aktualności

Vulkan to następca OpenGL?

21 2 marca 2015, 13:12 Piotr Gontarczyk

Grupa Khronos najprawdopodobniej ujawniła nazwę nowego interfejsu programowania aplikacji (API), którego konkurentem ma być DirectX 12 firmy Microsoft. Oba rozwiązania oficjalnie mają zostać zaprezentowane już w tym tygodniu, w trakcie konferencji GDC 2015 (Game Developers Conference).

Do tej pory nowe API grupy Khronos znane było pod nazwą glNext, ale niedawno zarejestrowano nowy znak handlowy "Vulkan", którego opis chyba nie pozostawia złudzeń. W materiałach złożonych przez Khronos do rejestracji czytamy, że nazwa odnosi się do "renderowania i wyświetlania komputerowej grafiki 2D i 3D; oprogramowania komputerowego". Wygląda więc na to, że nowy interfejs programowania grupy Khronos nazywać się będzie właśnie "Vulkan". W prezentacji nowego interfejsu brać mają udział nie tylko przedstawiciele grupy Khronos, ale także m.in. Electronic Arts, Epic Games oraz Oxide Games.

 

W trakcie tej samej konferencji GDC 2015 Microsoft zorganizuje wystąpienia pod tytułem "Przyszłość grania w ekosystemie Microsoftu". Oprócz interfejsu DirectX 12 firma niemal na pewno pokaże HoloLens. Drugi panel dyskusyjny to "Tworzenie gier dla Windowsa 10", który dotyczyć będzie zarówno DirectX-a 12, jak i przygotowywanych na rok bieżący gier dla nowej platformy Windows.

Na GDC 2015 będzie też Nvidia, która szykuje wydarzenie "Made to Game", w trakcie którego możemy zobaczyć albo nową konsolę do gier z procesorem Tegra X1 lub inne urządzenie, które miałoby "przedefiniować przyszłość grania". Nvidia już ujawniła, że tajemniczy produkt był opracowywany od pięciu lat. Niektórzy sugerują, że może chodzić o produkt związany z wirtualną rzeczywistością, która jest ostatnio mocno eksploatowana przez wiele różnych firm.

AMD w trakcie GDC 2015 będzie omawiać m.in. implementację techniki TressFX w nowym silniku graficznym Dawn firmy Eidos, który wykorzystywany jest w najnowszej grze serii Deus Ex. Ostatnie doniesienia sugerują, że na GDC 2015 mogą zostać pokazane najnowsze karty graficzne Radeon R9 390X.

Podsumowanie wpływu API Mantle na rynek gier komputerowych

GobliZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Gobli2015.03.02, 13:30
-9#1
mam wrażenie, że AMD tam nie pasuje :) wszyscy się chwalą osiągnięciami, a eksperci z AMD będą omawiać implementację 'starej' już techniki w kolejnym growym kotlecie :)
skoti48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skoti482015.03.02, 13:59
22#2
W newsie brakuje trochę zarejestrowanego loga


Nie do końca rozumiem też zdanie
W prezentacji nowego interfejsu brać mają udział nie tylko przedstawiciele grupy Khronos, ale także m.in. Electronic Arts, Epic Games oraz Oxide Games.

W prezentacjach będą brały udział firmy:
NVIDIA, AMD, ARM, Valve w sesji sponsorowanej przez Khronos
EA Frostbite Team, Epic, Valve, Unity, Oxide w sesji sponsorowanej przez Valve

W obu sesjach jednak biorą udział tylko przedstawiciele Khronos Group (nie wszyscy, bo by brakowało czasu, aby się przywitać ;p), osoby które bezpośrednio pracowały przy API z firm które są członkami grupy.

Gobli @ 2015.03.02 13:30  Post: 841425
mam wrażenie, że AMD tam nie pasuje :) wszyscy się chwalą osiągnięciami, a eksperci z AMD będą omawiać implementację 'starej' już techniki w kolejnym growym kotlecie :)

Nie przesadzajmy - Graham Sellers z AMD to bardzo ważna osoba w świecie nowoczesnych API i będzie Vulkan przedstawiał z ramienia AMD (jednego z członków Khronos Group).
przemo_liZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
przemo_li2015.03.02, 14:21
-5#3
Wielkie przetasowanie na rynku GPU i CPU przed nami :D

Grunt, że CPU potrzebne do grania 'potanieją' przez samo wydanie DX3D12 i 'glNext'.

