aktualności

Jestem graczem – wyniki badania

31
15 grudnia 2014, 19:01 Bartosz Woldański

Dzisiaj po godzinie 17:00 rozpoczęła się transmisja na żywo z wydarzenia podsumowującego ogólnopolskie badanie graczy w ramach projektu „Jestem graczem”. Podczas finału odbyła się debata ekspertów, którzy odnieśli się do danych uzyskanych dzięki niemal 80 tys. ankietowanych. Otrzymaliśmy pełen raport z badania, które ma przynieść odpowiedź na następujące pytanie: jaki jest polski gracz? 

Jestem graczem - ogólnopolskie badanie rynku

Uczestnicy projektu „Jestem graczem”, który został zrealizowany dzięki agencji badawczej Ipsos oraz firmy Sapphire, odpowiadali na pytania kwestionariusza między 13 października a 11 listopada bieżącego roku. Zainteresowanie akcją przebiło oczekiwania organizatorów i w sumie w ciągu miesiąca uzyskano 79543 wywiadów, a co za tym idzie – „Jestem graczem” to największe w Polsce badanie tego typu. Badanie, które miało pokazać prawdziwego gracza i między innymi złamać panujący stereotyp. Czy to się udało? Jaki obraz polskiego gracza wyłania się dzięki danym dostarczonym przez prawie 80 tys. ankietowanych?

Niektóre wyniki było łatwo przewidzieć. W Polsce nadal główną platformą sprzętową do grania są… pecety. I aż 92% ankietowanych spędza czas właśnie przy ich użyciu (z czego 78% codziennie lub prawie codziennie, a zaledwie 1% rzadziej niż raz w tygodniu), a zdecydowanie mniej gra na urządzeniach przenośnych czy – coraz popularniejszej w naszym kraju – konsoli stacjonarnej. Tygodniowo najwięcej graczy przeznacza na swoje hobby do 10 godzin (36%) oraz 25 godzin i więcej (30%), a najmniej 10-14 godzin (8%).

Mężczyźni chętniej grają niż kobiety, a zwłaszcza młodsi odbiorcy (uczniowie i studenci). Ulubionymi gatunkami są strzelaniny (66%), RPG-i (65%), szeroko pojęte gry akcji (53%) oraz sieciowe, w tym MMO (52%). To one cieszą się największym zainteresowaniem, ale, co istotne, nie tylko u mężczyzn, bo kobiety nie mniej chętnie spędzają czas przy produkcjach tego rodzaju. Chociaż część statystyk pokrywa się ze stereotypowym postrzeganiem kobiety-gracza, która preferuje znacznie bardziej niż mężczyzna-gracz przygodówki, zręcznościówki oraz produkcje logiczne i muzyczne, a z kolei w przypadku sportówek jest wprost przeciwnie.  

Nie ma zaskoczenia również w kwestii ulubionych tytułów: na liście znalazły się same popularne, zwłaszcza w ostatnich kilku latach, marki: League of Legends (22%), Counter-Strike (17%), Battlefield (11%), Wiedźmin (11%), Assassin’s Creed (10%), FIFA (10%), GTA (10%), Skyrim (10%), World of Warcraft (8%), Diablo (7%), Call of Duty (6%), Gothic (6%), Mass Effect (6%), Fallout (5%) oraz World of Tanks (5%). Niewielką niespodzianką jest tak wysoka pozycja dość świeżego cyklu, jakim jest Assassin’s Creed (wyżej nawet niż GTA), oraz stosunkowo niska lokata jakże popularnej w Polsce serii Gothic, ale przypuszczamy, że wynika to z wieku ankietowanych. Największe grupy stanowią 16- i 17-latkowie (20%) oraz 20-24-latkowie (26%), a powszechnie sądzi się, że wielu młodszych graczy po prostu sięga mniej chętnie po starsze produkcje, chociaż, rzecz jasna, przyczyn takiego stanu rzeczy można też dopatrywać w osobistych upodobaniach oraz stażu, a nie tylko wieku uczestników badania. Ponadto w przypadku Gothica daje się we znaki brak nowych odsłon od kilku lat (w przeciwieństwie do wydawanego corocznie Assassin’s Creed), a ostatnie próby przywrócenia marki do życia okazały się bardzo nieudane. Trochę dziwić może też brak (lub niska pozycja) tak kultowych tytułów, jak Heroes of Might & Magic (III) czy Mafia, które w Polsce również cieszą się sporym uznaniem (np. na forach dyskusyjnych).

