemu, od windowsa (nawet starszego) po systemy komórkowe POZA xone (implementacja w xone zależy od M$)
więc twórcy mają wybór: DX12 na 2 platformy czy może Vulcan na wszystkie platformy
Bad4Good (2015.03.09, 12:26)
Ocena: 18

0%
Dlaczego Win7 nie będzie miał DirectX 12? A komu wtedy będzie potrzebny Win10? Brak kompatybilności wstecznej WYMUSZA nowy zakup i biznes się kręci... Szkoda, że dziś niewiele się już robi DLA klienta, tylko dla kasy. Zapłaciłeś już, a nowy produkt ma lagi i się wiesza? OK, specjalnie dla Ciebie zrobimy service pack za pół roku i może będzie Ci działać jak powinno, ale, ale... zaraz będzie Win 11.. i może jednak zapłać nam znowu, tym razem będzie lepiej... a jak zdążymy na premierę, to dorzucimy gratis DirectX 13. A jak nie zdążymy, to... to service pack :) A może Win 14?
Kocham XXI wiek i masową bezmyślną konsumpcję :)
RaVen01 (2015.03.09, 12:36)
Ocena: 14

0%
Frostbite juz byl zgodny z mantle, cryengine byl w planach lecz nie wiem jaki wpływ na to miała interwencja m$, unreal engine prawdopodobnie bedzie wspierał vulcana. Przyodrobinie szczęscia dx12 zostanie wyparte.
Zaloguj się, by móc komentować
Aktualności
Od kilku dni trwa już nasz plebiscyt Tech Awards 2018, w którym czytelnicy mogą wyłonić najlepsze produkty technologiczne tego roku. 12
Czy platforma będzie dobrą alternatywą dla innych serwisów VoD? 20
Dobra wiadomość dla bardziej zamożnych graczy. 10
Choć tzw. Czarny Piątek jest dopiero za tydzień, to niektóre firmy postanowiły się pospieszyć. 10
Nieraz już Blizzard robił niespodziankę graczom i oferował sieciową grę Overwatch za darmo przez np. 9
Dobry moment, żeby wypróbować płatną wersję serwisu. 16
Skojarzenia z tabletami są jak najbardziej na miejscu. 15
Konsola oczywiście będzie odpowiednio tańsza. 8
Choć tzw. Czarny Piątek jest dopiero za tydzień, to niektóre firmy postanowiły się pospieszyć. 10
Wzrost będzie, ale w specyficznych zastosowaniach. 30
Odpowiednik GeForce’a RTX 2070 na rynek profesjonalny. 4
Skojarzenia z tabletami są jak najbardziej na miejscu. 15
Na święta nie będzie prezentów. 46
Dobry moment, żeby wypróbować płatną wersję serwisu. 16
Posiadacze GeForce’ów RTX w końcu się doczekali. 41
Spokojnie, firma i tak niedługo zaoferuje nowy rodzaj łączności. 12
Dobra wiadomość dla bardziej zamożnych graczy. 10
Dobry moment, żeby wypróbować płatną wersję serwisu. 16
Długie oczekiwanie ma zostać w końcu nagrodzone. 17
Odpowiednik GeForce’a RTX 2070 na rynek profesjonalny. 4
Jasna deklaracja Phila Spencera. 20
Odświeżony projekt i funkcje dla wymagających. 7
Zestaw kultowych gier w nowej odsłonie. 14
Aktualności spokrewnione
Artykuły spokrewnione
Facebook
Ostatnio komentowane