Dodatkowo interesujący będzie wyścig Intela,AMD i Nvidii o najlepszy sterowniki 3D.

Tutaj niejako AMD ma przewagę w ekspertyzie.

My tylko na tym wszystkim skorzystamy.
yrc2015.03.02, 16:03
Epic? To ci od Unreal ? Hmmm szykuje sie obsługa Vulkan'a w tym silniku :)
skoti48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skoti482015.03.02, 17:08
Wracając jednak do samej nazwy to mi się podoba. Vulkan to z rzymskiej mitologii Bóg ognia i Wulkanów (odpowiednik Hefajstosa), a to mocno wiąże się z nazwami api firm, które brały udział przy powstawaniu Vulcan. Wulkany to miejsca gdzie wypływa na powierzchnię magma która jest pod płaszczem ziemi (Mantle - jednocześnie nazwa API AMD), a Vulkan był kowalem, który obrabiał metal (Metal to API od Apple, które też współpracowało przy Vulkan).

przemo_li @ 2015.03.02 14:21  Post: 841444
Grunt, że CPU potrzebne do grania 'potanieją' przez samo wydanie DX3D12 i 'glNext'.

Nie nastawiałbym się na to. Stare gry nie przejdą na nowe API... a nowe gry od razu wykorzystają oszczędzony czas i będziesz dalej potrzebował mieć taki sam sprzęt, ale wrażenia lepsze.

yrc @ 2015.03.02 16:03  Post: 841487
Epic? To ci od Unreal ? Hmmm szykuje sie obsługa Vulkan'a w tym silniku :)

Nie tyle się szykuje w UE4, co już jest - za 2 dni będzie prezentacja. Podobnie w silniku Unity czy Frostbite (EA - Batlefield) czy Source 2 (Valve)
KazHZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
KazH2015.03.02, 17:18
-5#6
Ciekawe kiedy pojawi się pierwsza beta dla deweloperów? Bo na razie mają już prawie rok opóźnienia w stosunku do Mantle oraz DX12

- Mantle: pierwsza wersja beta to koniec 2013r
- DX12: pierwsza wersja beta to kwiecień 2014 (premiera RTM w czerwcu 2015)

W przypadku OpenGL Next na dzień dzisiejszy programiści nie mają dostępu do wersji beta. Ciekawe czy podczas GDC pojawi się taka beta czy tylko będzie to premiera papierowa bez bety SDK. Czy programiści dostaną SDK dowiemy się w czwarek po prezentacji Valve
skoti48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skoti482015.03.02, 17:30
KazH @ 2015.03.02 17:18  Post: 841515
Ciekawe kiedy pojawi się pierwsza beta dla deweloperów? Bo na razie mają już prawie rok opóźnienia w stosunku do Mantle oraz DX12

- Mantle: pierwsza wersja beta to koniec 2013r
- DX12: pierwsza wersja beta to kwiecień 2014 (premiera RTM w czerwcu 2015)

W przypadku OpenGL Next na dzień dzisiejszy programiści nie mają dostępu do wersji beta. Ciekawe czy podczas GDC pojawi się taka beta czy tylko będzie to premiera papierowa bez bety SDK. Czy programiści dostaną SDK dowiemy się w czwarek po prezentacji Valve

Zamknięta beta jak dla developerów w wydaniu jak DirectX12 jest od dawna. Czyli tylko dla członków Khronos (Blizzard, EA, Epic,Valve, Futuremark i inni). W Sierpniu 2014 mieli już kilka miesięcy pracy za sobą i od początku dostęp do API mieli.

Khronos nie udostępnia nigdy czegoś takiego jak Beta czy SDK. OpenGL czy Vulkan nie ma nic takiego jak SDK czy ogólnie biblioteki Runtime. Runtime jest częścią sterowników i zależy od twórcy sterowników.
Khronos robi tylko specyfikacje (listę funkcji i opis jak mają działać). Khronos wydaje ewentualnie specyfikacje prowizoryczną lub od razu ostateczną. W obu przypadkach jest to publiczne i na dniach spodziewaj się publicznych sterowników od Nvidii i AMD wraz z API (czyli cały zestaw już do programowania) i prawdopodobnie będzie to pierwsze publicznie dostępne API z wymienionych przez Ciebie (Mantle jest dalej zamknięte podobnie jest z Dx12 gdzie nie masz publicznego dostępu do API).
KazHZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
KazH2015.03.02, 17:51
-6#8
skoti48 @ 2015.03.02 17:30  Post: 841522
KazH @ 2015.03.02 17:18  Post: 841515
Ciekawe kiedy pojawi się pierwsza beta dla deweloperów? Bo na razie mają już prawie rok opóźnienia w stosunku do Mantle oraz DX12