Nie da się ukryć, że w ostatnich latach znacząco wzrosła popularność gier sieciowych, co wiąże się po prostu z coraz lepszym dostępem do szybszego internetu, nawet w mniejszych regionach Polski. W sumie 27% ankietowanych zagłosowało na tryb wieloosobowy (więcej mężczyzn niż kobiet), 18% na pojedynczy (więcej kobiet niż mężczyzn), a pozostali „różnie w zależności od gry”. Najchętniej czas w sieci spędza się ze swoimi kolegami (aż 87%).

Jako że, wbrew stereotypom, gracze nie samymi grami żyją, to warto odnieść się również do statystyk obejmujących czas wolny i aktywności sportowe. Co robią użytkownicy poza graniem? Między innymi surfują po internecie, z czego najczęściej są to następujące czynności: czytanie artykułów (90%), rozmowa na czacie (89%), skomentowanie postu znajomego (70%) i oglądanie streamów (69%). Z kolei rzadziej jest to stworzenie artykułu (12%) czy publikacja własnego wideo (17%). Jeszcze ciekawsze, zwłaszcza w porównaniu do innych Polaków na podstawie wyników z badań CBOS z lutego 2014 roku, są dane obejmujące „udział w kulturze w ciągu ostatniego roku”. Gracze chętniej niż ogół Polaków wybierają się do kina (85% względem 47%), sięgają po książkę (72% względem 59%) i udają się na imprezę sportową (49% względem 40%), na koncert (47% względem 37% względem) lub do muzeum (42% względem 28%) i teatru (27% względem 20%). Ponadto aż 85% biorących udział w badaniu osób uprawia określony sport. Najczęściej są to jazda na rowerze (43%) i piłka nożna (34%), a najrzadziej – wśród najpopularniejszych dyscyplin, rzecz jasna – narty (11%) oraz koszykówka (18%). Przy okazji warto zaprzeczyć obrazowi gracza otyłego i/lub zaniedbanego. Okazuje się, że stosunek wzrostu do wagi wyniósł średnio 23,8 przy normie 18-25.  

Jak wcześniej wspomnieliśmy, wśród ankietowanych przeważają osoby młodsze, tylko 9% wszystkich ma 30 lat lub więcej. Oczywiście przekłada się to na sytuację zawodową i aż 71% to uczniowie (24% to gimnazjum) i studenci (32%), a z czego większość to uczniowie „czwórkowi” znający język angielski. Gracze często twierdzą, że to właśnie gry pomogły im nauczyć się lub podszkolić język obcy i rezultat z wywiadów jest podobny, na co wskazało 67% ankietowanych, a ponad 30% uznało, że dzięki grom „mam lepsze relacje z kolegami” (33%) oraz „poprawiła mi się pamięć” (32%), ale z drugiej strony zabierają wolny czas (30% tak uznało) i w jakimś stopniu wpływają na oceny w szkole (11%).

Z kolei jeśli chodzi o część użytkowników pracujących zawodowo, to najczęściej są to pracownicy administracyjni/biurowi (31%), a dochód netto najliczniejszej grupy ankietowanych (30%) wynosi od 1601 do 2400 zł. Nieco mniejszej (28%) ponad 3200 zł, co oznacza, że gracze – na podstawie tych danych – mają lepsze zarobki niż ogół Polaków (w porównaniu z zestawieniem Ipsos Omnibus z 2014 roku).

Gry nie wpływają też w znaczącym stopniu na relacje z rodziną oraz angażowanie w życie rodzinne oraz kontakt z przyjaciółmi i jego utrzymywanie (37% wskazało, że spotyka się w gronie znajomych codziennie lub prawie codziennie, a tylko 3%, że rzadziej niż raz w miesiącu). To ostatnie spada wraz z wiekiem, ale to akurat nie powinno dziwić. Jakichś bardzo znaczących różnic między graczami a ogółem Polaków nie ma również w zaufaniu do ludzi czy zadowoleniu z życia, a samoocena graczy jest jak najbardziej pozytywna.

Choć całkiem sporo przepytanych graczy pochodzi ze wsi (21%), to jeszcze więcej pochodzi z miasta, a szczególnie powyżej 500 tys. mieszkańców (24%). Niewielu też zmieniło swój stan cywilny – 78% to kawaler (79%) lub panna (67%), a tylko 8% wszystkich osób jest żonata lub zamężna. Ogromny wpływ na tę drugą część danych ma wiek ankietowanych.

