aktualności

Nvidia zapowiada wydarzenie Made to Game

17
12 lutego 2015, 11:30 Piotr Gontarczyk

Na 3 marca bieżącego roku Nvidia zaplanowała specjalne wydarzenie, na które zaprasza zaprasza hasłem "Made to Game". Warto od razu zauważyć, że co prawda będzie to drugi dzień targów MWC 2015 (Mobile World Congress) w Barcelonie, ale wydarzenie Nvidii odbędzie się w San Francisco, w ramach konferencji GDC 2015 (Game Developers Conference).

Oficjalnie Nvidia nie zdradza żadnych szczegółów i ogranicza się jedynie do stwierdzenia, że 3 marca zaprezentuje coś nad czym pracowano od pięciu lat. Obiekt prezentacji ma też rzekomo na nowo zdefiniować przyszłość grania. Od pewnego czasu wiemy, że Nvidia pracuje nad własnymi rozwiązaniami w dziedzie rzeczywistości wirtualnej i niewykluczone, że o to właśnie chodzi. Nie można też zapomnieć o tym, że dokładnie 5 lat obchodzi w tym roku seria procesorów Tegra. Dodatkowo pojawiły się informacje o tym, że Nvidia pracuje nad nową konsolą przenośną, która oparta będzie na nowym układzie SoC (System-on-a-Chip) Tegra X1.

Smaczku tej drugiej teorii dodaje to, że Nvidia na swoje wydarzenie zaprasza przede wszystkim dziennikarzy związanych z platformą Google Android. Właśnie to sprawia, że nowy Shield wydaje się obecnie najbardziej prawdopodobny. Co takiego nowy Shield miałby mieć interesującego? Zacznijmy od tego, że w ubiegłym miesiącu Nvidia oficjalnie zapowiedziała nowy procesor mobilny Tegra X1, który produkowany jest w wymiarze technologicznym 20 nanometrów. Następca Tegry K1 ma zapewnić poważne wzrosty wydajności, zarówno po stronie CPU jak i GPU, ale dodatkowo wprowadzi kilka nowych rozwiązań, także w dziedzinie oszczędzania energii.

Tablet Nvidia Shield z procesorem Tegra K1 pojawił się w lipcu ubiegłego roku i był dostępny w wersjach Wi-Fi oraz LTE. Pierwszą z nich wyceniono na 299 dolarów, a drugą na kwotę 399 dolarów. Nvidia dla tego urządzenia zapewniła specjalnie opracowany kontroler (bezprzewodowy), a także autorskie etui. Shielda zaopatrzono oczywiście w szereg własnych rozwiązań Nvidii, takich jak ShadowPlay, Grid Cloud Gaming, Console Mode czy GameStream. Pomimo imponującej specyfikacji ubiegłoroczny Shield nie zawojował rynku oszałamiającymi wynikami sprzedaży. Nvidia jednak podsumowując realizację planu związanego z przenośną konsola doszła do wniosku, że czas na następną generację - tym razem z procesorem Tegra X1.

Nvidia Shield Tablet – test tabletu dla graczy z Tegrą K1

Procesor Tegra X1 w przekazach Nvidii pojawił się już w trakcie targów CES 2015. Wiemy że zawiera on łącznie osiem rdzeni CPU - cztery 64-bitowe rdzenie Cortex-A57 oraz cztery Cortex-A53. Oba zestawy rdzeni upakowane są w dwóch stosach, które zapewniają moc obliczeniową nawet 1 TFLOPS przy precyzji FP16 i 500 GFLOPS przy FP32. Tegra X1 wyposażono w 2 MB pamięci podręcznej drugiego poziomu, a stos z rdzeniami Cortex-A57 ma dodatkowo 48 kB pamięci podręcznej pierwszego poziomu na instrukcje i 32 kB na dane. Rdzenie Cortex-A53 to konstrukcje energooszczędne, przeznaczone dla lekkich zadań. W tym bloku mamy 512 kB pamięci podręcznej drugiego poziomu, a więc znacznie mniej niż w pierwszym. Układ Tegra X1 zawiera też kontroler pamięci RAM typu LPDDR4 oraz LPDDR3 i może zaadresować maksymalnie 4 GB. Nvidia chwali się, że Tegra X1 to 1 TFLOPS przy poborze mocy zaledwie 4 W.