- Mantle: pierwsza wersja beta to koniec 2013r
- DX12: pierwsza wersja beta to kwiecień 2014 (premiera RTM w czerwcu 2015)

W przypadku OpenGL Next na dzień dzisiejszy programiści nie mają dostępu do wersji beta. Ciekawe czy podczas GDC pojawi się taka beta czy tylko będzie to premiera papierowa bez bety SDK. Czy programiści dostaną SDK dowiemy się w czwarek po prezentacji Valve

Zamknięta beta jak dla developerów w wydaniu jak DirectX12 jest od dawna. Czyli tylko dla członków Khronos (Blizzard, EA, Epic,Valve, Futuremark i inni). W Sierpniu 2014 mieli już kilka miesięcy pracy za sobą i od początku dostęp do API mieli.



To że twórcy OpenGL czyli Khronos mają dostęp od roku do API które piszą to jest spawa oczywista. Do DX12 pracownicy MS oraz ich partnerzy mieli dostęp już 3-4 lata temu. Ale to nic nie znaczy. Mi chodziło o to kiedy zwykły deweloper który chce napisać grę będzie mógł zacząć uczyć się nowego API. AMD udostępnił Mantle Beta dla zainteresowanych pod koniec 2013. W kwietniu ubiegłego roku MS udostępnił dla każdego dewelopera betę DX12 więc każdy programista także może się od roku tego API uczyć i pisać gry. W przypadku OpenGL na razie nie ma żadnego linka do SDK lub strony na której programiści będą mogli się do wersji beta zapisać. Dlatego napisałem że jeżeli otwarta beta OpenGL Next pojawi się teraz na GDC to będą mieli rok opóźnienia. Bo otwarta beta DX12 dla deweloperów pojawiła się dokładnie rok temu na ubiegłorocznym GDC

Dx12 gdzie nie masz publicznego dostępu do API


Oczywiście że każdy deweloper ma dostęp. Każdy kto chciał mieć dostęp do DX12 Beta może pobrać SDK po zarejestrowaniu pod tym linkiem. Wystarczy tylko podać informacje o tworzonych projektach i grach. Nikt kto programuje nie ma z tym żadnego problemu

http://aka.ms/dxeap

Dodatkowo podczas GDC są warsztaty na które możesz przywieźć kod źródłowy własnej gry napisanej na Unreal Engine 4 lub Unity 5 a programiści MS pomogą za darmo dostosować ją do DX12. Jest nawet podany dokładny sposób eksportu projektu tak by każdy deweloper miał skonfigurowane środowisko programistyczne

http://blogs.msdn.com/b/directx/archive/20...t-gdc-2015.aspx
skoti48Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
skoti482015.03.02, 18:56
KazH @ 2015.03.02 17:51  Post: 841537
To że twórcy OpenGL czyli Khronos mają dostęp od roku do API które piszą to jest spawa oczywista.

Dostęp mają i Ci którzy nie piszą, a po prostu są w Khronos Group (a każda firma która chce ma dostęp... nawet Microsoft od kiedy weszli do Khronos dla WebGL)

KazH @ 2015.03.02 17:51  Post: 841537
Do DX12 pracownicy MS oraz ich partnerzy mieli dostęp już 3-4 lata temu.

Fajne rzeczy mówisz, bo przypomnę Ci, że AMD 2 lata temu nie miało pojęcia o tym, a i MS nie mówił przy wydaniu Mantle, że robią Dx12, a że im to nie jest do szczęścia potrzebne bo mają Dx11 i Low-level API dla Xboxa ;p. Wygląda raczej na to, że jeszcze niedawno sam Ms nie wiedział o swoim API, a ty mówisz, że partnerzy mieli dostęp 4 lata temu (którzy mówią w prost, że nie wiedzieli i się Dx12 nawet nie spodziewali ;p). Partnerzy najwięksi jak Epic mają dostęp od około pół roku, a sprzętowi od roku, a ty mówisz o 4 latach... niezły dowcip.