Obraz wykreowanego przez udostępnione statystyki przeciętnego gracza jest „zaskakująco” normalny. Poświęca wiele godzin swojemu hobby, ale nie zaniedbuje przy okazji nauki, stosunków z rodziną i znajomymi, przedkłada kontakt osobisty nad pozostałe sposoby komunikowania się, uprawia rozmaite sporty i nie unika bardziej niż przeciętny Polak innych, poza komputerem, form spędzania wolnego czasu.

Więcej szczegółowych statystyk i infografik znajdziecie w publikacji dostępnej na oficjalnej stronie internetowej projektu "Jestem graczem" (odsyłamy do źródła).

Jestem graczem – stream z ogłoszenia wyników badania

Źródło: Jestem graczem
MystZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Myst2014.12.15, 19:08
24#1
W LoLa i CSa glownie mlodsze pokolenie pyka. Tu bez zaskoczenia :D
RanndolfZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Ranndolf2014.12.15, 19:19
19#2
Myst @ 2014.12.15 19:08  Post: 812271
W LoLa i CSa glownie mlodsze pokolenie pyka. Tu bez zaskoczenia :D

Za to zaskoczenie przy Diablo, nie wiedziałem, że to gra dla aż tak starych ludzi ;)
Kriss_HietalaZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Kriss_Hietala2014.12.15, 19:20
10#3
Sfałszowane wyniki, nie ma małych dziewczynek, Tery ani FInal Fantasy ;<
KyloW13Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
KyloW132014.12.15, 19:26
33#4
Z tym badaniem jest taki problem, że było reklamowane przez Youtubowych królów gimbazy - Roja, Rocka i resztę. Myślę, że to znacząco wpłynęło na wyniki.
piobzoZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
piobzo2014.12.15, 19:36
23#5
Są trzy rodzaje kłamstw: kłamstwa, bezczelne kłamstwa i statystyki.
k4cz0rZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
k4cz0r2014.12.15, 19:37
Myst @ 2014.12.15 19:08  Post: 812271
W LoLa i CSa glownie mlodsze pokolenie pyka. Tu bez zaskoczenia :D


CS powinien być podzielony na 1.6/Source i GO. ;) Znam wielu 'starych wyjadaczy' mojego pokolenia z epoki 1.3-1.6, który GO nie tykają kijem (i ja sam także).
Edward KenwayZobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
Edward Kenway2014.12.15, 19:38
-18#7
KyloW13 @ 2014.12.15 19:26  Post: 812285
Z tym badaniem jest taki problem, że było reklamowane przez Youtubowych królów gimbazy - Roja, Rocka i resztę. Myślę, że to znacząco wpłynęło na wyniki.

hmm czyli uważasz się za gimbusa oglądającego królów gimbazy?
LJ19Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
LJ192014.12.15, 19:48
12#8
Ehh, to porównywanie do ogółu Polaków, skoro aż 93% uczestników badania ma mniej niż 30 lat, jest mocno naciągane. To po pierwsze. Po drugie: badanie ma charakter deklaratywny, dlatego uważałbym z wyrokowaniem na temat zaangażowania w życie rodzinne tych graczy (w połączeniu z ich wiekiem może się okazać, że to udzielanie się w domu ma charakter czysto pragmatyczny, bo inaczej tata/mama 'nie pozwoli na grę/nie kupi mi gry' ). Należałoby przeprowadzić analizę porównawczą deklaracji gracza i członków jego rodziny. Podobnie 'wpływ gier na radzenie sobie w pracy' - takie coś trzeba badać w sposób eksperymentalny a nie deklaratywny.
cichy45Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
cichy452014.12.15, 20:03

Edward Kenway @ 2014.12.15 19:38  Post: 812292
KyloW13 @ 2014.12.15 19:26  Post: 812285
Z tym badaniem jest taki problem, że było reklamowane przez Youtubowych królów gimbazy - Roja, Rocka i resztę. Myślę, że to znacząco wpłynęło na wyniki.

hmm czyli uważasz się za gimbusa oglądającego królów gimbazy?

Jeśli ktoś wie kto to Rojo to od razu robi to z niego gimbusa?
deton24Zobacz profil
Poziom ostrzeżenia: 0%
deton242014.12.15, 20:03
12#10
Żeby te badania porządnie odzwierciedlały rzeczywistość..
Trochę tendencyjne pytania, a do nich dopasowana próba o konkretnym wieku wraz ze starszymi w mniejszości.
Funkcja komentowania została wyłączona. Do dyskusji zapraszamy na forum.
1