Jeśli chodzi o stronę graficzną, to Tegra X1 ma dwa bloki SMM (Streaming Multiprocessor Maxwell), na które składaj się 256 rdzeni CUDA, a także po 16 jednostek teksturujących oraz ROP. Warto zauważyć, że część GPU nie jest oddzielna od pozostałej części układu SoC (System-on-a-Chip), a więc też jest w litografii 20-nanometrowej. Warto zauważyć, że procesory Nvidii, oparte na architekturze Maxwell i przeznaczone dla komputerów stacjonarnych i przenośnych, produkowane są w wymiarze technologicznym 28 nanometrów. Budowa Tegry X1 jest po prostu mniej skomplikowana niż budowa dużych procesorów grafiki i właśnie dzięki temu na liniach produkcyjnych TSMC osiągnięto na tyle dobre wyniki uzysku, że Nvidia mogła zakontraktować masową produkcję w 20 nanometrach.

Dzięki zmianom w architekturze, Maxwell w Tegrze X1 względem Keplera w Tegrze K1 ma zapewniać 40-procentowy wzrost czystej wydajności, a także dwukrotnie lepszą sprawność energetyczną, zarówno w grach jak i aplikacjach korzystających z rozwiązań GPGPU. Warto dodać, że zintegrowany w Tegrze X1 GPU korzysta z pamięci RAM o częstotliwości 1,6 GHz i przepustowości 25,6 GB/s. Nie zabrakło w nim rozwiązań z większych układów Maxwell, a więc m.in. VXGI czy zaawansowanych technik kompresji, które mają za zadanie zmniejszać ruch w podsystemie pamięci RAM.

Z ostatnich doniesień wynika, że nowy Shield Nvidii może mocno namieszać na rynku konsol do gier. Przede wszystkim nowe urządzenie przenośne ma zapewniać pełne wsparcie stacjonarnego silnika Unreal Engine 4, a także AEP (Android Extension Pack) oraz DirectX 12, OpenGL 4.5 i OpenGL ES 3.1. Tegra X1 ma też sprzętowy dekoder najpopularniejszych kodeków wideo, spośród których warto wymienić chociażby H.265 czy VP9 w rozdzielczości 4K przy częstotliwości 60 klatek na sekundę. Poprzez interfejs HDMI 2.0 Tegra X1 może wysyłać obraz w rozdzielczości 4K (60 Hz) lub 1080p (120 Hz).

kadajoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kadajo2015.02.12, 11:40
Nowy shield ?
motiffZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
motiff2015.02.12, 11:43
-5#2
Ponad 5 lat w labach, to może być duży czip, coś jak....
*Konto usunięte*2015.02.12, 11:45
-5#3
Niech lepiej zaprezentują GTX 960Ti :P
kretosZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
kretos2015.02.12, 11:56
nV ma zarąbistych inżynierów i ciągle się uczy. Jak wyszedł Kepler to była wielka śmiechawa a oni na bazie tej architektury teraz pobijają rekordy finansowe. Konsole mnie średnio interesują ale mniejsze zapotrzebowanie energetyczne brzmi dobrze - może następna Tegra dla telefonów zdobędzie większą popularność. Nie ma to jak dobra konkurencja.
TrepciaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Trepcia2015.02.12, 12:04
-5#5
A czasem NV nie miała pokazać jakiegoś tabletu do grania?
Pierwsze zdjęcie wygląda, jakby w tle na górze był kawałek tabletu z zielonym podświetleniem.
likoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
liko2015.02.12, 12:17
Ostatnio identyczny slogan zastosowano przed prezentacją shield. I co, zmieniła tak bardzo przyszłość rozrywki komputerowej?
RyuhoshiZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Ryuhoshi2015.02.12, 12:52
-4#7
Jeśli to nie Shield, to obstawiałbym gogle VR - naturalnie działające wyłącznie z Geforcami :P
Aczkolwiek nowy gameworks który by robił obraz 3D w grze(taki podwójny) byłby fajnym pomysłem.
Piekny Wojciech Postrach DziewicZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
A może ogłoszą wydanie 960-tki, i przy okazji przeproszą za nieświeży żart który do tej pory prezentowany pod tym oznaczeniem?
*Konto usunięte*2015.02.12, 13:02
News jest dość długi, tyle tylko, że nie tłumaczy jakim cudem przenośna konsola mogłaby na nowo zdefiniować przyszłość grania? Chyba, że chodzi o przyszłość grania w samochodzie :+)
Orzel94Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Orzel942015.02.12, 13:06
Co się stało z rdzeniami Denver z tegry K1?
Zaloguj się, by móc komentować
1