KazH @ 2015.03.02 17:51  Post: 841537
Mi chodziło o to kiedy zwykły deweloper który chce napisać grę będzie mógł zacząć uczyć się nowego API.

Zwykły developer nie może dalej nic. Mogą tylko programiści dużych developerów, bo tylko tacy są przez MS akceptowani. Ewentualnie użytkownicy UE4/Unity, ale oni od MS dostają tylko możliwość wykorzystania zamkniętego kodu z silnika (czytaj Dx12 na oczy nie widza, ale mają podgląd jak będzie działać ich gra gdy Dx12 wyjdzie).

KazH @ 2015.03.02 17:51  Post: 841537
W kwietniu ubiegłego roku MS udostępnił dla każdego dewelopera betę DX12 więc każdy programista także może się od roku tego API uczyć i pisać gry.

Niestety nie wiesz o czym mówisz. beta jest, ale tylko dla użytkowników UE4 i wielkich korporacji (innych nie akceptują). Programiści mniejsi z licencją UE4 (czyli praktycznie każdy) mogą sobie jedynie użyć silnika w wersji Dx12... bez dostępu do kodu, api Dx12, bez specyfikacji... mogą jedynie zobaczyć gdzie i jak przyspieszy UE4 dzięki Dx12.

KazH @ 2015.03.02 17:51  Post: 841537
W przypadku OpenGL na razie nie ma żadnego linka do SDK lub strony na której programiści będą mogli się do wersji beta zapisać.

SDK nie ma i nie będzie (nie rozumiesz chyba różnic w tych API). Nie będzie też innych zapisów niż do Khronos Group. Gdy Vulkan wyjdzie to publicznie, a nie prywatnie jak Dx12 czy Mantle (te nie są jeszcze wydane publicznie, a tylko są private beta testy).
W przypadku Vulkan wystarczy na stronie Khronos dołączyć jako członek. Ofc $15k nie twoje, ale dla takich firm jakie są akceptowane przez Microsoft to żaden wydatek.

KazH @ 2015.03.02 17:51  Post: 841537
Dlatego napisałem że jeżeli otwarta beta OpenGL Next pojawi się teraz na GDC to będą mieli rok opóźnienia. Bo otwarta beta DX12 dla deweloperów pojawiła się dokładnie rok temu na ubiegłorocznym GDC

Bety sterowników Vulkan pojawią się zapewne w kilka najbliższych dni. I będzie to drugie API po Metal dostępne publicznie dla każdego... private beta testy jak Mantle czy Dx12 były przeprowadzane w ramach Khronos Group, na podobnej próbce firm.

KazH @ 2015.03.02 17:51  Post: 841537
Oczywiście że każdy deweloper ma dostęp. Każdy kto chciał mieć dostęp do DX12 Beta może pobrać SDK po zarejestrowaniu pod tym linkiem. Wystarczy tylko podać informacje o tworzonych projektach i grach. Nikt kto programuje nie ma z tym żadnego problemu

To nie jest rejestracja, a formularz proźby o akceptacje dostępu do private beta testów. Jeśli zostaniesz zaakceptowany to jest wiele różnych programów w ramach tego programu - kod zobaczysz tylko jeśli jesteś korporacją jak Epic czy EA.
KazHZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
KazH2015.03.02, 18:56
-5#10
EPIC zrezygnował z abonamentu za UE4. Najnowsza wersja UE4 (4.6) oraz wszystkie kolejne wersje od dziś są całkowicie za darmo. Jedyna opłata to 5% przychodów z gry jeżeli zarobi ona więcej niż 3000 dolarów na kwartał. Jeżeli kwartalnie zarobicie na grze mniej niż 3000 dolarów to za silnik nie płaci się nic. Wersja UE 4.6 posiada gotową obsługę zarówno DX11 jak i DX12. Każdy programista ma za darmo pełen dostęp do kodu źródłowego UE4 może więc sobie zobaczyć jak zaimplementowano poszczególne funkcje, jak optymalnie używać DX11 oraz DX12 itp.

https://www.unrealengine.com/blog/ue4-is-free

Warto dodać że każdy użytkownik UE4 ma dostęp do DX12 beta. Po pobraniu darmowego UE4 należy zarejestrować się na tej stronie: http://aka.ms/dxeap by automatycznie dostać dostęp do bety DX12. Tak więc jeżeli ktoś chce się pobawić UE4 oraz DX12 to może to zrobić już dziś. Całkiem za darmo
Zaloguj się, by móc komentować
1